Tips voor staand werk

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Tips voor staand werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 20:06

Hey bokkers!

Ik zal vast niet de enige zijn op bokt die staand werk doet.
Normaal gesproken werk ik 9 of 5 uur, en maximaal twee dagen achter elkaar, dag een de 9 uur en dag twee de 5 uur.
In de vakantie werk ik nu echter meer, en merk ik dat mijn voeten toch wel heel veel pijn doen.
Ik heb zaterdag 9 uur gewerkt, zondag 5, vandaag 9, morgen weer 9, en overmorgen 5.

Ik mag wel op een krukje zitten maar dit werkt niet echt handig achter de kassa in de bouwmarkt, dus als ik op 9 uur een kwartier op dat krukje zit is het veel.

Heeft iemand tips om mijn voeten zoveel mogelijk te sparen?

Vjestagirl

Berichten: 26649
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Tips voor staand werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:08

Goede schoenen kopen, kleine rondjes lopen, pasje naar voren, pasje naar achteren.

Renee1991

Berichten: 5975
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Tips voor staand werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:10

Bij mij was het destijds wel echt een kwestie van gewenning. En ik weet niet wat voor schoenen je aan hebt, maar bergschoenen/werkschoenen zijn als je stil staat dus echt niet fijn. Je moet wel stevige schoenen hebben, maar geen zware.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:10

Heb je goede schoenen?
Ik doe lopend werk, 's zomers vaak 10-13u per dag en 7/7 en echt goede schoenen zijn een life saver! Die wat een beetje verhoogd zijn achter, dus geen platte converse bijvoorbeeld. Licht materiaal liefst..

En ik weet van vroeger op de wii met dat balance board dat mijn houding heel slecht was. Dus ga niet met 1 voet 'op rust' staan, hou je middelpunt in evenwicht. Niet 1 voet ontlasten en dan alles op de andere steunen want daar krijg je alleen maar meer last van

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 20:16

Gewenning heb ik eigenlijk al, ik doe dit werk nu meer al een jaar, maar toch is opeens meerdere dagen per week en vooral meerdere dagen achter elkaar best heftig.

Schoenen heb ik helaas geen invloed op. We hebben veiligheidsschoenen van het werk gekregen die we moeten dragen.

Ik merk ook vooral dat ik last krijg van mijn hakken aangezien ik tegen de kassa leun en zo bijna al mijn gewicht op mijn hielen zet.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Tips voor staand werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:20

En zo ga je last krijgen van je rug, schouders etc.. probeer dat leunen niet te veel te doen. Dan kun je nog beter even op dat krukje gaan zitten denk ik?

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:21

Je kunt ook van die zooltjes kopen voor het hardlopen en deze in je schoenen doen. Ik werkte destijds op een plek waar je 12 uur moest staan zonder pauze (welke wet? :+ ) en ik deed in mijn schoenen gelzolen. Dat hielp enorm!

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 20:22

Vanuit het leunen is het nou eenmaal makkelijker te switchen naar doorwerken als er weer een klant aan komt gelopen :+

Maar wie weet zet ik die kruk gewoon de volgende keer voor mijn kassa oid en werk dan zo. Ik weet het niet.

Ik loop in al mijn andere schoenen op de scholl inlegzooltjes 'working feet', heerlijke dingen! Helaas passen ze niet in mijn werkschoenen, dan worden ze te eng in de hoogte.

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Tips voor staand werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:25

Kun je niet zo'n hoger krukje fixen? à la barkruk zeg maar. Dan kun je misschien blijven zitten?

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:25

Goede schoenen en ... steunkousen. Klinkt oma-achtig, maar het scheelt enorm. Voorkomt ook bv spataders die staand werk anders veroorzaakt.

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Tips voor staand werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 20:31

Ik merk inderdaad dat ik in de winter met mijn paardrijsokken aan veel minder vermoeide voeten heb, ja!

Granoek, het is een kruk die je heel erg in hoogte kunt verstellen, dus dat helpt! Maar er is zo'n anderhalve meter tussen de toonbank en de kassa, dus echt blijven zitten kan ik toch niet.

OneAndOnlyx

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-06-14
Woonplaats: Naast de paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:31

gabyfedde schreef:
Goede schoenen en ... steunkousen. Klinkt oma-achtig, maar het scheelt enorm. Voorkomt ook bv spataders die staand werk anders veroorzaakt.


Ik zou niet te snel naar steunkousen gaan, want die kunnen ook nare gevolgen hebben voor de doorbloeding van je benen..

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 20:32

Ik heb Nikes die ik graag met werk draag. Geven goed steun en zijn lekker licht. Ik doe schoonmaakwerk, dus staan en lopen. ‘s avonds de benen omhoog helpt ook.

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 20:34

ArankaM schreef:
Ik heb Nikes die ik graag met werk draag. Geven goed steun en zijn lekker licht. Ik doe schoonmaakwerk, dus staan en lopen. ‘s avonds de benen omhoog helpt ook.


Helaas mag ik niet zelf kiezen welke schoenen ik draag.

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Tips voor staand werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 22:18

Niemand meer?

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Re: Tips voor staand werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:22

Ik werk in een winkel met schoenen enzo. En ik heb zelf sidas zolen in mijn schoenen en op het werk doe ik vaak ook de sidas hakdingen erin die zijn zacht en zorgen voor meer demping. Ik leun ook veel en kan nergens zitten. Merk ook na een dag dat ik last krijg van knieen en hakken maar met de zolen is het een stuk minder. Je zou kunnen kijken naar eerst alleen het hakstukje ervan en af en toe stukje lopen voor bloedsdoorloop. Op de dagen dat ik van 10.00 tot 21.00 werk draag ik soms compressiesokken. Werkt ook, die Doe ik tussen de 1e en 2e pauze aan en niet de heledag.

Sannens
Berichten: 1403
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:23

De vaatchirurgen waarbij ik stage liepen raadden altijd van die sport kousen aan die zorgen voor stimulatie van de doorbloeding. Het is dus een stap vóór steunkousen, maar werkt wel en is niet duur. Je kan die gewoon bij de Hema kopen!

Ik heb even voor je gegoogled: Compressiekousen heten ze, worden ook veel door sporters gebruikt!

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:25

Ik werkte tijdens mijn studie ook in een winkel, zonder mogelijkheid van een krukje tussendoor. Alleen tijdens de pauzes konden we zitten.
In de vakanties werkte ik fulltime en moest ik in het begin ook wennen aan de lange dagen achter elkaar. Maar na een tijdje was ik het gewend.

SdaphneS

Berichten: 11422
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Borger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:26

Hebben ze geen gelmatten dingen bij de kassa's liggen? Die zijn speciaal voor het vele staan achter een kassa en zorgen voor een zachte ondergrond.
En anders toch echt dat krukje gebruiken of andere schoenen aanschaffen. Je kunt ook vast wel eigen veiligheidsschoenen aanschaffen waarin zooltjes kunnen. Gewoon in overleg gaan met je werkgever?

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Tips voor staand werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:32

Yess, compressiekousen schijnen inderdaad goed te werken. Die zitten lang niet zo strak als steunkousen :j

En anders steun/inlegzooltjes voor in je werkschoenen? Als je google't op inlegzolen lang staan, dan kom je op een aantal websites waar ze een hoop opties hebben!

Marieke_963

Berichten: 364
Geregistreerd: 04-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 22:40

Niet echt een tip voor op het werk zelf, maar wat bij mij wel altijd enorm goed helpt als ik hele dagen op m'n werk gestaan/gelopen heb, is om mijn matras 's nachts bij het voeteinde iets te verhogen! Ik leg er altijd gewoon een kussen onder zodat hij wat hoger ligt. Heb deze tip zelf ooit een keer van een collega gekregen, en het werkt voor mij iig super!

Nala

Berichten: 8189
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Tips voor staand werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 23:03

Hmm Marieke, dat zal ik zeker even proberen!

Zooltjes gaat helaas niet, en ik zal eens navragen of we ook eigen schoenen mogen aanschaffen of niet. Denk van wel in ieder geval.

We hebben inderdaad wel gelmatten liggen, maar die voel ik zelf niet echt. Behalve dat ik er soms bijna overheen val omdat ik m'n hokje uit moet om iets te scannen en dan weer naar binnen moet lopen en niet oplet :Y)

sunshine

Berichten: 12057
Geregistreerd: 08-11-01
Woonplaats: Reusel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:10

Bespreek het met je werkgever, mogelijk kunnen jullie dan samen kijken naar een oplossing wat betreft je schoenen.
Er zullen heus wel schoenen zijn die ook toegestaan zijn ( goedgekeurd voor op de werkvloer ) maar wel beter bij jouw voeten & lichaam passen.
Probleem zit waarschijnlijk grotendeels in de schoenen namelijk.

En probeer tussendoor af en toe te lopen dat is goed voor de doorbloeding.

Eske_B

Berichten: 15101
Geregistreerd: 19-08-08

Re: Tips voor staand werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:16

Voor mij was het ook erg wennen... naast goede schoenen, is je houding ook erg belangrijk. De fysio heeft toen dit tegen me gezegd: bekken kantelen en goed rechtop staan. Daarnaast ook proberen om te bewegen (pasjes heen en weer of rondje), als dat mogelijk is. Niet te veel gaan hangen.

JustMeKV
Berichten: 460
Geregistreerd: 27-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:35

Eventjes langs bij Fysio of kine?
Zodat je al zeker weet dat het niet vanuit je rug of schouders of....komt.
Als het niet vandaaruit komt, dan leer je daar meteen om te gaan voorkomen dat je later toch problemen krijgt. (Zoals iemand al eerder aangaf, het is op deze manier dat je rug, nek of andere klachten zou kunnen krijgen)

Meerdere tips zijn al gegeven.
Vooral bekken kantelen, veel bewegen en niet gaan stilstaan. Ontlasten en belasten gaan afwisselen.
Goeie schoenen, zolen, goeie houding....