Fokadvies voor mijn bonte fjord

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
lisaoostrom

Berichten: 4
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Oudesluis

Fokadvies voor mijn bonte fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 20:40

Hoi allemaal,

Ik wil graag mijn mooie lieve merrie laten dekken in de nabije toekomst, maar ben hier helemaal niet in bekend en zou het dus fijn vinden als mensen mij kunnen helpen of iets dergelijks.

De moeder was een fjord.
De vader was 50% haflinger en 50% kwpn.
Ik heb geen foto's van de vader.

Eisen:
- Geen koudbloed
- 1.45 of groter
- het liefst een apart kleurtje
- Springen/allround
Voor de rest weet ik het niet zo goed...


Afbeelding

Afbeelding


assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Fokadvies voor mijn bonte fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:46

Wat wil je met het veulen gaan doen?
Wat zijn de goede en slechte punten van jouw merrie? Wat wil je verbeteren?

Dan kun je daar je hengstkeuze op aanpassen.

Kipu Pabu's Tentsi. Dressuur M+1, Vaardigheid M+2

Oppassie, dierenoppas.

JustMeI2

Berichten: 144
Geregistreerd: 01-05-18
Woonplaats: Friesland

Re: Fokadvies voor mijn bonte fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:12

Ik heb geen idee, maar wauw! wat een knappe merrie! daar kan alleen maar een mooi veulen uitkomen ;)

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Fokadvies voor mijn bonte fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:15

Heb je een standfoto?
Ik denk dat het slim is om het kleurtje bij de hengst lekker te laten en je zoektocht lekker breed te houden om een goed passende hengst te vinden. Met jouw merrie heb je toch al kans op wildkleur en bont dus grote kans dat je hoe dan ook een speciaal kleurtje hebt (25% kans dat je geen speciaal kleurtje mee krijgt van haar).

Jester_

Berichten: 12258
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Fokadvies voor mijn bonte fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:28

Wat is je doel met het veulen? Je zou naar een du bois pony kunnen kijken, zoals cremello du bois of cassanova. Dan krijg je sowieso een een verdunning en misschien wel bont. En die pony’s fokken altijd leuke pony’s

When you're with me, no judgement
You can get that from anyone else
You don't have to prove nothing
You can just be yourself

lisaoostrom

Berichten: 4
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Oudesluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 21:46

Ik wil het liefst gaan springen met het veulen, maar gewoon beetje op recreatief niveau.

De slechte punten van mijn merrie zijn dat ze erg lomp is en erg lui is, dit wil ik het liefst niet zien in mijn veulen.
En goeie punten die ik nu kan bedenken is dat ze wel hoog kan springen.

Maar vooral vraag ik me ook af wat voor rassen er het best bij passen... zoals azmay al zei is de kans op apart inderdaad heel groot, even niet over nagedacht bij het plaatsen.

Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door lisaoostrom op 20-08-18 21:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Amber_

Berichten: 10134
Geregistreerd: 21-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:48

Toch is mijn aparte Fjordenhengst verre van Lui met zijn B SGW :P ;). Maar ik denk dat een Du Bois hengst een goed idee is!

Afbeelding

Fjunicorn Meadow en FjorYou: Fjorden kleur fokkerij.
Volg onze Rod, Gra en Gull dames op Facebook!
Insta: http://www.instagram.com/amber__1989

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:52

Ik zou als je pit wilt niet meteen alle koudbloeden afschrijven hoor. Genoeg koudbloeden met meer gember in de kont dan een warmbloed. :P En lompheid is opvoeding.

Als je een leuk kleurtje en nog wat rijtypischer wil zou ik gaan kijken bij grote maat welsh hengsten, maar tegenwoordig zijn er ook heel ranke fjorden, tinkers en halflingers. :) Persoonlijk zou ik er geen tinker op zetten, maar een rank sportmodelletje fjord of een welsh wel.

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

lisaoostrom

Berichten: 4
Geregistreerd: 01-04-16
Woonplaats: Oudesluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 21:52

Amber_ schreef:
Toch is mijn aparte Fjordenhengst verre van Lui met zijn B SGW :P ;). Maar ik denk dat een Du Bois hengst een goed idee is!


Jaa je hebt gelijk, het zegt niet meteen dat ze het allemaal zijn. Ik ga meteen naar een Du Bois hengst kijken, dankjewel!

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:58

Ik ben eerlijk gezegd niet voor kruisingen fokken, of het moet voor eigen gebruik zijn zoals bij jou.
En natuurlijk zijn niet alle koudbloeden lomp en is een groot deel opvoeding, maar er zijn genoeg koudbloeden wel lomp van nature dus ik snap TS wel dat ze dat niet wil.
Als je dan een kruising fokt zou ik ook meer richting rijpaard gaan fokken inderdaad.
Al heb je natuurlijk alsnog kans dat er dan iets uitkomt dat je niet wil, maargoed dat risico neem je dan voor lief.
Is de hengst Daimond Homozygoot niks voor jou merrie?
Levert hele leuke nakomelingen van wat ik voorbij zie komen. Ik weet niet of je fb hebt maar dit is het account van de houder; https://www.facebook.com/profile.php?id=100014825974511

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Fokadvies voor mijn bonte fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:52

Let op een hengst met een lange hals en een rechtere croupevorm.
Laat het kleurtje voor wat het is en let vooral op rijtypische eigenschappen.
Dus meer lengte in het lijf, rechtere croupe en een lange hals.

En die halfboed vader. Het KWPN deel, uit welke fokrichting? Ik denk Samberbloed(gezien de bonte aftekeningen)

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Re: Fokadvies voor mijn bonte fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:02

Je zou ook nog kunnen kijken naar een lusitano hengst die wat langer gelijnt is. Zijn paarden die wel wat pit kunnen doorgeven en ook erg alround zijn in de sport. Maar je zal wel behoudt hebben van massa, steviger paard maar wel elegant. Echter zijn er best wat lusitano hengsten die niet buiten het ras dekken... Dus dat zal wel zoeken worden.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Fokadvies voor mijn bonte fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:26

Kan het zijn dat je ambities niet helemaal bij het type pony passen? Ik heb een vergelijkbare kruising, in de bak is het of je door stroop probeert te zwemmen, buiten komt er alles uit.
Mogelijk kruis je er dan beter een ras in met wat meer 'will to please' in, dat een tikkie makkelijker te motiveren is. Ben benieuwd waar je uiteindelijk voor gaat en wat er uit komt!

De posts boven mij die lijken me meer nuttig bouwadvies te geven, dus daar heb ik niets aan toe te voegen :)

[EV-ITP] Soldaatje spelen in Duitsland

Winkel in 14e, 15e en 16e eeuwse re-enactment spullen en accessoires
=====> http://www.cervustrading.nl <=====
==> https://www.facebook.com/CervusTrading <==

henny_w
Berichten: 3032
Geregistreerd: 20-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Fokadvies voor mijn bonte fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:55

Bij een Fjordenkruising kan heel goed een Quarter.

Ik heb zelf 2 merries kruisingen Fjord/Fries daar heb ik in 2010 eenmalig mee gefokt met een kruising hengst Quarter/Argentijnse Criollo.
Beide jonkies heb ik ook aangehouden. Het voordeel met Quarter kruisen is dat je meestal die bespierde achterhand erbij krijgt. Dat is hier ook prima gelukt :) Ze zijn heel veelzijdig en kunnen beide uitstekend springen.

Echte vrouwen rijden geen winkelwagentje, echte vrouwen rijden DODGE.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 14:54

henny_w schreef:
Bij een Fjordenkruising kan heel goed een Quarter.

Ik heb zelf 2 merries kruisingen Fjord/Fries daar heb ik in 2010 eenmalig mee gefokt met een kruising hengst Quarter/Argentijnse Criollo.
Beide jonkies heb ik ook aangehouden. Het voordeel met Quarter kruisen is dat je meestal die bespierde achterhand erbij krijgt. Dat is hier ook prima gelukt :) Ze zijn heel veelzijdig en kunnen beide uitstekend springen.



Daphneeeej schreef:
Je zou ook nog kunnen kijken naar een lusitano hengst die wat langer gelijnt is. Zijn paarden die wel wat pit kunnen doorgeven en ook erg alround zijn in de sport. Maar je zal wel behoudt hebben van massa, steviger paard maar wel elegant. Echter zijn er best wat lusitano hengsten die niet buiten het ras dekken... Dus dat zal wel zoeken worden.



Beide zou ik niet doen. Ik zie springen allround staan bij TS.

Dan heb je een langgelijnt type nodig. Ook een Lusitano die langer gelijnt is kan gemiddeld genomen vaker een beknopte geven dan een NRPSer/ Duitse rijpony/KWPNer
Bovendien hebben die een schuine croupe. Voor springenn/dressuur wil je een rechtere croupe.

Dat geld ook voor een Quarter. Prima als je western en of recreatie in de planning hebt staan. Maar een quarter zal een schuine croupe geven en niet veel rek in het lijf.

TS ik zou voor een NRPSer in de E-maat gaan, Welsh partbred(met arabisch bloed erbij) of een Duitse rijpony. Inderdaad heeft du Bois denk ik wel iets naar je smaak staan.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:17

NatasjavE schreef:
Daphneeeej schreef:
Je zou ook nog kunnen kijken naar een lusitano hengst die wat langer gelijnt is. Zijn paarden die wel wat pit kunnen doorgeven en ook erg alround zijn in de sport. Maar je zal wel behoudt hebben van massa, steviger paard maar wel elegant. Echter zijn er best wat lusitano hengsten die niet buiten het ras dekken... Dus dat zal wel zoeken worden.



Beide zou ik niet doen. Ik zie springen allround staan bij TS.

Dan heb je een langgelijnt type nodig. Ook een Lusitano die langer gelijnt is kan gemiddeld genomen vaker een beknopte geven dan een NRPSer/ Duitse rijpony/KWPNer
Bovendien hebben die een schuine croupe. Voor springenn/dressuur wil je een rechtere croupe.


Echter als je binnen het lusitano ras kijkt zijn het best goede springers, voor het alround, recreatie springen wat TS benoemd lijkt mij zeer geschikt. Mijn luso is ook een springkanon en heb er menig voorbij zien komen. Misschien niet omdat ze er de goede bouw voor hebben maar misschien komt het dan door het goede werkwillige karakter dat het ras bezit.

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Fokadvies voor mijn bonte fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:21

Persoonlijk zou ik hier nieteens mee fokken als ik eerlijk ben.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:25

Daphneeeej schreef:
Echter als je binnen het lusitano ras kijkt zijn het best goede springers, voor het alround, recreatie springen wat TS benoemd lijkt mij zeer geschikt. Mijn luso is ook een springkanon en heb er menig voorbij zien komen. Misschien niet omdat ze er de goede bouw voor hebben maar misschien komt het dan door het goede werkwillige karakter dat het ras bezit.


Karakter is zeker niet een te onderschatten element.

Maar niet altijd erft een veulen het gewenste karakter. Dus ik zou zeker de exterieur elementen zwaar laten wegen.
En een springgefokt paard/pony is tenslotte ook op de wil om te springen geselecteerd en heeft het gewenste exterieur. (of beter komt daar dichter bij in de buurt)
Laatst bijgewerkt door NatasjavE op 22-08-18 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:25

Peelie schreef:
Persoonlijk zou ik hier nieteens mee fokken als ik eerlijk ben.


Zeker mee eens.

Het beste is het om te fokken met een merrie die al dicht in de buurt staat van het gewenste fokdoel. :)

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:29

NatasjavE schreef:
Peelie schreef:
Persoonlijk zou ik hier nieteens mee fokken als ik eerlijk ben.


Zeker mee eens.

Het beste is het om te fokken met een merrie die al dicht in de buurt staat van het gewenste fokdoel. :)

Precies. De kans dat hier uit gaat komen wat je zoekt is heeeeeeel erg klein.

Koop dan gewoon een leuk veulen wat al bij jou sportwensen past.

Ik ben van mening dat niet iedereen met een merrie maar moet fokken omdat de eigenaar dat nou zo graag wilt.

Maar nogmaals. Dat is mijn mening.

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]

amanda09

Berichten: 622
Geregistreerd: 01-11-10
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:32


Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA! http://www.dawra.nl

Zoek je een showhalster, verzorgingsproducten of wil je iets speciaals op maat laten maken voor uw paard, schroom dan niet om contact op te nemen! https://www.facebook.com/ArabianHorseStore/


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:33

Peelie schreef:
Persoonlijk zou ik hier nieteens mee fokken als ik eerlijk ben.


Precies dit.


Al denk ik dat de TS misschien wat meer uitleg moet geven over haar sport verwachtingen. Ik zie in haar eisenlijstje "springen" staan. Maar het is natuurlijk onrealistisch dat hier een goede springer uit komt.
Maar wat ik een goede springer vind is een paard dat min. M/Z gaat springen.

Terwijl de TS misschien door de bossen wil crossen en daarbij af en toe een boomstam wil springen en 1 keer in de week op de manege in de spring les wil rijden waarbij er sprongetjes gemaakt worden tot max. 80cm
Dat zou wel een realistische verwachting zijn.

Amber_anne

Berichten: 6900
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:36


kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:40

Anoniem schreef:
Precies dit.


Al denk ik dat de TS misschien wat meer uitleg moet geven over haar sport verwachtingen. Ik zie in haar eisenlijstje "springen" staan. Maar het is natuurlijk onrealistisch dat hier een goede springer uit komt.
Maar wat ik een goede springer vind is een paard dat min. M/Z gaat springen.

Terwijl de TS misschien door de bossen wil crossen en daarbij af en toe een boomstam wil springen en 1 keer in de week op de manege in de spring les wil rijden waarbij er sprongetjes gemaakt worden tot max. 80cm
Dat zou wel een realistische verwachting zijn.
lisaoostrom schreef:
Ik wil het liefst gaan springen met het veulen, maar gewoon beetje op recreatief niveau.

*knip*

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Peelie

Berichten: 13410
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Fokadvies voor mijn bonte fjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 15:46

Maar wat is recreatief niveau...

Zolang je je geld er niet mee verdient is alle recreatief...

Ik vind op L niveau wedstrijden rijden nogsteeds recreatief. Vanaf het M wordt het wel serieuzer.

Dus ja. Vertel het mij maar :+

:+: ..........Mara......... :+:......Nash (Z1+5).... :+:
Volg ons op instagram!@haflingers.nash.and.mara [o]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 24 bezoekers