Paard gekocht, meteen meenemen na keuring of nog even laten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Docx
Berichten: 2
Geregistreerd: 21-08-18

Paard gekocht, meteen meenemen na keuring of nog even laten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 08:48

Hoi, ik heb net terug een paard gevonden, hij word deze avond klinisch gekeurd door de veearts, als deze goed gekeurd word zal ik heb ook effectief kopen. Nu zit ik met het probleem dat ik nog 5 dagen op verlof ben en dus ofwzl het oaard nog 2 weken bij de huidige eigenaar moet laten, waar hij zich naar mijn mening niet zo op zijn gemak voeld, of hem al zal gaan halen maar dan na 3 dagen al direkt 5 dagen door iemand anders moet laten verzorgen. Kan iemand mij misschien zeggenwat het beste is voor hem. Dankje

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 08:54

Ja lastig. Ik zou hem bij de eigenaar laten. Gebeurt toch heel vaak dat het paard nog enkele weken bij de huidige eigenaar blijft. Weet niet hoe lang hij daar heeft gestaan maar hij zal daar vast wel gewend zijn.

Ik zou het zelf voor mijn paard fijner vinden dat ie de eerste dagen/weken dat hij bij jou aankomt vastigheid en regelmaat heeft.

Maar goed ik ken het paard en de situatie niet. Dit zou ik doen bij mijn paard maar is lastig te beslissen zo

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard gekocht, meteen meenemen na keuring of nog even laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 08:58

Laten staan bij de eigenaar als deze akkoord is en pas betalen bij het ophalen.

Zit je wel met het risico dat er in die 2 weken iets met het paard kan gebeuren.

Of wel direct meenemen en betalen en dan inderdaad de eerste zorg uit besteden, ik weet niet waar je paard terecht komt? maar op een pensionstal oid kan dat prima..kan ie eerst ook even wennen voordat ie vanalles moet.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Paard gekocht, meteen meenemen na keuring of nog even laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:08

Wel afspraken maken dat het paard pas van jou is op het moment dat je hem ophaalt.

1992Dorien
Berichten: 2
Geregistreerd: 02-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:10

Ik heb ook een paard gekocht en in verband met stalling regelen en de eerste enting regelen (paard was nog nooit geënt), kon het paard pas 2 weken later worden gebracht.
In die tussentijd nog 2 keer gereden, dus in totaal 3 keer gereden. Wellicht kan je zoiets afspreken? Succes en veel plezier met je aankoop :D

Elco
Berichten: 2071
Geregistreerd: 20-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:15

En alleen een klinische keuring.?
Of ook foto's.?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Paard gekocht, meteen meenemen na keuring of nog even laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:29

Dit is niet echt een rijtechnische discussie. Ik verplaats het naar TAO, Transport, Afspraken en Overige.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Paard gekocht, meteen meenemen na keuring of nog even laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 09:43

Ik heb het zelf ook wel gehad. 1 keer werd het paard ergens op een dinsdag gekeurd en konden wij het pas in het weekend ophalen. Keurig met de vorige eigenaresse besproken dat zij hem nog een paar keer zou rijden op buitenritjes. Dat was helemaal prima :-)

Ook een keer gehad dat het paard na keuring nog op transport moest naar Nederland (tweemaal zelfs). De ene keer duurde het ongeveer 1 week voordat er een transport was, de tweede keer 2 weken. Paard heeft toen nog gewoon op de wei gelopen :-)

De tweede keer kwam het paard trouwens aan en gingen wij na een halve week een paar dagen weg. Toen was het dus ook gelijk 'nieuw paard, in andere handen afgeven'. Maar goed, so be it.

Oehlala
Berichten: 4302
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Paard gekocht, meteen meenemen na keuring of nog even laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 11:01

ik heb ook een keer een paard gekocht wat toen pas 2 weken later geleverd werd. Heeft daar al die tijd in de wei gelopen. Wel heb ik pas betaald toen die hier op 4 benen en gezond de klep af kwam.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Paard gekocht, meteen meenemen na keuring of nog even laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 11:29

Daar zou ik zelf als verkoper niet akkoord mee gaan. Of je wilt hem of niet. Hij zou bij mij mogen staan maar wel betalen. Voor het zelfde geld komt iemand naar 14 dagen niet meer. Kan je het paard opnieuw gaan verkopen en heb je mischien ideale kopers al laten gaan.

kim_1990

Berichten: 1543
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: Paard gekocht, meteen meenemen na keuring of nog even laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 11:56

Ik als verkoper zijnde zou het paard direct wegbrengen na de keuring.
Ik maak altijd afspraken met kopers dat als het paard na de keuring goed bevonden is, dat het paard dan ook echt verkocht is en dus ook na de keuring direct betaald dient te worden.
Ik wil namelijk als verkoper zijnde niet het paard bij mij hebben lopen met de kans dat hij nog iets kan mankeren op de wei of op de trailer door bijvoorbeeld een trap van een ander.
Het paard is bij mij onder voorbehoud van een keuring verkocht wat dus inhoud dat als de keuring goed is, het paard officieel niet meer van mij is en ik niet meer verantwoordelijk ben voor schade aan of door het paard gemaakt.

Als koper zijnde zou ik dat risico ook niet willen lopen als ik weet dat het paard het niet naar zijn zin heeft op de oude plek...dan zou ik het paard gewoon ophalen en eventueel de eerste zorg aan een vertrouwd persoon overlaten.

Daantjuh88

Berichten: 1732
Geregistreerd: 13-08-07

Re: Paard gekocht, meteen meenemen na keuring of nog even laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 12:02

Ik zou hem zelf als verkoper niet al te lang meer op stal willen hebben staan, met alle risico's van dien. Wij hebben ons veulen via de veiling verkocht, deze moet eerst betaald worden en dan kunnen we hem weg brengen. Ik vind het maar niks als hij nu loopt te donderjagen in de wei, terwijl hij dat al 5,5 maand doet....

Als ik een paard keur / koop kom ik zelf ook met de trailer en neem hem gelijk mee bij goedkeuring. Voor beide partijen zo fijn.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 12:08

Mijn eerste kocht ik , werd gekeurd, goedgekeurd en heeft na keuring nog 2 weken op die locatie gestaan. Zonder meerkosten. Dit omdat er pas plek beschikbaar was op de nieuwe stal op de eerste van de komende maand.

Mijn tweede werd na keuring diezelfde dag thuisgebracht.

Beide betaald op de dag van 'levering' (bij de eerste bij het ophalen, wel paar honderd euro aanbetaald na de keuring toen - en bij de tweede dus toen ze van de laadklep op ons erf stond).

Ik heb ze het liefst zo snel mogelijk 'thuis', maar als ze op de betreffende locatie veilig staan, zou ik daar niet zoveel moeite mee hebben om pas na vakantie op te halen.

ingvdh

Berichten: 6369
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Re: Paard gekocht, meteen meenemen na keuring of nog even laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 12:51

Laten staan kan alleen in overleg met de verkoper, ik zou daar niet al te lang mee wachten want waarschijnlijk rekent deze erop dat je het paard vanavond meeneemt.

Je zegt dat het paard daar niet op zijn plek is, sta je volpension op je nieuwe stal? Dan zou ik hem meenemen en lekker 5 dagen in de wei rust geven om te wennen aan de nieuwe omgeving.

Christiene
Berichten: 7715
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 12:52

Gelijk meenemen. Weet ook niet of de verkoper daar op te wachten zit om het paard nog te laten staan.

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Paard gekocht, meteen meenemen na keuring of nog even laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:00

Heeft een paard er zo veel last van dan als ie een paar dagen dezelfde persoon ziet en daarna een ander en jou alleen als je komt verzorgen/rijden etc? Volgens mij kan dat makkelijk. Zou m gewoon meenemen.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:03

Als ik verkoper was mocht het dier nog even blijven, maar op verantwoordelijkheid van de koper (dus ook vooraf het dier afrekenen) en op diens kosten (stalgeld / voer etc vooraf betalen).

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Re: Paard gekocht, meteen meenemen na keuring of nog even laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:24

Als je vindt dat hij nu niet op z’n plek is, dan lijkt het me toch duidelijk?

Moet eerlijk zeggen dat ik als verkoper absoluut niet akkoord zou gaan met weer mee naar huis nemen en over 14 dagen afrekenen. Maar een goede keuring is voorwaarde voor koop, dan ook afrekenen. Stalgeld zou voor mij niet direct hoeven, ze staan hier aan huis.
Maar alles op risico van de nieuwe eigenaar.

Anoniem

Re: Paard gekocht, meteen meenemen na keuring of nog even laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:31

Mijn huidige pony heb ik opgehaald 2 dagen voordat ik 2,5 week op vakantie ging, omdat ze naar mijn mening ook niet helemaal lekker stond op de plaats waar ze stond. Absoluut geen spijt van gehad, ik kon met een gerust gevoel op vakantie en pony kon vast wennen op haar nieuwe plekje. Maar dan moet ik er wel bij zeggen dat op de stal waar ze heen ging onze andere pony ook al stond, dat het een volpension stal was en dat onze verzorgster ook een oogje in het zeil kon houden.

Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: Paard gekocht, meteen meenemen na keuring of nog even laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 13:37

Dat hangt wat van de situatie bij de huidige eigenaar af, maar dat kunnen wij vanaf hier niet inschatten. Waarom denk jij dat hij zich niet op zijn gemak voelt waar hij nu staat?

Toen ik besloten heb om mijn merrie te kopen, was dat heel onverwacht en had ik het druk met mijn stage. Na de keuring heb ik haar betaald en mocht zij blijven staan waar ze stond, tot ik tijd had om haar op te halen, wel op mijn eigen verantwoordelijkheid. Mijn merrie stond 24/7 buiten in een kudde bij haar vorige eigenaar, maar ik had bij deze mensen wel een goed gevoel.
Persoonlijk zou ik de eerste dagen dat het paard verhuisd is, er toch liever zelf bijzijn dan dat ik ze door iemand anders moet laten verzorgen.

Docx
Berichten: 2
Geregistreerd: 21-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 13:47

Hij reageerd heel zenuwachtig en erg opgejaagd in het bijzijn van de huidige eigenaars, bij mij is het een nieuwe stalling met grote weide wel nog 1 maandje zonder gezelschap. Misschien toch gewoon morgen vervoer regelen om hem nog 3 dagen zelf te kunnen begeleiden en dan 4 dagen door een kennis tot ik hem helemaal kan opnemen, dan is hij al wat gewend aan de plaats en routine enkel de verzorger varrieerd even.

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Paard gekocht, meteen meenemen na keuring of nog even laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 14:04

Op een nieuwe plek, zonder gezelschap, zou niet mijn voorkeur hebben. Denk dat hij daar ook zenuwachtig van kan worden. Dan zou ik liever kijken of ik het eea met verkoper kan regelen dat hij daar kan blijven staan.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 14:19

De verzorging door een ander laten doen zou mijn voorkeur hebben, dus niet bij de oude eigenaar laten staan.
Als je paard daar een blessure oid oploopt heb je de poppen aan het dansen, dat risico zou ik niet willen nemen.
Echter een paard helemaal alleen en op een nieuwe stal lijkt mij ook geen optie. Kan er ook geen dier naast worden gezet?

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard gekocht, meteen meenemen na keuring of nog even laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 12:03

Een paard uit zijn vertrouwde omgeving weghalen en dan op een plek zetten waar die helemaal alleen staat, is absoluut paardonvriendelijk. Als dat dus zo is, vind ik dat je het best wel een beetje onhandig geregeld hebt allemaal.

Ivana78

Berichten: 167
Geregistreerd: 27-03-18
Woonplaats: Heerlen

Re: Paard gekocht, meteen meenemen na keuring of nog even laten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-18 19:11

Laten staan, dit heb ik zelf ook gedaan met mijn nieuw paardje ,het paard zal er niet veel van merken dat hij daar wat langer staat omdat hij daar toch al gewend is