Krijgt mijn Shetlander teveel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
LunaUniflame
Berichten: 14
Geregistreerd: 19-05-18

Krijgt mijn Shetlander teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-18 01:11

Hoi,

Om een lang verhaal kort te maken, mijn Shetlander staat sinds kort van 's ochtends tot 's avonds op de wei (met vrije uitloop naar de paddocks etc.) en heeft ook beschikking tot onbeperkt hooi. Nou krijgt hij 's ochtends een heel klein beetje brok (weet zo 1, 2, 3 niet welke). Krijgt hij nu teveel suikers binnen? Ik ben er overigens wel veel mee bezig (wandelingen, VD, longeren, rijden (door een ruitertje)).

Volgens de hoefsmid heeft hij in het verleden hoefbevangenheid gehad, maar volgens de vorige eigenaren niet. Hij is niet te dik.

Alvast bedankt,

Luna


Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Re: Krijgt mijn Shetlander teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 01:23

Als hij niet te dik is, krijgt hij niet te veel. 1+1=2 :Y)

LunaUniflame
Berichten: 14
Geregistreerd: 19-05-18

Re: Krijgt mijn Shetlander teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-18 01:54

Nee, hij is (nog) niet te dik. Dit is sinds een paar dagen pas zo, dus zoveel verschil is er nog niet te zien.

capopjekop

Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Krijgt mijn Shetlander teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 02:41

Dat ligt geheel aan de voedingswaarden in je gras en hooi. Voor de meeste shetten is de hele dag gras en hooi te veel van het goede

SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Krijgt mijn Shetlander teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 14:05

Gras + onbeperkt hooi en dan ook nog eens brok (wat shets niet nodig hebben) is vragen om (weer )hoefbevangenheid...
Schrap de brok, en minder in de wei, meer in de paddock als dit mogelijk is.

Goed dat je twijfelt want dit alles is echt teveel.

LunaUniflame
Berichten: 14
Geregistreerd: 19-05-18

Re: Krijgt mijn Shetlander teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-18 14:29

Brok heb ik inderdaad geschrapt. Apart zetten is mogelijk, maar dan kan hij niet meer bij de andere paarden & dat vind ik voor hem niet leuk. Het probleem is dat de andere paarden niet van mij zijn, en de eigenaar ze wel gewoon op het land laat lopen. Ik ben als de dood dat mijn Shet nu veel te dik gaat worden en andere gezondheidsklachten gaat krijgen.

Is het wel mogelijk hem de hele dag op het land te hebben staan, en dan een beetje hooi voor de nacht neer te zetten i.p.v. de hele dag??


monnikenburg

Berichten: 2448
Geregistreerd: 03-09-10

Re: Krijgt mijn Shetlander teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 14:31

kan je hem overdag geen graasmasker opzetten zodat hij niet te veel gras kan eten?

Op 21-11-2011 geheel onverwachts afscheid moeten nemen van onze gouden kanjer Bryn Storm. Rust zacht lieve knul, we zullen je nooit vergeten.

SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 14:46

LunaUniflame schreef:
Brok heb ik inderdaad geschrapt. Apart zetten is mogelijk, maar dan kan hij niet meer bij de andere paarden & dat vind ik voor hem niet leuk. Het probleem is dat de andere paarden niet van mij zijn, en de eigenaar ze wel gewoon op het land laat lopen. Ik ben als de dood dat mijn Shet nu veel te dik gaat worden en andere gezondheidsklachten gaat krijgen.

Is het wel mogelijk hem de hele dag op het land te hebben staan, en dan een beetje hooi voor de nacht neer te zetten i.p.v. de hele dag??



Nee, je kan hem beter goed hooi geven dan alle suikers van het gras de hele dag lang.

shetjeIris

Berichten: 378
Geregistreerd: 06-04-13

Re: Krijgt mijn Shetlander teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 14:53

Ik denk wel dat jouw hoefsmid goed kan beoordelen of jouw shet gevoelig is voor bevangenheid. Hij hoeft natuurlijk ook niet perse kreupel gelopen te hebben bij de vorige eigenaar om toch tegen het bevangen aan te hebben gezeten.
Ik zou er toch bang voor zijn dat dit vroeg of laat te veel voor hem gaat zijn en voorkomen is meestal beter dan genezen..

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 14:57

Ik ga mee met de voorgangers, dat het wat te veel is, maar weet je wat hij ervoor kreeg en hoe hij het daarop deed? Dat zou je een indicatie kunne geven van hoe snel hij bijkomt :)

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

LunaUniflame
Berichten: 14
Geregistreerd: 19-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-18 16:29

Ik heb hem nog niet zo lang. Bijna 3 maand. Nou moet ik zeggen dat ik deze hoefsmid niet zo geweldig vindt, maar dat ter zijde. Ze krijgen in ieder geval 's avonds een slow-feeder gevuld met hooi, en gaan 's ochtends dan weer de wei op. Een graasmasker zou ik kunnen proberen, maar ik ben hier zelf niet zo'n voorstander van. Gras + hooi is dus echt te veel?

SinneJ

Berichten: 3077
Geregistreerd: 02-04-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:32

LunaUniflame schreef:
Ik heb hem nog niet zo lang. Bijna 3 maand. Nou moet ik zeggen dat ik deze hoefsmid niet zo geweldig vindt, maar dat ter zijde. Ze krijgen in ieder geval 's avonds een slow-feeder gevuld met hooi, en gaan 's ochtends dan weer de wei op. Een graasmasker zou ik kunnen proberen, maar ik ben hier zelf niet zo'n voorstander van. Gras + hooi is dus echt te veel?


Beide onbeperkt op deze manier is te veel (denk ik). Als je al zorgt voor een goede slowfeeder voor het hooi en verder geen brok, heb je een goed begin gemaakt, maar ik zou vooral opletten wat het gras betreft in bepaalde periodes.

Men mag nooit vergeten dat de dressuur er is voor het paard. Het paard is er niet voor de dressuur.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:36

Onze Shet krijgt onbeperkt gras, onbeperkt hooi en nog krachtvoer (400 gram Cavalor strucomix original, Marstall force). Ze is nu 8 en nog nooit bevangen geweest. Ze is ook niet te dik, staat momenteel niet hoog in het werk. Ze stopt wel met eten als ze vol is en gaat dan staan slapen. Het zou dus best kunnen dat jouw pony prima om kan gaan met wat hij nu te eten krijgt. Een slowfeeder hooi voor de nacht is prima; eet alleen hij uit die slowfeeder of ook anderen? Je zou eens kunnen wegen wat hij krijgt aan hooi en wat er 's ochtends nog over is.
Een graasmasker heeft ook mijn voorkeur niet. Misschien kun je afspreken dat jouw pony bijv van 8 tot 14u in de wei staat en daarna op de paddock met hooi?

Qua brok zou ik kijken naar een vitaminebrokje, bijvoorbeeld Pavo Vital of Marstall Force. Zit weinig energie in, maar wel vitaminen en mineralen.

Oy with the poodles, already

MirandaMalik

Berichten: 9878
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Re: Krijgt mijn Shetlander teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 16:49

Mijn shet die te dik is en gevoelig voor hoefbevangenheid krijgt 4x per dag een dunne plak nat hooi (de suikers eruit gespoeld door het weken)in een hooinet met fijne mazen.
En twee eierdopjes vitaminekorrel.
En hij eet nog ongeveer één plak stro.
Dat is al meer dan genoeg voor hem.

Ik zou regelmatig duidelijke foto's nemen zodat je goed kan vergelijken of hij dikker wordt.
Dan kun je op tijd ingrijpen mocht het zo zijn.

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****

Kcinarual
Berichten: 455
Geregistreerd: 17-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 17:24

LunaUniflame schreef:
Nee, hij is (nog) niet te dik. Dit is sinds een paar dagen pas zo, dus zoveel verschil is er nog niet te zien.


Ah oke, verkeerd begrepen. Voor op het gras zou ik dan een graasmasker om doen, Cheepoo heeft een mooie die de neusgaten goed vrij houdt. Hooi zou je kunnen weken, maar ik denk dat je met een graasmasker al veel verschil maakt.

Castilja

Berichten: 2500
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Krijgt mijn Shetlander teveel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-18 10:12

Inderdaad een grasmasker. Al is het voor je eigen gemoedsrust. Deze zijn natuurlijk ook in verschillende formaten te krijgen, kun je daar altijd een beetje mee experimenteren.

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-18 01:00

Mijn shetlanderruin van 10 staat op de weide van 10u tot 8u +- krijgt 3 x daags voordroog (in de winter 4 x) uit fijnmazige netten. (wel eerlijk delen met 2 fjorden en 2 tinkers) en als we het tot onze beschikking hebben krijgen ze takken van wilgenbomen of fruitbomen om op te kauwen, werkt goed tegen de verveling en ze laten soms zelfs hun hooi ervoor staan.

Aan krachtvoer krijgt hij 100 gram metazoa (wat ik aan het mengen ben met purefeed balance) 2 schepjes psylium, tegen het zand, 1,5 schepje magnesium en een handje van ''the good stuff'' natures best van pavo.

hij staat niet schokkend hoog in het werk (1 x pw lange lijnen, 2 x pw mennen 1 x pw longeren/fietsen/wandelen) en is nu voor het mooie ietsjes te dik, maar nog zeker niet ongezond, hier waak ik wel heel erg voor.
Voordeel van mijn shet is wel dat hij stopt met eten wanneer hij voldaan is.

het schrappen van brok lijkt mij niet handig als hij er op vaste tijden door de stal zelf gevoerd word, hier kan je nijd van krijgen. Ook loop je het risico dat hij te korten gaat krijgen omdat het gras en het hooi qua samenstelling best wel eenzijdig is betreft grassoorten. Liever dan een dagdeel op lang! gras en daarna in de paddock met hooi.
Een graasmasker kan maar moet je mee opletten dat hij zijn tanden niet scheef afslijt of wondjes krijgt.
Het zou mijn keuze niet zijn in iedergeval

ik ben nu aan het overstappen op dit voer:
https://www.purepaardenvoeding.nl/produ ... e-balance/
Kan je nog niet exact vertellen hoe het bevalt omdat ik nog aan het mengen ben met metazoa, het gaat niet zo heel snel ;) ik moet er wel een handje van 'the good stuff' (natures best) doorheen doen omdat hij het nog wel eens laat staan. Iets met kieskeurig ;).

je zou er voor kunnen kiezen om het voer klaar te zetten, 2 of 3 bakjes per dag afhankelijk van hoe vaak er krachtvoer word gegeven. verder kun je kijken of je fijnmazige hooinetten kunt bestellen en die volstoppen met hooi of van die haybrix.
en verder voer het werk langzaam maar zeker op! hij hoeft geen 6 dagen een uur te werken maar als je eens begint met 2 dagen wat intensiever werken en 2 dagen rustiger aan doen bouw je ook wat condtie en spieren op en hou je hem ook wat beter op gewicht.

voor ideeën/inspiratie mag je altijd een pbtje doen :)

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 143 bezoekers