Iemand ervaring met patella luxatie bij groot paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Iemand ervaring met patella luxatie bij groot paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 11:48

Hallo,

Heeft er hier iemand ervaring met een paard met patella luxatie. (Dus geen patella fixatie)

Gisteren haalde ik mn 4 en een half jarige tinkermerrie ( ruim 1.60) uit stal met een achterbeen waar geen beweging in te krijgen was. Dit is wel vaker gebeurd maar nooit zo lang als deze keer.

Uiteindelijk maar de veearts gebeld en ze had patella luxatie (Knieschijf ernaast) Hij heeft uit alle macht geprobeerd hem terug te krijgen maar met geen mogelijkheid kreeg hij hem terug op zn plek.
Uiteindelijk heeft de hoefsmid dr een heel stuk binnen door bekapt (werd al gedaan maar nu echt een groter stuk eraf) en uiteindelijk schoot hij weer terug op zn plek.

Advies was gaan trainen met dr (staat ook in de planning)
Operatie van knieband doorhalen was geen optie aldus de VA omdat ze dan binnen een paar maanden een versleten knie zou hebben.

Ook zei hij dat we het goed in de gaten moeten houden en dat als het te vaak gebeurt we waarschijnlijk afscheid van haar moeten nemen omdat haar knie elke keer iets beschadigd word als het gebeurd.

Woensdag komt er iemand langs die medical taping en sportmassage bij paarden doet dus ik hoop dat zij nog wat kan betekenen voor ons.

Is er hier iemand die hun grote paard wel heeft laten opereren ? Of nog adviezen heeft wat betreft training ?

Heb al wel veel gelezen over geopereerde shetjes, maar ook in medische raporten word gezegd dat een operatie bij een groot paard afgeraden word.

[RIJ-ITP] GGK Tinkerhengst Bowen op z'n eerste wedstrijd
*\o/* Bowen is goedgekeurd voor de dekdienst bij het NSvT en ICS en staat dus ter dekking :D
*\o/* Shayla Nederlands Kampioen Vanner merries 2013 *\o/*

Bedankt voor alles mooie vent we gaan je erg missen.


maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:01

De kliniek raadt hier meestal aan om een paard te doen verdikken en idd meer spieren te kweken. Meer vlees rond de knie zou de patella stabiel houden. Dit werkt meestal goed (extreme gevallen heb je altijd). Het is de minst invasieve oplossing en daarom de eerste optie.

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Re: Iemand ervaring met patella luxatie bij groot paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:44

Ik vind jouw dierenarts wel erg kort door de bocht. Binnendoor zetten heb je nu gedaan, nu gaan trainen met balkjes en het liefst heuvel op en af. Zodat ie sterker wordt. Wil dat niet helpen kan inspuiten nog helpen, en als dat niet helpt kun je nog opereren. Maar voor alles zou ik eerst een foto en scan van het kniegewricht maken om te kijken waarom deze op slot schiet.

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Re: Iemand ervaring met patella luxatie bij groot paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 12:55

Maximus,

Dikker worden om een knie op zn plek te houden lijkt me ook niet heel gezond voor je paard.

Careri bedankt voor de tips. Inspuiten vind je tegenwoordig nog maar weinif dierenartsen voor.
Bedankt voor de trainingtips. Woon hier naast de dijk dus dat is gelijk mooi meegenomen. Operatie van wat ik lees in oudere topics is bij grote paarden niet echt aanbevolen en positief uitgepakt. 1 verhaal waar het positief is geweest. Dus daar ben ik een beetje huiverig voor.

Ik geef ook niet zomaar op hoor.
Foto als het vaker gebeurd is zeker een optie.

[RIJ-ITP] GGK Tinkerhengst Bowen op z'n eerste wedstrijd
*\o/* Bowen is goedgekeurd voor de dekdienst bij het NSvT en ICS en staat dus ter dekking :D
*\o/* Shayla Nederlands Kampioen Vanner merries 2013 *\o/*

Bedankt voor alles mooie vent we gaan je erg missen.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:58

Bedoelen ze bij grote paarden geen paarden van 175?
Persoonlijk vind ik een paard van 160 dus een klein paard, hij is net geen pony meer.
Ik weet dat het bij tinkers 1 van de grotere is, maar niet in het algemeen.
Ik vind zelf ook je dierenarts wel snel in zijn conclusie en sluit me dan ook aan bij de eerdere antwoorden.
Paard is jong, kan nog zoveel aansterken.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:04

@ Shayla: mijn merrie heeft dat advies gekregen toen ze vijf was en we zijn zonder problemen al 14 jaar verder... Beest is kerngezond met haar dikke kont ;-)...

Als jij liever direct het risico neemt met een operatie of een andere invasieve ingreep...

Persoonlijk vind ik het ineens veel korter bekappen van de binnenkant vd hoef een groter risico voor pezen en banden dan een wat dikker paard...

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 13:07

Enjoymyhorse

Afbeelding

Hier hebben ze het over shetlanders en kleine pony's

Maximus, zoals je leest neem ik liever helemaal geen risico met een operatie en kijk ik eerst liever wat we met taping en training kunnen bereiken. En kan nou ook niet echt zeggen dat ze nu perfect op gewicht is.....

[RIJ-ITP] GGK Tinkerhengst Bowen op z'n eerste wedstrijd
*\o/* Bowen is goedgekeurd voor de dekdienst bij het NSvT en ICS en staat dus ter dekking :D
*\o/* Shayla Nederlands Kampioen Vanner merries 2013 *\o/*

Bedankt voor alles mooie vent we gaan je erg missen.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Re: Iemand ervaring met patella luxatie bij groot paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:14

Ja maar de technologie blijft ook niet stilstaan he. Technieken etc evolueren ook.
Kijk naar peesblessures etc.

Verder gaat het bij deze aandoening erom om zo goed mogelijk te trainen. Hier zou aquatherapie (niet zwemmen) en tredmolen (in graad af te stemmen alsook het tempo)mss kunnen helpen om gecontroleerd te trainen. Galopwerk, goed over de rug kan ook geen kwaad en simpel stapwerk op het harde

L'embarras du choix

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:17

Wat denk je dat training gaat doen? Idd, maken dat er meer vlees rond die patella komt... Dus dan moet je wel juist gaan voeren om dikke spieren te kweken (voldoende eiwitten)...

Tapen is hier geldverspilling: patella is bij een paard niet te ondersteunen met tape en tape icm gevoelige huid vd binnenkant been gaan niet samen (pijnlijk en zelfs wonden).
Tevens is het gewoon symptoombestrijding en pakt het de oorzaak niet aan. Bij acute traumatische blessures of als steun lager op het been kan tape in eerste instantie helpen maar da's hier niet het geval.

WendyLotte

Berichten: 1136
Geregistreerd: 01-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 13:18

Hier hetzelfde met een Tinker van 1.55. Na veel tobben hebben we haar in laten spuiten om litteken weefsel te creëren rondom de knie schijf. Daardoor krijgt de schijf minder ruimte om eruit te schieten. En natuurlijk binnendoor bekappen en met regelmaat lopen. Het geeft wel even geduurd maar het gaat nu goed. Tip voor als tie ernaast zit is op tempo achteruit laten lopen en je paard tegepijk omdraaien. Dat valt niet mee maar dan schiet het wel makkelijker terug.Doorsnijden is s geen optie bij een groot paard. Een dierenarts zal dat, als het goed is, ook niet adviseren.

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Re: Iemand ervaring met patella luxatie bij groot paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 13:36

Maximus, dan zal ik je verkeerd begrepen hebben, met doen verdikken begreep ik min of meer vetter laten worden.
Geen idee of tapen werkt of niet, ze heeft er voor geleerd dus laat het aan haar over. ;) Het is meer bedoeld om haar even te ondersteunen.
Goed voeren is soieso belangrijk voor elk paard.

Ze moet nog ingereden worden en daar gaan we komende week mee beginnen, dus ik hoop dat het daarmee in ieder geval deels gaat verbeteren.
Beginnen met inrijden stond al op de planning voor komende woensdag maar ivm haar knie dus even uitgesteld. Even dr spieren/banden laten herstellen.

WendyLotte,

Achteruit lopen hebben we meerdere keren geprobeerd maar dan nog ging het niet omdat ze dat been gewoon niet kon verzetten. Zelfs geprobeerd om het met een schrikreactie uit te lokken....zonder succes.

[RIJ-ITP] GGK Tinkerhengst Bowen op z'n eerste wedstrijd
*\o/* Bowen is goedgekeurd voor de dekdienst bij het NSvT en ICS en staat dus ter dekking :D
*\o/* Shayla Nederlands Kampioen Vanner merries 2013 *\o/*

Bedankt voor alles mooie vent we gaan je erg missen.

esmee_stip

Berichten: 319
Geregistreerd: 16-11-07
Woonplaats: Noordwijkerhout

Re: Iemand ervaring met patella luxatie bij groot paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 14:00

Mijn paard had hier ook vaak last van. Wat bij hem goed werkte - naast het versterken en rechter maken - was niet meer in een box zetten. Vanaf het moment dat hij 24/7 kon bewegen en geen korte draaien meer hoefde te maken ging de knie veel minder vaak verkeerd. En inderdaad, binnendoor bekappen, heuveltjes meepakken etc. Ik vind altijd wel dat je moet opletten met balkjes lopen omdat een ongetraind paard daar vaak zijn rug heel hol bij maakt en daar dan weer problemen van gaat krijgen. Maar dat is mijn visie..

Stip, Youri :)

nikkietjuh

Berichten: 303
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Tilburg

Re: Iemand ervaring met patella luxatie bij groot paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 14:19

Ik heb ook een paard gehad dat hier last van had. Sleutelwoord is inderdaad trainen en veel bewegen. Veel balkjes lopen heuvels en galoptraining. Als jong paard had ze er echt wekelijks last van. Gelukkig was het met een pasje achteruit altijd goed terug op de plek te krijgen. Naarmate ze ouder en sterker werd had ik er geen last meer van tot dat ze weer een tijdje op rust moest i.v.m. een andere blessure, dan kwam het weer terug. Maar ook dan werd het naarmate ik haar weer meer oppakte minder.

First Gold ForGold X Negro
Retro Style Instyle X Negro

siskeh
Berichten: 8663
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 14:41

2/3 is wel een beetje de 'beruchte' leeftijd wat betreft de patella fixatie, echter TS heb je het over luxatie, dat is (iig bij paarden) minder vaak voorkomend.

De optie operatie is om verschillende redenen vaak een optie die niet de voorkeur heeft.
Ik heb zelf geen ervaring met luxaties echter wel met fixaties.
Zoals al genoemd, (gericht)trainen en spieren kweken is zeer belangrijk.
Ik weet niet hoe vaak de hoefsmid komt, maar let erop dat er niet te veel tijd tussen de bekapbeurten zit.
Daarnaast is(omwille van het spieren kweken)het belangrijk om goed uitgebalanceerd voer te hebben.
Alles wat de algemen toestand van je paard negatief beinvloed (bijv. wormbesmetting) zal ook op de 'slapte' van de achterhand effect hebben.

Ik weet trouwens niet hoe de wei eruit ziet(of paddock/pad?) maar als je een plek hebt waar je balken/boomstammen kan leggen in de wei, waar ze over moeten lopen, kan je ze zelf stimuleren om meer de voetjes op te tillen.
(en al heb je maar een rij balkjes waar je zelf op de heen en terugweg over loopt wanneer je met haar aan de slag gaat, dat soort kleine dingen maken zeker een groot verschil)

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 14:42

Esmee, ze heeft het inderdaad alleen in de box. Normaal staan ze hier de hele zomer/ herfst 24/7 buiten.
Helaas is dat swinters hier niet mogelijk ivm kleigrond.
Ze zijn vrijdagmiddag op stal gegaan omdat zaterdag de tandarts kwam. En we zaterdag geen tijd hadden om ze binnen te zetten ivm maïs hakselen.
Zondagochtend wilde we de hele groep weer buiten zetten en toen zat ze zo vast. Zaterdag was er nog niks aan de hand.

We willen wel de stallen veranderen. Ik wil zelf graag 1 grote loopstal voor ze of stallen met uitloop,maar we moeten even afwachten wat er gaat gebeuren met de dijkverzwaring.

Nikietjuh, bedankt voor de tips en het positieve verhaal. Na gisteren is het nu toch even een klein dipje hier ;)

[RIJ-ITP] GGK Tinkerhengst Bowen op z'n eerste wedstrijd
*\o/* Bowen is goedgekeurd voor de dekdienst bij het NSvT en ICS en staat dus ter dekking :D
*\o/* Shayla Nederlands Kampioen Vanner merries 2013 *\o/*

Bedankt voor alles mooie vent we gaan je erg missen.

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 14:51

Siskeh,

Ook jij bedankt voor de tips.
Balken heb ik liggen, maar die lig ik liever niet in de wei met 4 tinkers want dan ben ik bang dat ik al gauw geen balken meer over heb :+
Ik heb een klein bakje / paddock waar ik ze wel makkelijk neer kan liggen voor de in/uitgang.
Voor ontwormen ga ik binnenkort weer mest rapen ;)

[RIJ-ITP] GGK Tinkerhengst Bowen op z'n eerste wedstrijd
*\o/* Bowen is goedgekeurd voor de dekdienst bij het NSvT en ICS en staat dus ter dekking :D
*\o/* Shayla Nederlands Kampioen Vanner merries 2013 *\o/*

Bedankt voor alles mooie vent we gaan je erg missen.

esmee_stip

Berichten: 319
Geregistreerd: 16-11-07
Woonplaats: Noordwijkerhout

Re: Iemand ervaring met patella luxatie bij groot paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 15:02

Dat idee van balken in de wei is nog wel leuk. Misschien dat je dan je nette springbalken kunt sparen en in plaats daarvan gewone houten palen bij een tuincentrum kunt halen? Of echte boomstammen/takken, maar die moet je wel ergens vandaan kunnen halen..

Stip, Youri :)

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 15:15

Zal ik eens achter op het erf gaan zoeken......ligt nog een aan stukken gezaagde kastanje.
Als ik ze dan voor de waterbak neer lig.....dan moet ze er wel overheen.....

[RIJ-ITP] GGK Tinkerhengst Bowen op z'n eerste wedstrijd
*\o/* Bowen is goedgekeurd voor de dekdienst bij het NSvT en ICS en staat dus ter dekking :D
*\o/* Shayla Nederlands Kampioen Vanner merries 2013 *\o/*

Bedankt voor alles mooie vent we gaan je erg missen.

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 15:25

Shayla schreef:
Maximus,

Dikker worden om een knie op zn plek te houden lijkt me ook niet heel gezond voor je paard.

Careri bedankt voor de tips. Inspuiten vind je tegenwoordig nog maar weinif dierenartsen voor.
Bedankt voor de trainingtips. Woon hier naast de dijk dus dat is gelijk mooi meegenomen. Operatie van wat ik lees in oudere topics is bij grote paarden niet echt aanbevolen en positief uitgepakt. 1 verhaal waar het positief is geweest. Dus daar ben ik een beetje huiverig voor.

Ik geef ook niet zomaar op hoor.i
Foto als het vaker gebeurd is zeker een optie.


Dikker worden als hulpmiddel om dit probleem tegen te gaan helpt wel(iets) maar vooral als we het over een schraal paard hebben. Bij een paard met een normale(of te dikke) voedingstoestand zal het weinig helpen.

Binnendoor zetten (en eventueel op een ijzertje) en trainen werkt het beste.
Maar dat had je al als tip.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 16:41

NatasjavE schreef:
Dikker worden als hulpmiddel om dit probleem tegen te gaan helpt wel(iets) maar vooral als we het over een schraal paard hebben. Bij een paard met een normale(of te dikke) voedingstoestand zal het weinig helpen.

Binnendoor zetten (en eventueel op een ijzertje) en trainen werkt het beste.
Maar dat had je al als tip.


Daarom en het is al niet echt de magerste.....

[RIJ-ITP] GGK Tinkerhengst Bowen op z'n eerste wedstrijd
*\o/* Bowen is goedgekeurd voor de dekdienst bij het NSvT en ICS en staat dus ter dekking :D
*\o/* Shayla Nederlands Kampioen Vanner merries 2013 *\o/*

Bedankt voor alles mooie vent we gaan je erg missen.

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 16:43



Hoe ze nu loopt. Gaat om het binnen achterbeen. Stijf en wat voorzichtig, maar het voelt niet echt warm aan gelukkig.

[RIJ-ITP] GGK Tinkerhengst Bowen op z'n eerste wedstrijd
*\o/* Bowen is goedgekeurd voor de dekdienst bij het NSvT en ICS en staat dus ter dekking :D
*\o/* Shayla Nederlands Kampioen Vanner merries 2013 *\o/*

Bedankt voor alles mooie vent we gaan je erg missen.

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Re: Iemand ervaring met patella luxatie bij groot paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 23:58

Ben jij zo benauwd of is zij het?

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 00:05

Careri18 schreef:
Ben jij zo benauwd of is zij het?


Dat ben ik _O- snip verkouden en dan een aardig stukje wandelen en met spierpijn in je hele lijf over een hek heen klimmen :+

[RIJ-ITP] GGK Tinkerhengst Bowen op z'n eerste wedstrijd
*\o/* Bowen is goedgekeurd voor de dekdienst bij het NSvT en ICS en staat dus ter dekking :D
*\o/* Shayla Nederlands Kampioen Vanner merries 2013 *\o/*

Bedankt voor alles mooie vent we gaan je erg missen.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 03:53

Hier ervaring met een groot paard en patella luxatie



Zo haalde ik mn 4 jarige vorig jaar uit stal. En dit was pas toen we het filmde, ervoor bleef hij bij bijna elke pas haken. Dat was flink schrikken. Advies;
- zo veel mogelijk buiten (dan blijven ze in beweging). Zodra hij even op stal stond, stond hij direct weer vast
- trainen; heuveltjes, verschillende ondergronden, balkjes en galop. Alles om de knie sterker te maken
- binnendoor bekappen

Soms is het ook 'gewoon' slapheid. Die van mij was net gecastreerd en had dus lichamelijk even een klap gehad.

We zijn nu een dik jaar verder en we hebben er eigenlijk weinig last meer van. Hij wordt ondertussen ook weer normaal bekapt. Succes!

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Hutcherson

Berichten: 7288
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Iemand ervaring met patella luxatie bij groot paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-18 03:18

In april dit jaar, net na de verhuizing van stal, zag ik de mijne met zn achterbeen blijven haken. Schrok me dood maar herkende hef gelijk. Geluk wilde dat we net een nieuwe weide bij onze stal hadden die aan de dijk lag. Met een schuine helling dus! Ook rechte gedeeltes maar ook flinke schuine gedeelten.

Heb hem erneer gezet en nog een keer kf 4 gezien dattie even bleef hangen (vooral met korte bochten). Hopelijk groeit hij er overheen. Wil begin volgend jaar mencursus gaan volgen en daarna met begeleiding paard gaan beleren. Ks ook goed voor de achterhand. Verder inderdaad kilometers maken.
Ben heel blij met die schuine weide. Paard is enorm sterk in de achterhand en op de rug. De spieren liggen er gewoom bovenop nu.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot en 6 bezoekers