Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13983
Geregistreerd: 20-04-16

Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-18 16:37

*knhs
Dressuur

Afbeelding
Rien van der Schaft. Foto: Remco Veurink

Rien van der Schaft legt zijn taken als bondscoach dressuur senioren neer. De 64-jarige Van der Schaft werd eind december 2016 door de KNHS als bondscoach aangesteld.

Rien van der Schaft: “De taak van coach bij de absolute seniorentop past mij helaas minder dan ik aanvankelijk had gehoopt. Daarom heb ik besloten om te stoppen. De grootste uitdaging en het meeste plezier haal ik uit het werken met talenten en opleiden van ruiters en paarden.”

Technisch Directeur KNHS Maarten van der Heijden: “Het is erg jammer dat het niet gelukt is en de timing vlak voor Tryon is verre van ideaal. Maar topsport betekent ook keuzes durven maken. Om prestaties te kunnen leveren op dit niveau moet alles kloppen.
Het is voor alle betrokkenen spijtig dat de samenwerking niet heeft gebracht wat we ervan verwacht hadden. Het dressuurteam gaat zich nu volledig focussen op een goede prestatie in Tryon en hoopt dit in alle rust te kunnen doen.”

Na overleg met de ruiters is besloten dat er zo kort voor het WK geen interim coach aangesteld wordt. De begeleiding wordt, in samenwerking met de privétrainers, voortgezet door de begeleidingsstaf van de KNHS bestaande uit Maarten van der Heijden en Ad Wagemakers.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Elisa2

Berichten: 36977
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 17:01

Ik snap wel dat hij stopt ja..het doel van zijn aanstelling is niet bepaald bereikt en het lijkt me dat hij daar zelf ook van baalt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 17:01

Toch vreemd dat hij dan ook meteen per direct stopt, geeft mij het gevoel dat er meer speelt 'minder goed passen'..

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 17:11

Zal best wel meer spelen. Anders stop je niet nu zo kort voor Tryon. Ik kan wel wat plausibele redenen bedenken waarom hij stopt, anders dan de vage omschrijving die hij zelf geeft. }:0

In der Ruhe liegt die Kraft.

cobiie

Berichten: 7299
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 17:14

Er zal vast een flinke bom gebarsten zijn achter de schermen, anders had Rien echt wel de knhs de tijd gegeven om een vervanger te zoeken.

[o]

Oehlala
Berichten: 4299
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 17:16

Denk niet dat het zomaar keuzes maken is geweest maar dat er indrrdaad meer speelt.
Nou ja hopen dat ze toch een leuke prestatie gaan neerzetten en dan nadenken over hoe verder met de dressuur in Nederland.

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 17:29

Nu kan van der Heijden doen wat hij al heel lang heel graag wil gaan doen......bondstrainer spelen. En zijn hoofd laten hangen naar alle grote sponsoren/Trainers.

Ik geef Rien groot gelijk, in die slangenkuil wil je niet werken en kun je als je oprecht bent niet functioneren.

N0a
Berichten: 4770
Geregistreerd: 11-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 17:30

Zal wellicht ook te maken hebben met de keuze voor het team dat naar het wk gaat. Ik geloof niet dat hij Madeleine mee zou nemen.. En knhs is nogal van de oude stempel. Dus die zullen hem wel niet de vrijheid hebben gegeven om meer harmonie in de combinaties te ontwikkelen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110618
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 17:32

Wie zou hem moeten opvolgen? Ik kan echt niemand bedenken (behalve Tineke Bartels, maar ik denk niet dat zij haar handen hier aan gaat branden).
Sjef weer terug halen? :P

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 17:33

Zo zonde.
Als ze hem de ruimte hadden gegeven dan was er hoop geweest voor de dressuur.
Maar er speelt meer denk ik bij de KNHS dan wij weten.

_lautje_

Berichten: 9247
Geregistreerd: 23-03-05

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:20

Dus nu komt de natte droom van Maarten van heijden toch echt uit. Hij mag met zn snufferd nu overal vooraan staan en ook nog een reden daarvoor hebben O:)

Janine1990

Berichten: 43798
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:30

Cayenne schreef:
Wie zou hem moeten opvolgen? Ik kan echt niemand bedenken (behalve Tineke Bartels, maar ik denk niet dat zij haar handen hier aan gaat branden).
Sjef weer terug halen? :P


Ik vraag me af of iemand als Sjef hier iets in ziet...

In België had hij wat op te bouwen, in Nederland heeft hij iets opgebouwd.
Maar nu zal hij eerst wat moeten afbreken.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:34

erg zonde.

respect voor Rien, dat hij stopt. dat zal niet plotseling zo zijn geweest.

Imaginaerum
Berichten: 3679
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:35

Ontzettend jammer en wat een timing ook! Daar zal ongetwijfeld een hoop gespeeld hebben..

Genève Garienke P. (Ustinov x Upgrade x Burggraaf) B + 13 | L1 + 10 | L2 + 12 | M1 + 11 | M2 + 10 | Drachtig van Glamourdale
Rio de Janeiro (Desperado x Ustinov x Upgrade) | Nieuw avontuur: Black Beauty 2.0? (Desperado x Ustinov)

koeke

Berichten: 868
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:10

_lautje_ schreef:
Dus nu komt de natte droom van Maarten van heijden toch echt uit. Hij mag met zn snufferd nu overal vooraan staan en ook nog een reden daarvoor hebben O:)
_/-\o_

Zonde dat Rien stopt, maar vind dat ie het nog best lang volgehouden heeft.

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:15

Doodzonde. Er spelen allemaal aannames en speculaties door mijn hoofd, maar als dit de reden is die hij opgeeft, dan ga ik het daar maar bij laten. Respect voor deze man.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:28

Pf wel een onhandige tijd ja.. en ook een beetje knullig voor Nederland. Ben wel heel erg benieuwd naar wie hem gaat opvolgen. Kan Anky niet als bondscoach aan de slag :D

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:30

HorseTimeXL schreef:
Pf wel een onhandige tijd ja.. en ook een beetje knullig voor Nederland. Ben wel heel erg benieuwd naar wie hem gaat opvolgen. Kan Anky niet als bondscoach aan de slag :D


Daar krijgen we de harmonie niet mee terug in het nederlandse rijden :D Sterker nog, dat groffe gerij in de topsport in haar erfenis.


Kinke

Berichten: 20503
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:39

oh mennn...wat een verlies voor de Nederlandse dressuurtop :(

ElCid

Berichten: 9218
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:05

Het verbaasd me eigenlijk dat hij het zolang heeft volgehouden.........de manier van rijden van de "top" druist volgens mij toch wel erg in tegen zijn ( en vele anderen hun) principes. }> :o

idje

Berichten: 1309
Geregistreerd: 27-08-04
Woonplaats: in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:23

ElCid schreef:
Het verbaasd me eigenlijk dat hij het zolang heeft volgehouden.........de manier van rijden van de "top" druist volgens mij toch wel erg in tegen zijn ( en vele anderen hun) principes. }> :o


En daar heeft hij ook kritiek op gehad. O.a. door de heer Rosie in de paardenkrant.
Bij zijn aantreden deed hij de belofte dat in het nederlandse team niet langer ineen getrokken benenzwaaiers te vinden zouden zijn (vrij vertaald, de exacte woorden weet ik niet zo direct en een beetje cru gesteld)
Van die belofte is op het NK erg weinig terecht gekomen.
Dat is jammer.
Zo bekeken is zijn terugtreden begrijpelijk.
Maar je weet natuurlijk nooit wat er nu echt gespeeld heeft.

Wel op, niet over de rug van het paard.
[o]

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:25

HorseTimeXL schreef:
Pf wel een onhandige tijd ja.. en ook een beetje knullig voor Nederland. Ben wel heel erg benieuwd naar wie hem gaat opvolgen. Kan Anky niet als bondscoach aan de slag :D

denk niet dat anky daar erg veel zin in heeft :')

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:39

_lautje_ schreef:
Dus nu komt de natte droom van Maarten van heijden toch echt uit. Hij mag met zn snufferd nu overal vooraan staan en ook nog een reden daarvoor hebben O:)

_/-\o_

In der Ruhe liegt die Kraft.

Zinzi_jewel

Berichten: 8772
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Rien van der Schaft stopt als dressuurbondscoach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:45

Heeft hij zijn verstand terug gevonden.

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16

Zinzi_jewel

Berichten: 8772
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:45

vur schreef:
_lautje_ schreef:
Dus nu komt de natte droom van Maarten van heijden toch echt uit. Hij mag met zn snufferd nu overal vooraan staan en ook nog een reden daarvoor hebben O:)

_/-\o_

_/-\o_

Chasing Dreams ...

https://gofund.me/f9794b16


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Anke_, Amazonbot, Cowgirl83, jojoleinee, novaaaasje, Poekkie, r0bijn, Ubermetrics en 63 bezoekers