Welk gezond voer voor lastige eter?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Welk gezond voer voor lastige eter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 18:23

Hoi allemaal!!
Voor mijn 5 jarige (onbeleerde) merrie ben ik opzoek naar een voer dat zij wél lust.
Helaas, ik heb nu meerde soorten voer geprobeerd. Pavo Vital, Marstall Vito en Vitalbix Active+. Helaas eet ze allemaal 1 zak, waarna ze het vervolgens met lange tanden eet of gewoon volledig stopt met het eten van het voer. De laatst geprobeerde is de Vitalbix Active +. Ik dol gelukkig, 3 zakken voer gehaaald, stopt ze weer met het eten ervan.... Ik ga proberen deze misschien weer terug te brengen en anders in de winter opvoeren. Als ik het in haar bak kan laten liggen is het vaak de volgende dag wel op namelijk. Maar zomers kan ik het niet laten staan, want ze moet daarna weer terug de wei in natuurlijk!
Wat ook belangrijk is, ze kan niét tegen Pavo DailyPlus, dan ontploft ze van de jeuk en schilfers in haar staart, al vond ze die wel heerlijk.

Mijn zoektocht begint dus weer: Een gezond voer, zonder toegevoegde zooi, om mijn Marstall Force doorheen te mengen, of een volledig voer is ook prima natuurlijk! Wat ik nu nog op mijn probeerlijstje heb staan, is Vitalbix DailyComplete. Maar de vraag is of dat mevrouw wel bevalt. Daarom zoek ik graag naar andere/alternatieve opties! Een voer zonder bergen energie is ook belangrijk, ik wil er namelijk wel op blijven zitten zo de eerste paar keer dat ik erop ga :D
Laatst bijgewerkt door C_arola op 23-08-18 18:24, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Capslock uit titel verwijderd

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:28

Oh wel grappig dat jij marstall force geeft,want dat lust mijn ruin dus niet. :+
Dus weet je zeker dat het niet aan je supplement ligt?

Ik heef het met subli dieetmix, dus die kun je ook nog proberen.
Maar je zoekt eigenlijk wat om je force doorheen te mengen he, hoeveel wil je dan ongeveer van een muesli gaan geven per keer?

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 18:32

Zoveel als nodig is, van de Vitalbix geef ik 2 maatschepjes (die kleine die altijd bij de marstall force zitten). Dat is denk ik een laagje in de voerschep, bijna niets dus… :D Meer mag ook hoor, maar ik probeer het hapje zo klein mogelijk te houden zodat het er zo makkelijk mogelijk in gaat…
Ik zou het nog kunnen proberen zonder de vitaminebrokjes, maar ik vind 3 scheppen muesli voeren om aan de vitamine te komen te gek, dus dan moet ik opzoek naar een ander vitaminebrokje…
Zal morgen eens zonder de Force erin proberen! :)

ellepel

Berichten: 47338
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:49

Nou ja ik noem het omdat de mijne alles lust,zo lang er maar geen marstall force in zit :+
Maar zou inderdaad even testen hoe het zonder de force gaat.
eet je dier het dan wel dan zou het dus daar van kunnen komen.
Overigens heb ik gemerkt dat een scheutje lijnzaad hier wel helpt zodat het beter gegeten word

snorkel1986

Berichten: 3009
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Welk gezond voer voor lastige eter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:54

Metonza vitamine korrel eet mevrouw hier goed maar kieskeurig is ze niet wel is het ook in kleine emmers te koop zo dat je niet gelijk 20 kg hebt

Amyd

Berichten: 393
Geregistreerd: 28-12-05
Woonplaats: Zeist

Re: Welk gezond voer voor lastige eter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:57

Ik heb ook zo'n drama eter. Ik geef nu pavo vital gemengd met nutrimash van vitalbix. Dat eet hij wel.

soeboenoe

Berichten: 1411
Geregistreerd: 16-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:58

Het voer van Agrobs! Geef het aan mijn PRE en er zitten geen granen en geen melasse in, plus het ruikt echt heerlijk! Je kunt zelfs de bloemblaadjes nog in het voer zien zitten.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:08

Die van mij zijn echt niet kieskeurig. Je kunt er heel veel in kwijt. Maar géén Metazoa en ook niks van Agrobs. Dat vertikken ze te vreten.

TS misschien nog voor op je lijstje de brok van Bio Ron. Is wel met granen, ik weet niet of je dat een probleem vindt. Via zijn website kun je ook een proefzak van 4 kilo bestellen. Die van mij vinden het prima te hachelen maar die zijn dus zoals gezegd niet heel moeilijk.

O ja, Dodson & Horrell heeft ook mooie voeders. Wel lastig aan te komen.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Welk gezond voer voor lastige eter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 19:17

Nee hoor, granen zijn wat mij betreft geen probleem. Het 'gezond' is meer gebaseerd op de jeuk die ze kreeg van Pavo… Bio Ron! Die ken ik nog niet, ga ik even googlen!

Metazoa hoor ik weinig succesverhalen over helaas, en bevat heel veel Luzerne. Dodson en Horrell ga ik ook even naar kijken.

Pavo vital: liet mijn meisje helaas ook liggen. Ik heb wel vernomen dat Pavo een deze maanden/volgend jaar met een innovatief/gezond voer komt voor paarden die niet veel nodig hebben of insulin resistant zijn.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:22

Bio Ron is heeeeeel bio :+ Maar de brok is oké. Beetje saai uitziende, kleine grijzige brokjes. Maar zo te zien prima te hachelen. Zak is groter en minder duur dan de DC van Vitalbix :Y)
Laatst bijgewerkt door Koper op 23-08-18 19:23, in het totaal 2 keer bewerkt

xRiiannex

Berichten: 3138
Geregistreerd: 10-12-12
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:23

Ik kan je helaas niet helpen maar ik wil de vitalbix evt wel overkopen (licht eraan welke omgeving)

Pastis

Berichten: 241
Geregistreerd: 25-02-11
Woonplaats: Leuven - Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:23

Dodson and horell hebben ook goed voer. De mijne was er echt verzot op. Die liet ander voer staan als het geen D&H was.
Ze hebben ook een ruim gamma.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:25

Dodson & Horrell vond ik wel redelijk hoog in suiker, maar ik had 't voor mijn shet dus wie weet dat een ander paard dat geen probleem vindt. De voornaamste reden dat ik 't niet meer voer is dat er knoflook in zit. Nou weet ik niet of dat bij al hun voeders is maar bij die ik had dus wel.

Snuitje26

Berichten: 25
Geregistreerd: 23-04-18

Re: Welk gezond voer voor lastige eter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:26

Geef eens wat sla, stukjes appel of een wortel ofzo.

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 19:57

xRiiannex schreef:
Ik kan je helaas niet helpen maar ik wil de vitalbix evt wel overkopen (licht eraan welke omgeving)


Ik heb nog 2 zakken Active + ongeopend staan. De Daily complete wil ik wel graag nog even proberen, wie weet lust madam dat wel. Ik woon in de regio van amsterdam. Is dat bij je in de buurt?

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 19:58

Snuitje26 schreef:
Geef eens wat sla, stukjes appel of een wortel ofzo.


Sla is stom, appel en wortel is OK. Maar aangezien ze lichte mok heeft moet ze wel vitamines binnen krijgen...

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 19:59

Koper schreef:
Dodson & Horrell vond ik wel redelijk hoog in suiker, maar ik had 't voor mijn shet dus wie weet dat een ander paard dat geen probleem vindt. De voornaamste reden dat ik 't niet meer voer is dat er knoflook in zit. Nou weet ik niet of dat bij al hun voeders is maar bij die ik had dus wel.


Knoflook is in kleine hoeveelheden geen probleem toch?

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 20:02

Pastis schreef:
Dodson and horell hebben ook goed voer. De mijne was er echt verzot op. Die liet ander voer staan als het geen D&H was.
Ze hebben ook een ruim gamma.


Moet je van dit voer hele scheppen voeren? Dan is het wel een kandidaat om vitamine brok door te mengen :)

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:04

SBravour schreef:
Koper schreef:
Dodson & Horrell vond ik wel redelijk hoog in suiker, maar ik had 't voor mijn shet dus wie weet dat een ander paard dat geen probleem vindt. De voornaamste reden dat ik 't niet meer voer is dat er knoflook in zit. Nou weet ik niet of dat bij al hun voeders is maar bij die ik had dus wel.


Knoflook is in kleine hoeveelheden geen probleem toch?

Weet ik niet. Waarom zou je het willen als er ook andere voeders zijn zónder?

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:06

wellicht nog een optie om zakken voer af te wisselen?
Als ze telkens na 1 zak stopt dan werkt het misschien wel om 2 soorten voer uit te kiezen en na 1 zak om te schakelen naar het andere voer?

Of twee verschillende zakken tegelijk voeren en dan om de aantal dagen schakelen zou ook nog kunnen. misschien dat ze het dan wel blijft eten?

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Welk gezond voer voor lastige eter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 20:15

Prima idee! Maar is dat niet nadeelig voor de stofwisseling van een paard? Heeft het geen stabiliteit in voer nodig? Dit zou ik namelijk niet weten!! :)

Anoniem

Re: Welk gezond voer voor lastige eter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:46

Agrobs heeft fijn voer.
Ik heb fetura gegeven in de winter.
Daarna een zak grunmusli.
Even kijken wat ik nu weer bestel.
Meng t met force van marstall

SBravour

Berichten: 3340
Geregistreerd: 04-06-12

Re: Welk gezond voer voor lastige eter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 21:08

Mijn god, ik kom er echt niet uit bij D&H wat een keuze zeg...........

Agrobs ziet er idd heel fijn uit. Hoe komt dat door de smaak-test?

Anoniem

Re: Welk gezond voer voor lastige eter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:10

Bij de mijne goed.
Weet niet in welke je interesse hebt?
De fetura werd door mijn vorige pony niet gegeten ( was n zeikerd).
Mijn huidige kliko eet bijna alles.
De cobs, fetura en grunmusli lust ie.
De grunmash ook.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:11

Mijne lusten niks van Agrobs. Echt, ik zou bijna zweren dat ze kunnen lezen. Zodra er Agrobs op een zak staat hoeven ze 't niet.