Doop-etiquette

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

 
 
Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Doop-etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-18 20:03

Omdat Bokt altijd raad weet :D

Aanstaande zondag ga ik voor het eerst naar een doopgebeuren van een jongetje van 8. Nu vroeg ik me af, hoe gaat dat eigenlijk?

Moet ik hem en/of zijn ouders feliciteren, of zeg ik wat anders? En krijgt hij een cadeautje en zo ja, wat is dan leuk?

Ik vind het zo knullig als ik met lege handen aankom of juist als enige iets mee heb.. -O- En dat dat dan vreselijk verraad dat ik geen idee heb van wat er eigenlijk gebeurt :')

Wie kan me een beetje wegwijs manen in de doop-etiquette?


Amado7

Berichten: 10718
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: In het leukste dorp.

Re: Doop-etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 20:52

Zijn het echt christenen of gewoon mensen die het mooi vinden om hun kind te dopen en verder weinig met het geloof hebben?

Als ze gelovig zijn vind ik het altijd mooi om zo n bordje voor aan de muur te geven met een tekst. Die handletteringsbordjes alleen dan met een christelijke tekst.

En anders zou ik gewoon een kaart doen met Gefeliciteerd met de doop van jullie zoon.

Niet perfect is ook goed

lizy29

Berichten: 6233
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Doop-etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 21:02

Is het niet zijn communie? Bij mijn weten worden er dan inderdaad wel cadeaus gegeven aan het kind al zal het wel per kerk verschillen.

https://www.bokt.nl/markt/ad/522801/pension-midden-frankrijk
[HK] [VOLG] Ons project in Frankrijk

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Doop-etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 21:06

Iets kleins, meestal een (christelijk) boekje is wel leuk.
Of iets anders als je niks met het geloof hebt. Of überhaupt niks. Maakt allemaal niet uit hoor.
En verder feliciteren zoals op een verjaardag is wel de norm :P

[o]

fjordjes

Berichten: 11965
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 21:07

Meestal worden ze als baby gedoopt of later als ze (bijna) volwassen zijn als ze kiezen voor het geloof. Ik denk eerder dat het om de eerste communie gaat. Je feliciteerd de communicant en geeft een kadootje. Ik heb nooit de ouders gefeliciteerd. Meestal als je peetoom of peettante bent geef je een groot kado.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 21:19

Ik denk inderdaad ook dat het om de eerste communie gaat. Dat is juist ook rond die leeftijd. Zowel de ouders als het kind feliciteren vind ik dan gewoon netjes en is vrij standaard, net als een cadeautje voor het kind. Kan ook een centje zijn, cadeaubon, bioscoopbon o.i.d.

EDIT al bedenk ik me net dat communie doen meestal in mei/juni/juli is (hier in Brabant). Dus wellicht toch een doop. Als dat zo is, dan denk ik dat het best streng gelovigen zijn. Vaak zie je dat die hun kind op wat oudere leeftijd dopen. Van een oud collega heb ik een filmpje gezien van de doop van hun zoon van 12 jaar. De vader stond dat samen met de pastoor(?) in een bad en die jongen lieten ze dan langzaam achterover en dat bad zakken. Ik had nog nooit zoiets gezien.

Maar ook dan zou ik zowel kind als ouders feliciteren en een cadeau meenemen.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 16-08-18 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-18 21:21

Bedankt voor de reacties! Ik weet niet bij welke kerk of stroming ze zitten.

Poeh Jolandeee, daar vraag je wat. Ik heb de indruk dat ze na een moeilijke periode steun gevonden hebben in een kerk/geloof. We hebben het hier verder nooit over dus ik heb geen idee hoe diep het zit.

Ze noemen het zelf dopen, wat is de communie? Ik dacht zelf dat het misschien een late babydoop was, omdat ze toen nog niet bij de kerk zaten :* Maar dat is compleet mijn eigen idee, haha.

Ik wil er heel graag voor ze zijn om ze te steunen bij iets wat belangrijk voor ze is. Fijn dat ik hier wat handvatten krijg zodat ik het in ieder geval niet verstoor :=

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 21:26

Speirs schreef:
Bedankt voor de reacties! Ik weet niet bij welke kerk of stroming ze zitten.

Poeh Jolandeee, daar vraag je wat. Ik heb de indruk dat ze na een moeilijke periode steun gevonden hebben in een kerk/geloof. We hebben het hier verder nooit over dus ik heb geen idee hoe diep het zit.

Ze noemen het zelf dopen, wat is de communie? Ik dacht zelf dat het misschien een late babydoop was, omdat ze toen nog niet bij de kerk zaten :* Maar dat is compleet mijn eigen idee, haha.

Ik wil er heel graag voor ze zijn om ze te steunen bij iets wat belangrijk voor ze is. Fijn dat ik hier wat handvatten krijg zodat ik het in ieder geval niet verstoor :=


Wellicht ook rekening houden met je kleding. Ik weet niet hoe streng daar naar gekeken wordt in de kerk, maar soms wordt een decolleté, korte rok/jurk tot boven de knie of zelfs een broek niet gewaardeerd.
Al ben ik ook van mening dat je je niet heel anders moet gaan kleden dan waar je je zelf fijn in voelt. Maar misschien even iets om bij stil te staan om ongemakkelijke situaties te voorkomen.

Ingrid_92

Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Doop-etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 21:31

Dopen komt op 8 jarige leeftijd ook wel eens voor. Meestal zijn het dan ouders die eerst niets met het geloof hadden, niet naar de kerk gingen en nu wel en ervoor kiezen hun kind nu alsnog te laten dopen.

Je kunt ze gewoon feliciteren met de doop en een kleinigheidje geven, zoals een kaart, (christelijk) boekje of zo'n bordje met een tekst zoals Jolandeee aangeeft.

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-18 21:31

:wow: de kleren, daar zeg je wat! Moet ik ook nog een outfit scoren.

Wat vervelend *D

Ik waag me niet aan een tekstje hoor, wie weet hoe nauw dat mikt. Maar een boekje is ook een leuk idee! Er was hier wel een christelijke boekwinkel, eens kijken of die er nog is.
Laatst bijgewerkt door Speirs op 16-08-18 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Ingrid_92

Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Re: Doop-etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 21:32

Weet je bij welke kerk ze zitten?

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 21:33

Ik ben christelijk.
Wij dopennde kinderen als baby al.
Soms krijgen we een cadeau. Maar niets groots.
Een christelijk kinderboekje is ook erg leuk.
En ja je kan de ouders en het kind gewoon feliciteren met dit mooie moment

<3 <3 <3 <3

Murthul

Berichten: 17063
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 21:34

Ik denk dat het ook enorm verschilt om welke kerksoort het gaat. Is het een evangelische gemeente, gereformeerd, katholiek? Gaat allemaal anders namelijk. :))

Ik ben gereformeerd opgevoed, gedoopt als baby, maar cadeaus hoorden daar niet bij, wel felicitaties :j

De Turtle.

MyWup

Berichten: 2521
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 21:35

En je hoeft geen speciale outfit te scoren hoor :)

voor portretten: http://www.marianstenekes.webklik.nl
Aprose (Wup x Zelhem) Z2 dressuur

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23370
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 22:23

liss schreef:
En je hoeft geen speciale outfit te scoren hoor :)


Als je alleen korte rokjes hebt beter van wel ;)

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 23:32

Murthul schreef:
Ik denk dat het ook enorm verschilt om welke kerksoort het gaat. Is het een evangelische gemeente, gereformeerd, katholiek? Gaat allemaal anders namelijk. :))

Ik ben gereformeerd opgevoed, gedoopt als baby, maar cadeaus hoorden daar niet bij, wel felicitaties :j



Ik ben ook gereformeerd.
Hier zijn cadeautjes niet gewoon maar heb bij alle kindjes wel een boekje of klein speeltje gekregen. Of een mooie tekst op een bordje. Bij 1 van mijn zoontjes een beeldje.

Cadeau hoeft absoluut niet geef zelf vaak ook niets. Maar als je de kerk achtergrond niet kent en in andere kringen cadeautjes wel Normaal zijn.

Is bijvoorbeeld een tekst of boekje een klein cadeautje niet te overdreven voor gereformeerde mensen en als het wel baptist ofzo is kom je ook niet met lege handen.

Qua kleding gewoon netjes.

<3 <3 <3 <3

Boras
Berichten: 9933
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 23:49

Leg je vragen voor aan de ouders..
Ze zullen vast blij zijn met je interesse.
Zolang je niet weet welke leer ze aanhangen, kan hier niemand iets zinnigs zeggen. En daarna wellicht ook niet.

Nicje87

Berichten: 9844
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Doop-etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 23:57

Ik heb ooit bij een doop een bijbel voor kinderen gegeven.

Denk niet in problemen, maar in oplossingen!
Strooigoed

Ingrid_92

Berichten: 2828
Geregistreerd: 20-05-12
Woonplaats: Stellendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:16

Is het gelukt? :)

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-18 20:48

Leuk dat je het vraagt! Ik had de moeder nog gevraagd, maar zij wist het eigenlijk ook niet. Dus ik had maar gewoon een Donald Duck Pocket gekocht, altijd goed :D Ik kwam niet meer in de stad om iets christelijks te kopen.

Uiteindelijk waren er meerdere kinderen die gedoopt werden en zag ik maar 1 persoon met een cadeautje. Wij hadden het in de auto laten liggen om te geven bij de afterparty maar daar was geen gelegenheid meer voor.

Ik vond het ontzettend lastig dat ik niet op de hoogte ben van de etiquette en alle rituelen enz. Ook tijdens de dienst. Mijn baby gaf een klein kikje en ik hoorde meteen sssssht! Dus ben er maar uit gelopen :x Ik dacht dan ga ik er weer in als ze slaapt maar de deur ging achter me dicht! Gelukkig later ander de kinderen aan weer naar binnen geglipt.

Ik had ook nog eens geen geld voor in het zakje _O- Voelde me vreselijk opgelaten.

Het positieve was dat ik de boodschap die ze de kindertjes mee gaven wel heel mooi vond. En het gaat natuurlijk om de inhoud uiteindelijk :D En ook echt wel leuk om te zien hoe zo'n ritueel gaat, met kaarsen aansteken enz. En de voorganger was zeer hartelijk.

Al met al, weer een ervaring rijker ^)

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Doop-etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 20:58

Oh, dat vind ik wel flauw hoor, gelijk ssshhh als je baby geluid maakt. Kinderen horen er gewoon bij. Bij ons gaan de kinderen onder de 4 tijdens de dienst naar kinderoppas, maar ben ook wel eens in een kerk geweest waar al dat kleine grut gewoon los rond loopt in de kerk tijdens de dienst :+

En geen geld voor het zakje maakt echt niet uit hoor.

[o]


Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-18 21:01

Aan het eind stonden ze trouwens bij de uitgang zodat je ze 'geluk kon wensen'. Zo zei de voorganger het iig. Dus ik zei bij de eerste maar 'veel geluk', maar ving toen op dat de mensen voor en achter me toch 'gefeliciteerd' zeiden, dus ging ik daar maar op over %) Nouja, de intentie was goed zullen we maar zeggen :*

Speirs

Berichten: 1682
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Doop-etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-18 21:06

Haha ja het was echt niet dat ze het op een brullen zette.. Hier was inderdaad ook een kinderopvang maar mijn baby is nog nooit alleen bij anderen geweest dus laat staan dat ik dat dan voor het eerst zou doen bij mensen die ik zelf ook niet ken :n

Het hoeft natuurlijk ook maar één persoon te zijn die sssht zegt, misschien stoorde de rest zich er niet aan maar ik vond het aardig stijf en kreeg van anderen ook geen bemoedigende tegenhanger dus dan maak ik me toch maar het liefst snel uit de voeten.

blokje

Berichten: 7916
Geregistreerd: 24-06-05

Re: Doop-etiquette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 21:24

Nou wat raar dat ze direct sst riepen. Ik ga ook naar de kerk bij ons (gereformeerd) gaan er wel vaker baby's mee de dienst in. Heb het zelf ook wel gedaan. En ja baby's maken geluid

<3 <3 <3 <3

franka75

Berichten: 11192
Geregistreerd: 05-10-09
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 21:40

Je hebt het goed gedaan hoor dopen kan als baby maar ook later dat het kind bewust is of het zelf wil. Gefeliciteerd is ook goed en gewoon nette kleren voor eventueel een vorige keer is ook gewoon goed. Bij de katholieken heb je ook Communie.

Lieve Mixie ik vergeet je nooit


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angelaa2, Callisto04, ComscoreBot, Jet, lanouska, Mariett, marit34, Mirre1415, NogSteedsGek, Queijo, Sandyislief, sinnekinne, Whisky00, xLillith, Zira1994 en 73 bezoekers