begeleid kamerwonen hoe zit dat

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

begeleid kamerwonen hoe zit dat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 20:12

Hoi Bokkers,

ik en me ouders hebben al sinds ik 18 ben de discussie van je moet op begeleidkamer wonen anders red jij het niet.
en ja ik ben daar zo op tegen ik wil dat niet ik wil iets voor me zelf ik wil niet altijd maar mensen om me heen of een douche/keuken enzo delen.
nee dat wil ik gewoon niet. en ik wil me eigentijd indelen ik wil gewoon na me werk hup even eten en daarna naar paard lief of als ik vrij ben soms de helle middag met vriendinnen zitten.
maar mijn ouders zeggen dat dat allemaal niet zo gaat dat je ook gewoon voor je zelf heb ofzo.

kunnen jullie je ervaring aan mij delen dat ik er misschien toch positief er in ga staan?
ik word morgen 23 en dan word het eigenlijk ook wel tijd om uit huis te gaan en zeker als er steeds discussie tot ruzie's komen als we er over beginnen.


doezel2

Berichten: 2558
Geregistreerd: 07-03-10

Re: begeleid kamerwonen hoe zit dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 20:17

Waarom begeleid wonen? Als Je wilt kun je gewoon zelf huren

Spoiler:
kiekeboe,
[o]

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 20:19

Waarom zou je dat nodig hebben?
Je hebt ook ambulant wonen. Dus eigen woning maar een aantal keer per week/dag hulp.

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

daantjuhhh

Berichten: 26847
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 20:19

Mijn broertje woont ook begeleid.
Maar hij heeft gewoon zijn eigen woonkamer/douche/keuken en slaapkamer.
Ze hebben ook wel een gezamenlijke woonkamer en keuken.


Mijn broertje is slechtziend en kan bijv niet koken. Dus hij eet mee met de andere bewoners. Maar als hij geen zin heeft om sociaal te doen kan hij ook gewoon opscheppen en op zijn kamer eten.

In principe alles zelf doen als hij dat wil.
Hij mag ook zijn eigen tijd indelen.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

daantjuhhh

Berichten: 26847
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: begeleid kamerwonen hoe zit dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 20:20

Mag ik vragen waarom je ouders zeggen dat je jezelf niet kan redden

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

xYaartje
Berichten: 1457
Geregistreerd: 25-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 20:20

Trysteffy. Ik stuur je even een PB. Hebnamelijk maandelijks een levensloopcoach die bij mij thuis op bezoek komt :) . Via PB kan ik er inhoudelijker op ingaan hoe het hier precies gaat.

Gedachten spelen zich af in beelden, beelden worden woorden, woorden worden een zin, een zin word een paragraaf, een paragraaf een hoofdstuk, een hoofdstuk vormt een boek en zo vormt zich een verhaal♥

Instagram: yaraccnaturephotography

Jolien87

Berichten: 17400
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 20:21

Het hangt denk ik ook een beetje af van de reden waarom je ouders denken dat dit een goed idee is en of het reël is om te denken dat dit niet nodig is.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 20:25

waarom. ik ben enorm moeilijk lerend en luister het liefst hier thuis van ene oor er in ander oor dr uit.
en daar door zijn mijn ouders bang dat ik het niet ga reden zonder begeleiding en hun energie is soort van op en willen niet dat ik nog tot me 30ste nog thuis woon. want ik heb nog een broertje van 10 jaar jonger en die willen ze ook gewoon de aandacht aan geven zeggen ze.
ik heb zelf een licht verstandelijke beperking daar door zijn ze ook bang dat ik het op me zelf niet ga reden

Jolien87

Berichten: 17400
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 20:28

trysteffy schreef:
waarom. ik ben enorm moeilijk lerend en luister het liefst hier thuis van ene oor er in ander oor dr uit.
en daar door zijn mijn ouders bang dat ik het niet ga reden zonder begeleiding en hun energie is soort van op en willen niet dat ik nog tot me 30ste nog thuis woon. want ik heb nog een broertje van 10 jaar jonger en die willen ze ook gewoon de aandacht aan geven zeggen ze.
ik heb zelf een licht verstandelijke beperking daar door zijn ze ook bang dat ik het op me zelf niet ga reden


Het klinkt alsof je ouders deze overweging met alle beste bedoelingen voor jou maken. Is het niet een optie om eens her en der te gaan kijken naar hoe het er daadwerkelijk aan toe gaat?
Zie jij het zelf wel zitten om tot je 30e bij je ouders te wonen?

daantjuhhh

Berichten: 26847
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: begeleid kamerwonen hoe zit dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 20:35

Ik zou gewoon eens kijken naar hoe het er aan toe gaat bij begeleid wonen.
Wellicht kan het een opstapje zijn naar zelfstandig wonen.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

zonnebloem18

Berichten: 24831
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: begeleid kamerwonen hoe zit dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 20:41

Begeleid wonen is zo gek nog niet.
Mijn neefje heeft PDD-NOS en ADHD en hij heeft 2 jaar begeleid gewoond en daar heeft hij structuur geleerd, leren schoonmaken en koken en gaat nu op zichzelf wonen met ambulante begeleiding.

Heb je verder begeleiding voor je beperking, kan je daar niet informeren naar de mogelijkheden, zij zullen daar vast meer ervaring mee hebben.

♥10 april 2014 is ons kleine wondertje Lotte geboren.♥

Sizzle

Berichten: 35658
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 20:42

Ik heb een nichtje die begeleid woont en die heeft gewoon haar eigen prive ruimte.
Zij is daar heel tevreden.
Ga gewoon wat opties bekijken en proberen :)

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 20:46

zonnebloem18 schreef:
Begeleid wonen is zo gek nog niet.
Mijn neefje heeft PDD-NOS en ADHD en hij heeft 2 jaar begeleid gewoond en daar heeft hij structuur geleerd, leren schoonmaken en koken en gaat nu op zichzelf wonen met ambulante begeleiding.

Heb je verder begeleiding voor je beperking, kan je daar niet informeren naar de mogelijkheden, zij zullen daar vast meer ervaring mee hebben.


ik heb tot mijn 18e gezinshulp gehad maar toen ik 18 werd moest dat stoppen.
hun hebben ook begeleidkamer wonen maar 20km veder op en dat wil ik niet ik wil gewoon in de buurt van me werk en paard blijven wonen en niet 20 km veder op.

lor1_1984

Berichten: 12037
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 20:49

Er zijn meerdere vormen van begeleiding bij het wonen, de een is niet perse strenger dan de ander (verschilt per instelling).
Je hebt beschermd, dat is over het algemeen strikter en met meer begeleiding maar dat varieert van 2 uur per dag tot 24/7.
Begeleid wonen is een stapje zelfstandiger en nog wat zelfstandiger is ambulant.
Je begeleiding kan aangepast worden op wat jij nodig hebt en aangevuld met bijv huishoudelijke ondersteuning vanuit de WMO.
Zelf vind ik individueel of ambulant erg fijn; je eigen stekje of binnen de instelling een eigen kamer/appartement maar wel de benodigde begeleiding.
Laatst bijgewerkt door lor1_1984 op 22-08-18 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

6+3=9, but so does 5+4.
The way you do things isn't always the only way to do them.
Respect other people's way of thinking.

capopjekop

Berichten: 30642
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 20:49

Ik had een aantal teamgenoten bij het voetbal die begeleid wonen. In eerste instantie hadden ze hun eigen kamer en de rest gedeeld. Nu is er eentje getrouwd en woont samen met haar man. En de ander huurt nu zelfstandig een appartement.

Ik snap dat het idee je niet meteen aanspreekt maar het kan ook rust geven. Van professionals neem je waarschijnlijk sneller dingen aan en ze leren je daar zoveel mogelijk op eigen benen te staan. Het kan een mooie opstap zijn voor een zelfstandige woning. Ik zou me er als ik jou was toch goed in verdiepen. Ga eens kijken wat er mogelijk is.

Je paard op verdere afstand is een lastige. Maar als je deze zorgen deelt met je ouders is er vast wel iets mogelijk om te regelen voor je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 20:52

Begeleid wonen is zo slecht nog niet , wat handvaten krijgen en later gewoon op jezelf met eventueel hulp .

Tijdje in een huis gewoond (met 3 huisgenoten die als 6 jarige dachten en een gewone jongen van mijn leeftijd en denkwijze) achteraf voor mij de niet goede plek , iedereen had een kookdag en eten gewoon met zijn allen. Verder had ik gewoon tv op mijn kamer , deed mijn huishoudelijke taak en meer ook niet .

Na wat problemen (mede door mijzelf ) weer naar ouders gegaan , woon nu 4 jaar op mijzelf en sinds paar jaar zonder begeleiding. Moeder komt soms langs en ik wip wel aan bij mijn ouders . Heb zelf PDD-NOS

RubyRed

Berichten: 2421
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rosmalen

Re: begeleid kamerwonen hoe zit dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 21:34

Ik woon zelf beschermd en dat heeft me zoveel goed gedaan!
Ik heb alles voor mezelf behalve wc. Er is hier 24 uur per dag begeleiding, ik leef gewoon mijn eigen leventje en kan zelf kiezen of ik bijvoorbeeld in de gemeenschappelijke woonkamer kom zitten of samen wil koken.
Over een paar maanden verhuis ik naar een eigen appartement met eigen voordeur, ook dan is er 24 uurs begeleiding. Als er iets is kan ik dus altijd hulp krijgen.
Ik vind het superfijn zo.
Als je vragen hebt mag je ook altijd een pb sturen.

Voer geen oorlog, voer de eendjes.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: begeleid kamerwonen hoe zit dat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-08-18 10:27

ik heb er toch over nagedacht en ga het toch doen.
aangezien de sfeer hier niet al te best is al 3 dagen en ik vanmorgen niet echt reageerde zei ik geïrriteerd van best ik ga op begeleidkamer wonen.
nou daar kwamen weer helle verhalen uit van me moeder dat ze niet meer weet wat ze met me aanmoet omdat ik hun advies ect niet opvolg. dat ze met me handen in de haren zitten. waarop ik zei 3/4 keer van ik ga die begeleidkamer wonen doen. daarop werd ze steeds bozer omdat ik op sommige vragen van haar zei weet ik niet en heel vaak weet ik het ook gewoon niet. als er discussies en ruzies zijn sluit ik me zo af.

want heb zelf er ook over nagedacht van het is beter zo rust voor mij en voor me ouders en ik ga door met een nieuwe fase en omgeving.

capopjekop

Berichten: 30642
Geregistreerd: 30-11-03

Re: begeleid kamerwonen hoe zit dat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 10:29

Als er zoveel onrust thuis is dan gaat het jullie band vermoedelijk alleen maar goed doen als jullie niet meer bij elkaar op de lip zitten. Er komt dan wat meer afstand en drama en er is meer plek voor positieve dingen om samen te doen

Chabby

Berichten: 364
Geregistreerd: 29-01-18
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 10:31

Ik stuur je een privé bericht.

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 10:57

Volgens mij is eerst eens een poosje begeleid wonen helemaal zo gek nog niet. Dan wordt je goed op weg geholpen en kun je kijken hoe je tzt zelfstandig zou kunnen wonen.

Zoek een rustig moment uit met je ouders om dit te bespreken en zodat jij jouw vragen ook kunt stellen. Zorg voor een moment waarop je niet al ruzie hebt, maar maak een afspraak met je ouders om het er over te hebben. Dan heb je ook de rust in je hoofd om het goed te kunnen bespreken.


Goof

Berichten: 28732
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 13:32

trysteffy schreef:
ik heb er toch over nagedacht en ga het toch doen.
aangezien de sfeer hier niet al te best is al 3 dagen en ik vanmorgen niet echt reageerde zei ik geïrriteerd van best ik ga op begeleidkamer wonen.
nou daar kwamen weer helle verhalen uit van me moeder dat ze niet meer weet wat ze met me aanmoet omdat ik hun advies ect niet opvolg. dat ze met me handen in de haren zitten. waarop ik zei 3/4 keer van ik ga die begeleidkamer wonen doen. daarop werd ze steeds bozer omdat ik op sommige vragen van haar zei weet ik niet en heel vaak weet ik het ook gewoon niet. als er discussies en ruzies zijn sluit ik me zo af.

want heb zelf er ook over nagedacht van het is beter zo rust voor mij en voor me ouders en ik ga door met een nieuwe fase en omgeving.


Als jij je in gesprekken afsluit is het misschien een idee om op een later moment (nu?) als je rustiger bent op te schrijven wat je denkt, hoe je over het idee begeleid wonen denkt, waarom je het toch wil.
Dan laat je aan je ouders zien dat je er wel degelijk serieus over nadenkt en er actief mee bezig bent, het is heel positief om te laten zien dat je meedenkt en gemotiveerd bent om het een kans te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 13:58

Klinkt alsof je het nu niet heel fijn hebt thuis. Niet leuk voor je.

Voor welke dingen zou je hulp willen van je begeleiding? En wat kan je prima zelf?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie