Moet je na een paardenbeet een prik halen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Moet je na een paardenbeet een prik halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 19:42

Vanmiddag flink gebeten door mijn paard in mijn arm.
Toen was het meteen blauw met bloeduitstortingen (niet open) en wat velletjes eraan.
Daarna kort gekoeld onder de kraan.
Na het rijden was het niet meer blauw, alleen nog rood en flink opgezet.
Thuis pleister met betadinezalf erop gedaan.
Nu ‘s avonds weet ik niet hoe het eruit ziet, maar is het wel erg pijnlijk.
Ik zat me nu te bedenken, moet ik hiervoor een prik halen bij de huisarts ivm infecties?

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed


tengeltje11
Berichten: 7130
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Moet je na een paardenbeet een prik halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:46

Als er geen bloed aan pas komt,kan er ook niets van het paard in jouw lijf raken,dus neen.

juval

Berichten: 13169
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:47

wat vervelend zeg. sterkte ermee.
Je kan even nakijken hoe lang je tetanus nog geldig is, daar ben je als baby/kind voor ingeent.

Ik denk niet dat een betadinepleister veel helpt, ik zou eerder arniflor zalf of pilletjes gebruiken

[IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you


purny

Berichten: 27449
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:48

Even in de gaten houden of het niet gaat ontsteken.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:48


9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3


xKim97

Berichten: 257
Geregistreerd: 16-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:49

Ik ben geen arts, maar ik heb wel ervaring op dit gebied. Een tijd terug was ik getrapt door een paard, gevolg: gebroken duim + een open wond. Toen was het specifiek omdat het een open wond was, dat ze naar mijn laatste tetanus vaccinatie vroegen. Dus als het niet open is denk ik dat het niet nodig is, maar dat is dus naar mijn ervaringen.

Sterkte in ieder geval!

Selina

Berichten: 14250
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:49

Ben je niet tot je 19e beschermd tegen tetanus door je eerste vaccinatie?

Mooie foto’s van jouw hond? http://www.simondel.nl

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Moet je na een paardenbeet een prik halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:51

Als de wond niet open is komt er echt geen tetanus in hoor ;)

[o]

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:51


Karaat_the_newforest op Instagram

PollyJarig
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23407
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:52

quera schreef:

Gok jij dat maar, ik ga liever niet dood aan tetanus.


TS, hoe oud ben je?
Tetanus is vooral een risico bij kleine wondjes die snel sluiten, de bacterie zit dan in je lijf.

Als het echt niet open is geweest óf je vaccinatie is nog geldig dan hoef je je geen zorgen te maken, anders zou ik morgen even contact leggen met de huisarts. Als je een vaccinatie haalt ben je ook weer een tijdje beschermd.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:53

Polly schreef:
quera schreef:

Gok jij dat maar, ik ga liever niet dood aan tetanus.


TS, hoe oud ben je?
Tetanus is vooral een risico bij kleine wondjes die snel sluiten, de bacterie zit dan in je lijf.

Als het echt niet open is geweest óf je vaccinatie is nog geldig dan hoef je je geen zorgen te maken, anders zou ik morgen even contact leggen met de huisarts. Als je een vaccinatie haalt ben je ook weer een tijdje beschermd.

Hoeft ook niet ;)

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

Felicxa

Berichten: 2415
Geregistreerd: 04-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:57

Als de leeftijd in je profiel klopt is de tetanus inenting die je als het goed is hebt gehad toen je zo rond de 9 jaar oud was nog geldig, dus die zou je dan ook als je wel een open wond zou hebben als het goed is (nog) niet hoeven halen. Ik zou me dus niet al te veel zorgen maken, zeker als je arm niet open ligt :)

Wel vervelend zeg, sterkte!

(✿◠‿◠)

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 19:59

Apart hoor. Zodra het gaat over tetanus gaat iedereen ervan uit dat het vaccin het precies aantal jaren werkt. Gaat het over een ander vaccin, weten mensen dat ze het alsnog kunnen krijgen maar milder. (En vinden ze het dan niet zo erg blijkbaar).
Tetanus krijg je niet zomaar, wond goed laten bloeden. Zodra er bloed bij zit, goed uit laten stromen en zuurstof en tetanus krijgt geen kans.

Inmiddels had ik toch al een aantal keer gestorven moeten zijn aan tetanus geloof ik :+

Karaat_the_newforest op Instagram

Hutcherson

Berichten: 7326
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Moet je na een paardenbeet een prik halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:03

Welnee. Goed ontsmetten met sterilon of dettol, betadine ook goee of jodium zelfs.
Goed laten drogen aan de lucht.
Niks aan het handje.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:13

quera schreef:


Zeer gevaarlijke informatie.

In Nederland is er in de periode 2016/2017 een 4 jarig kind overladen aan tetanus.

Waarom zou je de gok wagen als er ook een bewezen(jaja bewezen) veilig vaccine is?


TS even overleggen met je huisarts.

En beterschap.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:16

RoyceMack schreef:
Welnee. Goed ontsmetten met sterilon of dettol, betadine ook goee of jodium zelfs.
Goed laten drogen aan de lucht.
Niks aan het handje.

Dit. Ik ben gebeten door paarden, katten, honden, muizen, spijkers, hout, fietsen, hooivorken, bakstenen en een kruiwagen, nog nooit geen tetanusinjectie gezien, zelfs niet toen mijn hoofd gelijmd moest worden, maar leef nog steeds. Wat ik op stal deed bij verwondingen was even afspoelen, betadine en dan tot thuis een pleister en daar gewoon aan de lucht drogen. Vond de HA ook prima. Heb die nog eens gevraagd hoe dat zat met tetanus, vuil en verwondingen. Bij twijfel kon ik natuurlijk altijd even aankomen voor advies, maar zomaar, jaarlijks of regelmatig een tetanusprik halen vonden ze een bizar idee. Zelfs voor een überkluns als ik.

* Love Always 1991 - 2018 *

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:17

Jij vind dat gevaarlijke informatie. Dat mag.

Ik vind zeggen dat een vaccin bewezen veilig is weer gevaarlijke informatie zonder onderbouwing.

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

Kimmie25501

Berichten: 7556
Geregistreerd: 19-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 20:19

Gelukkig!
Ik had wel gezocht, maar niet precies gevonden wat exact op dat van mij leek.
Ik heb het idee dat het op dat moment niet open was, kan het alleen niet 100% zeker zeggen, was nogal geschrokken haha. Na het rijden was het zeker dicht, lijkt een beetje op een lichte schaafwond.
Mijn vader moest toen hij een flinke wond had van de afvoer (lang verhaal) wel een tetanus prik halen. Daarom moet het soms nog wel geloof ik.
Ik ben 17 jaar.
Bedankt voor de tips verder! Nu dus ontsmet met betadine en de pijn even uitzitten haha

Oreo ~ Shan ~ Ivy ~ strooigoed

pmarena

Berichten: 48036
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:20

Sowieso MOET je helemaal niks, hoe hard een braaf getrainde dokter ook zijn best doet om je een D(K)TP vaccin aan te smeren. Want de kans dat je een los Tetanus-vaccin zou krijgen is erg klein.

En ook een beetje onnozel als je op dat moment al de ziekte zou gaan ontwikkelen want eer dat die prik dan aanslaat volgens de producent, zou je al dood zijn :P

Immunoglobuline ofwel zeg maar al strijdklare anti-lichamen zouden ze dan wel kunnen doen als je dat graag wilt maar je hebt zomaar geen Tetanus hoor :)

De bacterie die dat veroorzaakt maakt de kwalijke stof pas aan als ze van zuurstof afgesloten in een vuile wond zit. Dus wond goed laten bloeden en goed schoonmaken en dan is het risico op problemen extreem klein :)

Bij jou is de huid niet eens kapot? Dan is er helemaal niks aan de hand behalve dat het vervelend aan zal voelen :(:)

En bewezen veilige vaccins bestaan niet. Het is namelijk pertinent niet 100% veilig en onschuldig want alleen al als je niet tegen bepaalde hulpstoffen kan dan kan je direct in een shock raken. En lees de bijsluiters van de vaccins maar eens. Dat is informatie uit de eerste hand, van de producent zelf dus daar hoeft niemand spannend over te doen verder :P

En lees dan wel die van de producent zelf, niet die flauwe afgezwakte versie voor ouders. Maar minstens die voor professionals.

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:21

pmarena schreef:
Sowieso MOET je helemaal niks, hoe hard een braaf getrainde dokter ook zijn best doet om je een D(K)TP vaccin aan te smeren. Want de kans dat je een los Tetanus-vaccin zou krijgen is erg klein.

En ook een beetje onnozel als je op dat moment al de ziekte zou gaan ontwikkelen want eer dat die prik dan aanslaat volgens de producent, zou je al dood zijn :P

Immunoglobuline ofwel zeg maar al strijdklare anti-lichamen zouden ze dan wel kunnen doen als je dat graag wilt maar je hebt zomaar geen Tetanus hoor :)

De bacterie die dat veroorzaakt maakt de kwalijke stof pas aan als ze van zuurstof afgesloten in een vuile wond zit. Dus wond goed laten bloeden en goed schoonmaken en dan is het risico op problemen extreem klein :)

Bij jou is de huid niet eens kapot? Dan is er helemaal niks aan de hand behalve dat het vervelend aan zal voelen :(:)

En bewezen veilige vaccins bestaan niet. Het is namelijk pertinent niet 100% veilig en onschuldig want alleen al als je niet tegen bepaalde hulpstoffen kan dan kan je direct in een shock raken. En lees de bijsluiters van de vaccins maar eens. Dat is informatie uit de eerste hand, van de producent zelf dus daar hoeft niemand spannend over te doen verder :P

En lees dan wel die van de producent zelf, niet die flauwe afgezwakte versie voor ouders. Maar minstens die voor professionals.

Amen _/-\o_

9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3

verootjoo
Berichten: 35636
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:21

Zonder onderbouwing?
Die mensen die vaccins ontwikkelen moeten zeer goed bewijs aanleveren dat het werkt en dat het veilig is, anders is er niemand die de boel gaat financieren.

Ik begrijp werkelijk waar niet waarom er mensen zijn die in zo’n ontwikkeld land als Nederland nog het risico willen lopen op ziektes met ernstige afloop die simpel voorkomen kunnen worden :(

Maar goed, dit wordt anders weer een voor/tegen vaccinatie topic, en in het geval van TS hoeft er niet eens gevaccineerd te worden.

[o]

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:21


That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:22

verootjoo schreef:
Zonder onderbouwing?
Die mensen die vaccins ontwikkelen moeten zeer goed bewijs aanleveren dat het werkt en dat het veilig is, anders is er niemand die de boel gaat financieren.

Ik begrijp werkelijk waar niet waarom er mensen zijn die in zo’n ontwikkeld land als Nederland nog het risico willen lopen op ziektes met ernstige afloop die simpel voorkomen kunnen worden :(

Maar goed, dit wordt anders weer een voor/tegen vaccinatie topic, en in het geval van TS hoeft er niet eens gevaccineerd te worden.


Helemaal mee eens.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

quera

Berichten: 13893
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:23


9-10-2015 is A. Geboren <3
29-06-2018 is S. Geboren
<3


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Jody_, _Margarita_, Dennis, Lalidan, Lau07, Marlou91, MyrtheJ, NorwayFjord en 142 bezoekers