Eetwaar voor paardjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-18 19:49

tamary schreef:
Tree hay is inderdaad een van de oudste vormen van "hooi" en inderdaad takken met meestal groene bladeren. Eiken niet zo gauw, en die eten de paarden ook niet zo graag, rijpe eikels wel. Wel graag gegeten is wilg, berk, hazelaar, essen en bij sommige dieren ook de takken van vruchtenbomen.


Bedankt voor de toelichting, dat had ik er niet uit gehaald ...dat het een soort hooi was.
En vond het lijken op eik, en dacht dat het misschien wel kan in gedroogde vorm...
maar beter andere takken van andere boomsoorten.

In eikels zit looizuur vooral de groene eikels, reeën kunnen er niet tegen
ging er van uit dat het dan ook voor andere grazers geldt zoals paarden.

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0


tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 20:04

Ik kwam de term toevallig tegen in een van de year of the farm bbc series over boerenleven in verschillende historische periodes. Is erg leuk om te kijken en je kan er veel van die kleine handigheidjes/weetjes uit halen over hoe dingen vroeger gingen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-18 15:56


[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 17:11

Ik denk dat dat boek niet meer dan Google bied.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 19:18

Wat een leuk topic! Ik lees graag mee. Wij zijn een maand geleden verhuisd en hebben nu de paarden aan huis en zijn een paddock Paradise aan het opzetten. Wij hebben de grote mazzel dat de twee percelen beide rondom afgezet zijn met Beukhaag, Meidoorn, Wilgenbomen en Witte Berken. Naast de beek achter de boerderij staan ontzettend veel brandnetels, dus daar maken we ook gebruik van :j

Ik maak gebruik van deze website over wat ze wel en niet mogen hebben: https://paardenplant.arborealis.nl/catalog/index.html

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!


Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 11:42

BrittS schreef:
Wat een leuk topic! Ik lees graag mee. Wij zijn een maand geleden verhuisd en hebben nu de paarden aan huis en zijn een paddock Paradise aan het opzetten. Wij hebben de grote mazzel dat de twee percelen beide rondom afgezet zijn met Beukhaag, Meidoorn, Wilgenbomen en Witte Berken. Naast de beek achter de boerderij staan ontzettend veel brandnetels, dus daar maken we ook gebruik van :j

Ik maak gebruik van deze website over wat ze wel en niet mogen hebben: https://paardenplant.arborealis.nl/catalog/index.html


Wat een rijkdom heerlijk!

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 18:33

Leuk nieuwe mensen erbij :)F

Britt gefeliciteerd met je prachtige nieuwe stek en je paddock paradise in wording.
En erg praktisch dat je vader hovenier is, kan goed van pas komen :j

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

Olikea

Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 18:39

Haxemnoot takken zijn toch ook geschikt voor paarden? Ze gaan op mijn werk de bomen snoeien en als Ik wil mag ik de takken hebben.

Ik ga in het voorjaar een kruiden strook voor de paarden planten. Ben nu vooral aan het uitzoeken wat daar in moet, en het mogen geen woekerende planten zijn. Erf is niet van mij.

O en nog 1 vraag. Ik lees dat akkerwinde ook geschikt is.. weet iemand hoe het zit met haagwinde. Ik heb van die troep in de tuin. Zou fijn zijn als de paarden sit2 zouden kunnen verwerken.

Julius <3

tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:44

Hazelaar lusten ze zeker. Ik zou daarnaast er een aantal in de grond steken als ze vers genoeg zijn en er plek voor is.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 17:59

Interessant topic!
Ik wil me ook graag wat verdiepen in welke kruiden en takken geschikt zijn als (lekker) extraatje, met dit topic heb ik weer wat leeswaar voor vanavond :j

Ik wil ook graag een kruidentuintje in ons paddock paradise :) Ik wil het graag op deze manier op gaan bouwen, vraag me alleen af of dit bestand is tegen mijn twee vreetzakjes van ponies, iemand daar ervaring mee?
Afbeelding

Edit; ik zie dat dit systeem al voorbij is komen in het topic :))
En ik heb ook de prachtige lijst van paard en plant gevonden, wat een ontdekking! Wist helemaal niet dat paarden populier mochten, die hebben mijn ouders staan, ga morgen gelijk wat takken snoeien *\o/*

Wat ik me nog afvraag, hoe zit het bij bramen en frambozen met de doorns? Heb namelijk ook nog wel een frambozenstruik waar ik van zou kunnen stekken, maar hebben ze daar geen last van?

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

Bloemetje75
Berichten: 1979
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 18:32

Mijn frambozen worden zodra ze de kans krijgen grondig gesnoeid... braam alleen de jonge blaadjes.

missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-08-18 18:33


[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

tamary

Berichten: 29050
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 19:34

Tayberry is erg lekker :9 (Ouders hadden een struik) Maar wat lastiger in leven te houden en woekerd niet zo, heeft voordelen, maar tussen bv frambozen verdwijnen ze. Ik ben de mijne hier in elk geval kwijt, wel nog zat frambozenstruiken.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 08:58

Zo, de ochtend is hier alvast goed besteed :) Koffer vol met lekkers voor de paardjes *\o/*
Afbeelding

De populier viel vooral bij Vlekje in de smaak, Jules was iets minder enthousiast, al kan dat ook liggen aan het feit dat er wel wat afleiding was, mijn 3 nichtjes zijn namelijk op bezoek en Jules is nogal gevoelig voor dat soort afleiding :))
Afbeelding

Evrybody is a genius, but if you judge a fish by its ability to climb a tree, it will live it's whole life believing that it is stupid -:) -Albert Einstein-
Volg de avonturen van mijn mini & maxi <3 [VOLG] Als paardenkriebels terug wakker worden ...

Olikea

Berichten: 5449
Geregistreerd: 19-08-07
Woonplaats: InUlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:40

Ik heb van de week een oproep op fb gedaab of mijn vrienden nog takken hebben liggen. Het aanbod is groot.

Moet je ze vers voeren?
Of zou ik op de hooizolder een voorraadje aan kunnen leggen? Dan kan ik ze een paar x per week wat takken bij geven ter afwisselingen.

Julius <3

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:50

Ik geef ze vers. Als ze wat overhouden knagen ze nog wat maar gedroogd blad blieven ze hier niet

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 13:03

Je kunt takken zeker ook drogen! hang ze in bundels aan op en geef ze van de winter. Super juist voor ze!

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-18 13:03

Wanneer je plantjes koopt voor je paarden kies dan bij voorkeur de biologische variant.

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-18 08:25


Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

missfalki
Berichten: 2268
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-18 18:58

Diana_Mabel schreef:
Op dit moment eet mijn paard graag hazelaar takken en bladeren. Nu las ik dat je deze (en andere) heel makkelijk kunt vermeerderen!

http://www.houtwal.be/vakartikels/verme ... eggen1.htm



Dat wist ik al wel dat het kon bij plantjes vooral aardbeien stek je zo ...
Maar wist niet dat het ook met struiken kon ... binnenkort eens even kijken in het bos
waar ik een hazelaar tak op die manier kan laten vermeerderen ...
en gelijk even testen met tak en bladeren of het bij mijn paardjes ook in de smaak valt
Bedankt voor het delen +:)+

Vind het nog wel moeilijk hoeveel je ze er van kan geven want zie je plantjes dan is het er gelijk veel van
en andere tref je dan weer niet zoals nu is er geen kleefkruid meer te vinden maar volop kamille.
Hou het nu bij 1 x in de week ongeveer van 1 soort en probeer wel meer soorten nog te vinden ...

Groet Karin.

[ITP] [FOTOVERZ]Hét oortjes topic
[VS] Eetwaar voor paardjes [&]
GEZOCHT 2 HOEFSCHOENEN VOOR BEER RENEGADE CLASSIC MAAT 0

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:42

Weegbree en duizendblad zie ik nog veel hier in de omgeving.
Rozenbottels kun je nu ook volop vinden.

Het is ook lastig maar het komt vanzelf!

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty

belle_boef

Berichten: 10716
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 10:54

Hazelnoot vermeerder heel makkelijk hier. Net onkruid. Hebben de boom ongezaagd en nu loopt hij alweer uit. Kom ook overal nieuwe bomen daarvan tegen

stitchlover

Berichten: 2600
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:10

-Komt even binnenvallen-

Rozenbottel is ook een mooie struik om bijvoorbeeld bij afrasteringen te planten. De vruchten zijn bij mijn beide paarden een grote favoriet. Echt kleine vitamine bommetjes en goed voor de hoeven!

Ushi Rust zacht 01-12-2011
Stitch Professioneel grasmaaier
Busted B+13 / L1+14/ L2+12/ M1+20/ M2+10/ Z1+18/ Z2+15/ ZZ-L+13/ ZZ-Z+11/ PSG+5/ InterI+3
Murphy Basis

LWDaisy

Berichten: 4711
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 17:25

Wat een interessant topic! Ik kan helaas nog niets bijdragen, maar volg graag mee!

Life with Daisy ღ Al 10 jaar mijn Valentijn!
En dan.. Het laatste eerbetoon.. Rust zacht, mijn liefste Daisy..
Fueled by caffeine - sarcasm - inappropiate thoughts.
Gids te Fort van Breendonk - voor een rondleiding, pm me!

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Re: Eetwaar voor paardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-18 09:25

Welkom, leuk!

Heel erg leuk topic :) er is veel meer eetwaar voor paarden te vinden wanneer je verder kijkt.

Jaren gaf ik hooi en brok en in de zomer weidegang. Nu sleep ik met takken, zet ik mijn fiets aan de kant om kruiden te plukken voor mijn paard, meng ik gedroogde kruiden tot een mix, neem ik groente mee naar stal. Echt zo leuk om te doen :)

Hippisch ondernemer op het gebied van paardenwelzijn

"The best way we can show respect for our equine friends is to honor how they're made."
~ Dr. Juliet M. Getty


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Googlebot en 6 bezoekers