Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 21:15

Clasical, sorry dat ik het zeg, maar je klinkt heel weg als iemand die alleen maar t boekje van paardnatuurlijk op dreunt maar nog weinig zelf heeft bekapt.

Ik heb de cursus van paardnatuurlijk óók gedaan, in het begin heeft de cursusleider van 1 van de paardnatuurlijk locaties mijn paarden ook bekapt. Die heeft ook aangegeven dat wij onze paarden op te zachte bodem hielden om de straal weinif/niet bij te snijden. Dat als de straal echt uitsteekt tov de hoef je die echt moet bijsnijden omdat je anders echt paarden krijgt die gevoelig gaan lopen. En betreffende locatie had ook veel eigen paarden waarmee ze reden en hij heeft ook jarenlange ervaring.

Dus hoewel t tot op zekere hoogte klopt wat je zegt moet je ook echt naar t paard zelf kijken. Bij mijn haflinger komt het er eigenlijk op neer dat ik vrijwel altijd de straal toch aardig moet bijwerken omdat ze echt een hele goed ontwikkelde straal heeft (nooit ijzers gehad) en ze anders echt gevoelig gaat zijn. En dat betekent zeker niet dat ij er zo'n smal v'tje van maak, maar echt dat die niet meer (teveel) uitsteekt tov Hoefwand.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''


DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 21:19

@maartje: precies. En wat ik ook belangrijk vind is dat de bijgesneden straal een vlak oppervlak is zonder 'harde' randen. Dus idd geen V'tje met scherpe randen aan de bovenkant.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 21:20

Los van de groeiindicator is het voor de werking van het hoefmechanisme alsnog van belang dat de straal kan meedoen in zijn functie.
Plus dat geen of -weinig contact met de grond de groei dus ook remt.
En groei is vernieuwing en regulatie en dat is wel wat bevordelijk is voor de gezondheid van de voet.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 23:18

Overigens; Alle zoogdieren lopen op hun kussens (stralen), behalve het traditioneel bekapte paard

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 23:42

Er wordt hier niet beweert dat een paard niet op de straal moet lopen. Alleen dat als de straal (teveel) uitsteekt deze bijgesneden moet worden omdat, door hoe wij onze paarden houden, de straal niet voldoende afslijt en dan ongemak kan veroorzaken wanneer deze dan tijdens het rijden op harde ondergrond komt.

Paddock paradise, training en opfok in Noord-Limburg www.ppdegangelt.nl
''Pak m'n hand maar''

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 09:24

@maartje: ik had het niet beter kunnen verwoorden :) , maar Clasical klinkt als iemand die hoe dan ook gelijk wil hebben dus daar is weinig 'eer' aan te behalen...

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 09:38

Maartje1990 schreef:
Er wordt hier niet beweert dat een paard niet op de straal moet lopen. Alleen dat als de straal (teveel) uitsteekt deze bijgesneden moet worden omdat, door hoe wij onze paarden houden, de straal niet voldoende afslijt en dan ongemak kan veroorzaken wanneer deze dan tijdens het rijden op harde ondergrond komt.


Als je paard tijdens rijden op een harde ondergrond komt hebben ze een ondergrond om op te slijten.
Overigens, bij langere tijd op zachte ondergrond is de straal ook zachter en in staat zichzelf af te werpen/vernieuwen.
Alsnog geen reden om te snijden.
Als de straal hard is is dit omdat de ondergrond ook langdurig hard is.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 09:48

En hoelang denk je moet een paard dan eerst pijn lijden voor de straal zover is afgesleten dat het geen pijn meer doet (en wat heb je ondertussen aan kneuzingen aangericht in de hoef ?? )
Als de straal door de ondergrond al zacht is is dit alleen maar pijnlijker voor een paard... elk kiezeltje zal een pijnlijke misstap tot gevolg hebben.

En hoeveel paarden in NL zullen konstant zo gehouden worden dat ze daadwerkelijk een harde straal hebben ?? (en dan bedoel ik niet omdat het toevallig een maand niet geregend heeft :) )

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 09:56

Ik ben ook van mening dat de straal bijgesneden moet worden. Mijn paard werd eerst natuurlijk bekapt, daardoor waren zijn stralen compleet verdrukt. Ondanks dat we veel buitenrijden slijt de straal gewoon niet voldoende. Hij liep ook slecht na het bekappen telkens. Nu wordt hij bekapt door een natural balance hoefsmid, en zijn stralen zijn nogsteeds mooi groot en dragen mee, maar ze zijn wel weer mooi bijgesneden en in zn normale vorm. (Straal zat eerst over de straalgroeve, zo verdrukt was het)

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 11:17

DubbelDun schreef:
De tenen zijn te lang en de voorvoeten zijn kompleet in onbalans (de hoefwand is hol aan de binnenkant en lijkt daar ook hoger dan de buitenkant).


Ah bedankt, hij heeft inderdaad hele holle voeten en draagt eigenlijk alleen op de rand. Ik heb deze foto een halfuur nadat mijn hoefsmid geweest is gemaakt.

suffie schreef:
Even buiten het feit dat de tenen te lang zijn, kan de onbalans ook niet komen door een afwijkende beenstand?


Hij heeft niet al te rechte benen, heeft voorheen in de westernsport gelopen en moest al met zijn 14 jaar met "pensioen" omdat hij flinke artrose had gekregen.

Clasical schreef:
Kan, maar ook een paard met afwijkende beenstand is gebaad bij een goede bekapping.
Teen is idd te lang, je ziet dankzij deze “blonde” hoef ook een kneuzing goed zichtbaar in de zool aan de voorzijde van de toon ( rode streep ).


Waar deze rode streep loopt hoord eigenlijk de hoefwand te zitten, zo kun je begrijpen hoeveel de teen te lang is.
Verder is de achterzijde van de voet, ( straal en hoefballen) onderontwikkeld.
Heeft hij eerder altijd op ijzers gestaan?
Wil er wel aan toevoegen dat ik het super vind dat je anders naar hoeven bent gaan kijken en er kennelijk meer over wilt leren! Respect daarvoor.


Bedankt voor je reactie. Hij heeft vroeger altijd op ijzers gestaan, nu al 3 jaar van zijn ijzers af. Voorheen woonde ik in Zuid Holland en had ik een hele fijne hoefsmid, nu woon ik in Drenthe en eigenlijk nog op zoek naar een goede bekapper, want ik vind dat hij steeds slechter op zijn voeten gaat staan.

Hij loopt soms ook niet helemaal rad, denk dat zijn voeten daar een groot deel van veroorzaken.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 11:32

DubbelDun schreef:
Gypsy schreef:
Over een jaar ziet het er heel anders uit.
Afhankelijk van de genetische 'footprint' en leeftijd van het paard. Sommige paarden staan laag en komen nooit veel hoger.

Een onderontwikkelde straal met nauwe hiel is nooit goed, maar de straal bijsnijden doe ik ook; een te dikke straal is pijnlijk voor een paard en geeft interne drukkingen/kneuzingen.


Ja, maar in een jaar tijd kan wel de hoefwand mooi hol trekken. Dan word de wand niet zozeer langer maar heb je toch echt een heel andere hoef.

Ik zit echt nooit aan de stralen en ze zijn nog nooit te lang geweest.
In een hoefschoen maakt de straal overigens wel contact, met de zool van de schoen.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 11:39

Gypsy schreef:
Ik zit echt nooit aan de stralen en ze zijn nog nooit te lang geweest.
In een hoefschoen maakt de straal overigens wel contact, met de zool van de schoen.
Mits je schoenen met zolen hébt, want er zijn er ook die in het midden open zijn ;)

@Fleda: omdat Quarters vaak al jong ingereden worden zijn ook de hoeven nog klein/smal. Omdat ze dan al jong ijzers krijgen hebben de hoeven ook nooit de kans om uit te groeien. Verder vind 'men' dat een Quarter kleine hoefjes hoort te hebben en een smid die veel/alleen maar western paarden beslaat werkt daar dus aan mee. En als er reining mee gedaan is is dat idd niet best voor de benen en veel paarden halen dan ook de 10 jaar niet.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 15:57

DubbelDun schreef:
En hoelang denk je moet een paard dan eerst pijn lijden voor de straal zover is afgesleten dat het geen pijn meer doet (en wat heb je ondertussen aan kneuzingen aangericht in de hoef ?? )
Als de straal door de ondergrond al zacht is is dit alleen maar pijnlijker voor een paard... elk kiezeltje zal een pijnlijke misstap tot gevolg hebben.

En hoeveel paarden in NL zullen konstant zo gehouden worden dat ze daadwerkelijk een harde straal hebben ?? (en dan bedoel ik niet omdat het toevallig een maand niet geregend heeft :) )


Nu komt het over alsof de meeste paarden een hele dag in een moeras staan en een hele enkele keer op een hardere ondergrond komen..
Als dat de praktijk is dan is het logisch dat een paard gevoelig loopt op het harde, maar dat heeft dan niks te maken met stralen bijsnijden, hoefmechanisme en bekappen.
En als je een gemiddeld Nederlands paard als voorbeeld neemt, tja, die hebben niet eens een straal, laat staan een harde

pien_2010

Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 16:03

Ik lees al heel lang mee om te leren.
Wij wonen in gebied met ruwe ondergrond en heb eentje op blote voeten staan die los aan de hand over de rotsachtige kiezelachtige ondergrond loopt. Ik ga geen foto's laten zien, maar paardje heeft harde stralen, hoeven die heel snel groeien en kei hard zijn. De smid snijdt wel degelijk de stralen wat bij als er bekapt wordt. Ik doe zelf sinds kort tussen bekappen raspen.

Quir

Berichten: 17353
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 16:07

De stralen horen ook wel degelijk wat bijgesneden te worden als ze te groot/dik en/of rommelig worden. Zelfs hier op de rotsige bodem en kneiterharde klei slijt de straal niet zelf.
Als de straal (met name de punt) te dik wordt gaan ze ook gevoelig lopen op de stenen/rotsige paden.

Caira
Berichten: 26055
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 17:09

Clasical, ik heb laatst een clinic van David landreville bijgewoond en die had echt een mooie kijk op de straal, de draagkracht daarvan en wat wel of niet weg te halen. En dat vond ik echt een openbaring. Ja een straal is belangrijk voor de demping, maar hij moet niet wild gaan groeien want dat is voor het paard ook niet fijn. Hier zou ik sowieso de straalgroeven vrij leggen.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 17:14

Al was het alleen maar om ze te kunnen schoonhouden en rotstraal voorkomen.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 17:16

Caira schreef:
Clasical, ik heb laatst een clinic van David landreville bijgewoond en die had echt een mooie kijk op de straal, de draagkracht daarvan en wat wel of niet weg te halen. En dat vond ik echt een openbaring. Ja een straal is belangrijk voor de demping, maar hij moet niet wild gaan groeien want dat is voor het paard ook niet fijn. Hier zou ik sowieso de straalgroeven vrij leggen.


Uiteraard, zoals ik al zei, ik snijd weg wat de voet zelf al aangeeft wat er af moet.
Dus wat er al aan het af gaan is help ik.
Geen losse flappen oid.
Verder laat ik m in zn waarde, evenals de zool.
Heb het bij een gezond bekapt paard nooit tot gevoeligheid of andere problemen zien leiden.
Wat sommige omschrijven als de punt, die snijd ik ook weg tot waar de “werkelijke” straal begint.
Dus ook de flap, niet de werkelijke straal.

Bedankt voor de tip

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:30

Hoeveel tinkers heb je al bekapt Clasical ? :P
Die stralen slijten helaas niet vanzelf. Als je daar een paar weken lange hoefwand afhaalt, steekt de straal nog lekker 1 - 2 cm uit, en vult die de hele straalgroeve. Die snij ik grondig bij hoor. En dan staat het volgende keer weer zo dik. Ik heb sommige stralen zien opknappen van iets meer bij te snijden. Lijkt wel omdat het materiaal eronder steviger kan worden, en de buitenste laag, daarom niet in losse flappen, toch wel 'vuil' en 'aangetast' kan zijn. Haal je er effe een mes langs, moet niet veel te zijn, maar gewoon dat het proper is, lijken ze minder te verdwijnen op termijn ofzo.

Van het rosse paardje in dit topic met de enorme stralen, dat zie ik eigenlijk niet zo graag. Vaak is het een slechte kwaliteit straal, het bindweefsel/Vetkussen daaronder dun en waardeloos en wordt het helemaal geplet. Als dit paard niet goed loopt dan kan het best zijn dat de straal echt in de weg zit bv.

De hoefwand is best kort, maar eerder omdat die verder afgebrokkeld is. Zou toch ook iets meer wand willen, maar wat er niet is kan je er niet aanzetten (of wel maar das geen echte hoef dan :P )
Kan best dat dit vanzelf nog goedkomt, anders ga je drastischer in moeten grijpen. (Behandelen/voetjes weken tegen schimmel, de losse gedeelten zelf hoog genoeg weghalen , ... etc . Je hebt ze nog niet zo lang, kijk even hoe die voetjes evolueren.

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:35

Interessante discussie hierboven :j mijn merrie heeft heel erg dikke stralen aan de achterhoeven, dus niet zo handig...

Heeft er iemand ervaring met pulsatie in alle benen (dus niet enkel vooraan)? Ze staat nu nog in de kliniek, maar vinden het probleem tot zover niet. Wordt morgen getest op EMS en gaan behandelen ofwel met glucose ofwel met cortisone. (Ontsteking in bloed gevonden, maar geen enkele hint naar de plek waar de ontsteking zit)

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 20:57

Hebben ze al gekeken met een warmtecamera waar evt fel rode plekken te zien zijn ??

Kirania

Berichten: 1636
Geregistreerd: 19-06-11
Woonplaats: In de bebouwde kom

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:11

Dat is inderdaad nog niet gebeurd, kan ik zeker eens navragen als ik feedback krijg over de EMS! Wie weet toont dat eventueel een specifiekere plek ipv het algemene lome ziektebeeld dat ze heeft. Het rare van het geval is dat ze niet mankt, maar wel kort loopt. En dus ja, die pulsatie in elk been...

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:18

Een pulsatie in alle benen kán een begin van hoefbevangenheid zijn die getriggerd wordt door iets ergens anders in het lichaam.

Clasical

Berichten: 1584
Geregistreerd: 25-09-14
Woonplaats: Arnemuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 21:44

GaelleS schreef:
Hoeveel tinkers heb je al bekapt Clasical ? :P
Die stralen slijten helaas niet vanzelf. Als je daar een paar weken lange hoefwand afhaalt, steekt de straal nog lekker 1 - 2 cm uit, en vult die de hele straalgroeve. Die snij ik grondig bij hoor. En dan staat het volgende keer weer zo dik. Ik heb sommige stralen zien opknappen van iets meer bij te snijden. Lijkt wel omdat het materiaal eronder steviger kan worden, en de buitenste laag, daarom niet in losse flappen, toch wel 'vuil' en 'aangetast' kan zijn. Haal je er effe een mes langs, moet niet veel te zijn, maar gewoon dat het proper is, lijken ze minder te verdwijnen op termijn ofzo.

Van het rosse paardje in dit topic met de enorme stralen, dat zie ik eigenlijk niet zo graag. Vaak is het een slechte kwaliteit straal, het bindweefsel/Vetkussen daaronder dun en waardeloos en wordt het helemaal geplet. Als dit paard niet goed loopt dan kan het best zijn dat de straal echt in de weg zit bv.

De hoefwand is best kort, maar eerder omdat die verder afgebrokkeld is. Zou toch ook iets meer wand willen, maar wat er niet is kan je er niet aanzetten (of wel maar das geen echte hoef dan :P )
Kan best dat dit vanzelf nog goedkomt, anders ga je drastischer in moeten grijpen. (Behandelen/voetjes weken tegen schimmel, de losse gedeelten zelf hoog genoeg weghalen , ... etc . Je hebt ze nog niet zo lang, kijk even hoe die voetjes evolueren.


Ik laat geen weken hoefwand staan, mischien is dat de truc.
Als ik centimeters hoefwand verwijder dan doe ik dat niet in 1 x zodat de straal de tijd krijgt.
Ik ga in deze discussie uit van een natuurlijk bekapte voet.

GaelleS

Berichten: 1976
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Foto- en discussietopic (on)beslagen paardenhoeven II

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 10:21

Niet iedereen laat elke 3 weken een bekapper komen. Bij die tinkers groeit het gewoon allemaal zo idioot hard, veel mensen laten liever hun tinker doen dan er zelf op te staan zwoegen. Dan nog, zijn er stralen die niet genoeg mee slijten en vooral geplet worden. Paarden die vaak op beton staan hebben dan zo glad geschaafde hoefjes met een hele korte hoefwand, soms te kort, maar wel een veel te dikke straal. Ze lopen er echt wel poedersuiker van soms. En dan? Nog steeds straal laten staan ? Die kunnen er heel mooi uit zien maar geen nut om er niks af te doen. Heb zo 2 recente voorbeelden. Zal de foto's eens uploaden van die voetjes straks :p


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: IASCrawler en 46 bezoekers