Oorgaatjes -opnieuw- laten schieten?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
KletsKoekje
Berichten: 3302
Geregistreerd: 20-01-06

Oorgaatjes -opnieuw- laten schieten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 10:34

Wie weet heeft een can jullie tips of ervaring hiermee.

Van kinds af aan heb ik aan be8de kanten 2 gaatjes voor oorbellen in mijn oren.
Nu draag ik al jaaaren geen oorbellen meer maar zou dit wel heel graag weer willen.
Tijdje terug was ik in een overdekt winkelcentrum waar ik langs de claire's kwam. Zag dat ze hier gaatjes schieten en wilde ze opnieuw laten schieten. Mevrouw zei dat dat niet kon en ze dan ernaast of eronder moeten. Dat vind ik niet mooi dus heb ik dat niet gedaan.
De dag erna was ik bij de juwelier in het dorp voor mijn ring en vroeg het daar nog na. Ze gaf de tip om eerst zelf bij kruidvat of iets alcohol te halen om oor te ontsmetten en dan proberen ze door te prikken met een oorbel.
Dit is bij 1 toen gelukt maar de ander niet. Heb het toen even zo gelaten maar wil toch nog steeds graag weer oorbellen dragen dus ben erg benieuwd of mensen hier dit ook hadden en hoe zij dat hebben gedaan. Klopt het dat je oude gaatjes niet opnieuw kan laten schieten?
Wil vrijdag sowieso nog eens langs de juwelier gaan om te kijken wat ze zegt maar ben nu toch wel benieuwd naar ervaringen. In principe wil ik 1 gaatje per oor weer gebruiken dus niet beide.

Tailormade Bollywood Brettonwoods x Rambo 02-08-2020 het gaat je goed daarboven grote vriend


Memories

Berichten: 2623
Geregistreerd: 05-05-10
Woonplaats: Utrecht

Re: Oorgaatjes -opnieuw- laten schieten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:40

Als er 1tje echt dicht is gegroeid kun je veel beter even langs de piercer gaan en 'm daar goed door laten prikken. Dan zit ie weer mooi op dezelfde plek :j
Schieten is niet al te best voor je oren en zou ik überhaupt niet meer laten doen.

Palmera

Berichten: 9450
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:41

Ga naar een piercer. Die duwt rustig een naald erdoor. En dat gaat prima.
En schijnt ook beter te zijn dan schieten, heb ik ooit gelezen.
En zelf een oorbel er doorheen proppen is, imo, zeer stom. :)

Judass

Berichten: 4826
Geregistreerd: 20-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:43



Ga naar een goede piercingshop.

Selina

Berichten: 14255
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:45

Bij mij zijn m’n gaatjes toen wel opnieuw geschoten. Kun je niet contact opnemen met een piercer? Dat is beter dan laten schieten bij een juwelier.

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

KletsKoekje
Berichten: 3302
Geregistreerd: 20-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 10:47

Oh wow ik had geen idee. Super bedankt voor jullie tips! Ik ga dan veel liever langs de piercingshop vrijdag. Is dat vergelijkbaar qua 'pijn'?

Tailormade Bollywood Brettonwoods x Rambo 02-08-2020 het gaat je goed daarboven grote vriend

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Oorgaatjes -opnieuw- laten schieten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:58

Ik heb ze een keer opnieuw laten schieten en daar werd nergens moeilijk over gedaan. Het nieuwe gaatje zat gewoon weer op dezelfde plek dus ik snap niet waarom ze daar zo moeilijk over doen.

Paardrijden: de edele kunst om het paard tussen jou en de grond te houden.


JoyCiej007

Berichten: 17412
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Oorgaatjes -opnieuw- laten schieten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:03

Hier jaren geleden ook gewoon goede ervaring er mee.

Ben wel naar een piercer geweest voor mijn tragus piercing (kleine oorlel). Ik heb al kleine oren, tragus is bij mij ook klein, en daar lopen (anders dan oorlel) zenuwen en alles.

Dat was dus ook ff behoorlijk pijnlijk, maar hij zit al een jaartje of 12.

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Oorgaatjes -opnieuw- laten schieten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:11

Ik werkte vroeger bij een juwelier waar we ook gaatjes schoten. Dat mag echt nog alleen in het zachte deel van de oorlel, de rest moesten wij sowieso doorsturen naar de piercer. Maar zelfs voor simpele gaatjes gaan inderdaad stemmen op dat piercen sowieso beter is.
Waarschijnlijk heeft de juwelier gevoeld of er littekenweefsel rond het oude gaatje zit. Daar kun je inderdaad beter niet doorheen schieten. Is niet goed en het pistool kan er op af ketsen zodat je gaatje scheef wordt. Dus ik zou idd naar de piercer gaan als ik jou was.

Jessix

Berichten: 16419
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Oorgaatjes -opnieuw- laten schieten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:18

Ik heb 4 gaatjes per oor en alleen de eerste laten schieten. De rest zelf geprikt met een ontsmette naald. Ook als ze dicht zitten na lang geen oorbellen in prik ik ze zelf weer door. Nooit ergens last van gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:25

KletsKoekje schreef:
Oh wow ik had geen idee. Super bedankt voor jullie tips! Ik ga dan veel liever langs de piercingshop vrijdag. Is dat vergelijkbaar qua 'pijn'?


Ik vind piercen prettiger dan zo'n pistool. Het is wat minder hardhandig :D En meer zekerheid op recht gezette oorbellen ipv sommige juweliers :o

Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:25

Ik heb mijn oren in januari opnieuw laten schieten (zelfde plek). Pas 4 a 5 maanden later is het gestopt met prutten. Mijn moeder had het ook, alleen maar ontsteken. Zij is later terug gegaan naar de juwelier dit benoemt en gevraagd of het wel eens schoon gemaakt werd. Dit was niet zo. Iew.

Mijn volgende gaatje wordt door een piercer gedaan. Nooit meer een schietpistool.

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Luniek

Berichten: 423
Geregistreerd: 26-06-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Oorgaatjes -opnieuw- laten schieten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 11:46

Ik heb ze op mijn 8e al dicht laten groeien en op mijn 16e opnieuw laten schieten. (ze zaten bij mij echt helemaal dicht).
Ook gewoon bij een juwelier. Zij vonden het geen probleem, hebben de gaatjes gewoon recht door de littekentjes geschoten.

Een kat heeft 40 miljoen haren: 5 miljoen op de rug, 10 miljoen op de buik en 25 miljoen op je bankstel.

BB80

Berichten: 897
Geregistreerd: 11-07-13
Woonplaats: ligt in Noord Holland

Re: Oorgaatjes -opnieuw- laten schieten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:03

Ik heb ook pasgeleden mijn dubbele oorbelgaatjes en oorschelp weer open.
Denk wel 20 jaar dicht laten groeien (dacht ik) maar mijn vriend gevraagd even te kijken of hij het nog kon zien, zodat ze doorgeprikt konden worden.

Pijnloos en ging gemakkelijk thuis. Nu weer blij met mijn oorbel mogelijkheden.
Succes!

Take a smile :)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:15

Ik heb ze zelf destijds weer doorgeprikt met het zweerknopje wat ik destijds als 1e oorbel heb gehad. Ene kant ging ook makkelijker als de ander maar met een beetje kracht zetten lukte het toch.

Ben nu trouwens wel benieuwd waarom piercen beter is dan schieten. Dochter heb ik 3 weken terug gaatjes laten schieten en is prima gegaan. Snel en pijnloos.

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Re: Oorgaatjes -opnieuw- laten schieten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:23

Beetje onzin dat het schieten niet schoon is. Oren worden eerst schoongemaakt met alcohol, de knopjes zijn steriel verpakt en het pistool word ook regelmatig ontsmet. In al die jaren dat ik knopjes schoot zijn er maar een handvol teruggekomen met klachten. Vaak was dat omdat men met creme aan het smeren was, terwijl het gaatje nog open was.

Merlen

Berichten: 1588
Geregistreerd: 24-03-13

Re: Oorgaatjes -opnieuw- laten schieten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:32

Ik heb een bijna dichtgegroeid gaatje ook door een piercer laten doorprikken.Een oorbel er doorheen drukken lukte me maar niet en deed behoorlijk pijn.
Met een naald heb ik er niets van gevoeld.De piercer zei dat je dit makkelijk zelf kan.Naald wel even goed opwarmen met een aansteker zodat hij bacterievrij is.

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 12:35

SusanH schreef:
Ben nu trouwens wel benieuwd waarom piercen beter is dan schieten. Dochter heb ik 3 weken terug gaatjes laten schieten en is prima gegaan. Snel en pijnloos.

Dit vond ik na wat googelen
"
Wat gebeurt er eigenlijk wanneer je een gaatje in je oorlel laat schieten?

Het sieraad wordt door de oorlel heen geschoten. Geforceerd, want deze sieraden zijn te bot en dus niet geschikt om een gaatje mee te maken. Daarmee wordt er een klein scheurtje gemaakt, het weefsel wordt opzij geduwd.

Bij het piercen wordt er met een scherpe naald een gaatje doorboord. Het weefsel wordt niet opzij geduwd, er wordt een klein stukje weefsel (1.2mm) weggehaald.
De sieraden die gebruikt worden zijn niet geschikt voor nieuwe piercings. De staafes zijn vaak te kort waardoor het schoonmaken van de pas gezette oorbel erg moeilijk is. Een normale reactie na het zetten van een oorbel is dat het oor opzet. Doordat de zweerknoopjes vaak te kort zijn en deze zwelling niet kunnen opvangen, verdwijnen de oorbellen vaak in de oorlel.

De titanium of bioplast labret die wij in een verse oorlel piercing zetten, is een stukje langer. Dit, om een mogelijke zwelling de ruimte te geven, maar ook om de piercing te kunnen schoonmaken.
Vaak zijn de oorbellen ook scheef geschoten. Omdat het “mikken” met het pistool een stuk moeilijker gaat dan het precieze piercen met een naald.

schieten of piercen

Het pistooltje waarmee oorbellen worden geschoten kan niet worden gesteriliseerd en wordt vaak alleen met een alcohol doekje gedesinfecteerd. Desinfecteren is niet hetzelfde als steriliseren – bij desinfectie worden niet alle bacteriën gedood. En toch wordt dit apparaatje iedere keer weer opnieuw gebruikt."

Dit is wel van een Pierce site, en iedere juwelier kan anders zijn met hoe ze werken. Denk dat dit ook ongeveer is wat de video hierboven verteld.

Suzanne F.

Berichten: 49158
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:02

Heel toevallig heeft mijn dochter het vanmorgen opnieuw laten doen. Gaatjes waren al 7 jaar dicht en ze wilde ze graag opnieuw. Ze zijn geschoten op dezelfde plek als de oude gaatjes dus dat kan prima.
Waarom zou dat niet kunnen dan?

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

paddraigh
Berichten: 3692
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:08

Heb zelf eerder alles laten schieten, mijn dochter en zoon hebben ze doormiddel van een soort knijpapparaat gekregen. En mijn man heb ik zelf die mega scherpe oorbellen doorgedrukt, die de Kids kregen na het zetten. Vind de oorbellen erg scherp en puntig aanvoelen duet gebruikt worden bij bv een juwelier

Zag zo. 'n een pistooltje op wish staan... 10€
Kraakbeen en neus zijn bij mij ookbeiden geschoten. Navel is gepierst
Laatst bijgewerkt door paddraigh op 22-08-18 13:10, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34571
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:09

Geen roodheid en zwelling gezien bij mijn dochter. Heb het ook keurig schoon kunnen maken iedere keer met een pipetje met een beetje ontsmettingsmiddel. Ik heb mijn eigen eerste oorbellen nog van vroeger die zijn heel scherp. Daar kun je echt wel een gaatje mee prikken. Ik denk dat het gewoon een verkooppraatje van piercers is dat een gaatje schieten minder goed zou zijn. Waar her meestal fout gaat met dit soort dingen is dat mensen zich niet aan de gegeven uitleg houden.

Cerilene_
Berichten: 2521
Geregistreerd: 28-05-05

Re: Oorgaatjes -opnieuw- laten schieten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:34

Het verschil is idd dat een schietoorbel niet hol is. Het weefsel wordt dus opzij gedrukt.
Nou ben ik het niet helemaal eens met de 3 andere punten: 1 het is wat mij betreft wel degelijk schoon, want de oorbel zit in een volledig afgesloten steriel doosje, juwelier komt enkel met de vingers aan de buitenkant van het pistool om te schieten, oren worden uiteraard ook goed ontsmet 2: dit zal vast per soort verschillen, maar de schietoorbelletjes die wij gebruikten waren een stuk langer dan een gewone oorbel om voldoende ruimte te laten voor evt zwelling en 3 de puntjes van de schietoorbelletjes die wij gebruikten waren weldegelijk erg scherp en gingen er makkelijk doorheen.
Bij piercen gebruiken ze een holle naald en halen ze het kleine stukje oorlel er dus uit, waardoor het gaatje ontstaat.

Voor het zachte gedeelte van de oorlel vind ik zelf schieten gewoon geschikt (mits geen hard littekenweefsel van oude gaatjes). Dat gaat vrijwel altijd helemaal prima. Maar voor elk ander deel zou ik echt piercen (kraakbeen, neus etc deden wij niet en zou ik ook echt niet aanraden), evenals wanneer je wel te maken hebt met littekenweefsel.

paddraigh
Berichten: 3692
Geregistreerd: 10-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:37

Cerilene_ schreef:
Het verschil is idd dat een schietoorbel niet hol is. Het weefsel wordt dus opzij gedrukt.
Nou ben ik het niet helemaal eens met de 3 andere punten: 1 het is wat mij betreft wel degelijk schoon, want de oorbel zit in een volledig afgesloten steriel doosje, juwelier komt enkel met de vingers aan de buitenkant van het pistool om te schieten, oren worden uiteraard ook goed ontsmet 2: dit zal vast per soort verschillen, maar de schietoorbelletjes die wij gebruikten waren een stuk langer dan een gewone oorbel om voldoende ruimte te laten voor evt zwelling en 3 de puntjes van de schietoorbelletjes die wij gebruikten waren weldegelijk erg scherp en gingen er makkelijk doorheen.
Bij piercen gebruiken ze een holle naald en halen ze het kleine stukje oorlel er dus uit, waardoor het gaatje ontstaat.

Voor het zachte gedeelte van de oorlel vind ik zelf schieten gewoon geschikt (mits geen hard littekenweefsel van oude gaatjes). Dat gaat vrijwel altijd helemaal prima. Maar voor elk ander deel zou ik echt piercen (kraakbeen, neus etc deden wij niet en zou ik ook echt niet aanraden), evenals wanneer je wel te maken hebt met littekenweefsel.



Praat ook van mijn neus en kraakbeen oor over euuhh zo'n 22 jaar terug ik was twaalf met mijn neus (groep 8) deden we met een hele groep in de buurt, en nog paar tantes nichtje en mijn moeder :+

JoyCiej007

Berichten: 17412
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:51

Nu we het toch over schieten/ontsmetten hebben:

Wij hadden altijd een flesje Sterilon thuis voor als gaatjes gingen ontsteken.

Laatst was 1 van mn gaatjes ontstoken; Sterilon onvindbaar.

Hele stad afgeweest, overal zelfde antwoord: "wordt niet meer gemaakt/geleverd/verkocht"...

???
Iemand enig idee hoe ik er nog aan kom?
Ook voor andere kleine ontsmettings dingen gebruikte ik het.
Gewoon handig spul in knijpflesje, goed te doseren en prikte nooit.

Brainless

Berichten: 29702
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Oorgaatjes -opnieuw- laten schieten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 13:53


Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Anoukjuuuhh, belle_boef, Celiien, Clmr, Flippertje, fransje23, kaatje89, KimberleyK92, supertammy, TinusB, XxLMMxX, Zira1994 en 113 bezoekers