[VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

[VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 11:55

Met veel plezier lees ik alle volg-topics. Want: hoe leuk is het om virtueel een paard in alles te zien groeien? Maar nooit had ik mijn eigen reden om een volg-topic te openen. Mijn lieve fjord? De voortgang lijkt daar met haar 22 jaar spaak te lopen. En wat meer heb je nodig dan een happy paard dat heerlijke buitenritten maakt. Zij happy, en ik ook.

Maar op een gegeven moment realiseerde ik dat ik graag een instructeursopleiding wil gaan doen. Rimska liep op dat moment goed en is in principe geschikt, maar belangrijker nog: ik wil haar dat niet ‘aan doen’. Elke week lang op de trailer, hard werken en weer terug :n

Dus ik besloot hard te werken zodat ik een jong paard kon kopen in 2019. Die kon dan mee naar de opleiding en Rimska mocht haar job als professioneel recreatiepaard voortzetten. Maar dat liep heel anders. Via de bekapper van Rimska mocht ik een van haar paarden in bruikleen; Joep. Een arabier van 9 jaar die nog niet beleerd was. Ideaal natuurlijk. Zo kon ik hem helemaal naar mijn hand zetten en uiteindelijk meenemen naar de opleiding. Hij was alles wat ik ooit als Penny vroeg. Een arabisch vosje, met sneb, al verdween die in de zomer :+

Vol goede moed begon ik. Maar het bleek stukken moeilijker dan ooit gedacht. Zijn schrik voor het zadel zat een stuk dieper dan verwacht. Ik wist dat hij het spannend vond (ik kende zijn verhaal), maar zó eng had ik niet verwacht. Het is de bedoeling dat ik hem ga beleren, maar hoe en wanneer weet ik niet. Hij is er nu nog niet klaar voor - zo blijkt. Dit volgtopic ga ik naast mijn trainingslogboek gebruiken als een soort logboek mét foto’s :D

Tijdlijn

31 maart 2018 - aangekomen bij mij en Rimska op stal

April, mei, juni 2018
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In deze maanden leerden wij elkaar kennen en heb ik een hoop spannende en leuke dingen met hem gedaan om hem voor te bereiden tot rijpaard. Ook heb ik over hem heen gehangen en heb ik zelfs een keer op zijn rug gezeten. Hij was ontzettend relaxed en het ging goed. Helaas ben ik er de keer erna hard afgevallen, omdat hij tóch schrok. :(:)

Helaas heb ik er hierna niet meer opgezeten, omdat ik gekneusde ribben had / op vakantie ging. Maar we gaan gewoon weer vanaf 0 beginnen - en ooit komt het goed!

Inmiddels is hij wegens omstandigheden in mijn eigendom. Gelukkig is Rimska een gezinspaard en hoef ik haar maar 4x per week te doen :D Mijn paarden staan in een paddockparadise en worden bitloos gereden en getraind via de NH-manier. Joep heeft zomereczeem en in een moment van complete wanhoop - := - heb ik zijn manen afgeknipt zodat ik zijn wondjes beter kon verzorgen. Gelukkig werkte dit en groeit het weer aan _O-

IG: @arabierjoep


JustMeI2

Berichten: 144
Geregistreerd: 01-05-18
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 12:08

Superleuk! Ik volg! <3 Mooi beestje <3

joey2010

Berichten: 4345
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 12:37

Heel leuk dier!
Een mooie uitdaging maar ik denk met babystapjes te nemen dat het goed gaat komen.
Het lijkt me zo'n paardje wat veel vertrouwen in dingen moet krijgen door vaak te herhalen.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 12:38

Ik ga ook volgen! Altijd handig om mee te lezen en uit jouw ervaringen te leren als ik met die van mij echt aan de slag ga om zadelmak te maken.
Heb jij begeleiding of heb je zelf ervaring met zadelmak maken?

Heel veel succes in elk geval! Ik ben benieuwd hoe Joep het gaat doen! :D

Leuke Arabier trouwens! :)) Meestal ben ik geen fan van die extreme hoofdjes maar deze heeft een leuke snoet! <3

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 16:14

@Joey bedankt! Het is inderdaad het type dat echt vertrouwen nodig heeft. Hij is lief en heel nieuwsgierig, dus daar voorzie ik ook geen problemen.

@retjet. Geen ervaring met inrijden, maar wel gezond verstand en goede begeleiding. En dat is misschien nog wel belangrijker :D Hij heeft inderdaad niet een rastypisch hoofd, maar verder is hij 100% arabier hahaha

Het leukste van zijn hoofdje vind ik zijn snebje, maar die zie je maar een paar maanden per jaar :+

IG: @arabierjoep

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 08:59

Afgelopen weken hebben we niet veel kunnen doen. Niet alleen kneusde ik mijn ribben, maar ik heb ook vorige week mijn elleboog gebroken :+

Allebei mijn paarden staan nu samen dik te worden. Geeft mij wel de tijd om een goed (beter) traingsplan te bedenken. Ik denk dat het heel erg belangrijk is om hem nog bekender te maken met hulpen. Ik ga hiervoor beginnen met lange lijnen en academische rijkunst naast mijn Natural Horsemanship.

Ook komt vrijdag de osteopaat langs omdat ik mijn hand in het vuur durf te steken voor een vastzittend paard.

Afbeelding

IG: @arabierjoep

Steppe

Berichten: 2793
Geregistreerd: 15-11-05

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:07

Leuk paardje en leuk doel om hem weer helemaal op de rit te krijgen.
Zou wel kijken als ik jou was naar een goed passend zadel, wat er nu op ligt vind ik niet echt passend maar kan vertekenen op de foto.
Ik vind het teveel op zijn schouders liggen

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 09:12

rumay schreef:
Leuk paardje en leuk doel om hem weer helemaal op de rit te krijgen.
Zou wel kijken als ik jou was naar een goed passend zadel, wat er nu op ligt vind ik niet echt passend maar kan vertekenen op de foto.
Ik vind het teveel op zijn schouders liggen


Zadel past in principe, maar er zat een verkeerde singel onder die het zadel naar voren trok. Ik ben nu aan het kijken naar een singel die het zadel niet naar voren trekt op een rond paard.

IG: @arabierjoep

Steppe

Berichten: 2793
Geregistreerd: 15-11-05

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:27

Ik heb met mijn Arabier hetzelfde probleem en helaas los je dit niet alleen op met een andere singel.
Ik heb nu een zadel met de singelstoten ver naar voren waardoor het zadel niet meer naar voren wordt getrokken.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27951
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:41

Ingebouwde voorsingelstoten kunnen idd goed helpen, maar een Eric le Tixerant singel hielp bij onze ronde Arabier ook goed. Wel duur, maar goeie investering. :j

Overigens vind ik die leadrope op de grond wel een beetje engig (zeg ik als westernruiter die een ground tie gebruikt). Als hij nu een voet naar voren zet en dan hoofd omhoog dan krijgt hij een ruk aan het (touw)halster. Voor een traumapaard geen fijne ervaring...

Heel gaaf dier. Ik ben benieuwd wat er allemaal nog gaat komen!

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 09:43

Ik ga voorlopig echt geen ander zadel kopen :D

Hij is (nu) nog niet ingereden en ik durf wel te zeggen dat hij veel te dik is nu. Dat verbeterd het probleem natuurlijk ook niet... Natuurlijk mocht het echt niet passen dan krijgt hij een ander zadel. Maar voorlopig hangt dit zadel mooi te wezen in mijn kast :))

EDIT: @rije ik zal die singel eens opzoeken :j Investeringen maken is natuurlijk geen probleem. Mits het dan werkt natuurlijk ;)

En ja die leadrope is achteraf niet handig. Maar dat doe ik dus ook niet meer. Soms wordt je heel snel heel makkelijk helaas :( Hij zat overigens niet vast aan het touwhalster, maar hoefjes in leadropes is ook niet praktisch :D

IG: @arabierjoep

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:48

Rije schreef:
Ingebouwde voorsingelstoten kunnen idd goed helpen, maar een Eric le Tixerant singel hielp bij onze ronde Arabier ook goed. Wel duur, maar goeie investering. :j

Overigens vind ik die leadrope op de grond wel een beetje engig (zeg ik als westernruiter die een ground tie gebruikt). Als hij nu een voet naar voren zet en dan hoofd omhoog dan krijgt hij een ruk aan het (touw)halster. Voor een traumapaard geen fijne ervaring...

Heel gaaf dier. Ik ben benieuwd wat er allemaal nog gaat komen!


Leadrope zit niet vast aan het touwhalster.

Zadel zou ik idd goed in de gaten houden, zoals hij nu is zou ik er niet op gaan zitten. Voor de fase waar je nu bent kan het nog wel. AL moet hij nergens knijpen of drukken als hij naar voren schuift.

Goed dat je rustig aan doet en veel herhaald.

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 09:55

Zitten doe ik voorlopig niet meer. Of dat nu met of zonder zadel is. Eerst oefenen, wennen en spieren kweken.

En uit mijn gips raken, ook wel belangrijk :D

IG: @arabierjoep

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 10:38

Ik volg :j

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Steppe

Berichten: 2793
Geregistreerd: 15-11-05

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:48

Eric le Tixerant even opgezocht maar ik weet nu al voor mijn paard met de singelplek ver naar voren en smal is dit geen fijne singel is, heb al eens iets soortgelijks geprobeerd maar dat werkt ook niet en vouwt een soort van samen.

En je wilt als laatste bij dit paardje dat er nog meer trauma's bij komen

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 11:13

Zeker niet :) Maar voorlopig gaat er toch geen singel om en is het geen prioriteit.

IG: @arabierjoep


shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:53

ik heb hetzelfde als jou meegemaakt
en ik heb een vlugge merrie
ik heb toen natural horsemanship therapie gedaan met Romi grotenhuis
van Fair2Horses to horses. en zij kon na 2 sessies op mijn merrie zitten en rond rijden met enkelt een touwhalster en boomloos zadeltje. Bij haar schrok ze niet constant en ging ze er niet vandoor. De eerste paar trainingen waren ook schriktraining en daarna erop. Mijn merrie liet ook niemand meer opstappen dus ja groot probleem.

Ze komt uit de buurt bij delft meschien kan je haar ook benaderen? ze geeft ook lessen

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 12:09

shilady schreef:
ik heb hetzelfde als jou meegemaakt
en ik heb een vlugge merrie
ik heb toen natural horsemanship therapie gedaan met Romi grotenhuis
van Fair2Horses to horses. en zij kon na 2 sessies op mijn merrie zitten en rond rijden met enkelt een touwhalster en boomloos zadeltje. Bij haar schrok ze niet constant en ging ze er niet vandoor. De eerste paar trainingen waren ook schriktraining en daarna erop. Mijn merrie liet ook niemand meer opstappen dus ja groot probleem.

Ze komt uit de buurt bij delft meschien kan je haar ook benaderen? ze geeft ook lessen

Bedankt voor de tip! Fijn dat het zo goed gaat :D

Ik heb hele fijne begeleiding in de vorm van mijn moeder en een instructrice. Vooral aan die laatste begint hij net te wennen. Daar blijf ik bij :) Maar mocht ik iemand nodig hebben neem ik haar eens in overweging!

IG: @arabierjoep

shilady

Berichten: 10784
Geregistreerd: 30-10-06

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:15

Ja ze gaf mijn pony gelijk een gerust gevoel :)
Begeleiding is idd belangrijk

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-18 07:58

Vandaag komt de osteopaat. Hij heeft een verleden met heel erg vastzitten, dus ik ben benieuwd.

We staan nu te wachten :D
Afbeelding

IG: @arabierjoep

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-08-18 14:42

De osteopaat kende hem nog van zijn vorige eigenaresse. Toen hij daar kwam zat hij helemaal niet goed in zijn vel, was hij heel erg schraal en had hij 0 spieren. Hij zat ook toen helemaal en overal vast in zijn lichaam. Daarom had ik haar gevraagd weer te komen. Ze kent immers het verhaal van het paard en daardoor kon ze eigenlijk verdergaan waar ze was gebleven.

De conclusie van het hele verhaal viel mij ontzettend mee. Hij zat wel op enkele plekken vast, maar het was veel en veel minder dan het ooit was geweest. Eigenlijk vond ze hem zelfs verbeterd tov de laatste keer dat ze hem behandeld had. Ze vond dat hij veel meer spieren had gekregen en beter in zijn vel zat. Dat is natuurlijk fijn om te horen!

Komende maanden moeten we vooral werken aan het losmaken van zijn spieren. Als ze helemaal los zijn trekken ze als het ware niet meer zo aan zijn botten dat hij helemaal in de knoop komt met zijn lijf. Ze had in ieder geval een goed gevoel.

Ze wenste mij wel veel succes met het inrijden :+ Ze geloofde niet echt dat hij daar echt geschikt voor zou zijn, omdat hij al wat trauma’s had. Maar goed, we gaan gewoon heel rustig aan het werk en we zien waar het schip strand. First things first: eerst lossere en meer spieren :D

IG: @arabierjoep

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 07:29

Goed te horen dat het meevalt :j

Ach ja in de tijd dat jullie werken aan de lossere spieren kan je toch een fijne band opbouwen met hem en wie weet dat het inrijden dan gewoon lukt. Ben er van overtuigd dat het bij elk paard kan, als je maar genoeg tijd neemt, al is dat jaren.

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-18 15:45

Daar zijn we ook zeker mee bezig :D Hij is vriendelijk en heel leuk maar soms kan ik hem ook wel achter een behangetje plakken. Hij gedraagt zich al-tijd keurig, maar toen de osteopaat kwam was hij ontzettend vervelend. Achteraf gezien kwam dat door mij :) Ik was best zenuwachtig en dat voelde hij aan. Toen hij vervolgens ook nog begeleid moest worden door mijn moeder (ik loop met een arm in het gips) was het feest al helemaal compleet natuurlijk :+ Uiteindelijk viel hij gelukkig in slaap dus dat was wel fijn...

Afgelopen paar dagen heb ik heb geprobeerd te stretchen, maar dat vond hij nog best saai. Jammer dan, het moet wel :+ De dag erna heb ik hem losgegooid in de bak om wat libertywerk te doen. Ik merk dat hij steeds meer los durft te laten tijdens het spelen. Eerst begreep hij echt niet dat hij met een mens mocht spelen en wat de regels precies waren. Nu hij dat door begint te krijgen gaat hij steeds meer los en dat vind ik toch wel heel leuk om te zien :)

Afgelopen weekend was wel een naar weekend voor m. Hij haat regen. Het is niet een paard dat niet zo van regen houdt, maar hij vind het echt vreselijk. Gelukkig heeft hij een schuilstal, want als 24/7 stalpaard is hij ook al niet geschikt :D Gelukkig heb ik een paar dekens achter de hand mocht hij ze uiteindelijk nodig hebben. Hij heeft wel een dagje zonder zijn eczeemdeken gestaan. Dat ding regende elke keer kleddernat en dat vond ik toch geen fijn idee. Toen ik hem de volgende morgen van de track afhaalde was hij egaal grijs van de klei. :')

IG: @arabierjoep

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 16:31

Oh wat een leukerd! Ik denk eigenlijk dat als je er van uit gaat dat het heel lang duurt, en heel veel baby stapjes maakt, het sneller gaat dan je nu zou verwachten.

Misschien nog een leuk idee, ik heb heel veel gebruik gemaakt van mijn oudere, ervaren paard. Dat was echt een steun voor ons jonkie. Ik deed met haar alles voor, en dan zeg je Paris denken van oh oke dan doe ik het ook wel. Ook veel handpaardrijden gedaan, dan wennen ze eraan dat er boven ze vanalles beweegt. Ik ga volgen iig. :D

Isabel_k

Berichten: 4762
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: [VOLG] arabier Joep - traumaatjes te lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-18 17:13

Ik had gehoopt gebruik te maken van Rimska, mijn oude dieseltje in fjord-vorm. Helaas hebben ze een graf hekel aan elkaar en dat helpt niet mee in het proces :+

Joep is een beetje het suffie uit de kudde en Rim de absolute alpha merrie en dat geeft geen rust. Niet voor hem iig.

Leuk dat je volgt! Ik vond jouw proces met Paris ook heel interessant

IG: @arabierjoep


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: BritHittepit, Rinkex en 35 bezoekers