buitenritten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Snuitje26

Berichten: 25
Geregistreerd: 23-04-18

Re: buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 21:05

TS doe je wel voorzichtig op de heuvelrug... Het is nogal een groot natuurgebied daar dus ik zou zeker niet alleen daar naartoe gaan met je paard. Neem vooral iemand mee hoor.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 21:09

Gelukkig heeft de Utrechtse Heuvelrug knooppunten :) dat navigeert weer een stuk makkelijker. TS, ben je bekend met ruiterenenmennen.nl? Ik wil best een keer met je de UHR op (Amerongen, Leersum), rij ook regelmatig in Ede, maar ben momenteel op vakantie :)

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 21:12

Ben al geweest, afgelopen zondag en ik leef nog.. :D

Was een fantastische rit voor ins ohz.. Alleen de aanspanning die we bij ons hadden was niet zo blij.. Was erg mul.. Te mul voor een tweespan welshjes..

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 21:14

Hilary schreef:
Gelukkig heeft de Utrechtse Heuvelrug knooppunten :) dat navigeert weer een stuk makkelijker. TS, ben je bekend met ruiterenenmennen.nl? Ik wil best een keer met je de UHR op (Amerongen, Leersum), rij ook regelmatig in Ede, maar ben momenteel op vakantie :)



Ik vond de wegwijzering eigenlijk erg slecht om eerlijk te zijn.. Verschillende keren fout gegaan en twee keer ergens uitgekomen waar we achteraf niet eens mochten zijn..

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 21:14

Maar wil zeker nog graag wel eens mee.. Bedankt!! :D

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 21:27

Oeh, ik ben benieuwd welke route je dan hebt gereden. Een aantal stukken zijn idd erg zwaar voor aanspanningen, ik geef dat ook altijd door als ik weet dat mensen daar willen mennen. Verder weet ik dat door de bosbouw van afgelopen winter veel bordjes zijn gesneuveld en dat die nog niet vervangen zijn. Er komen geheel nieuwe bordjes (nieuwe huisstijl geloof ik), en dat duurt nogal lang blijkbaar.

De knooppunten behoeven overigens wel uitleg: in principe is het zo dat als je met je neus naar het nummerpaaltje staat, je naar het noorden kijkt.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 21:46

Geen idee, ik reed braaf achter onze navigatie aan.. :')

(de groom op de koets)

Mariska_3

Berichten: 60
Geregistreerd: 03-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 22:03

mairead schreef:
Ik kom ook uit de buurt van Alphen aan den Rijn. En ik zou graag meer buitenrijden. Ik heb een bomproof Fjordje, maar ik ben zelf niet zo'n held. Ik hou van rustige ritjes. Evt heb ik ook nog een bijrijdster die graag buiten rijdt met mn pony.
Helaas niet in het bezit van een trailer dus altijd afhankelijk van anderen...
Ik zou wel willen bijdragen in de benzinekosten als ik met iemand met een 2-paards trailer mee kan rijden.


Ik kom uit de buurt van Gouda. Mijn paard staat in Leidschendam. Vind buitenritten heerlijk ( sta aan de vlietlanden) maar ben ook niet zo,n held. Paard is super braaf trouwens. Misschien kunnen we eens afspreken?

00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 22:09

felicity schreef:
Wat een leuk topic. Vandaag weer alleen de ruchpense heide op geweest. Maar lijkt me leuker om met iemand samen te rijden.

Ik ben 32 jaar en mijn paarden staan tussen visdonk en de rucpense hei in. Ik ben geen race eend. Liever lekker relaxed stappen met een drafje tussendoor.


Daar heb ik gisteren nog gelopen met de honden.
Helaas is mijn fjord nog niet onder het zadel.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 22:44

:')
Voor de volgende keer dan (of voor andere bokkers):

Leersum - tussen A12 / Maarsbergseweg/Woudenbergseweg / Scherpenzeelseweg
- 70 - 71: niet doen als het geregend heeft, je zakt er dan tot je knieën in de modder
Alternatief vanaf 70: rij naar de N-weg en ga naar links langs de N-weg (officieel hoor je op de n-weg, maar het fietspad is veiliger). Na ruim 1 km maakt de weg een bocht naar rechts en is aan je linkerhand een paarkeerplaatsje. Ga linksaf het zand-/puinpad op, je komt uit bij knooppunt 72.
Vanaf knooppunt 71: rij naar knooppunt 72 en ga rechtsaf het zandpad op. Aan het eind van het zandpad ga je rechts langs de N-weg. Na ruim een kilometer kom je bij Staatsbosbeheer (oranje bord en twee witte pilaren aan weerszijde van de inrit). Ga rechtsaf de parkeerplaats op en rij door tot je het fietspad kruist. Ga linksaf het fietspad op en houdt rechts aan om naar knooppunt 82 te rijden.

- 80 - 82 is meestal erg goed te rijden. Bij veel regen kan het modderig zijn.

- 82 - 80 is meestal erg goed te rijden. Bij langdurige droogte kan het rechte stuk voor 80 mul zijn. Wel een leuk stukje voor een galopje!

- 80 - 81: is bijna altijd (te) nat. Er ligt een met grind verharde beheersweg naast, waar je als ruiter / menner officieel niet op mag

- 79 - 80 kan bij langdurige regenval nat zijn, met name boven de Leersumse Plassen.

- 78 - 79 kan nat zijn, vanaf 78 is dit goed te bekijken van te voren. Alternatief: volg de Heulweg over de camping en sla rechtsaf het zandpad op (fietspad ligt er direct naast).

- 79 - 77 staat op de papieren kaart als één rechte lijn, maar heeft i.v.m. verraderlijke modder een alternatieve route gekregen, zie ruiterenenmennen.nl. Deze is goed te rijden.

- 77 - 76: is goed te rijden, halverwege kan het nat zijn. Het pad staat dan meerdere meters onder water, maar heeft wel een goede, stevige bodem.

- 76 - 75: gaat dwars over de zandverstuiving. Ik raad deze af met een aanspanning.

- 77 - 83: leuk pad, eigenlijk altijd goed te rijden. Loopt door de begrazing en heeft daarom twee veeroosters met hekken ernaast. De hekken zijn niet heel breed, maar met een goed stuurbare combinatie (menwagen) wel te doen. Durf je het stuurwerk niet aan? De veeroosters zijn sterk genoeg om paarden te kunnen houden, maak wel zelf een inschatting van het formaat van de hoeven van je paard en de afstand tussen de spijlen. Een beetje gas geven kan prima tussen de veeroosters, maar hou de koeien (en de wandelaars en de fietsers) in de gaten ;) en rem op tijd voor het volgende veerooster :)

- 83 - 71: breed pad, meestal goed te rijden, op het rechte stuk naar 71 liggen wel (bak)stenen

- 71 - 72: prima pad

- 83 - 84: prima pad

- 84 - 85: prima pad, kan bij langdurig droog weer mul zijn. Let op dat je bij 85 de hoek omgaat, rechtdoor mag niet (maar wordt wel veel gedaan door de lokale ruiters, want je kunt er zo fijn galopperen)

- 85 - 86 - 87: was heel smal, maar is bij de laatste bosbouwronde (jan / feb 2018) verbreed. Fijn pad, sel veel boomwortels zo hier en daar.

- 87 - 73: wel te doen voor ruiters, NIET voor menners. Bij paal 73 is de doorgang te smal en kun je dus het pad niet af. Keren kan ook niet. Alternatief: bij 86 naar links en bij 88 rechts om toch op het lange pad uit te komen, of bij 87 rechts en bij 71 links om op het lange pad te komen

- 84 - 89: gaat dwars over de zandverstuiving. Ik raad deze af voor menners.

- 89 - 79: leuk pad, wel technisch met korte klimmetjes. Twee stukken zandverstuiving, met een goed getraind menpaard (en evt duwende grooms) nét te doen, mits het niet al drie maanden niet geregend heeft :+

- 89 - 88: zandpad, kan zwaar zijn, maar leuk voor een galopje. Kruising bij 88 is wel zwaar!

- 86 - 88: zandpad, wat technisch met korte klimmetjes, hier en daar mul

- 88 - 74: prima pad, bij 88 mul zand, halverwege kan een plas liggen

- 75 - 74 - 73 - 72: breed pad, bij veel regen wat papperig en regelmatig plassen, wel vrij stevige (maar ook stenige) ondergrond. Pad wisselt vaak van 'rijdbaarheid', soms kan ik er stappen en rustig draven, maar als ie goed is, kun je op sommige stukken ook goed galopperen. Houdt wel de kruisingen met fietspaden en mountainbikeroutes in de gaten, net als de afdalingen (die soms net wat steiler zijn dan je denkt).

Tot zo ver vandaag, later doe ik Amerongen ;) dat zijn meer paden. Ben ik in bovenstaande beschrijving een pad vergeten, geef dan even een seintje :)

Lisanne_M

Berichten: 1059
Geregistreerd: 23-06-12
Woonplaats: vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 23:17

Hoi, Mijn bijrijdpaardje en ik rijden ook graag buiten! we komen uit Lienden maar hebben zelf helaas geen trailer. Mocht iemand naar de Utrechtse heuvelrug gaan willen wij wel mee hoor! Benzinekosten zijn deelbaar :o

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-18 23:46

Hilary schreef:
:')
Voor de volgende keer dan (of voor andere bokkers):

Leersum - tussen A12 / Maarsbergseweg/Woudenbergseweg / Scherpenzeelseweg
- 70 - 71: niet doen als het geregend heeft, je zakt er dan tot je knieën in de modder
Alternatief vanaf 70: rij naar de N-weg en ga naar links langs de N-weg (officieel hoor je op de n-weg, maar het fietspad is veiliger). Na ruim 1 km maakt de weg een bocht naar rechts en is aan je linkerhand een paarkeerplaatsje. Ga linksaf het zand-/puinpad op, je komt uit bij knooppunt 72.
Vanaf knooppunt 71: rij naar knooppunt 72 en ga rechtsaf het zandpad op. Aan het eind van het zandpad ga je rechts langs de N-weg. Na ruim een kilometer kom je bij Staatsbosbeheer (oranje bord en twee witte pilaren aan weerszijde van de inrit). Ga rechtsaf de parkeerplaats op en rij door tot je het fietspad kruist. Ga linksaf het fietspad op en houdt rechts aan om naar knooppunt 82 te rijden.

- 80 - 82 is meestal erg goed te rijden. Bij veel regen kan het modderig zijn.

- 82 - 80 is meestal erg goed te rijden. Bij langdurige droogte kan het rechte stuk voor 80 mul zijn. Wel een leuk stukje voor een galopje!

- 80 - 81: is bijna altijd (te) nat. Er ligt een met grind verharde beheersweg naast, waar je als ruiter / menner officieel niet op mag

- 79 - 80 kan bij langdurige regenval nat zijn, met name boven de Leersumse Plassen.

- 78 - 79 kan nat zijn, vanaf 78 is dit goed te bekijken van te voren. Alternatief: volg de Heulweg over de camping en sla rechtsaf het zandpad op (fietspad ligt er direct naast).

- 79 - 77 staat op de papieren kaart als één rechte lijn, maar heeft i.v.m. verraderlijke modder een alternatieve route gekregen, zie ruiterenenmennen.nl. Deze is goed te rijden.

- 77 - 76: is goed te rijden, halverwege kan het nat zijn. Het pad staat dan meerdere meters onder water, maar heeft wel een goede, stevige bodem.

- 76 - 75: gaat dwars over de zandverstuiving. Ik raad deze af met een aanspanning.

- 77 - 83: leuk pad, eigenlijk altijd goed te rijden. Loopt door de begrazing en heeft daarom twee veeroosters met hekken ernaast. De hekken zijn niet heel breed, maar met een goed stuurbare combinatie (menwagen) wel te doen. Durf je het stuurwerk niet aan? De veeroosters zijn sterk genoeg om paarden te kunnen houden, maak wel zelf een inschatting van het formaat van de hoeven van je paard en de afstand tussen de spijlen. Een beetje gas geven kan prima tussen de veeroosters, maar hou de koeien (en de wandelaars en de fietsers) in de gaten ;) en rem op tijd voor het volgende veerooster :)

- 83 - 71: breed pad, meestal goed te rijden, op het rechte stuk naar 71 liggen wel (bak)stenen

- 71 - 72: prima pad

- 83 - 84: prima pad

- 84 - 85: prima pad, kan bij langdurig droog weer mul zijn. Let op dat je bij 85 de hoek omgaat, rechtdoor mag niet (maar wordt wel veel gedaan door de lokale ruiters, want je kunt er zo fijn galopperen)

- 85 - 86 - 87: was heel smal, maar is bij de laatste bosbouwronde (jan / feb 2018) verbreed. Fijn pad, sel veel boomwortels zo hier en daar.

- 87 - 73: wel te doen voor ruiters, NIET voor menners. Bij paal 73 is de doorgang te smal en kun je dus het pad niet af. Keren kan ook niet. Alternatief: bij 86 naar links en bij 88 rechts om toch op het lange pad uit te komen, of bij 87 rechts en bij 71 links om op het lange pad te komen

- 84 - 89: gaat dwars over de zandverstuiving. Ik raad deze af voor menners.

- 89 - 79: leuk pad, wel technisch met korte klimmetjes. Twee stukken zandverstuiving, met een goed getraind menpaard (en evt duwende grooms) nét te doen, mits het niet al drie maanden niet geregend heeft :+

- 89 - 88: zandpad, kan zwaar zijn, maar leuk voor een galopje. Kruising bij 88 is wel zwaar!

- 86 - 88: zandpad, wat technisch met korte klimmetjes, hier en daar mul

- 88 - 74: prima pad, bij 88 mul zand, halverwege kan een plas liggen

- 75 - 74 - 73 - 72: breed pad, bij veel regen wat papperig en regelmatig plassen, wel vrij stevige (maar ook stenige) ondergrond. Pad wisselt vaak van 'rijdbaarheid', soms kan ik er stappen en rustig draven, maar als ie goed is, kun je op sommige stukken ook goed galopperen. Houdt wel de kruisingen met fietspaden en mountainbikeroutes in de gaten, net als de afdalingen (die soms net wat steiler zijn dan je denkt).

Tot zo ver vandaag, later doe ik Amerongen ;) dat zijn meer paden. Ben ik in bovenstaande beschrijving een pad vergeten, geef dan even een seintje :)


Hee bedankt!! Nuttige info!! :j

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 10:35

amaldas schreef:
felicity schreef:
Wat een leuk topic. Vandaag weer alleen de ruchpense heide op geweest. Maar lijkt me leuker om met iemand samen te rijden.

Ik ben 32 jaar en mijn paarden staan tussen visdonk en de rucpense hei in. Ik ben geen race eend. Liever lekker relaxed stappen met een drafje tussendoor.


Daar heb ik gisteren nog gelopen met de honden.
Helaas is mijn fjord nog niet onder het zadel.


Wandelen kan ook :j

00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 13:53

Hij staat in de opfok in Friesland

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 14:25

:') Dat word dan wel heel ver wandelen. Dat is niet echt een optie nee.

soesje321

Berichten: 616
Geregistreerd: 15-05-14
Woonplaats: Den Haag

Re: buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 14:40

Lijkt mij ook heerlijk een keer mee te rijden, alleen helaas geen paard beschikbaar.
Woon volgende maand in Velp bij de Veluwe, dus als iemand mij daar is een keer de omgeving wilt laat zien, met of zonder paard zou dat enorm leuk zijn:)

riegje
Berichten: 842
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 14:50

felicity schreef:
Wat een leuk topic. Vandaag weer alleen de ruchpense heide op geweest. Maar lijkt me leuker om met iemand samen te rijden.

Ik ben 32 jaar en mijn paarden staan tussen visdonk en de rucpense hei in. Ik ben geen race eend. Liever lekker relaxed stappen met een drafje tussendoor.



Is daar een plek om de auto en trailer te parkeren? Ik woon op een 20- 30 tal minuten afstand.
En vind het wel leuk om eens af te spreken. heb meerdere paarden.

Maar Bergen op Zoom/ Halsteren/ Wouwse plantage/ Kalmthoutse heide etc ook allemaal goed te doen vanuit hier
Laatst bijgewerkt door riegje op 23-08-18 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Re: buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 14:58

Omgeving best, Oirschot, Eindhoven.
Zelf geen trailer. Angstig paardje als ik alleen rijd zou graag eens met iemand mee willen rijden als deze mogelijkheid er is.

Geen trailer beschikbaar helaas.

BlackBeautyZ
Berichten: 948
Geregistreerd: 28-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:03

leuk topic! omgeving Deurne (dicht bij helmond). helaas geen trailer ter beschikking..

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 15:11

felicity schreef:
Wat een leuk topic. Vandaag weer alleen de ruchpense heide op geweest. Maar lijkt me leuker om met iemand samen te rijden.

Ik ben 32 jaar en mijn paarden staan tussen visdonk en de rucpense hei in. Ik ben geen race eend. Liever lekker relaxed stappen met een drafje tussendoor.



Lijkt me leuk om een keer af te spreken! Ik heb afgelopen maandag nog alleen in de Rucphense bossen gereden met m'n jonkie. Ik heb twee paarden van 4 jaar, tot nu toe heel braaf. En een oudere merrie van 20. Alle 3 kunnen ze dus (nog) geen langere of hele intensieve ritten lopen, maar gewoon lekker een uurtje doen ze prima! Ik ben zelf 31, en woon op Flakkee.

00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 16:08

riegje schreef:
felicity schreef:
Wat een leuk topic. Vandaag weer alleen de ruchpense heide op geweest. Maar lijkt me leuker om met iemand samen te rijden.

Ik ben 32 jaar en mijn paarden staan tussen visdonk en de rucpense hei in. Ik ben geen race eend. Liever lekker relaxed stappen met een drafje tussendoor.



Is daar een plek om de auto en trailer te parkeren? Ik woon op een 20- 30 tal minuten afstand.
En vind het wel leuk om eens af te spreken. heb meerdere paarden.

Maar Bergen op Zoom/ Halsteren/ Wouwse plantage/ Kalmthoutse heide etc ook allemaal goed te doen vanuit hier


Bij t Ossekopke heb je een parkeerplaats niet al te groot, maar door de weeks moet dat wel lukken. Op de Nederheidsebaan in Schijf is ook een parkeerplaats waar vaker trailers staan. Rucphense Bos is denk ik wel het mooiste bos om in te rijden, mooie brede paden die goed onderhouden worden.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:06

Voor de gene die het leuk vinden.
Ik ben volgende week nog een weekje thuis en heb nog geen plannen.
Ik kan dan doordeweeks overdag ook gaan rijden.

Worden wel rustige ritjes. Mijn merrie heeft een 4 maanden oud veulen en zijn nu weer aan het opbouwen.

Mariska_28

Berichten: 10499
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:31

Annet_Dottie schreef:
Wat een leuk idee, volgens mij heb ik ooit ook eens zo'n oproep geplaatst maar nooit reactie op gehad.
Ik woon in Groningen, hou erg van buitenritten maar heb geen eigen paard dus moet huren :)
Ben niet zo van "racen" (rengalop).
Heb nadat ik mijn paard heb verkocht eigenlijk geen contacten over gehouden in de paardenwereld bijzonder genoeg zijn al die vriendschappen al redelijk snel erna over gewaaid..
Dus ik vind het sowieso wel jammer dat ik het niet echt meer met iemand kan delen :)

Als je het leuk vind en vervoer hiernaartoe hebt (Ees, Drenthe), ik rij regelmatig met mijn tweespan tinkers en een gezellige groom is altijd welkom!

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 20:48

Ik sta rond het noorderbos vlak bij noord tilburg. Iemand zin om een ritje te maken? Wel liefst een rustig paard, mijn pony kan soms schrikken. Niets dramatisch, we hebben het hier over een sprongtje opzij of een paar passen galop. Met een rustig paard erbij gebeurd dit amper echter

Sure_lee

Berichten: 10388
Geregistreerd: 19-03-13
Woonplaats: Harderwijk

Re: buitenritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-18 08:56