Eindelijk de juiste galop!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Eindelijk de juiste galop!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-18 14:50

Na zoveel oefenen aan de longe en heel veel zijgangen oefenen in draf om dat linker achterbeen sterk genoeg te krijgen en zijn balans te verbeteren. Is het dan eindelijk gelukt deze week om mijn trots eindelijk op beide kanten op het juiste been te laten aanspringen! Hij moet wel echt enorm gesteund, aangemoedigd en gedreven worden om ook in de galop te blijven maar jeetje wat ben ik trots! Ik begon haast al te twijfelen of we het nog voor elkaar gingen krijgen dit jaar.

Titus galoppeerd best groot uit zichzelf en ik probeer hem dus bij me te houden zonder dat hij terug valt in de draf. Want hij vind het wel ontzettend moeilijk!

Wat blijft dit paard me toch verassen!

De probleem kant!
Afbeelding
Afbeelding

De kant die wel al goed ging.

Afbeelding


Nog even een stukje draven. Lekker achterbeentje er bij. :D
Afbeelding

Soms is het even moeilijk allemaal.
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben zo ontzettend trots op m'n gup! Vanaf nu af aan kunnen we het aanspringen verfijnen en zijn conditie gaan verbeteren voor de galop. *\o/*

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!


suikermeisje

Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 15:19

Probeer eerst niet teveel te regelen aan de galop. Als die sterker wordt dan hoef je hem niet meer bij je te houden en tegelijk vooruit te drijven als die galoppeert.
Als die eenmaal galoppeert kun je proberen wat te verruimen en dan weer te verkorten IPV alles in bijvoorbeeld race stand, waar die denk ik het liefste in wil beginnen.

Heb je nou een pelham erin hangen? Wees zuinig op je gup(jonkie?). Paard loopt alles behalve nagevelijk maar krom getrokken. Het geeft alles behalve een vriendelijk beeld.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-18 15:55

suikermeisje schreef:
Probeer eerst niet teveel te regelen aan de galop. Als die sterker wordt dan hoef je hem niet meer bij je te houden en tegelijk vooruit te drijven als die galoppeert.
Als die eenmaal galoppeert kun je proberen wat te verruimen en dan weer te verkorten IPV alles in bijvoorbeeld race stand, waar die denk ik het liefste in wil beginnen.

Heb je nou een pelham erin hangen? Wees zuinig op je gup(jonkie?). Paard loopt alles behalve nagevelijk maar krom getrokken. Het geeft alles behalve een vriendelijk beeld.


Tuurlijk

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Eline_S_S

Berichten: 3520
Geregistreerd: 13-12-11
Woonplaats: Groningen

Re: Eindelijk de juiste galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:17

Sorry maar ik vind het ook geen fijn beeld... Ik lees ook in je profiel dat hij nog maar 4 jaar oud is. Heb je les? Ik vind hem inderdaad in een veel te 'getrokken' houding en hem echt, vooral voor een jong paard, in een vals knikje lopen. De 5e foto, waar juist bij staat dat het soms even moeilijk gaat, vind ik eigenlijk nog het meest fijne beeld geven. Lekker laag en over de rug.

Starlight van 't Olle Stee <3
Lucky Luuk <3

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:19

Ik sta er positief tegenover. En ik begrijp uw gevoel van trots.
Uit ervaring weet ik dat Friezen wat meer moeite hebben om de galop aan te houden. Hun draf is 'overontwikkeld' [is niet negatief bedoeld].
Een bit dat u iets meer mogelijkheid geeft om het dier 'gesloten' te houden kan heel positief werken.

Dus uw gebruik van de pelham begrijp ik ook. Maar ikzelf zou de voorkeur gegeven hebben om De stang en trens optoming te gebruiken omdat ik dan duidelijker een verschil kan maken tussen het normaal inwerken op de trens, en als nodig even inwerken met de stang. Dat is bij de pelham zoals u die gebruikt, met tussenstuk voor de ringen van trens en schaar, is dat veel moeilijker. Maar daarom niet fout.

De hoofd-hals houding is iets eng. Ik vermoed daarom dat hij/zij een beetje wilt stormen zodra het thema galop aan de orde komt. Dat is normaal. U moet het alleen niet uit het oog verliezen.
Het wil wel eens helpen aan-galopperen en overgangen terug naar draf/stap, sneller achter elkaar uit te voeren.
Ik vind het er niet slecht uitzien, u mag er trots op zijn.

"je perds jamais: Soit je gagne, soit J'apprends. [=Ik verlies nooit; Of ik win , of ik leer bij ] Capitaine Etienne Beudant
"Nageeflijkheid is geen houding, maar een geestesgesteldheid." Kadankovitch
"Se faire comprendre et laisser faire" [=leren begrijpen en z'n gang laten gaan] François Baucher

Knakker

Berichten: 9010
Geregistreerd: 04-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:21

ik mis ook de lengte in de hals, maar ik snap dat je trots bent op het beeld en het tot nu toe behaalde resultaat.
Probeer er wat van mee te nemen, succes!

Leef: neem en geef!

suikermeisje

Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Eindelijk de juiste galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:32

Ik snap heel goed dat je trots bent als zoiets eindelijk lukt hoor. Het is mij ook niet allemaal in 1x gelukt maar dit is niet correct rijden en snap ook echt niet dat iemand adviseert een scherp bit erin te hangen als het paard te hard wil. Sinds wanneer gebruiken we hiervoor geen gewichtshulpen meer en gewoon het onderdeel heel veel oefenen IPV maar een knalscherp bit of S&T bij een onervaren combi erin te hangen? Daar gaat dat paard echt niet sneller mee op kleine hulpen reageren, want dat is wat we willen. Onzichtbare hulpen kunnen geven met hetzelfde effect. Niemand rijdt foutloos met zijn of haar paard, ik ook niet. Maar dat niet willen inzien is de grootste valkuil.

Vooral veel overgangen rijden en veel tempowisselingen. En ben het eens met wat hierboven werd gezegd over die foto waar bij staat dat het moeilijk is. Dat is juist waar je met een jong paard naartoe wilt. Anders heb je over 4 jaar, helemaal met een fries met vaak al een weke rug, een badkuip van een rug. En eenmaal een badkuip krijg je dat nooit meer recht. Zonde. Het is een mooi paard. Neem goed les en dan gaat je dat nog veel trotser maken

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:35

Eline_S_S schreef:
Sorry maar ik vind het ook geen fijn beeld... Ik lees ook in je profiel dat hij nog maar 4 jaar oud is. Heb je les? Ik vind hem inderdaad in een veel te 'getrokken' houding en hem echt, vooral voor een jong paard, in een vals knikje lopen. De 5e foto, waar juist bij staat dat het soms even moeilijk gaat, vind ik eigenlijk nog het meest fijne beeld geven. Lekker laag en over de rug.


Helemaal mee eens. Was het eerste wat ik ook dacht.

• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 17:10

suikermeisje schreef:
Ik snap heel goed dat je trots bent als zoiets eindelijk lukt hoor. Het is mij ook niet allemaal in 1x gelukt maar dit is niet correct rijden en snap ook echt niet dat iemand adviseert een scherp bit erin te hangen als het paard te hard wil. Sinds wanneer gebruiken we hiervoor geen gewichtshulpen meer en gewoon het onderdeel heel veel oefenen IPV maar een knalscherp bit of S&T bij een onervaren combi erin te hangen? Daar gaat dat paard echt niet sneller mee op kleine hulpen reageren, want dat is wat we willen. Onzichtbare hulpen kunnen geven met hetzelfde effect. Niemand rijdt foutloos met zijn of haar paard, ik ook niet. Maar dat niet willen inzien is de grootste valkuil.


Natuurlijk ben ik het geheel met u eens dat goede instructie een absolute voorwaarde is om tot een goed resultaat te komen. Als ik S+T aanraad, ga ik daar van uit.
Door mijn toch tamelijk lange ervaring , ben ik tot het inzicht gekomen dat een goed gebruik van een S+T helemaal niet tot een negatief effect hoeft te leiden. Juist integendeel. Hoe sneller het rijdier z'n grenzen leert kennen, hoe sneller de ruiter vriendelijker/zachter kan worden.
Een minder scherp bit kan echter aanleiding geven tot een vasthouden van de ruiter waarop het paard reageert met tegen drukken. En zeker bij rijpaarden die worstelen met hun evenwicht. Het dier heeft al moeite met het eigen evenwicht, dan ook nog sterker inwerken met het gewicht van de ruiter kan de situatie voor het paard alleen moeilijker maken. Echter een dier kordaat duidelijk maken dat stormen niet gevraagd is en gewenst, kan het ontstaan van de vicieuze cirkel doorbreken. Als het dier begrijpt wat gewenst is, kan het uit zichzelf trachten het evenwicht te behouden.
Een probleem SNEL oplossen is vaak diervriendelijker dan een probleem langer te laten aanslepen maar. Daarom zie ik ook positieve mogelijkheden in het gebruik van stang en trens, zodat veel sneller overgegaan kan worden tot zachtere en vriendelijk teugelinwerking. Uiteraard, zoals in het begin al gesteld, gaat dat alleen onder toeziend oog van een bekwame begeleider. Iemand die ervaring heeft met het gebruik van stang en Trens en dat ook nog op meerdere paarden. Want : Timeo hominem unius libri. Ik vrees de man van één boek.

"je perds jamais: Soit je gagne, soit J'apprends. [=Ik verlies nooit; Of ik win , of ik leer bij ] Capitaine Etienne Beudant
"Nageeflijkheid is geen houding, maar een geestesgesteldheid." Kadankovitch
"Se faire comprendre et laisser faire" [=leren begrijpen en z'n gang laten gaan] François Baucher

Kabayo

Berichten: 13895
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Eindelijk de juiste galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 17:14

Super zeg!! Gaat steeds beter. Jullie komen er wel :)

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 17:33

S&T lijkt mij hier zeker niet aangeraden. Het risico dat er teveel op de stang genomen wordt lijkt me hier te groot. En al helemaal omdat we het over een ongebalanceerde 4 jarige fries hebben. Je rijdt niet zomaar even weg op een s&t, dat vraagt oefening voor je er correct en zacht genoeg mee kan rijden. En ook, beginnen met zijangen voor je paard in de juiste galop kan aanspringen en je er nog een pessoa op de onderste ringen of een pelham (ik zie door de schaduw niet wat dit precies is?) in moet hangen vind ik een beetje een vreemde volgorde. Ik snap dat je je paard sterker wil maken maar het feit dat je dit bit nodig hebt is een rechtstreeks gevolg van je paard dat nog niet voldoende kan sluiten op je zit. En wat moet een paard hebben om voldoende te kunnen sluiten op je zit: gehoorzaamheid maar vooral kracht. Als je daar mee was begonnen had je nu een minder geforceerd beeld gehad. Een jong paard hoort in principe eigenlijk ook helemaal nog niet teveel te sluiten, dat moest juist voorwaarts willen zodat je de impuls kan bewaren. Ik heb het gevoel, adhv de foto's, dat jouw paard de voorwaartse drang wat kwijt is door jouw houding, de oefeningen die je er al mee doet en natuurlijk ook de inwerking van je bit.

Dat zie ik ook op de foto's, zeker op de eerste foto is je zit heel slecht (effe bruut maar no offense, dit bedoel ik niet banketstaaf!). Je verkrampt in je hand en armen, zet er tegelijk je benen in en leunt dan nog eens naar voor. Dat is dus eigenlijk zeggen 'hoo-vooruit-voorover' en dan is het logisch dat je jonge paard niet op z'n eigen benen kan lopen. En dan heb je ook meteen de reden waarom hij zo makkelijk terugvalt. Het heeft geen zin om bij een jong paard dit probleem op te willen lossen met meer controle (zijnde: meer contact en verzameling) want zover is je paard helemaal nog niet! Wat je wil hebben bij een jong paard is "vooruit-rechtuit-rechtop" en pas als je paard recht en vooruit is moet je beginnen met allerlei dingen zoals zijgangen en verzameling. Nu gaat het misschien allemaal nog goed, maar als het dan nog wat moeilijker wordt vallen er allerlei lijken (springerige wissels, te veel zijwaarts en te weinig voorwaarts, etc...) uit de kast en moet je allerlei onderliggende problemen gaan oplossen die je voorheen nog niet kon opmerken. Dus geef je hand naar voren, zelf rechtop netjes zitten en je paard vooruit laten lopen. Dit vraagt tijd, maar als je dan gewoon tegen je hand aan gaat rijden vinden ze snel zelf hun evenwicht. Je wil hem te veel vasthouden om te vermijden dat hij 'omkantelt' of uit mekaar valt, dat zeg je zelf ook (dat hij veel steun nodig heeft) maar dat mag je hem enkel geven met je zit. Je hand mag begrenzen maar absoluut niet vasthouden bij zo'n jong paard... Dat ga je je achteraf beklagen en dat weet ik uit ervaring. Het duurt maanden om die gedachtegang er weer uit te krijgen. Daar zou ik aan werken als dit mijn paard zou zijn :) Want hier zit echt een hele mooie galop in, het zou zonde zijn om die kwijt te raken, toch? :))

Jolien87

Berichten: 17405
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 18:24

Juist op de foto waar jij zegt dat het af en toe even moeilijk is vind ik het beeld fijner dan op de andere foto's omdat hij hier begint te zakken.
Probeer hem meer lengte te geven, je gooit nu de handrem erop.

AstraGirlie

Berichten: 3578
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: Waardamme, België

Re: Eindelijk de juiste galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 19:38

Ik vind ook de foto waarop je zegt, ze vindt het even moeilijk, de foto waarbij ze het mooist over de rug loopt. Je hebt haar nu in een houding die je afdwingt als het ware door het bit, en niet in een houding die je verkrijgt door ze recht en balans te rijden. Ik zou veel aan het werk gaan op de grond met longeren en dergelijke. Zo wordt ze sterker en zal ze jou veel makkelijker kunnen dragen straks. Het ziet er een heel vriendelijk en werkwillend paard uit! Stang en trens inhangen bij een 4 jarig paard zou ik persoonlijk ook niet doen. Leer een paard na te geven vanuit zijn hele lichaam, dan heb je zelfs geen bit nodig. Succes!

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Eindelijk de juiste galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 09:38

Vraag me echt af waarom je een pelham moet gebruiken voor een 4 jarige..

Ik ga verder mee met bovenstaande, wil daar nog aan toevoegen dat het lijkt alsof het zadel wat aan de kleine kant is voor jou, en dat je zelf snel uit balans raakt. Ook zou je in het bos kunnen oefenen door veel lange rechte stukken te galoperen.
Zou de pelham er uit halen en een normaal dubbel gebroken trensje gaan proberen, voordat je hem straks helemaal niet meer op een normaal bit kunt rijden ;)

Probeer hem ook in de galop lengte te geven, als je hem nu al meteen in de oprichting wil hebben ga je sowieso blessures krijgen..

Ben zuinig op je paard want het is een mooi dier!

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Eindelijk de juiste galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 18:39

Soms zijn deze stappen, juist stappen waar je met een jonkie erg trots op kunt zijn!

Vervelend dat het commentaar je verder zo rauw op je dak valt. Probeer het eens rustig en objectief te bekijken, het zijn tips om je paard op de langere termjn sterk/gezond te houden. Succes :-)

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Kadankovitch
Berichten: 2019
Geregistreerd: 14-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 18:45

freetorun schreef:
Soms zijn deze stappen, juist stappen waar je met een jonkie erg trots op kunt zijn!

Vervelend dat het commentaar je verder zo rauw op je dak valt. Probeer het eens rustig en objectief te bekijken, het zijn tips om je paard op de langere termjn sterk/gezond te houden. Succes :-)

Mij bevreemd vooral de laatste alinea waar u beweert dat het commentaar de TS "zo rauw" op haar dak zou vallen.
Ik heb helemaal kunnen lezen waaruit dat blijkt !

Maar u hebt geheel gelijk met uw eerste conclusie; het is een stap waar de Ts trots op kan zijn.

"je perds jamais: Soit je gagne, soit J'apprends. [=Ik verlies nooit; Of ik win , of ik leer bij ] Capitaine Etienne Beudant
"Nageeflijkheid is geen houding, maar een geestesgesteldheid." Kadankovitch
"Se faire comprendre et laisser faire" [=leren begrijpen en z'n gang laten gaan] François Baucher


Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 18:53

Friezen hebben al vlug de neiging te diep te willen. Dat is niet erg zolang je met aanleuning rijdt en kan uitschuiven waarbij hij de hand volgt. Lukt dat? Hij is jong, en moet dit leren, heel belangrijk!

Een te straf bit kan samen met een te straffe hand nadelig zijn voor die nodige aanleuning. Maar dat kan ik hier niet zien dus niet beoordelen.

Galop is inderdaad niet hun beste natuurlijke gang. Ik zou zeggen: laat de galop vooral niet liggen!
Door tijd door te brengen in galop verbeter je conditie en kracht. Ga op tijd terug naar draf en herhaal. Zo breng je interval in je training.

Terugrijden pas doen als je gemakkelijk kan wenden en voltes kan maken.

Ben benieuwd naar foto's als je een paar stappen verder bent!

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 19:28

Probeer eens wat meer ontspannen te zitten, meer met je zitbeenknobbels in het diepste punt van het zadel. Benen losjes, lucht in je armen. Het oogt allemaal een tikje moeizaam.
Ik vermoed ook dat je paard wat gemakkelijker door kan springen als je hem wat minder kort instelt. Ik weet wat het is om paarden te rijden met van nature weinig sprong en balans in de galop (IJslanders) en mijn ervaring is dat het beter werkt om ze juist met wat meer halslengte in verbinding te rijden, omdat anders de rug blokkeert. En zelf ontspannen en tegelijkertijd 'opwaarts'/ opgericht meezitten is heel erg belangrijk, een paard met een moeizame balans in galop spant bij de minste of geringste storing in de ruiterzit direct zijn bovenlijn aan.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Amado7

Berichten: 10727
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Eindelijk de juiste galop!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 21:59

Oef ik krijg er pijn van als ik naar de foto s kijk. Lengte in die hals, het is een 4jarige. Begin bij de basis in plaats van een scherp bit en kort pakken. Hij loopt alles behalve mooi over zijn rug door zijn lijf.

Ik snap dat je trots bent dat hij goed aanspringt, dat mag ook zeker. Alleen met wat meer lengte in de hals zonder veel aan de voorkant te zitten zou nog net iets beter zijn. Succes! :) en wees zuinig op je mooie diertje!

Niet perfect is ook goed


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Anne77 en 19 bezoekers