Paard zonder paspoort

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 18:47

Hoi allemaal,

2 juni 2017 heb ik een PRE merrie gekocht uit Spanje via een stichting. Ten eerste heb ik al foute informatie gekregen, een verkeerde naam (ik kon haar dan ook niet vinden in het PRE stamboek) en daarbij kwam ook nog dat er mij verteld werd dat mijn merrie 10 jaar zou zijn en uiteindelijk 6 jaar ouder was.

Samen met nog 10 andere paarden is zij naar Nederland gekomen. Op het moment van aankomst was ik natuurlijk zo enthousiast en overdonderd en ging ik eerst voor mijn paard. Later kwam ik er achter dat ik helemaal geen paspoort heb gekregen.

Nu zijn we dik een jaar verder en heb ik nog steeds geen paspoort ontvangen. De stichting, de eigenaar, het transportbedrijf, niemand weet iets of kan iets doen. We hebben het ook al via het NWVA en RVO geprobeerd. Ook heb ik geprobeerd een Nederlands paspoort te krijgen via het NRPS. Helaas kunnen zij ook niks voor mij doen.
Ik heb deze merrie gekocht via de stichting om een fijne nieuwe start te krijgen en als ze eenmaal zo ver zou zijn weer een goed plekje te zoeken voor haar hier in Nederland. Alleen kan ik nu natuurlijk niks.

Wie heeft er nog ideeën, tips, adviezen?

Ik heb een advocaat, helaas kan die op dit moment ook niet meer doen voor mij.


Verdere informatie of vragen beantwoord ik graag via PB

MallyBelly

Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 18:49

Toen ze uit spanje vertrok, waar was toen het paspoort?
Weet je haar chipnummer? Dan kun je online kijken waar deze is geregistreerd (of na vragen als je wel weet waar ze geregistreerd staat) wellicht een duplicaat aanvragen.

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 18:51

Melissa1996 schreef:
Toen ze uit spanje vertrok, waar was toen het paspoort?
Weet je haar chipnummer? Dan kun je online kijken waar deze is geregistreerd en wellicht een duplicaat aanvragen.


Dat weet niemand. Eerst waren de paspoorten er helemaal niet, later bleek dat de eigenaar de paspoorten gewoon niet af wilde geven omdat hij nog meer geld wilde van de stichting. Maar alles is zo vaag. Ik weet niet meer wat ik moet en kan geloven...

Chipnummer weet ik, ik kan haar overal vinden. Helaas wil het PRE stamboek geen duplicaten afgeven. Hier hebben we natuurlijk ook contact mee gehad gelijk vorig jaar. Vergeten te vermelden in de openingspost.

MallyBelly

Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 18:54

EdkingEnzo schreef:
Melissa1996 schreef:
Toen ze uit spanje vertrok, waar was toen het paspoort?
Weet je haar chipnummer? Dan kun je online kijken waar deze is geregistreerd en wellicht een duplicaat aanvragen.


Dat weet niemand. Eerst waren de paspoorten er helemaal niet, later bleek dat de eigenaar de paspoorten gewoon niet af wilde geven omdat hij nog meer geld wilde van de stichting. Maar alles is zo vaag. Ik weet niet meer wat ik moet en kan geloven...

Chipnummer weet ik, ik kan haar overal vinden. Helaas wil het PRE stamboek geen duplicaten afgeven. Hier hebben we natuurlijk ook contact mee gehad gelijk vorig jaar. Vergeten te vermelden in de openingspost.

Niet willen? Daar zou je het met de advocaat eventueel aan kunnen vechten. Niet willen is natuurlijk onzin.
Ze moeten je gewoon duplicaat geven immers is het volgens de wet verplicht om een paspoort bij je paard te hebben.

Aangetekende brief en toch nog een poging wagen.

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 19:04

Melissa1996 schreef:
Niet willen? Daar zou je het met de advocaat eventueel aan kunnen vechten. Niet willen is natuurlijk onzin.
Ze moeten je gewoon duplicaat geven immers is het volgens de wet verplicht om een paspoort bij je paard te hebben.

Aangetekende brief en toch nog een poging wagen.


Een stukje van wat het PRE stamboek mij schreef; 'Elk paard mag maar eenmaal een paspoort verstrekt krijgen. In sommige gevallen kan er een kopie gemaakt worden maar dit kan niet als men weet waar de paspoorten zijn. Ze zijn niet kwijt of gestolen of verbrand, ze worden alleen niet afgegeven. En dus is dat geen goede reden om een kopie af te geven. Met paarden geblokkeerd wegens een juridische procedure mag helemaal niets mee want dat is afwachten wat de rechtbank beslist.'

Er loopt dus ook al dik een jaar een rechtszaak in Spanje. Maar ook daar horen wij helemaal niks van. Het is allemaal lastig te geloven zo.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:09

En hoe kunnen die dieren op transport zijn gegaan zonder paspoort??? Dat zou ik me eerst eens afvragen.

anjali
Berichten: 15054
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:10

Dit is heel vervelend voor je. Het is dus zo dat degene waar jij het paard van gekocht hebt,de zaak met de vorige eigenaar in Spanje niet goed geregeld heeft. Maar jij hebt het paard te goeder trouw gekocht,dus daar kun jij niets aan doen.Maar een paard mag zonder het paspoort toch niet eens vervoerd worden?

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 19:11

bigone schreef:
En hoe kunnen die dieren op transport zijn gegaan zonder paspoort??? Dat zou ik me eerst eens afvragen.


Dat vraag ik mij nog steeds af ja. Maar ook hier geeft het transport bedrijf niet echt antwoord op..


anjali schreef:
Dit is heel vervelend voor je. Het is dus zo dat degene waar jij het paard van gekocht hebt,de zaak met de vorige eigenaar in Spanje niet goed geregeld heeft. Maar jij hebt het paard te goeder trouw gekocht,dus daar kun jij niets aan doen.Maar een paard mag zonder het paspoort toch niet eens vervoerd worden?


Klopt. Ik heb nu een tijdelijk papier wat ik iedere 44 dagen opnieuw moet aanvragen zodat ik wel iets heb. Maar ik kan hier nog steeds vrij weinig mee..

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:35

Ik zou het paard terug gestuurd hebben.
In Spanje gaat alles zoooooo traag en de stichting zou het toch op moeten willen lossen?!
Is dit de wel bekende stichting?

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 19:37

LukieBradley schreef:
Ik zou het paard terug gestuurd hebben.
Is dit de wel bekende stichting?


Dat zei mijn vader ook. Maar op zo'n moment dat het paard aankomt, ontzettend mager.. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen.

juval

Berichten: 13189
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:44

lastig probleem. Ik heb ook ongeveer zoiets gehad, oude eigenaar van mijn vorige paard wilde het papier niet afgeven, gelukkig wel het paspoort. Ik heb toen via het NRPS wel een duplicaat kunnen krijgen.

Is het geen mogelijkheid om het paard opnieuw te laten chippen en een nieuw paspoort aan te vragen bij de knhs?

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:49

Als er effectief een rechtzaak aan de hand is,ga je weinig kunnen tot er een uitspraak is.
Ik zou eerlijk mijn geld terugeisen.
Hoort niet dat een stichting paarden aflevert zonder paspoort en waar een rechtzaak rond draait.
Watals de vorige eigenaar wint en zijn paarden terugkrijgt ofzo?

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 11:53

juval schreef:
lastig probleem. Ik heb ook ongeveer zoiets gehad, oude eigenaar van mijn vorige paard wilde het papier niet afgeven, gelukkig wel het paspoort. Ik heb toen via het NRPS wel een duplicaat kunnen krijgen.

Is het geen mogelijkheid om het paard opnieuw te laten chippen en een nieuw paspoort aan te vragen bij de knhs?



Maar dan heeft ze 2 chips? Dat kan toch niet?


tengeltje11 schreef:
Als er effectief een rechtzaak aan de hand is,ga je weinig kunnen tot er een uitspraak is.
Ik zou eerlijk mijn geld terugeisen.
Hoort niet dat een stichting paarden aflevert zonder paspoort en waar een rechtzaak rond draait.
Watals de vorige eigenaar wint en zijn paarden terugkrijgt ofzo?


Ik heb tot nu toe 1/5 deel van mijn aakoop bedrag terug gekregen.. helaas kun je van een kale kip niet plukken.

Ik kan me niet voorstellen dat die eigenaar zijn paarden terug kan eisen.. wie gaat dat allemaal betalen?

anjali
Berichten: 15054
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:18

EdkingEnzo schreef:
LukieBradley schreef:
Ik zou het paard terug gestuurd hebben.
Is dit de wel bekende stichting?


Dat zei mijn vader ook. Maar op zo'n moment dat het paard aankomt, ontzettend mager.. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen.

Ik zou ook een mager opvangpaard niet terugsturen. Je hebt voor het belang van het paard gekozen en dat siert je.

Anoniem

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:47

Gewoon de stichting onder wat meer druk uitvragen waar de paspoorten zijn en hoe ze in hemelsnaam een vrachtwagen vol met paarden hebben mogen vervoeren zonder paspoorten...

Autumnn

Berichten: 8031
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:51

EdkingEnzo schreef:
Melissa1996 schreef:
Niet willen? Daar zou je het met de advocaat eventueel aan kunnen vechten. Niet willen is natuurlijk onzin.
Ze moeten je gewoon duplicaat geven immers is het volgens de wet verplicht om een paspoort bij je paard te hebben.

Aangetekende brief en toch nog een poging wagen.


Een stukje van wat het PRE stamboek mij schreef; 'Elk paard mag maar eenmaal een paspoort verstrekt krijgen. In sommige gevallen kan er een kopie gemaakt worden maar dit kan niet als men weet waar de paspoorten zijn. Ze zijn niet kwijt of gestolen of verbrand, ze worden alleen niet afgegeven. En dus is dat geen goede reden om een kopie af te geven. Met paarden geblokkeerd wegens een juridische procedure mag helemaal niets mee want dat is afwachten wat de rechtbank beslist.'

Er loopt dus ook al dik een jaar een rechtszaak in Spanje. Maar ook daar horen wij helemaal niks van. Het is allemaal lastig te geloven zo.


Ik val even over het dikgedrukte stukje. Maar je weet toch niet waar het paspoort is?

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 21:16

Ik schreef hierboven (vergeten in de OP te zetten) dat er eerst inderdaad heel vaag gedaan werd over waar de paspoorten nou zijn. Achteraf wordt gezegd dat de eigenaar de paspoorten gewoon heeft, maar niet af wil geven omdat hij nog geld zou krijgen van de stichting.

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:31

bobje26 schreef:
..... hoe ze in hemelsnaam een vrachtwagen vol met paarden hebben mogen vervoeren zonder paspoorten...


mogen en doen is een heel groot verschil....

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:38

EdkingEnzo schreef:
Ik schreef hierboven (vergeten in de OP te zetten) dat er eerst inderdaad heel vaag gedaan werd over waar de paspoorten nou zijn. Achteraf wordt gezegd dat de eigenaar de paspoorten gewoon heeft, maar niet af wil geven omdat hij nog geld zou krijgen van de stichting.


Tja, dat moet je ook niet aangeven bij de paspoortuitgevende instantie. Gewoon melden dat hij zoek is en niet meer te vinden is. Laat desnoods iemand anders contact opnemen met ze dat hij een paard gekocht heeft zonder paspoort en een duplicaat wil. Hier betaal je zon 175 euro voor een duplicaat geloof ik, althans zoiets hebben we laatst betaald.

EdkingEnzo

Berichten: 3473
Geregistreerd: 18-09-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 21:47

robert45 schreef:
EdkingEnzo schreef:
Ik schreef hierboven (vergeten in de OP te zetten) dat er eerst inderdaad heel vaag gedaan werd over waar de paspoorten nou zijn. Achteraf wordt gezegd dat de eigenaar de paspoorten gewoon heeft, maar niet af wil geven omdat hij nog geld zou krijgen van de stichting.


Tja, dat moet je ook niet aangeven bij de paspoortuitgevende instantie. Gewoon melden dat hij zoek is en niet meer te vinden is. Laat desnoods iemand anders contact opnemen met ze dat hij een paard gekocht heeft zonder paspoort en een duplicaat wil. Hier betaal je zon 175 euro voor een duplicaat geloof ik, althans zoiets hebben we laatst betaald.


Ik heb dit zelf natuurlijk niet aangegeven. Maar de stichting heeft ook veel contact gehad met het PRE stamboek.
Helaas is het voor een PRE zeker het dubbele voor een duplicaat. Al heb ik dat er zeker voor over.

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:51

Ik weet niet of je facebook hebt maar anders moet je eens een prive bericht naar mayke koole sturen. Zij weet alles van pre,s en meestal ook veel over paspoorten en gebeuren. Ook heeft ze veel contacten in spanje. Je kan het altijd eens proberen

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:54

Is het inderdaad geen idee zoals hierboven gezegd, om iemand anders te laten bellen naar het stamboek:
Ik heb dit paard gekocht, paspoort is nergens te vinden, paard moet binnen nu en x-tijdsbestek verhuizen, en ik wil graag een duplicaat...
of kan dat niet omdat er een rechtszaak in Spanje loopt?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:48

Heb je contact gehad met de Nederlandse vereniging voor het Spaanse paard? Zij hebben misschien wel de juiste connecties.

eilleen333

Berichten: 12842
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Zwolle

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:51

Je kan toch gewoon tegen het stamboek zeggen dat je het paspoort bent kwijtgeraakt? Blijkbaar geven ze dan wel een nieuwe af, en ben je meteen klaar.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Paard zonder paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 00:18

Een Spaans paspoort staat op naam, als je de officiële eigenaar niet bent, zal je niet "zomaar" een kopie krijgen. Je hebt sowieso een overschrijvingskaart nodig met handtekening van de vorige officiële eigenaar om het paard te kunnen overschrijven op jouw naam. Hopelijk ligt er geen beslag op het paard. Ik zou echt even contact opnemen met de Nederlandse tak van het stamboek.