Wel of geen strooisel doen in de trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Wel of geen strooisel doen in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-18 16:13

Normaal ben ik er niet van om strooisel te gebruiken in de trailer, ben altijd bang dat het glad word. Al licht er een goede antislip rubber mat in verlijmd.
Alleen de laatste tijd heeft mijn merrie de gewoonte om te plassen in de trailer. Op zich goed dat ze het durft, en niet met het ongemak ervan blijft staan.

Eerder met het mooie weer veegde ik de trailer goed uit, liet het zeiltje open zodat de trailer beter kon drogen. Maar met regel (in aantocht) heb ik hem liever toch weer dicht. Maar droogt de trailer weer minder goed, maar dat het heb je met steeds inregenen ook.
En heel eerlijk in heb er weinig trek in dat straks mijn bodem verrot is (deze is een jaar terug vervangen).
Dus twijfel om er strooisel in te doen, maar wat word niet glad.
Want het moet wel veilig blijven voor mijn merrie, dat staat op nummer 1!

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is


Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Wel of geen strooisel doen in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 16:15

Mijn bodem wordt niet glad van plassen zonder strooisel.
Heb zelf de ervaring dat het wel glad wordt als je stro erin hebt.
Misschien zijn houtsnippers dan een betere optie.

MizzMontana

Berichten: 5669
Geregistreerd: 05-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 16:16

Hier juist altijd een dikke laag zaagsel in de trailer. Mijn merrie durft anders niet te plassen vanwege het opspetteren. Wordt niet glad is mijn ervaring. Maar er ligt dan ook echt een dikke laag in die de plas super goed opneemt.

Samen met mijn team zet ik me in voor MAKE-A-WISH
https://www.actiemakeawish.nl/actie/team-vakgebieden
Help mee en laat wensen van ongeneselijk zieke kinderen uitkomen.


koeke

Berichten: 868
Geregistreerd: 29-09-03
Woonplaats: Twente

Re: Wel of geen strooisel doen in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 16:25

Hier altijd dikke laag stro erin. Nooit problemen met glad worden.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 16:26

Hier ook een dikke laag zaagsel vanwege het feit dat mn paard vaak plast op de trailer. Nooit problemen mee gehad. :)

Paardrijden: de edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden.

LauraO

Berichten: 311
Geregistreerd: 24-10-15

Re: Wel of geen strooisel doen in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 16:40

Mijn merrie plast ook vaak in de wagen. Wij hebben er zaagsel in liggen en dat neemt het erg goed op en wordt absoluut niet glad. Ik denk dat het eerder glad wordt met stro of vlas, dat neemt niet zo veel op.

Les causes ne sont que des conséquences d'autres causes

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Wel of geen strooisel doen in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 16:45

Als je er wat in doet doe dan nooit nieuw vlas erin, dat wordt spekglad, beter houtkrullen nemen.
Ik heb eigenlijk zelden extra strooisel erin, heb anti slip rubber vloer erin.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Pien1989

Berichten: 365
Geregistreerd: 03-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 16:50

Ik heb niks in de trailer liggen (wel anti slip matten). Matten sla ik om en Elke keer na gebruik spoel ik het achterste deel uit met emmer/gieter/slang. Neuswiel daarna hoog opdraaien zodat voorkant omhoog staat en dan zet ik m weg (en het water er dus goed uit loopt). Altijd schoon en droog voor volgende gebruik.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:07

cissy schreef:
Als je er wat in doet doe dan nooit nieuw vlas erin, dat wordt spekglad, beter houtkrullen nemen.
Ik heb eigenlijk zelden extra strooisel erin, heb anti slip rubber vloer erin.


Ik zei zaagsel in mn bericht maar ik bedoel inderdaad houtkrullen.

Paardrijden: de edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden.

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Wel of geen strooisel doen in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-18 18:30

Zou voor mij idd zaagsel/houtkrullen of stro wezen, en idd geen vlas.

Trailer is nu idd niet glad als ze erin plast. Maar vind het gewoon een vieze smeerbende (ook omdat ze mest). Maar wil graag niet dat het glad word!

Pien1989, neuswiel draai ik ook idd altijd omhoog zodat het er dan makkelijker uit kan lopen. Hier is die toch niet altijd weer droog als ik het zeiltje dicht doe. Maar geen idee hoeveel tijd er bij jouw tussen zit?
Zaterdagavond naar een clinic geweest en ze had geplast. Zondagmiddag nog wat nattig.
Wederom had ze er weer in geplast.
Dindsdagmorgen naar de kliniek, trailer nog wat vochtig. Niet geplast, maar vandaag (donderdag) nog steeds niet helemaal goed opgedroogd.
Oorzaak zit het echt in het zeiltje dat dicht is, want is die open dan is de andere dag gewoon droog. Trailer heeft geen ramen die open kunnen (roosters voor ventilatie aan de zijkant).

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Wel of geen strooisel doen in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 18:38

Als ik de merries meeneem, ligt er niks in de trailer, zij plassen niet onderweg. Mijn ruin wel, dus ik leg onder hem (dus niet waar hij staat) al gebruikt vlas of gehakseld koolzaadstro. Na gebruik veeg ik dat er weer uit en laat ik bij de trailer het voordeurtje en het zeiltje open, soms ook het dakluik. Maar mijn trailer staat binnen, dus inregenen doet het niet.

Oy with the poodles, already

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Wel of geen strooisel doen in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-18 18:45

Normaal deed ze het ook nooit, nadat we bij de ostheo waren geweest is ze ermee begonnen. Nu weg naar les, wedstrijd etc doet ze het standaard als we klaar zijn (lees ze wacht wel altijd tot de klep dicht is haha).
Geven haar van te voren ook de tijd om in het gras of nog in het zand te plassen maar dat doet ze dan weer niet.

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Wel of geen strooisel doen in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:08

Zaagsel

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:09

Mijn ruin ging de eerste keer toen we op de vereniging waren plassen na de les. Brokjes gegeven als beloning. Volgende keer na de les: plassen, weer brokjes gegeven. Je raadt het al, hij plast nu standaard na de training daar, ideaal :)
Nu thuis nog leren plassen op commando...

Oy with the poodles, already

simongek

Berichten: 5331
Geregistreerd: 18-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 19:12

Altijd dikke laag stro. Vind het anders zo'n vieze bende.

Marije_jiplover

Berichten: 25240
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 21:24

Ik heb er houtkrullen of zaagsel in, op een rubberen gietvloer, omdat mijn pony ook regelmatig plast op de trailer.
Als hij geplast heeft wordt het niet glad.
Ik schep het natgeplaste zaagsel er na afloop uit en veeg droog zaagsel op de natte plek en doe met regenachtig weer gewoon het zeiltje dicht en de trailer droogt dan prima.

Edit: oja en neuswiel zover opdraaien dat die goed achterover weggezet wordt.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 22:58

Zolang het niet regent kun je beter zeiltje lekker open laten om te luchten. Als de trailer dan weer is opgedroogd zeiltje weer dicht. Als het gaat regenen doe je m ook weer dicht.

Mijn ervaring is dat het inregenen wel meevalt, zeker als de kont vd trailer uit de wind staat.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

tienus63

Berichten: 11735
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Wel of geen strooisel doen in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 23:06

Ik gebruik Equibedding in de stal.
Maar gooi het ook in de trailer.
Afhankelijk van de hardheid van de pellet, maak ik het wel if niet beetje nat.
Als pellet hard is, vind ik het niet comfortabel voor het paard. Dan rollen de pellets over elkaar heen, dus glad.
Maar zodra de pellets iets uitzetten, dan is het werkt het ontzettend goed!
Bodem wordt totaal niet nat, omdat het spul zo goed absorbeert.
Na gebruik, haal ik natte Equibedding eruit en last ik wat vies maar droog is liggen.
Paard heeft op deze manier totaal geen moeite om te plassen op de trailer.

#trotsoponzeboeren

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Wel of geen strooisel doen in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 07:43

Mijn paardje plast sinds een jaar ook standaard zodra hij op de trailer staat. Omdat hij het vaak gelijk doet, zet ik er een emmer onder en vang ik het gelijk op en kan het zo weggooien. :P
Mocht dat niet lukken omdat hij toch onderweg plast, dan spuit ik de bodem thuis gelijk altijd schoon en zet m zo weg. Droogt heel snel. Ook in de winter. Ik gebruik geen strooisel. Dan zou ik de trailer na ieder gebruik helemaal leeg en schoon moeten maken.

Inhale the goodshit & exhale the bullshit
FlippoArt

mirjamalvaro

Berichten: 14614
Geregistreerd: 19-08-04

Re: Wel of geen strooisel doen in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 08:55

Hier strokorrels van Equibedding. Natgemaakt zodat het mooi zacht en uitgezet is. Blijft mooi schoon, neemt nattigheid perfect op, stoft niet. Dus vind het ideaal.

MT sporthorses, voor uw dressuur- en/of ponyveulens.

rink

Berichten: 1844
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Re: Wel of geen strooisel doen in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 08:59

Wij leggen er altijd Hemperade in. Stroef en neemt vocht goed op!

Als paardrijden makkelijk was, had het wel voetbal geheten..

Granoek
Blogger

Berichten: 10462
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:03

Mijn paard is onderuit gegaan door stro in iemand anders zijn trailer, lag ook een dikke rubberen mat maar het stro was toch glad, de trailer was niet eens aan het rijden maar hij wilde zijn dikke kont verzetten en toen lag hij ineens. Dus ik heb nu schrik voor alles wat op stro lijkt }:0
Hier dus altijd zaagsel er in, maar eigenlijk vooral gewoon aan de achterbenen. Paard staat nooit lang in de trailer en plast er eigenlijk nooit in maar moest het nodig zijn dan ligt er wel wat.
Laatst bijgewerkt door Granoek op 24-08-18 09:04, in het totaal 1 keer bewerkt

aaidaa

Berichten: 611
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Veenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 09:03

Pien1989 schreef:
Ik heb niks in de trailer liggen (wel anti slip matten). Matten sla ik om en Elke keer na gebruik spoel ik het achterste deel uit met emmer/gieter/slang. Neuswiel daarna hoog opdraaien zodat voorkant omhoog staat en dan zet ik m weg (en het water er dus goed uit loopt). Altijd schoon en droog voor volgende gebruik.


Zo doe ik het ook inderdaad. Mijn merrie is niet zo stabiel, en ik heb het idee dat ze steviger staat zonder opstrooisel.

Life is what happens to you while you're busy making other plans
Knappe Es: M2+4 , 0.80+6 <3

kiki1976

Berichten: 16821
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-18 11:19

cissy schreef:
Zolang het niet regent kun je beter zeiltje lekker open laten om te luchten. Als de trailer dan weer is opgedroogd zeiltje weer dicht. Als het gaat regenen doe je m ook weer dicht.

Mijn ervaring is dat het inregenen wel meevalt, zeker als de kont vd trailer uit de wind staat.

Zo doen we het nu ook, alleen dicht als er regen voorspelt is.
Achterkant in de luwte zetten is hier op stal lastig
Granoek schreef:
Mijn paard is onderuit gegaan door stro in iemand anders zijn trailer, lag ook een dikke rubberen mat maar het stro was toch glad, de trailer was niet eens aan het rijden maar hij wilde zijn dikke kont verzetten en toen lag hij ineens. Dus ik heb nu schrik voor alles wat op stro lijkt }:0
Hier dus altijd zaagsel er in, maar eigenlijk vooral gewoon aan de achterbenen. Paard staat nooit lang in de trailer en plast er eigenlijk nooit in maar moest het nodig zijn dan ligt er wel wat.

Onderuit gaan is ook mijn angst, brrrr

Heel eerlijk dan toch maar liever over 2/3 jaar weer een nieuwe bodem in de trailer dan dat ze onderuit gaan

Volg Bo en haar verwachte veulentje [KS-MK] Als je dochter haar droom waar maakt, Bo x White Dream
Het is wat het is

fique

Berichten: 2499
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: Wel of geen strooisel doen in de trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 11:25

Of misschien na je rit thuis er wat zaagsel overheen gooien wat nat is geworden?

♥ MAGNIFIQUE, OKIES BH CHARLIE ❤️
Dakota for always on my mind 02-06-2007 / 07-07-2011
Leootje 1995/2023
Love you for ever


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 bezoekers