Kleur PRE

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Kleur PRE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 08:08

Hallo,

Ik heb een 8 jarige PRE gekocht dit voorjaar als opknap projectje. Super fijn dier met een onwijs mooie kleur.
In zijn paspoort staat als kleur Castaña, wat volgens mij kastanjebruin moet zijn. Denk dat hij als veulen wel kastanjebruin geweest is, maar na verharen is hij toch echt een andere kleur geworden.
Ik zou het met mijn nederlandse blik eerder smoky black noemen?
Maar ik vond van het weekend toevallig een PRE met dezelfde kleir en die noemen ze 'Negra ceniza'.
Weet iemand welke kleur dit is als je het in het nederlands of engels zou vertalen?
Is het idd smoky black?
Ik heb helaas geen goede foto van hem dus even een foto via google van de kleur.


Afbeelding


Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Kleur PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 08:10

In Spanje zijn ze soms echt een ramp met kleuren benoemen.
Weet je welke kleur de ouders zijn? (Op lgancce staat de kleur er bij zoals die is toegekend)
Enige manier om zeker te zijn is genetisch testen denk ik :o

mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleur PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 08:16

Smokey black kan je eigenlijk alleen bevestigen dmv een kleurtest of een ouder met dubbel crème. Omdat het te weinig verschilt van gewoon zwart om het met zekerheid op het oog te beoordelen.


Plukje
Berichten: 1647
Geregistreerd: 22-06-05
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 08:18

Mijn overleden PRE stond als zwart in zijn paspoort, maar die was naar mijn mening toch echt smokey black. Ik heb ook altijd het idee gehad dat ze wel erg makkelijk zijn met kleurtjes benoemen.
Afbeelding

Wie lief heeft, begrijpt. Wie begrijpt, heeft lief. Iemand die zich begrepen voelt, voelt zich geliefd en iemand die zich geliefd voelt, voelt zich begrepen.

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 08:20

mooney schreef:
Smokey black kan je eigenlijk alleen bevestigen dmv een kleurtest of een ouder met dubbel crème. Omdat het te weinig verschilt van gewoon zwart om het met zekerheid op het oog te beoordelen.


Ja hij heeft een diep zwart hoofd en zwarte benen en de rest van zijn lijf is bruinig, maar niet bruin zoals een "gewone bruine". Ik denk dan ook gewoon een zwarte die opgebleekt is door de zon, maar hij is in de winter onder een deken ook niet helemaal zwart

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 08:26

castãna is gewoon bruin in de paardenkleur, Marron is wel bruin maar net als wij schimmel zeggen tegen een witte en het Castãna tegen bruin paard en niet Marron, Hoeft dus geen Kastanje kleur bruin te zijn

Zonder eigen foto is het lastig te zeggen welke kleur het kan zijn

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 08:32

Lynn_Nikita schreef:
castãna is gewoon bruin in de paardenkleur, Marron is wel bruin maar net als wij schimmel zeggen tegen een witte en het Castãna tegen bruin paard en niet Marron, Hoeft dus geen Kastanje kleur bruin te zijn

Zonder eigen foto is het lastig te zeggen welke kleur het kan zijn

Nog even goed zitten spitten en hier wat foto's, alleen helaas niet geweldig qua kwaliteit.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 12:06

Volgens mij is die gewoon donker bruin , op laatste foto`s toont die heel donker maar daar is ook schaduw en in een stal, op de bovenste is het bruin
Wie zijn zijn ouders?

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 12:10

Lynn_Nikita schreef:
Volgens mij is die gewoon donker bruin , op laatste foto`s toont die heel donker maar daar is ook schaduw en in een stal, op de bovenste is het bruin


Nee zn benen, hoofd en neus zijn echt gitzwart.
Normaal als je bij bijv kwpn'ers twijfelt tussen bruin of zwart kijk je naar de neus. Als het paard zwart is maar de neus bruin is het een donkerbruine, als het paard een echt zwarte neus heeft is het een zwarte

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Kleur PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 12:11

heb je de namen van de ouders, dan kun je bij hun kleuren terugkijken of er iets van een verdunningsfactor inzit

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 12:14

Afbeelding

Hierbij een hoofdfoto, echt zwart

Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Kleur PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 12:21

Ik zou eigenlijk denken dat het een zwarte is :o

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 12:21

Ouders castaña en torda. Bruin en schimmel dus. Wel veel zwarten aan beide kanten erachter. Dus dan zal het denk ik een zwarte zijn met een doorschemerend bruin gen?

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 07:21

Afbeelding

Hierbij een foto van vanmorgen.. zwart zou ik het dus toch niet zo snel noemen, maar het kan bijna niet anders..


Azmay

Berichten: 17982
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Kleur PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 07:37


SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-08-18 07:43

Ok thanks, zo bruin zie je ze niet vaak. Maar dat komt wel redelijk overeen qua kleur

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 07:45

Lijkt me een zwarte. Smokey black toont niet, plus: dan moet 1 van de ouders creme dragen, dus verwacht je valk/palomino/cremello/ perlino in de stamboom. Als je dat niet vind dan is dat heel onwaarschijnlijk.

mooney

Berichten: 7763
Geregistreerd: 07-05-06

Re: Kleur PRE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 07:49

Dat is een zwarte inderdaad. Geen doorschemerend bruin gen, want een paard is of bruin of niet. Daar zit geen beetje optie bij.
Zonder crème ouder kan een paard geen crème zijn.



Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers