Kat krabt aan behang

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Kat krabt aan behang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 12:09

Eén van onze drie katten heeft sinds kort bedacht dat het behang toch de lekkerste plek is om aan te krabben.
We hebben een krabpaal en een krabton.
Iedere keer blokkeer ik de plek bij het beschadigde behang zodat ze er niet meer goed bij kan.
We hebben op de favoriete plekken krabplankjes opgehangen en die zelfs met kattenkruid bestrooid.
De andere katten vinden dat geweldig!
Behalve die ene kat, die gaat rustig precies naast het plankje krabben.
Als ik haar op heterdaad betrap weet ze ook heel goed dat ze iets doet wat niet mag.

Hoe los ik dit op?
Iemand een goed idee?

amy_leftover

Berichten: 2506
Geregistreerd: 29-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:14

Niet :') hier ook een kat die dat doet, ondanks een krabpaal, krabplank en krabton.
Heb het behang er uiteindelijk afgehaald en de muur gewoon geverfd :+

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Kat krabt aan behang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 12:46

Hier idem. Hier krabben ze alledrie aan de stoelen (waar ze bij een PSSHT van ons wegschieten in alle richtingen, terwijl ze anders niet op die pssht reageren). en een kat krabt standaard op verschillende plekken aan de muur.
Zelfs een krabmat op die plek hangen helpt niet, dan gaat ze vrolijk aan de andere muur/hoek door ...

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 13:14

Ja, heel irritant!
Ik hoop nog wel een oplossing te vinden.

Heeft iemand ervaring met die Feliway sprays?
Werkt dat echt?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Kat krabt aan behang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:29

Wat raar dat die kat dat ineens zo bedacht heeft, het is al een volwassen kat? Lastig, want je hebt de belangrijkste dingen al toegepast (genoeg krabgelegenheid en onbereikbaar maken van de 'verkeerde' plek).

Yessy

Berichten: 23021
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Kat krabt aan behang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:34

Onze oudere kat (die was komen aanlopen) krabde aan het behang en dat namen de kittens die we erbij namen helaas over. Je hebt van die cat-off spray maar die probeerde ik zo min mogelijk te gebruiken (alleen op dure meubels), daar raakte één van onze katten namelijk mega gestresst van (en ging dan midden in de kamer poepen). Onze oplossing was dus behang eraf en alles stucen/verven. De oude kat is inmiddels overleden maar ik ga het risico niet meer nemen.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 15:48

Ja, ze is drie jaar nu en sinds kort is ze hiermee begonnen.

Behang er af halen is een dingetje; we wonen in een particulier huurhuis, de huisbaas heeft het er voor de verhuur net allemaal netjes opgeplakt en gesaust.
Is ook van dat behang waar draadjes in zitten, dat krabt natuurlijk extra lekker.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Kat krabt aan behang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:51

Geen ervaring met katten maar heb je de mogelijkheid om het tijdelijk niet bereikbaar te maken voor kat door gaas/alu folie of wat ook?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 15:53

Kanzi schreef:
Ja, ze is drie jaar nu en sinds kort is ze hiermee begonnen.

Behang er af halen is een dingetje; we wonen in een particulier huurhuis, de huisbaas heeft het er voor de verhuur net allemaal netjes opgeplakt en gesaust.
Is ook van dat behang waar draadjes in zitten, dat krabt natuurlijk extra lekker.

Dat is van dat dure spul dan of niet? Daar ben je dan mooi klaar mee -O- . Hopelijk vind je de juiste methode om je kat er weer vanaf te laten blijven.
Kan het zijn dat ze meer stress heeft?

Britta31

Berichten: 13128
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Re: Kat krabt aan behang

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 18:29

Een kastje ervoor zetten?

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-18 18:37

Er is de laatste 8 maanden niets veranderd waardoor ze meer stress zou kunnen hebben.
Ik probeer voor iedere gekrabte plek iets neer te zetten inderdaad, maar dan schuift ze gewoon een stukje op. Of pakt een nieuw stukje muur.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-18 22:09

Gisteren heb ik een Feliway verdamper gekocht.
Ben benieuwd of het gaat werken, net zat ze weer gezellig aan het behang te klauwe.

Urbiezira

Berichten: 2918
Geregistreerd: 29-05-07
Woonplaats: Rotterdam

Re: Kat krabt aan behang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 22:16

Ik lees even mee, hier hetzelfde probleem maar dan met een jonge kater (kitten) van 4.5 maand. Krabt aan behang en aan de bank. Wij hebben zowel een krabton als echt een grote krabpaal, beide staan ze naast de plekken waar hij aan meubels/behang krabt.

Hier verder ook een huurhuis met duur behang met lijntjes...catnip al geprobeerd, daar reageert hij niet op, dus mijn volgende stap zou ook Feliway zijn. Ben dus heel benieuwd of het voor jou werkt.

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 22:46

Wat ik toch wel erg goed vind werken is gewoon een blok hout van een boom ergens neer leggen
Gewoon zo een groot stuk open haardhout,liefst de bast er nog aan.
zoek die op en leg er voor.
Katten houden van grof ruw hout, en zo een blok komt aardig in de buurt.
Lijkt misschien even niet zo mooi zo'n blok in je huis,maar beter dan gekrabt behang

Verder kan het ook werken als je iets op die plek op de muur smeert met een vies smaakje.
Heb vroeger een poes gehad die aan het behang hing en kreeg ik de tip van shampo er op te smeren,dat vinden ze vies en dat hielp toen ook.

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Re: Kat krabt aan behang

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 22:56

Bij mij werkt de fellyway,
Ik heb de beide verdampers hangen,
Sinds 2 jaar is er een kindje erbij gekomen sindsdien begon 1 van onze katten te plassen in huis en was de rangorde tussen de 2 katten verstoord, ze begonnen te vechten en elkaar op te jagen,
Als de fellyway er hangt niks aan de hand zijn ze op begint het feest weer.
Ik was er heel sceptisch over maar nu vind ik het echt super.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 00:09

Nou, dat klinkt hoopvol Marjoleinft.
De muur staat nu vol met gereedschapskoffers, kattengridzakken, boodschappentassen, maar iedere keer weet ze toch weer een plekje te vinden.
Hoe lang duurde het bij jou voor je effect zag?

We hebben een krat met haardhout staan, daar wordt inderdaad ook graag aan gekrabt.
Ik zal eens een paar blokken bij haar krabmuurtjes leggen, kijken of ze er in trapt.

De gekrabte plekken repareer ik zo snel mogelijk met behangplaksel, vanochtend heb ik daarna een paar plekken ingesmeerd met een dun laagje muurvuller. Dat geeft meer een gevoel van een gestucte muur, misschien voelt dat wat minder leuk om aan te krabben.
Shampo nog niet geprobeerd, dat ga ik morgen gelijk even testen!
Bedankt voor alle tips! :)

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Kat krabt aan behang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 00:22

Je bent ook niet meer van huis dan anders?

Toen ik eens een week in het ziekenhuis lag en de kat van mijn ouders die begon toen ineens te krabben aan het behang.

Mijn ouders waren die week aan het werk of bij mij op bezoek waardoor ze minder thuis waren.
Nadat ik weer thuis was en mijn ouders dus ook weer het zelfde ritme hadden was het over.

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 01:09

Kanzi schreef:
Nou, dat klinkt hoopvol Marjoleinft.
De muur staat nu vol met gereedschapskoffers, kattengridzakken, boodschappentassen, maar iedere keer weet ze toch weer een plekje te vinden.
Hoe lang duurde het bij jou voor je effect zag?

We hebben een krat met haardhout staan, daar wordt inderdaad ook graag aan gekrabt.
Ik zal eens een paar blokken bij haar krabmuurtjes leggen, kijken of ze er in trapt.

De gekrabte plekken repareer ik zo snel mogelijk met behangplaksel, vanochtend heb ik daarna een paar plekken ingesmeerd met een dun laagje muurvuller. Dat geeft meer een gevoel van een gestucte muur, misschien voelt dat wat minder leuk om aan te krabben.
Shampo nog niet geprobeerd, dat ga ik morgen gelijk even testen!
Bedankt voor alle tips! :)


Ik zag verschil met een dag of 3,
Je moet wel die stekker in een kamer doen waar ze veel zijn, bij ons is dat de woonkamer, ze mogen ook niet boven.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 09:36

Nee, ik ben niet minder thuis, daar is niets in veranderd.
Soms wel een beetje onrust bij de andere twee katten, de jongste van nu een jaar wordt af en toe op haar plek gezet door de oudste. Misschien heeft ze daar last van, het is een heel gevoelig katje.
Daar zou de Feliway ook bij moeten helpen, dus dat is twee vliegen in één klap.

Ze krabt eigenlijk alleen in en bij de keuken, dus daar heb ik de verdamper in een laag stopcontact gezet.
Ik hoop erg dat het werkt!
Zo even op zoek naar een kleurloze shampo. :)

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Kat krabt aan behang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:52

Ze krabt in de keuken.
Maar is ze ook het vaakst in de keuken?
Want als ze meer leeft in de woonkamer, dan is de bedoeling dat je die Feliway in de woonkamer in het stopcontact doet.

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Re: Kat krabt aan behang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:01

Nagels knippen een idee?

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-18 21:58

Ah, dan kan ik hem beter een stukje opschuiven inderdaad.
Ze zit meestal een paar meter verderop.

Nagels knippen had ik nog niet aan gedacht.
Dat kan nog een noodoplossing zijn als er écht niets helpt.
Ik heb het liefst dat we een manier vinden dat ze er mee stopt.