Moeilijke keuze, advies gevraagd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
KletsKoekje
Berichten: 3302
Geregistreerd: 20-01-06

Moeilijke keuze, advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-18 09:33

Ik zit echt met een lastige keuze.

Ik heb 2 jaar geleden een grote (177) 4 jarige ruin gekocht, klinisch en rontgen gekeurd, echt net zadelmak.

Echt een super leuk en fijn paard en ondanks ik al jaren eigen pony en paarden heb gehad heb ik steeds geroepen dat ik eindelijk het paard heb waar ik altijd van gedroomd heb (zowel qua potentie als qua karakter)

Al snel bleek ik zwanger en door complicaties mocht ik vanaf week 9 niet meer rijden. Tijdens mijn zwangerschap iemand ingehuurd die hem 2x per week reed. Zelf longeerde ik hem 1x per week.
Na zwangerschap paar weken vrij en zelf opgepakt. Door mijn gezondheid (ging een intensieve revalidatie traject volgen) is er oom nog rustig an gedaan met hem. Hij is dus in die 2 jaar Dat ik hem heb niet zwaar belast qua werk.

Nadat hij in mei zijn ijzer aftrapt was hij na 2 dag en kreupel.
Mijn smid kon niet meteen komen en regelde een andere smid die heel veel paarden bij ons op stal doet. Bij hem ben ik ook gebleven want was inmiddels wel klaar met mijn eigen smid (regelmatig afspraken vergeten en als er iets was wat op korte termijn moest dan kon hij altijd pas een week later (ik bedoel dan ook echt 7 of 8 dagen later))

We hebben het even de tijd gegeven maar nadat hij niet verbeterde de dierenarts erbij. Hij heeft toen nu de gekregen met 2 weken stapadvies.
Als het met een week helemaal niet zou verbeteren moest ik bellen en was het advies een foto te maken.
Hij verbeterde wel maar na stoppen van bute was hij weer aardig kreupel (vooral in bochten en draf)
Toen hebben we een foto laten maken en bleek hij een scherpe haak te hebben aan zijn straalbeen.
Zou nu een 3-4 zijn en 2 jaar geleden had hij nog een 1 op de rontgen. Ze vond dat dat heel snel is gegaan in 2 jaar tijd vooral voor zo'n jong onbelast paard en wilde graag foto van destijds zien om te vergelijken. Daar bleek hij het dus al iets te hebben en zou hij volgens haar toen al een 2-3 gekregen moeten hebben. Alsnog is het dus erg snel gegaan in die tijd.
Hij kon op de kliniek niet uitgedoofd worden toen we foto kwamen maken omdat er vrijwel niets te zien was daar qua kreupelheid.
Hij heeft nog een week nu te gekregen, en na een week zou ze dan komen uitverdoven op stal als het niet verbeterde omdat we hoopten dat het in zijn eigen omgeving dan duidelijker is (dat hij zo goed liep daar door adrenaline) edit: hij staat op fullroller ijzers en zij adviseerde een zooltje voor meer demping en druk verdeling dit is meteen gebeurt.

1.5 week later uitverdoofd en verbeterde wel maar niet goed genoeg. Hij is toen ingespoten. Dit heeft enigzins wel geholpen dat hij verbeterde maar niet genoeg.
Het gekke is dat het vaak niet waarneembaar was. Hij stapte goed en draaie goed en staleigenaar gaf ook aan dat hij naar en van de wei eigenlijk goed liep en als hij door de wei draafde etc maar telkens als wij op het harde gingen stappen en draven rechtuit en volte etc was hij toch echt wel slecht in draf stapte daarna ook slecht.

Dierenarts adviseerde een MRI te laten maken maar had wel duidelijk aan dat ze bang was voor slechte uitkomt en rekening moest houden met slechte uitkomst.

De MRI is gisteren gebeurt. Gisteravond kreeg ik telefonisch de uitslag en helaas zijn er meerde dingen uitgekomen.
Hoofdzaak voor de problemen is een scheur in de diepe buiger. Daarnaast hele flinke overvulling van de beurse (?) Wat ook een groter probleem is.
Naast deze 'hoofdzaken' heeft hij o.a bij straalbeen bot verval en meerde kleine fragmenten hoefgewricht.

Het was veel info, ik was natuurlijk overdonderd en ze zou het verslag incl die foto's met pijlen meteen naar me mailen zodat het duidelijker zou zijn.

De enige optie als we iets wille is een operatie waarbij ze scheur maken en zak vocht verhelpen. Naast de operatie is zijn meerde aanvullende therapieën nodig zoals stamceltherapie en bijv tildren.

Prognose is niet hoog, ze durfde zelf geen percentage te noemen maar het zag er "Niet heel denderend uit"
En ze verwachten in de toekomst door de andere bevingen ook klinische problemen.

Vandaag halen we hem weer op en hebben we nog een gesprek.
Ook neemt mijn eigen dierenarts nog contact met mij op omdat ik ook benieuwd ben naar maar mening en advies hierover.

Ik vind het ontzettend lastig, het is niet zo van ok dit is het probleem en dit is de oplossing. Ik moet nu de keus maken of we dit aangaan of niet met zo'n prognose en vooral lastig omdat zij niet echt advies kon geven van wel of niet doen en wij natuurlijk niet in de toekomst kunnen kijken wat nu verstandig is.

Ik snap dat jullie die keus niet kunnen maken en jullie hebben geen band met het paard maar advies is altijd fijn !
Voor mij is het verslag ook best abracadabra dus vind het fijn dat we vanmiddag nog een gesprek hebben en ik de vragen kan stellen na het te hebben laten bezinken.

Hierbij de conclusie uit het verslag ;

Conclusie:
Gezien het klinische beeld in combinatie met de MRI bevindingen, kan het volgende als meest
waarschijnlijke oorzaak worden aangewezen:
- Tendinopathie van de mediale lobe van de diepe buigpees met uitgebreide adhesievorming,
bursopathie en synoviale proliferatie
De andere bevindingen die aanwezig zijn, zijn (in volgorde van potentiële klinische relevantie):
- Straalbeendegeneratie met distal border fragmentatie
- Impar ligament desmo -en enthesiopathie
- Chronische arthropathie hoefgewricht met periarticulaire remodellering
De diepe buigpees pathologie past het meest bij het klinische beeld. Echter wordt de combinatie
van bovengenoemde bevindingen vaak aangetroffen, aangezien deze structuren allen onderdeel
zijn van het podotrochleaire apparaat en degeneratieve veranderingen hiervan, vaak tezamen
worden aangetroffen.
Therapie advies:
Gezien de aanwezigheid van meerdere veranderingen bij een vrij jonge leeftijd, is de lange termijn
prognose van dit paard dubieus. Gezien de aanwezigheid van de dorsale schade in de proximale
bursa met veel adhesievorming, is het uitvoeren van een chirurgische bursoscopie van de bursa
navicularis een belangrijke overweging.
Post-operatief wordt er vaak regeneratieve therapie (Stamcellen en/of groeifactoren) ingezet om
de regeneratie van peesweefsel te bevorderen.
De straalbeen degeneratie zou geremd kunnen worden met bifosfonaten zoals Tiludronaat of
Zoledronaat. De arthropathie zou evt. nog behandeld kunnen worden met hyaluronzuur of
regeneratieve therapie.
Aangepast beslag bestaat uit breakover-beslag met demping (zoals bij voorkeur RWL hoofpur).
Gezien de aanwezigheid van meerdere veranderingen, is het advies wel degelijk om meerdere
processen aan te pakken. Dit omdat de andere bevindingen op den duur ook klinische problemen
kunnen geven. Helaas kan echter geen hoge prognose worden afgegeven.



Wellicht heb ik het warrig opgeschreven en nog wat dingetjes vergeten te benoemen. Ik ben best overdonderd en verdrietig, en heb geprobeerd het zo kort mogelijk te verwoorden.

Tailormade Bollywood Brettonwoods x Rambo 02-08-2020 het gaat je goed daarboven grote vriend


Anoniem

Re: Moeilijke keuze, advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:39

Jeetje wat een verhaal.. wat balen zeg!!

Ik roep altijd dat ik niet meer dan een X-bedrag aan kosten voor mijn dier wil en ga betalen, maar heb het gelukkig nog nooit hoeven kiezen!

Toch zou ik na het lezen van je verhaal het erg spannend vinden aan het paard te sleutelen met zo weinig kans op volledig herstel, dus zou ik het niet doen..

MarliesV

Berichten: 15171
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:44

Phoe wat een verhaal.

Mijn eerste ingeving: paard laten hemelen.

Snap dat het erg heftig over komt. En hoop dat die gedachte er bij jou nog niet is. Maar niet pijnvrij zonder medicatie en slechte prognose....

Natuurlijk hoop ik van harte dat er een mogelijkheid is om te genezen en te kunnen gaan genieten van je paard voor het doel waarvoor je hem hebt gekocht.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

KletsKoekje
Berichten: 3302
Geregistreerd: 20-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-18 09:46

Ja ik heb ook altijd wel een plan/mening gehad maar nu dit zover is vind ik het zo moeilijk! Als we de stap nemen zal het tussen de 3000/3500 uitkomen (en deze mri kost ook nog nog flink wat) en ij doe het met alle liefde als er resultaat behaald word zeg maar. Maar nu is de prognose zo slecht zeg maar dat het de vraag is of we daar aan moeten beginnen. Ik hoop vanmiddag echt duidelijker advies te krijgen in het gesprek maar het was gister eigenlijk wel duidelijk dat ze daar erg hun twijfels over hebben ook met name over de toekomst. Ik zit mezelf ondertussen gek te maken met al dat denken pff. Ik wil het het paard ook niet allemaal aandoen als we over een jaar bij wijze van alsnog moeten laten inslapen.

Tailormade Bollywood Brettonwoods x Rambo 02-08-2020 het gaat je goed daarboven grote vriend

Duhelo

Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:48

Vooreerst, heel veel sterkte, dit is een behoorlijke boterham zo...

Ik denk dat je eerst voor jezelf moet uitmaken wat je zelf wil voor het paard.

Wat is de prognose als je niks doet? is hij zonder belasting pijnvrij en geschikt als weidepaard, of is dat ook geen optie?

Is het paard gekocht met sportambities? Indien ja, hoe groot zijn die ambities, is het een must, of een leuke bijkomstigheid.
=> indien de ambities erg groot zijn, zou ik persoonlijk het traject niet ingaan ,de kans dat hij er doorkomt als sportpaard is volgens de eerste indruk nihil. Dan zou ik het geld eerder investeren in een nieuw (of 2 de ) sportpaard.

Kan je ermee leven als het paard enkel nog als grasmaaier door het leven kan, ook als je het traject doorlopen hebt? (en dus X aantal euro kwijt bent en eindigt met een dure grasmaaier?)
Welk budget heb je er zelf voor over (ongeacht de prognose).

Ik persoonlijk ben bevooroordeeld, mijn paarden zijn allemaal goedkopere dieren en hebben "enkel" emotionele waarde.
Voor mij maakt het echter niet uit als ze niet zouden bereden kunnen worden en enkel dienen als grasmaaier, dus indien de behandeling doenbaar is qua kosten zou ik de gok wel durven wagen (met hoop op minstens een grasmaaier en alles surplus is mooi meegenomen.) Echter ben ik wel realistisch en heb ik een budgettair plafond, dus zaak van alle kosten mooi op voorhand te bekijken (in het worst case scenario, zodat je effectief het hoogste bedrag hebt, alles minder is ook weer meegenomen.).

Een geval waarvan er op voorhand al geweten is dat het paard nooit pijnvrij grasmaaier kan worden, is voor mij een einde verhaal, Ik heb mijn oude merrie staan die niet meer intensief gereden kan worden, stapritjes voor de koets en onder het zadel vindt ze leuk, en door mechanische beperkingen stapt ze niet regelmatig meer, in de weide trekt ze nog wel een drafje en een kwakkelig galopje, gaat goed mee in de kudde en is happy en vrolijk. Zolang het zo gaat mag ze blijven. Op het moment dat ze niet vrolijk meer is of niet meer wil/kan bewegen is het ook einde verhaal.

Fleuribelle
Berichten: 770
Geregistreerd: 01-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:50

Hoi, wat een vervelend naar bericht.
Als ik hier nuchter naar kijk zou ik afscheid nemen van het paard. Het gaat je een hoop geld kosten en de uitkomst is uiterst onzeker.
Ik heb pas mijn 10 jarige fries in laten slapen omdat zij zware artrose in haar knie had.
Ik wens je heel veel succes met jou beslissing.

Fries Maike P. Ster Maiko 373 x Olof 315
Yinthe fan ‘t Boveneind Martzen 521 x Maiko 373
Minente KWPN, Elite Impresario x Jazz x Casanova

MarjanB

Berichten: 16405
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:52

Vind t zo erg voor je! Hoop dat je DA vandaag nog wat meer kan vertellen. Sterkte!!

Je mag altijd appen of bellen he :)

Life is a balance of holding on, and letting things go…

KletsKoekje
Berichten: 3302
Geregistreerd: 20-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-18 09:53

MarjanB schreef:
Vind t zo erg voor je! Hoop dat je DA vandaag nog wat meer kan vertellen. Sterkte!!

Je mag altijd appen of bellen he :)


Thanks meis! Heb net de praktijk van eigen dierenarts nog gebeld maar zij is er maandag pas weer :(

Tailormade Bollywood Brettonwoods x Rambo 02-08-2020 het gaat je goed daarboven grote vriend


yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:58

Poeh dat is nog een lijst. Ik zou hem nog een kans geven.
Van de ijzers af goed laten bekappen en een paar maanden op het land geven. Geeft dat geen verbetering.....

Het Groninger paard veelzijdiger kan haast niet
Helaas heeft een Groninger ook geen eeuwig leven. Rust zacht lieve Oz 01.03.2000 - 30.04.2019. Bor heeft het stokje over moeten nemen en we gaan zien wat de toekomst brengt. Maar hij wordt vast heel leuk.

Dovahkiin

Berichten: 565
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:00

Ik heb onlangs in hetzelfde schuitje gezeten. Paard had al 1,5 jaar lang problemen met pezen, uiteindelij bleek het checkligament en de diepe buiger samen gegroeid te zijn. Operatie was mogelijk maar met een zeer kleine kans op volledig herstel.
Ik heb toen de keuze gemaakt om het paard niet in de medische molen te stoppen. Het is een verschrikkelijke keuze omdat ik +10 jaar een band heb opgebouwd. Het was echt mijn paard. Maar daardoor wist ik dat ik de juiste keuze maakte. Als grasmaaier was hij niet gelukkig geworden want hij zou toch veel pijn blijven houden.
Wat je ook voor beslissing neemt TS, jij kent het paard het beste en kan dus ook als geen ander de situaties inschatten. Maar ik zou in dit geval de moeilijke keuze gemaakt hebben en het paard laten inslapen.

Sabri

Berichten: 1387
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:01

Second opinion voor eventuele goedkoper alternatief voor behandeling? Als dit dier continue pijn heeft, een slechte prognose, zal ik andere meningen over behandelingopties willen horen. Ook bv in België/Duitsland evt. Dat als de kosten niet te hoog zijn en prognose op verbetering redelijk is misschien nog proberen en als paard dan nog continue pijn heeft uit lijden verlossen. Inslapen kan altijd nog, daar hoef je niet gelijk al vandaag over te beslissen. Verder sterkte!

friesiszwart

Berichten: 10172
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:06

MarliesV schreef:
Phoe wat een verhaal.

Mijn eerste ingeving: paard laten hemelen.

Snap dat het erg heftig over komt. En hoop dat die gedachte er bij jou nog niet is. Maar niet pijnvrij zonder medicatie en slechte prognose....

Natuurlijk hoop ik van harte dat er een mogelijkheid is om te genezen en te kunnen gaan genieten van je paard voor het doel waarvoor je hem hebt gekocht.


dit is ook mijn idee.

je kunt de richting van de wind niet veranderen, wel de stand van je zeilen. Te huur 6 persoons vakantiehuisje aan visvijver en leuke omgeving zie: www.fanerberveld.webnode.nl

KletsKoekje
Berichten: 3302
Geregistreerd: 20-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-18 10:10

yarrah schreef:
Poeh dat is nog een lijst. Ik zou hem nog een kans geven.
Van de ijzers af goed laten bekappen en een paar maanden op het land geven. Geeft dat geen verbetering.....


Paard heeft juist speciaal beslag nodig voor en een jaar op de wei zal absoluut geen verbetering geven is al besproken helaas..

Tailormade Bollywood Brettonwoods x Rambo 02-08-2020 het gaat je goed daarboven grote vriend

Suzanne F.

Berichten: 49153
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:14

Als het mijn paard was had ik hem laten inslapen. Dit is echt een verhaal zonder einde. Hier kan je een hoop geld in blijven stoppen maar dit komt niet meer goed.
Heb je hem zelf laten keuren toen bij je eigen arts? Heb je de foto's toen zelf ook gezien?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Isabel

Berichten: 2267
Geregistreerd: 10-03-13
Woonplaats: Someren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:16

Pfoe, wat vervelend zeg.. Als zo’n jong paard al zoveel problemen zou hebben, zou ik het niet aandurven eerlijk gezegd. Zeker omdat het in korte tijd zo verergerd is, en omdat de prognose slecht is.
Ik wens je in ieder geval heel veel sterkte met je keuze!

Sepp (Rudsmo Rune x Lyckangs Tempo)

Hagrid
Berichten: 4
Geregistreerd: 13-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 10:47

Wat erg! Heel veel succes met het maken van de keuze!

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 11:15

Wat een naar verhaal, sterkte.
Uit het verslag begrijp ik dat de kliniek deze problemen vaker in combinatie ziet, en dat als het lukt om de blessure aan de diepe buigpees te genezen, er in de toekomst nieuwe blessures verwacht worden door de beschadigingen in het hoefgewricht.
Eigenlijk lees ik: "dit paard wordt sowieso niet gezond 20, en of 10 wel haalbaar is betwijfelen we ook", mijn eerste stap zou zijn om bij de dierenarts na te vragen of dat inderdaad bedoeld wordt. Je schrijft over resultaat van de behandeling behalen, wat is voor jou een acceptabel resultaat? Grasmaaier, stapritjes in het bos, lichte sport of topsport? Ik zou ook navragen hoe de prognose voor het voor jou acceptabele resultaat is en daar mijn beslissing op baseren. Ik wens je vooral veel wijsheid toe, dit zijn vreselijk moeilijke keuzes.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 11:22

Poeh, wat een verhaal :\

Misschien is het een idee om een second opinion, dmv de foto's en uitslagen door te mailen, bij equiTom te laten doen?
Is hij twijfelachtig over de prognose, dan kan je de keuze voor inslapen altijd nog maken.

Sterkte!

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Moeilijke keuze, advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 11:30

Dit is een verhaal zonder einde, helaas. Ik zou inslapen overwegen :(

Born to slide, forced to work

Juut

Berichten: 6899
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 11:41

Wat een ellendige lijst...

Ook ik zou voor een second opinion gaan, gewoon om dingen zeker te zijn. Inslapen kan maar 1 keer. Denk ook na wat je acceptabel vindt voor je paard. Wordt hij gelukkig van een leven als grasmaaier? Hoeveel ongemak is voor hem leefbaar?

Sterkte in ieder geval

Handig he...brandgel
Epona paardenmassage
Leef vandaag, niemand heeft je morgen beloofd

suikermeisje

Berichten: 8342
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Moeilijke keuze, advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 12:01

Heel veel sterkte. Wat een gecompliceerd iets zo zeg.
Ik zou mijn paard in zo'n geval laten hemelen. Slechte prognose, ernstige blessure en loopt af en aan kreupel. Daarnaast spreek ik voor mijzelf, maar ik rij graag in de sport, dan ga ik niet een paard als grasmaaier houden en nog met pijn ook. Zulke dure behandelingen
en dan geen echte prognose.

Wens je veel wijsheid en sterkte

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

troi
Berichten: 16999
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:09

sevke schreef:
Dit is een verhaal zonder einde, helaas. Ik zou inslapen overwegen :(


Mee eens, hoe ellendig ook. Paard is kapot, je hebt botte pech gehad |(

janouk
Blogger

Berichten: 17848
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 14:30

Heftig. Dit is een keuze die je helaas zelf moet maken in overleg met de artsen. Ik wil je heel veel sterkte en wijsheid wensen. Kiezen tussen je gevoel dat hem zo heel graag bij je wil houden en je verstand met de medische resultaten die helaas negatief zijn op zo'n jonge leeftijd al. :(:)

Ik kan alleen zeggen, neem je tijd. Dit hoeft niet meteen dit weekend besloten te worden. Geef je zelf tijd om te wennen aan de diagnose en goed te overleggen met de dierenarts. Eerst maar even laten bezinken.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Elisa2

Berichten: 37000
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Moeilijke keuze, advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:15

Een second opinion is geen slecht idee denk ik, ook is het inderdaad goed om af te vragen wat je met dit paard wilt.

Als hij pijnvrij grasmaaier kan zijn dan zou je hem kunnen houden, als dat niet meer kan dan zou hij bij mij gaan hemelen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Moeilijke keuze, advies gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 15:27

Heel eerlijk, en ik begrijp dat jij er uiteraard wel een emotionele band mee hebt, zou ik hem laten gaan.
Een paard dat bijna niet belast is geweest en een dergelijk patroon vertoond zal niet 100% worden.

De prognose is niet goed en dus volledig herstel quasi onbestaande. Dan kan je wel veel kosten gaan maken (en ok dat is maar geld), maar of het een oplossing zal bieden. In het beste geval houd je er een grasmachien aan over. Een paard is een bewegingsdier, dus als ze dat niet naar behoren kunnen, is het maar de vraag of ze dan echt wel gelukkig kunnen zijn. Het is niet dat je ze enkele weken op de rug kan leggen, waarbij het been onbelast blijft. Plus, het ene ontlasten veroorzaakt vaak weer elders problemen. Vaak rol je dus van het ene in het andere.

Maar wat je ook doet, probeer echt in het belang van het paard te denken, maar je mag best wel een beetje egoistisch zijn ook. Heb je de mogelijkheden om een paard te houden, om enkel maar te hebben zeg maar, of moet dat paard toch vooral je passie/hobby invullen en dus veelal berijdbaar zijn?

L'embarras du choix


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Berdien, boemel, dazai, Hiraeth, Iris_Casper, journee, kerstkransje, Nickolay, R0SE, redbutton, Saartjuh_b en 89 bezoekers