Merrie gedraagd zich altijd 24/7 hengstig

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
novabrim
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-01-17

Merrie gedraagd zich altijd 24/7 hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 17:40

Mijn lieve merrie van 5 jaar lijkt wel altijd hengstig zodra ze met andere paarden is die niet bij haar in de kudde horen. Ze begint al zachtjes te gillen als een paard op 5 meter afstand aan het rijden is, zodra ze dichter bij komen of ze snuffelen aan elkaars neus laat maar zeggen gilt ze heel hard en trapt ze met haar voorbenen, ze heeft ook 1x proberen te trappen maar verder niet. Met 1/2 andere paarden rijden is prima maar zodra er bijv een Shetlander hengsten staat in de paddock valt er niet normaal te rijden en kan ik maar beter gewoon even rustig een rondje buiten maken. Zodra er geen ander paard bij is is ze buiten ook heel realex maar als er een ander paard is is se al veel meer opgefokt, alhoewel dit wel steeds beter gaat.

Ik weet niet wat ik hieraan zou kunnen doen en of dir echt gewoon haar karakter is of wat dan ook, zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben? Ik hoor het graag

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Merrie gedraagd zich altijd 24/7 hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 18:48

Is ze hengstig (pissen en knipperen) of loopt ze gewoon de boel te domineren met haar aanwezigheid?
In het eerste geval: echo laten maken
In het tweede geval: op haar rechten wijzen, een merrie moet net als een hengst leren dat er niet ‚gesext‘ wordt als je in handen bent. Piepen en gillen doen ze maar op de wei.

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Merrie gedraagd zich altijd 24/7 hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 18:57

Ik zou de veearts de eierstokken laten navoelen op eventuele afwijkingen en in ieder geval bloed laten controleren en hormonen laten bepalen.

xAnnouk
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 18:57

Je hebt ook supplementen voor merries zoals moody mare wat schijnt te werken. Misschien is dat wat als er medisch niets mis is.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Merrie gedraagd zich altijd 24/7 hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 19:15

Gillen en met de voorbenen trappen wanneer een merrie met een ander paard neust, noem ik nu niet noemenswaardig abnormaal. Er zijn merries die dit standaard doen bij een vreemd paard.
Ik denk dat dit dus eigenlijk meer een geval is van haar niet zoveel ruimte te geven om dit gedrag te tonen, strenger zijn en ook vaker met vreemde paarden rijden en dan gehoorzaamheid eisen.

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Re: Merrie gedraagd zich altijd 24/7 hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 19:23

Idd laten nakijken door je DA of op de kliniek. Je leest zo vaak verhalen van tumoren of cystes op de eierstokken... Wij hadden dit met onze oude merrie ook, steeds erg pissig en hengstig, zeker dat piepen/gillen had ze erg hard. We hebben haar toen in de kliniek laten nakijken maar alles bleek normaal te zijn. Ze is wel al 24 dus het zou heel goed kunnen dat haar hormonen nu gewoon even in de knoop liggen. Maar als ik een merrie van 5 had die dit gedrag vertoonde zou ik toch voor de zekerheid de DA even laten kijken/opvoelen. Want dan is er vaak toch iets niet helemaal goed. Allerlei supplementen hielpen ook niks bij ons, daarom hebben we haar laten nakijken.

novabrim
Berichten: 27
Geregistreerd: 29-01-17

Re: Merrie gedraagd zich altijd 24/7 hengstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 22:55

Dankjulliewel! Nooit aan gedacht dat het iets met bijv de eirerstokken te maken zou kunnen hebben. Knipperen en plasjes doet ze zeker als ze hengstig is, zoniet volgensmij niet maar weet ik niet zeker. Supplementen zou misschien een idee zijn ja maar ik ben altijd een beetje sceptisch of dat nou wel echt of nit werkt. Ik zal eens kijken!
Het is trouwens niet dat ze het oppeens heeft, ze heeft het al sinds dat ze met andere paarden die niet in de kudde staan in contact komt.

Sizzle

Berichten: 35684
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 07:49

Als ze op de wei wel normaal doet gok ik toch eerder dat het een divaatje is.
Niet dreigen en gillen zitten bij mij in het jonge merrie opvoedingspakket. Als merries zo uitdagend op een ander paard afgaan dan korrigeer ik dat niet perse vriendelijk. Het laatste wat je wilt zijn dames die vinden dat ze tijdens het losrijden op een overvol terrein een ander paard moeten verbouwen.
Ook wil ik gewoon veilig 2 paarden tegelijk van de wei kunnen halen dus er wordt gewoon niet gegilt in mijn bijzijn. Het is voor mij vergelijkbaar met brullen van een hengst, mag ook niet.