Super zacht bitje of toch maar bitloos

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Super zacht bitje of toch maar bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-18 16:23

Na een ruime vakantie van 6 maanden en een verhuizing waar door we weer bij het bos staan.

Wil ik mijn merrie weer gaan opbouwen door lekkere rustige ritjes door het bos. Mevrouw denkt daar soms anders over.
Ze kan daar door vrij heet worden. Wel blijft ze braaf en kan ik der mooi bij behouden. Maar ik heb op zulke momenten wel echt even mijn bitje nodig. En daar komt de uitdaging.
Door dat ik normaal niet of nauwelijks met druk rij. Ze reageert perfect op zit. Word ze best wel geirreteerd op zulke momenten.

Ik wil dus of een zachter bitje of toch maar bitlooos gaan proberen.
Ik rij der nu met een dubbel gebroken bustrens.

Bitloos heb ik geprobeerd in de vorm van kaak en kin gekruisde hoofdstellen. Maar ook een touwhalster.
Maar dat beviel niet. Loopt ze gewoon door heen.

Is er wel een zachter bitje of zou in dit geval een bloemhackmore geschikt zijn?

[O]


connie64
Berichten: 1333
Geregistreerd: 17-03-11

Re: Super zacht bitje of toch maar bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:30

wat is een zachter bitje?

een bit is zo hard als jouw handen...….of zo zacht als jouw 2 vingers ………

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Re: Super zacht bitje of toch maar bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:34

Wat voor bit je er ook in hangt, als ze door jouw hulpen heen loopt zul je er druk op gaan zetten, en zal het dus vervelend voelen.

Een hackamore beviel hier heel goed. Duidelijk wanneer nodig, en verder hingen de teugels gewoon los. Touwhalster vond ik leuk voor in het weiland, maar niet betrouwbaar genoeg om als dwangmiddel te gebruiken. Want als ze goed luisteren is zo'n ding afdoende, maar ik had juist iets om de kop hangen zodat ik paardlief kon dwingen tot stoppen als hij vond dat 'Ho' niet genoeg was en ik het geen goed plan vond om een kruispunt op te draven. XD Gekruist schijnt qua release niet altijd helemaal lekker te werken, maar heb ik zelf nooit gebruikt. :)

"You're neither unnatural, nor abominable, nor mad;
you're as much a part of what people call nature as anyone else;
only you're unexplained as yet -- you've not got your niche in creation."

Weerwolven van Wakkerdam op bokt: https://www.facebook.com/groups/1484683858440167

siskeh
Berichten: 8675
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:36

Ik zou zeker in de beginfase(nu met opbouwen) wel een bitje in doen, maar je kan kiezen om wel met dubbele optoming te rijden, bitloos rijden moet een paard ook leren, zelfde als met bit, en dat word nog wel eens vergeten.
Zelf heb ik voorkeur voor de sidepull, en wil nog steeds een hack proberen.
Wat belangrijk is, is zeer consequent met de hulpen te zijn, netjes opbouwen in je hulp en belonen(druk eraf) met de gewenste hulp. Zo kan je ook je bitloze optoming toepassen als hulp voordat je, je bit gebruikt.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:38

Tja... wordt ze geirriteerd door het bit of omdat ze iets anders bedacht heeft en jij ingrijpt?
Een passende dubbelgebroken bustrens is een vrij zacht bit... zachter dan een hackemore.

"Men kan in de africhting van het paard en de opleiding van de ruiter pas een volgende stap zetten als de vorige stap is afgesloten" Ernest van Loon

Rex_Rolfo

Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:38

felicity schreef:
Maar ik heb op zulke momenten wel echt even mijn bitje nodig. .... Word ze best wel geirreteerd op zulke momenten.

Zou ik me niet zo druk over maken. Paard luistert niet, krijgt correctie die ze niet leuk vindt (en dat ook laat merken).

Tweede helft van het verhaal zou moeten zijn: paard luistert, druk vloeit af, paard weer gelukkig. Meeste paarden hebben dan toch heel snel door dat ze beter op de kleine hulp kunnen reageren want anders komt de grotere correctie die ze niet zo fijn vinden.

Je kunt wel een superzacht bit zoeken, maar als je puur wilt vermijden dat het paard geïrriteerd raakt accepteer je dus eigenlijk dat ze een dikke vinger naar je opsteekt en gewoon haar eigen zin doet.

suikermeisje

Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:43

Evelijn schreef:
Tja... wordt ze geirriteerd door het bit of omdat ze iets anders bedacht heeft en jij ingrijpt?
Een passende dubbelgebroken bustrens is een vrij zacht bit... zachter dan een hackemore.


Precies. En zag laatst een filmpje van iemand, reed voor het eerst met hackemore. Heel iets druk erop en paard flipt volledig. Die druk is vele malen heftiger dan een simpele bustrens zoals je nu hebt. Zou die erin laten en je paard wat manieren bijbrengen. Want dat drukke gedoe is een poging er onderuit te komen. Als je dit een aantal x duidelijk hebt geoefend denk ik dat het wel beter zal gaan. Toch een soort extra opvoeden.
Denk dat het haar vooral dwars zit dat je ingrijpt in haar leuke plannen en niet specifiek het bit.

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Super zacht bitje of toch maar bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:45

Zo’n minihackamore werkt bij mijn merrie fantastisch. Haalt net het ingrediënt irritatie uit de communicatie. Maakt mij niet uit of het scherper of zachter is dan een trens, maar om hoe ze er op reageert.

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Super zacht bitje of toch maar bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-18 16:56

Moeilijk moeilijk.

In de bak kan ik haar simpel rijden op een halstertje. Ze reageert super op zit en stemhulpen.
Buiten vind ze het helemaal geweldig. En nu zeker nu ze zo lang niks heeft kunnen doen.
Ze word op sommige momenten gewoon echt heet en wil alleen maar hard. Dan is het fijn dat je even kan zeggen hier blijven. Maar dat resulteert in een paard wat achter het bit gaat lopen en flink begint te knarsen en bijten op het bit. En ook met der hoofd wil zwaaien. Krijgt ze dan der zin niet veranderd ze in een hobbelpaard. Dit is soms na 5 min klaar en loopt ze weer braaf aan een lang teugeltje maar soms is ze een halfuur aan het klooien en dan vind ik het minder ontspannend rijden.

Toch een dingentje waar we gewoon door heen moeten dus.

[O]

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Super zacht bitje of toch maar bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 17:31

Een bit is een bit, ik geloof niet in zachte bitjes, het is en blijft metaal..of rubber ;)

Ik rijd ook bitloos, en mijn haf had een tijdje last van geen rem meer in het bos, ik heb er toen een dubbelgebroken watertrens in gedaan...reageerde hij later ook niet meer op, toen 3 keer een slof er om gehangen ( bleef los hangen behalve als de rem foetsie was en nam ik er hem stukje voor stukje erbij, dus niet ineens zijn kin op de borst )....nu rijd ik weer bitloos....

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 17:43

Bitloos is ook niet drukloos, ook dan word druk gebruikt enkel op andere plaatsen.
Het schakelen tussen vragen en loslaten ( fingerspitzengefühl)wat je op een bit makkelijk kan doen bereik je mi nooit volledig met bitloos.
Liever de “vraag” duidelijk kunnen vragen aan je paard en daarop de juiste reactie krijgen dan vaag en onduidelijk te zijn doordat je de “vraag” steeds maar half stelt.
Ik zie persoonlijk liever een ruiter met een zachte en stille hand en een paard met een mond als boter waar een goed bit in hangt dan een bitloze optoming waarbij toch nog hard ingewerkt moet worden of het paard niet geheel losgewerkt is en dus niet correct door het lijf loopt.
Ben zo ook nog niet veel tegengekomen en als het wel zo was werd het paard in de basis wel op een bit gereden waarvan soms bitloos.

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 18:18

Clasical schreef:
Bitloos is ook niet drukloos, ook dan word druk gebruikt enkel op andere plaatsen.
Het schakelen tussen vragen en loslaten ( fingerspitzengefühl)wat je op een bit makkelijk kan doen bereik je mi nooit volledig met bitloos.
Liever de “vraag” duidelijk kunnen vragen aan je paard en daarop de juiste reactie krijgen dan vaag en onduidelijk te zijn doordat je de “vraag” steeds maar half stelt.
Ik zie persoonlijk liever een ruiter met een zachte en stille hand en een paard met een mond als boter waar een goed bit in hangt dan een bitloze optoming waarbij toch nog hard ingewerkt moet worden of het paard niet geheel losgewerkt is en dus niet correct door het lijf loopt.
Ben zo ook nog niet veel tegengekomen en als het wel zo was werd het paard in de basis wel op een bit gereden waarvan soms bitloos.



Dat laatste is toch appels met peren vergelijken? Harde hand bitloos en zachte hand met bit.....

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 18:25

Ik denk dat het probleem vooral is dat ze 'geïrriteerd' reageert en niet zozeer het bit :) niet als commentaar bedoeld, want het is buiten natuurlijk gewoon echt heel leuk! Maar ze aanvaardt je hulp niet als ik het correct interpreteer (of met veel tegenzin), ze wil niet trager.

Je kan bv proberen eerst even te longeren voor je vertrekt zodat je de confrontatie mijdt omdat ze al wat energie kwijt is of je kan het positiever maken door met voedselbeloningen te werken in het bos (je moet trager, maar je krijgt wel wat lekkers). OF je kan gaan oefenen op stukken waar het veilig is om af en toe wat harder te gaan en daar dan belonen met een stukje galop als ze flink op je hand reageert. Ze moet leren dat ze heus wel af en toe wat harder mag, maar op de momenten dat jij het veilig acht.

Wanneer ze eenmaal aanvaardt dat jij het tempo bepaalt, is het hulpmiddel weinig relevant, tenzij in blinde paniek. Ikzelf zou nooit zonder bit de weg opgaan (we met bv dubbele optoming) omdat ik altijd een rem wil hebben, zelfs als het paard perfect opgevoed is, maar dat is natuurlijk persoonlijk.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 18:33

Cinnepin schreef:
Clasical schreef:
Bitloos is ook niet drukloos, ook dan word druk gebruikt enkel op andere plaatsen.
Het schakelen tussen vragen en loslaten ( fingerspitzengefühl)wat je op een bit makkelijk kan doen bereik je mi nooit volledig met bitloos.
Liever de “vraag” duidelijk kunnen vragen aan je paard en daarop de juiste reactie krijgen dan vaag en onduidelijk te zijn doordat je de “vraag” steeds maar half stelt.
Ik zie persoonlijk liever een ruiter met een zachte en stille hand en een paard met een mond als boter waar een goed bit in hangt dan een bitloze optoming waarbij toch nog hard ingewerkt moet worden of het paard niet geheel losgewerkt is en dus niet correct door het lijf loopt.
Ben zo ook nog niet veel tegengekomen en als het wel zo was werd het paard in de basis wel op een bit gereden waarvan soms bitloos.



Dat laatste is toch appels met peren vergelijken? Harde hand bitloos en zachte hand met bit.....[/quot

Ik stel alleen wat ik zelf liever zie, uiteraard zijn er ook zachte handen op bitloos en harde handen op bit ( die laatste het meeste zelfs).
Iemand met een harde hand op bit zal ook een harde hand op bitloos hebben.
Ik vind alleen dat “ bitloos” niet een opzichzelf staand iets is wat vanzelfsprekend als vriendelijk te beschouwen is.

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Super zacht bitje of toch maar bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 18:54

@ Caliscal, als je nou eens zachte handen bitloos met zachte handen met bit vergelijkt heb je een eerlijke vergelijking. En ja dan zie ik liever de bitloze. Mits het hoofdstel wel goed hangt. Ik zie helaas regelmatig neusriemen die te laag liggen en ja dat kan ook kwaad.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Super zacht bitje of toch maar bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 19:00

Uitgaande van die vergelijking, er zijn idd zachte handen op bitloos, wat ik dan ook zie is dat die paarden niet per definitie ligt aan de hulpen staan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20038
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Super zacht bitje of toch maar bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 19:35

Wanneer is je paard voor het laatst bij de tandarts geweest?

Mijn paard had ook zulke vage klachten als ik met bit reed. Dierenarts vond haar gebit er goed uit zien. De tandarts dacht er anders over en heeft mij eens laten voelen. Ik haalde mijn vinger gewoon open aan haar gebit. Na een goede behandeling en wat tijd om de wonden(!) in haar mond te laten genezen accepteerde paard wel braaf het bit. Dus daar zou ik eens beginnen.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 20:00

Heb mooie training gezien van een paard wat door alles heen liep.
Ze zijn eerst op de grond gaan werken met de hulpen en pas daarna, langzaam opgebouwd verder.
Het geheel werd in hele kleine stukjes gehakt, het paard deed het binnen een dag perfect.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Rex_Rolfo

Berichten: 5372
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 20:59

Gypsy schreef:
Wanneer is je paard voor het laatst bij de tandarts geweest?

Goede opmerking!

Cinnepin

Berichten: 8920
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 21:21

Clasical schreef:
Uitgaande van die vergelijking, er zijn idd zachte handen op bitloos, wat ik dan ook zie is dat die paarden niet per definitie ligt aan de hulpen staan.


Dat is echt onzin

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 21:38

Cinnepin schreef:
Clasical schreef:
Uitgaande van die vergelijking, er zijn idd zachte handen op bitloos, wat ik dan ook zie is dat die paarden niet per definitie ligt aan de hulpen staan.


Dat is echt onzin


En waarom is dat onzin?
Als je wat roeptoetert dan graag ook met een onderbouwing anders heb je er niet veel aan in een discussie

felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Re: Super zacht bitje of toch maar bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-18 21:52

Paard gaat standaard ieder jaar naar de tandarts.
Ik heb haar nu 11 jaar en zelf ingerden op 3 jarige leeftijd. Ze is altijd een moeilijke geweest met het bit accepteren.
Zeis nu zo ver dat ze zelf al haar mond open doet voor het bit. En ze kan nu ook prima gereden worden met bit. Mits een zachte nauwelijks inwerkende hand. Maar dat gaat prima. Ze is super op zit en stem te rijden.
Behalve dus als ze iets te enthousiast word. Dan negeert ze stem en zit hulpen en heb je dus echt even het bit nodig wat ze dus niet accepteert.

Vandaar de nadenker of een zachter bit of een bitloos hoofdstel beter geaccepteerd word.

Maar nu ik erover nadenk is het ook een soort protest ze mag op dat moment niet harder. Dus denk dat ze geirreteerd is op het feit dat ze der zin niet krijgt in combi met het bit.
Kan ik wel een ander bit of bitloos proberen maar dan is ze nog steeds geirreteerd. Misschien dat haar reactie dan iets minder fel is.

[O]

suikermeisje

Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Re: Super zacht bitje of toch maar bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 22:04

Maar wat doet ze als ze geïrriteerd is? Gaat ze staken? Gaat ze tegen de hand? Gaat ze schudden? Of?...

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

Careri18
Berichten: 156
Geregistreerd: 18-07-18

Re: Super zacht bitje of toch maar bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 22:16

jij hebt aanleuningsproblemen, die los je niet op door bitloos te gaan rijden.


felicity

Berichten: 11279
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: oudenbosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-18 22:19

Ik kan der met weinig druk bij me houden.

Wel word ze geirreteerd door overdreven diep te gaan lopen, schudden met het hoofd en bijten op het bit.
Ik probeer der terug of bij me te houden doormiddel van diep zitten uitademen en in de teugels te knijpen. En ook weer snel mijn hand te ontspannen dat resulteert weer een in een soort hobbelpaard effect.
Kan het niet zo goed uitleggen het is een gevoel weet niet hoe het eruit ziet.

Maar desondanks is het wel ontzettend fijn dat ik der met lichte ophoudingen bij me kan houden. Het is alleen zo jammer dat ze zo snel geirreteerd is.

[O]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Charc en 65 bezoekers