Groene leem - hoe gebruiken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Groene leem - hoe gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 11:58

Mijn pony heeft al een tijdje last van een peesblessure, nu werd mij geadviseerd Groene leem te gebruiken. Emmertje besteld, maar het is poeder en moet nog worden aangemaakt met water.

Kan ik de hele pot in 1x aanmaken met water, en blijft het dan de komende weken smeerbaar? Of moet ik echt per dag een beetje klei maken?

edit: weet niet waar ik deze vraag moest stellen, sorry als het verkeerd staat!

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Groene leem - hoe gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 12:02

Je maakt de gewenste hoeveelheid aan voor gebruik. Dus echt wat je op dat moment nodig hebt. Of dat te maken heeft met de houdbaarheid of het feit dat je emmer twee keer zo groot moet worden als je er pasta van maakt en die wil bewaren, weet ik overigens niet. Maar je kunt de gemaakte klei niet 'open' laten staan zeg maar, dan droogt het en kun je het niet meer gebruiken.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Re: Groene leem - hoe gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 12:04

Ah oke. Helder. Leek me handig om het in 1 keer aan te maken en inderdaad in een grote emmer te bewaren. Als het dan hard wordt heb ik er niet zoveel aan :D

Spenk
Berichten: 21744
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Groene leem - hoe gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 12:08

Inderdaad aanmaken, maar ik vond het helemaal niet prettig werken bij peesblessure.

Ben overgegaan op ice tight van paardendrogist dat werkte wel super.

Veulen84

Berichten: 10877
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 12:09

Het is klei. Dus als je het aanmaakt droogt het daarna geleidelijk uit. Dus maak je het beter voor elke keer. Het is niet veel werk.

Ik zou je aanraden om te beginnen met een hand of 3/4. Vervolgens beetje water en een scheut azijn. Goed roeren tot het een mooi straks papje is zonder klontjes. Als je er een gaatje in kan prikken zonder dat het vol loopt en zonder dat het stug is, is het perfect.

Daarna mooi egaal uitsmeren. Het droogt geleidelijk, vaak kun je het rustig een dag laten zitten.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 12:11

Ik maak altijd een zak van 3 kg in één keer in een emmer. Gebruik een emmer met een deksel en genoeg water (bij mij staat er altijd nog een laag helder water op de gemaakte klei zeg maar). Op deze manier droogt het niet uit en het blijft goed. Onderste helft van de emmer is een mooie, egale kleipasta en de bovenste helft is water.

MelanieB

Berichten: 25868
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Lathum (GLD)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 12:16

Gewoon aanmaken met wat water naar de gewenste dikte. Ik laat het er hier gewoon op zitten, wat uitdroogt en eraf valt valt eraf, wat er nog op zit heeft nog steeds zijn functie. En anders met lauwwarm water er weer afhalen.
Ik maak ook wel eens van te voren aan en stop dat bijv in een glazen pot dan kun je die rustig langer bewaren.

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 12:31

Veulen84 schreef:
Het is klei. Dus als je het aanmaakt droogt het daarna geleidelijk uit. Dus maak je het beter voor elke keer. Het is niet veel werk.

Ik zou je aanraden om te beginnen met een hand of 3/4. Vervolgens beetje water en een scheut azijn. Goed roeren tot het een mooi straks papje is zonder klontjes. Als je er een gaatje in kan prikken zonder dat het vol loopt en zonder dat het stug is, is het perfect.

Daarna mooi egaal uitsmeren. Het droogt geleidelijk, vaak kun je het rustig een dag laten zitten.


Volgens mijn verpakking mag ik juist niet roeren, poeder en water bij elkaar en dan laten staan tot het water in de poeder is getrokken.

En er zijn dus wel mensen die het in 1 keer maken en dan bewaren, mits er een laag water op zit begrijk ik? Zou wel relaxt zijn op zich :Y) Ik heb de groene leem van Vertagil: https://www.googleadservices.com/pagead ... IPw&adurl=

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Re: Groene leem - hoe gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 12:46

Kleine tip voor de volgende keer: groene leem van argiletz, een zak poeder van 3 kg kost ongeveer 9 euro.

RianneH

Berichten: 28227
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Groene leem - hoe gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 13:07

Ik maak het in een bakje met deksel, maar nooit de hele pot in één keer. Heb de pot ook al jaren, maak een bakje wanneer nodig.
Ik roer wel, maar laat het dan ook vaak een dag staan voordat ik het gebruik. Met deksel droogt het niet uit en als het te nat is gooi je er nog wat klei bijin.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 13:43

let op dat je het niet te nat maakt hoor het moet er wel in een laag van een cm op wat op zitten! Als het te waterig is loopt het zo van zijn been af! Ik maak het idd ook altijd aan met azijn ipv water dit zou nog beter vocht onttrekken!

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 13:49

Je kan het het gewoon aangemaakt bewaren hoor, maar dan moet je er wel voor zorgen dat er een laagje water op blijft staan, zodat het niet uitdroogt en er geen zuurstof bij komt. De klei zakt gewoon naar de bodem en het (overtollige) water komt erop te liggen. (Te nat wordt het dan dus niet, want het te veel aan water kan je er zo weer afgieten als het een poosje heeft gestaan. Ik vind het het prettigst werken als het al eerder aangemaakt is.). Sommige paarden willen het vocht graag drinken, dat werkt ook heilzaam dus dat kan je ook eens proberen.

(Stond toen ik het kocht trouwens allemaal ook in folder van Vertagil, die in het schap bij de Welkoop erbij lag).

De hele pot aanmaken zou ik niet doen, maar je kan best eens per week wat aanmaken, zodat je dat niet iedere dag hoeft te doen.

Je hebt het ook al aangemaakt in tube trouwens, dat is wel wat duurder, maar misschien vind je dat handiger?

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-18 16:22

maximuss schreef:
Kleine tip voor de volgende keer: groene leem van argiletz, een zak poeder van 3 kg kost ongeveer 9 euro.


Ah. Nu 750 gram voor 22 euro ofzo :Y) voor de volgende keer dus!
Ik ga vanavond gewoon wat extra aanmaken, deel op het been, deel in een afgesloten emmer met een laagje water. Dan zie ik wel of het morgen nog goed is of niet.

@Jorretje: ja dat had ik gezien, maar inderdaad stuk duurder en aangezien ik naast de leem ook ga smeren met Traumeel-gel a 42 euro voor een kleine tube mag het wel even goedkoop :Y) Speltip 1: koop nooit een paard :Y)

M_Vainqueur

Berichten: 2127
Geregistreerd: 10-07-07
Woonplaats: Ede

Re: Groene leem - hoe gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 16:33

Je kunt prima meer tegelijk maken en bewaren. Maken doe je door eerst de poeder in een emmer/pot te doen, daarna water er bovenop en wachten. Daarna het overtollige water er uit gooien en je kunt het gebruiken. Dan blijft het nog een aantal dagen 'nat' als je het met de deksel dicht bewaard. Echter, als het droog is kun je er gewoon weer opnieuw water op laten liggen, in laten trekken en het overtollige water er uit gieten. Als het hard is geworden kun je het dus prima weer opnieuw gebruiken. Als je het in de buurt van een open plekje/wondje smeert (voor als het per ongeluk in het wondje zakt) dan zou ik het steeds opnieuw maken, de vochtige klei is dan een mooie omgeving voor de groei van bacteriën.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 16:36


maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 16:55