Voer nijd gaat dit over?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Voer nijd gaat dit over?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 19:39

Hoi,

Een vriendin van mij heeft haar pony bij mij gestald staan, de pony komt uit de handel.

Staat bij mij 24/7 buiten, van 06.00 tot 20.00 op de wei met voldoende gras en om 20.00 gaat de wei dicht en krijgen ze brokjes en om 22.00 krijgen ze weer voldoende hooi om tot 06.00 te kunnen eten.

De brokken krijgen ze gescheiden van elkaar dus ze kunnen rustig eten, nachten hebben ze op 3 plekken hooi ruim van elkaar.

Nu het probleem de pony heeft echt vanaf het begin af aan al fors voer nijd. Als ik met de brokken zijn ruimte in loop en hij vind dat het te lang duurt voor hij te eten krijgt dan draait hij de kont naar mij toe en gaat trappen, vanaf dat moment ben ik hem brokken gaan geven als hij achter een draad staat ik schuif zijn voerbak er onder door.
Alleen hij begint zijn bakje op te kieperen en eet dat alles op vanuit het zand.
Ik zet zijn bak nu dus in zijn hooi bak. Maar dar betekend wel weer dat ik bij hem moet lopen met de voerbak in de hand terwijl hij als Lassie rondjes om mij heen loopt te drijven.

Dit doet hij ook met hooi voeren maar dat hou ik de kruiwagen tussen ons in.

Ik heb vanavond een men zweep mee de bak in genomen toen ik hem brokken bracht.

Maar hoe los ik dit op en is dit op te lossen?

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Voer nijd gaat dit over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 19:51

Ja hoor, is op te lossen. Zweep mee is altijd handig, want je moet je ruimte gaan claimen. Bakje neerzetten en ervoor gaan staan. Jouw bakje. Als de pony zich weet te gedragen, bij mij is dat stilstaan op gepaste afstand (en wat die afstand is bepaal ik) óf weglopen, geef ik het bakje pas weg. En dan nog opletten: doe ik een halve pas opzij en komt ie vol aangestormd, kan ie opnieuw wegwezen en beginnen we overnieuw. Je zal merken dat het in het begin heftiger wordt; pony snapt ineens niet meer wat nu de bedoeling is, want jij bepaalt en niet hij (zij?). Dat kan bij de pony dus wat extra frustratie opleveren ("ik snap hier niks van, zo gaat het anders nooit"). De zweep neem je mee als 'afstandhouder' en voor je eigen veiligheid als er ineens achterbenen of ontblote tanden op je afkomen.

Oy with the poodles, already

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Voer nijd gaat dit over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 19:57

Ik verplaats dit topic naar Omgang en paardengedrag.

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 19:59

C_arola schreef:
Ik verplaats dit topic naar Omgang en paardengedrag.


ah top zo iets zocht ik

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 20:00

Hilary schreef:
Ja hoor, is op te lossen. Zweep mee is altijd handig, want je moet je ruimte gaan claimen. Bakje neerzetten en ervoor gaan staan. Jouw bakje. Als de pony zich weet te gedragen, bij mij is dat stilstaan op gepaste afstand (en wat die afstand is bepaal ik) óf weglopen, geef ik het bakje pas weg. En dan nog opletten: doe ik een halve pas opzij en komt ie vol aangestormd, kan ie opnieuw wegwezen en beginnen we overnieuw. Je zal merken dat het in het begin heftiger wordt; pony snapt ineens niet meer wat nu de bedoeling is, want jij bepaalt en niet hij (zij?). Dat kan bij de pony dus wat extra frustratie opleveren ("ik snap hier niks van, zo gaat het anders nooit"). De zweep neem je mee als 'afstandhouder' en voor je eigen veiligheid als er ineens achterbenen of ontblote tanden op je afkomen.


zo heb ik het nu idd gedaan.

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Voer nijd gaat dit over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 20:02

Volhouden :D Bij mijn "ik heb altijd honger en al het eten is van mij" merrie is het ook gelukt :)

Oy with the poodles, already

ThioroJarig

Berichten: 3982
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 20:04

Eens met Hilary. Dit is op te voeden.
Mijn merrie had dit in het begin ook. Eten kon niet snel genoeg komen en oren gingen platter dan plat. Uiteindelijk begon ze soms ook te trappen (mij en staleigenaar nooit, maar 2 mensen heeft ze wel letterlijk stal uitgebonjourd). Toen besloten dat enkel ik of staleigenaar gingen voeren en dat mevrouw wat manieren moest leren.
Stormde ze haar stal in bij het binnen zetten dan werd ze er net zo snel weer uitgehaald en probeerden we opnieuw tot we rustig de stal in konden wandelen. Eenmaal in de stal, wederom rustig naar de voerbak, stormen was weer achteruit gestuurd worden.
Daarna bij het eten geven, wachten tot ze toestemming had om naar de voerbak te gaan, persoon dus tussen voerbak en haar.
Eenmaal dat bevestigd, bij het binnen zetten, braaf wachten tot we rustig het halster uit hadden.
Etc etc.
Zweep hebben we niet nodig gehad, zwieper met het halstertouw heeft ze wel eens gehad.
Bootcamp heeft een week of 2 geduurd en toen had ze het begrepen.
Nu kan ze rustig in de stal eten, op de poetsplaats, los in de wei naast andere etende paarden enz.

Mizora

Berichten: 18071
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: Voer nijd gaat dit over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:20

Wij voeren de paarden op een kaal stukje in de stal. Ze hebben te wachten op het zaagsel als we de bak omkiepen (ze krijgen allebei dikke slobber/ geweekte brok) en als ze dat niet doen zetten we ze achteruit, zo nodig met een zwieper van het halster (we hebben ze net binnen gezet als we het voer geven).

Edgar trok blijkbaar, toen de situatie nog anders was en er ook 2x pd gevoerd werd) bij de stagiaires de bak voer uit hun handen s ochtends en dan had hij al staan slaan met zijn voorbeen, ze kiepten de bak niet om maar hadden al flinke moeite de bak af te geven. Hij had dan de hele nacht hooi gehad (hooinet niet leeg s ochtends). In dezelfde periode voerden wij hem s avonds en soms had hij daarvoor al een tijdje zonder hooi gestaan, de buurman wilde hij nog wel eens een beuk geven, maar hij wachtte toen al netjes op het zaagsel totdat we de bak hadden omgedraaid en "ga maar" gezegd hadden. Het was dus niet zo dat hij het gedrag al kwijt was helemaal toen hij het netjes kon doen.

Maar ik zou in jouw geval zeker een zweep meenemen, daarmee kan je hem sturen zonder dat je binnen schopbereik bent.

Mijn laptop heeft een instortend toetsenbord en verdraagt geen los toetsenbord meer. Hierdoor doen o.a. de backspace en Q (alt 81 en alt 113) het niet meer, en voegt hij soms letters dubbel toe, of geeft hij ze juist niet door. Mijn tablet daarentegen heeft een overactieve autocorrect. Mijn teksten zijn daardoor wel eens een zooitje.

koetjeboe

Berichten: 4402
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 21:31

Geloof dat hij het nu al begrijpt net met hooi brengen liep hij op een afstandje mee naar de bak.
Dus het tikje wat hij straks kreeg is hem wel duidelijk.
Ik ga het voorlopig idd ff doen met de zweep erbij.
Hij moet maar leren dat hij hier genoeg te eten heeft en echt niet bang hoeft te zijn dat hij niks krijgt.
Toen mijn vriendin hem kocht was hij niet heel mager maar de ribben kon je zien, en toen was hij al enkele maanden van de handelaar of in elk geval in nederland we zijn er vrij zeker van dat hij uit het buitenland komt. Vermoed dat hij daar niet altijd goed te eten heeft gehad.

[OV] [PG] Gez. Haflinger Daantje/Alie 11 jaar. Wie kent haflinger Alie van de lohofte of wel Daantje


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Voer nijd gaat dit over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 07:56

Mijn merrie heeft in het verleden honger gehad, dat weet ik zeker. In sommige gevallen was het dan letterlijk knokken voor je eten, maar dat hoeft nu niet meer en is naar mensen toe niet acceptabel. Naar de andere pony's overigens ook niet, dus als ze zich misdraagt (altijd naar de Shet, want die kan ze aan :roll: ) sturen wij haar weg, de paddock uit. Dan krijgt eerst de rest hun voer en daarna zij pas. Normaal krijgt ze als eerste eten, omdat ze zich dan (meestal) netjes gedraagd. Maar als het naar haar zin te lang duurt, moet de Shet het dus ontgelden. Ik heb haar op de vorige stal in het begin steeds aan een halster meegenomen met voeren, of juist even haar meenemen de paddock uit tot iemand anders het hooi had uitgedeeld en de voerbakjes had neergezet.

Overigens claim ik ook de hooibakken en de kruiwagen als ik daar bezig ben. Ze mogen niet uit de kruiwagen eten, en ook niet uit de hooibak als ik er nog mee bezig ben. Als iemand z'n neus over de rand doet is "ehh!" of keel schrapen genoeg. Als ik klaar ben, stap ik achteruit en zeg ik "toe maar". Eigenlijk stappen ze dan heel rustig naar de bak en beginnen te eten.

Oy with the poodles, already


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 bezoekers