Hooischaarste => betaalbare alternatieven voor hooi?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Hooischaarste => betaalbare alternatieven voor hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-18 13:14

Je hoort het overal, het wordt een erg moeilijk hooi - jaar.

Wat zijn alternatieven voor hooi, die ook betaalbaar zijn en nut hebben?
(los van voordroog uiteraard)

Kan je het voeren van onbeperkt hooi opvangen door bv beperkt hooi te geven en aan te vullen door middel van goed stro, vlaskaf, bietenpulp, luzerne, ...,


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Hooischaarste => betaalbare alternatieven voor hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 13:16

Lucerne kunnen die van mij niet goed tegen, maar ben van plan een voerbeurt te vervangen met grasbrok, compact gras en bietenpulp.
Heb ook mooi goud stro wat ze graag eten.
Hier verwacht de boer gaan tekort aan hooi gelukkig, maar alsnog wil ik meer stro geven ook tegen het overeten.


Twiggy2008
Berichten: 21240
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Hooischaarste => betaalbare alternatieven voor hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 13:35

Lijkt me vreselijk als je niet genoeg ruwvoer khnt regelen. Ik ben het hele jaar zeer afhankelijk van hooi en stro met paarden, die maar beperkt op het land mogen (om gezondheidsredenen). Gelukkig heeft mijn hooiboer nog genoeg baaltjes liggen. Ik meng altijd al hooi en stro en dat gaat prima op in 4 a 5 voerbeurten dagelijks. Zou niet weten wat ik ze anders zou kunnen voeren... mijn ruin met IR moet goed ruwvoer hebben.

Marije_jiplover

Berichten: 25294
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Hooischaarste => betaalbare alternatieven voor hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 13:39

De prijs van grasbrok ed zal ook hoger worden, aangezien dat van gras gemaakt wordt :+

Mijn senior die slecht kan kauwen krijgt al jaren grasbrok en bietenpulp geweekt als ruwvoervervanger en daar doet hij het prima op.
Wat de prijs van bietenpulp gaat doen is nog even afwachten, maar de kans dat de bieten slechter gegroeid zijn dan anders vanwege de droogte is natuurlijk ook niet zo heel onrealistisch.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

8nnemiek

Berichten: 43372
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 13:55

Subli seniores priores is ook een volledige ruwvoervervanger. Mijn belg krijgt er elke winter wat van bijgevoerd omdat hij het niet red op hooi alleen, en in geval van nood zou ik daar wat extra van bijvoeren. Maar gelukkig verwacht onze hooileverancier nog geen tekort.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

tengeltje11
Berichten: 7130
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Hooischaarste => betaalbare alternatieven voor hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:09

idd,grasbrok en verwanten zijn ook van gras gemaakt.
als iedereen massaal die beginnen kopen,lijkt het op den duur ook eindig te worden?
want ook die fabrikanten hebben toch gras nodig om hun brok te kunnen maken?

voor de rest bieten.

en mss een vreemd idee,maar op sommige plekken is de mais niets waard voor de boeren omdat er amper iets van voedingswaarde in zit.
maar compleet gehakseld kan het mss net wel interessant worden als ruwvoer voor paarden,net omdat het minder voedzaam is,maar wel lekker gevonden wordt en goed gegeten wordt.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:12

tengeltje11 schreef:
idd,grasbrok en verwanten zijn ook van gras gemaakt.
als iedereen massaal die beginnen kopen,lijkt het op den duur ook eindig te worden?
want ook die fabrikanten hebben toch gras nodig om hun brok te kunnen maken?

voor de rest bieten.

en mss een vreemd idee,maar op sommige plekken is de mais niets waard voor de boeren omdat er amper iets van voedingswaarde in zit.
maar compleet gehakseld kan het mss net wel interessant worden als ruwvoer voor paarden,net omdat het minder voedzaam is,maar wel lekker gevonden wordt en goed gegeten wordt.

Paarden verteren mais toch slecht?
Denk dat ik ze hier weg mag brengen als ik echt flink snijmais bij voer..

Voederbieten kan ik nog wel proberen te krijgen, goed idee.

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:19

Ik vraag me af hoeveel je werkelijk kan besparen met ruwvoervervangers eigenlijk.
Zak hartog Grasbrok kost hier nu 10,50, grasmix 11,50, luzerne 12,50. Stel dat het hooi 10-20,- duurder is geworden hoeveel 'mag' je dan max voeren om binnen die kosten te blijven?

Snijmaais is ook wat riscanter voor jonge paarden begreep ik, want de verhoudingen liggen niet zo goed waardoor tekorten kunnen ontstaan.
Ikzelf vind het vooral stinken en je krijgt er zulke zwarte handen van.

"Een draver, is gaver" :D

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:20

RianneH schreef:
Ik vraag me af hoeveel je werkelijk kan besparen met ruwvoervervangers eigenlijk.
Zak hartog Grasbrok kost hier nu 10,50, grasmix 11,50, luzerne 12,50. Stel dat het hooi 10-20,- duurder is geworden hoeveel 'mag' je dan max voeren om binnen die kosten te blijven?

Snijmaais is ook wat riscanter voor jonge paarden begreep ik, want de verhoudingen liggen niet zo goed waardoor tekorten kunnen ontstaan.
Ikzelf vind het vooral stinken en je krijgt er zulke zwarte handen van.

Voor het besparen hoef je het niet te doen denk ik nee :n

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Hooischaarste => betaalbare alternatieven voor hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-18 14:55

Rianne: zou me ook niet om het besparen op geld gaan, wel.voor het geval er simpelweg geen / beperkt hooi te verkrijgen is...
ik hou graag mijn alternatieven open, moest het nodig zijn.

Mais prefereer ik idd ook niet. bij trekpaardachtigen het recept voor uitbraken van cpl.

grasbrok etc zie ik niet direct eindig worden, de zakken dat wij nu kopen zijn vaak al in voorgaande jaren geproduceerd.

h

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:00

Voor mij is stro dan het beste alternatief.
Alleen vertelde mijn hooiboer laatst dat ook stro veel minder opbrengst is dan andere jaren.
Maar aangezien de meeste paarden in onze contreien toch vaak te dik zijn, lijkt mij iets minder hooi geen probleem :+ Om het even van de positieve kant te bekijken :')

Mais zie ik hier in de buurt wel eens gevoerd worden in zijn geheel. Dus de hele plant vanop het land de wei in.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 24-08-18 15:01, in het totaal 1 keer bewerkt

RianneH

Berichten: 28224
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:01

En het kan natuurlijk in opslag een voordeel zijn, je legt zo een paar zakken ruwvoervervanger thuis in de schuur, gaat wat minder makkelijk met een paar balen hooi. Hoewel ook niet onmogelijk, knoeit alleen wat meer...

Qua aanvulling gebruik ik nu sinds twee weken grasmix en dat bevalt goed. Voerboer vond dat ie meer dan genoeg in huis heeft maar zal morgen eens kijken of ie daar nog hetzelfde over denkt.

Voordeel van grasmix/lucerne vind ik dat het nog echt 'ruw' is en niet in brokvorm of nat gevoerd wordt. Dat heeft ook weer voordelen op de prikkeling van de darmen natuurlijk.

"Een draver, is gaver" :D

Oehlala
Berichten: 4300
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Hooischaarste => betaalbare alternatieven voor hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:50

Alle vervangers worden ook duurder omdat die ook schaarser zijn. Bietenpulp wordt minder, luzerne minder, grasbrok (=gras) duurder, stro etc.
Qua rantsoen kun je prima stro met hooi mengen, of luzerne bijgeven.

Popstra
Berichten: 13705
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:51

Carli Wafer is ook een fijn product om bij te geven. Daar doen ze lekker lang mee. Zit vol vezels

Deze word ook niet duurder dan voorheen. Komt uit Italie

Ik l*l niet met de wind mee nee...

breggel1982
Berichten: 252
Geregistreerd: 09-01-10

Re: Hooischaarste => betaalbare alternatieven voor hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 16:16

ik zou gewoon eens even afwachten ! het gras groeit nu als een gek !en staat hier alweer bijna 30 cm hoog ! 1 week droog in september ,wat gewoon reeel is, en er is meer dan genoeg hooi .De mensen , die hooi verkopen willen dit sprookje ook graag in stand houden

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 16:25

breggel1982 schreef:
ik zou gewoon eens even afwachten ! het gras groeit nu als een gek !en staat hier alweer bijna 30 cm hoog ! 1 week droog in september ,wat gewoon reeel is, en er is meer dan genoeg hooi .De mensen , die hooi verkopen willen dit sprookje ook graag in stand houden

In september kun je geen hooi meer maken, hooguit voordroog. En er zijn mensen die dat geen bruikbaar alternatief vinden.

Ook krijgt het gras met de snelle groei nu erg veel blad en weinig vezel. Niet zo geschikt voor paarden dus.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Hooischaarste => betaalbare alternatieven voor hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 17:01

Wij geven altijd al een beetje stro bij. Onze hooiboer heeft nog steeds genoeg hooi en stro tegen de normale prijzen, dus het is afwachten.

Ik voer normaal echt nooit verpakt, maar twijfel om enkele rollen te laten neerzetten als reserve en die dan in kleine beetjes mee te mengen al.

Onze paarden staan 24/7 buiten en hebben onbeperkt hooi. Ze staan op ene priveplek zonder service, dus alles wat als vervanger gegeven moet en kan worden, zou je in meerdere porties moeten aanbieden, zodat ze niet te lang zonder komen.

Als er wel tekorten komen, kun je niet meer zo moeilijk doen over de kwaliteit en gaat mijn voorkeur toch uit naar genoeg ruwvoer, boven een aantal uren zonder staan.

Wij hebben wel al wiesencobs, compact gras en bietenpulp, wat we nu al wat opbouwen. Ik ga niet wachten tot het hooi op is of de kwaliteit erg verandert.
Als we zuiniger met het hooi moeten doen, doe ik het in de netten met 2x2 maas en voer wat meer bij.

mysa

Berichten: 10444
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 17:05

Hooi kan ook nog wel in september hoor. Beetje geluk met het weer en een keertje extra schudden. En als er genoeg voordroog is, zullen degenen die daar geen moeite mee hebben, dat kopen en blijft het hooi beschikbaar voor de mensen die uitsluitend hooi willen.

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 17:12

Wat ik nou echt nog steeds niet begrijp is het volgende. Als het waar is dat in Polen zo veel hooi over is, waarom is er dan nog geen slimme Poolse boer op het idee gekomen om het hier te brengen? Of naar Zweden :Y)

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

gerpiegorp

Berichten: 1586
Geregistreerd: 15-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 17:37

Met luzerne moet je wel opletten dat er veel eiwit in zit, maar als je nog genoeg hooi voert geeft het niet veel problemen, maar het is wel iets om rekening mee te houden. Bietenpulp bevalt hier ook zeer goed, eczeem/IR paard doet het er super op, andere paarden ook trouwens :)

...
Ik ben gerpiegorp

Pantykous

Berichten: 10481
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 17:45

Koper schreef:
Wat ik nou echt nog steeds niet begrijp is het volgende. Als het waar is dat in Polen zo veel hooi over is, waarom is er dan nog geen slimme Poolse boer op het idee gekomen om het hier te brengen? Of naar Zweden :Y)


De kwaliteit is een stuk minder, niet iedereen wil het hebben.

dieseltje
Berichten: 1284
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Horst

Re: Hooischaarste => betaalbare alternatieven voor hooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 18:53

welke bietenpulp geven jullie? Ben nog op zoek naar een gunstige voor ons oudje als extra....

Dag lieve Dreamer, mijn gouden mannetje [o]

Pandora2
Berichten: 19852
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 18:57

dieseltje schreef:
welke bietenpulp geven jullie? Ben nog op zoek naar een gunstige voor ons oudje als extra....


Die van Versele. De gewone brokken pulp. Denk 8 euries voor 20kg ofzo. :D
In de zomer ook wel eens de speedibeet genomen omdat dat sneller klaar is. Gemakkelijk met die hitte.
Maar kost toch al snel het dubbele.

kiki1976

Berichten: 16845
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 18:59

Opbrengst van de lucerne is volgens Hartog niet schokkend minder dan andere jaren (natuurlijk wel wat minder). Lucerne heeft wat minder snel last van droogte dan bv gras, dit omdat het dieper in de grond in geworteld.

Gras is wel een dingetje, en ze hopen dat er nog een goede nazomer ervoor komt. Dat is allemaal wel beduidend minder.
Voor nu zijn hun prijzen wel gelijk gebleven.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Koper

Berichten: 30222
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 00:14

Pantykous schreef:
Koper schreef:
Wat ik nou echt nog steeds niet begrijp is het volgende. Als het waar is dat in Polen zo veel hooi over is, waarom is er dan nog geen slimme Poolse boer op het idee gekomen om het hier te brengen? Of naar Zweden :Y)


De kwaliteit is een stuk minder, niet iedereen wil het hebben.

In de zin van? Over het algemeen vind ik Nederlands hooi juist niet zo denderend := Kan het slechter?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 bezoekers