Voor een ieder ander de normaalste zaak van de wereld..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
cindyy_1993

Berichten: 436
Geregistreerd: 10-02-14
Woonplaats: Middenbeemster

Voor een ieder ander de normaalste zaak van de wereld..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-18 14:20

Voor mij en mijn paard is het echter een heel groot probleem geweest.. De stal in en uit.
Maar nu na 2,5 jaar veel ups en downs lijkt dit eindelijk "opgelost"!

Ons verhaal;

In december 2015 kocht ik mijn paard; Festival. Een toen 5 jarige KWPN ruin van Vivaldi x Gribaldi.
Vanaf dag 1 dat ik hem had ging hij eigenlijk al met wat spanning de stal in en uit. Na een maand was dit echter zo ernstig geworden, dat we met 5 man een uur bezig waren om hem zijn stal uit te krijgen. Ik kan je vertellen.. Ik was wanhopig.. Diezelfde avond is er iemand langs geweest om met hem te werken. Haar was het echter niet gelukt om hem op stal te krijgen, dus belandde hij voor een paar nachten in de "therapie box".

Afbeelding

Enkele dagen later kwam er weer iemand met hem werken.. Zonder succes... Tot steigeren aan toe en uiteindelijk verloor deze persoon zijn geduld en heeft 3 uur aan zijn hoofd staan trekken met een scheve atlas en beknelde zenuw en daardoor verlamde lippen tot gevolg. Na behandeling van de ostheopaat was dit na 2 weken gelukkig weer in orde. Vele stalgenoten begonnen toen al te roepen "breng hem terug naar de vorige eigenaar, hier ga je geen plezier aan beleven". Ik hield echter vol. Echt niet dat ik hem terug zou brengen.

Afbeelding

Na daarna nog 1 nacht in de therapie box te slapen hebben we het weer in een gewone stal geprobeerd. En plotseling liep hij daar weer in. Dit is eigenlijk de afgelopen 2 jaar continu zo gegaan met ups en downs. We kregen hem er altijd wel in en uit. Alleen in november 2016 heeft hij nog 2 nachten in de therapie box geslapen omdat hij toen weer een flinke terugval had. Maar verder kon ik er mee leven dat het met wat meer moeite ging. Om hem eruit te halen hadden we al een patroon ontwikkeld; Halster om, buiten wachten, meneer loopt een rondje linksom en komt er dan zelf rustig uit. Ook hier kon ik mee leven; als hij maar rustig eruit liep.

Tot afgelopen mei. Ik was op vakantie en hij had zo'n heftige terugval dat we hem 2 weken lang niet in zijn eigen stal kregen. Ook het trailerladen was na een heel lange heel goede periode (hij liep er volledig zelfstanding en ontspannen in en uit) ineens weer een probleem. Ik was wanhopig. Zat met mijn handen in het haar. Dit kon zo niet langer. Na een oproep op Facebook met enorm veel reacties heb ik een trainingsstal voor hem gezocht waar hij intern kon om van zijn angsten af te komen. 26 mei hebben wij hem daarheen gebracht. Gelukkig was het in de buurt en kon ik hem dagelijks opzoeken.

En wat is dit een onwijs goede keus geweest! Ik heb mijn paard in een zeer korte tijd zien veranderen van een onzeker, angstig paard naar een blij paard met veel meer zelfvertrouwen en rust. Zijn hele uitdrukking in zijn gezicht is veranderd. Hij loopt zonder spanning de stal in en uit en ook de trailer gaat zo onwijs goed. Wat was nu precies het probleem? Ik durf het niet precies te zeggen. Het was ten eerste een groot deel leiderschap. Door mijn steeds groter wordende onzekerheid bij de stal, werd het voor hem ook een steeds grotere stap om de stal in te gaan. Nu ik weer vertrouwen in hem en de stal heb, merk ik dat hij ook mij weer begint te vertrouwen. We hebben beiden zoveel geleerd. Ook leuke dingen; zo kan hij nu inparkeren bij het opstapje. Super handig! We staan nu nog steeds op de trainingsstal, maar hebben geen training meer. Wel oefenen we zelf regelmatig nog veel grondwerk en andere leuke afwisselende dingen met het opstapje en bijvoorbeeld een zeiltje. We gaan over 2 weken een weekje op instructieweek en daarna verhuizen we gelijk naar een nieuwe plek waar we hopelijk deze grote vooruitgang vast kunnen houden.

Nog een filmpje van hoe goed hij het nu doet:
https://www.facebook.com/cindyy1993/videos/10215568050745762/

Wat ik met dit topic wil bereiken? Geen idee eigenlijk.. Ik wilde het vooral even kwijt.. En meegeven dat het goed is om hulp te zoeken bij dit soort problemen! Ik heb dit erg lang uitgesteld en eigenlijk werd het probleem alleen maar groter. Het is even een investering, maar uiteindelijk heb je er alleen maar profijt van :)

Succes is not final. Failure is not fatal. It is the courage to continue that counts.
CDL Festival (Vivaldi x Gribaldi): ZZL+13 | Festival bij de tulpen
Volg ons op Instagram


Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:24

Nog nooit gehoord dat een paard zijn stal niet in en uit durft, lastig probleem! Zou toch wel ergens vandaan moeten komen zou je zeggen. Superfijn dat het nu opgelost is.
Heb je overwogen je paard 24/7 buiten te zetten is toch een vraag die bij mij op komt?

Sintara

Berichten: 7382
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:29

Wat goed dat je hulp hebt gezocht en dat het nu goed gaat!

Je moet maar zo denken.. Een echte leider weet wanneer ze iets moet delegeren ;) .

[PP] Mel en ik in Denemarken
<3 Mel, mijn stoere OTTB

cindyy_1993

Berichten: 436
Geregistreerd: 10-02-14
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-18 14:30

Mloes schreef:
Nog nooit gehoord dat een paard zijn stal niet in en uit durft, lastig probleem! Zou toch wel ergens vandaan moeten komen zou je zeggen. Superfijn dat het nu opgelost is.
Heb je overwogen je paard 24/7 buiten te zetten is toch een vraag die bij mij op komt?


Dit is zeker iets wat vaker genoemd is als oplossing, maar dit is geen oplossing.
Hiermee ga je alleen het probleem uit de weg. Hij zal toch ooit een keer een stal of andere lagere doorgang in moeten.. Dan is het toch handig als je weet dat dat gewoon gaat :)

Succes is not final. Failure is not fatal. It is the courage to continue that counts.
CDL Festival (Vivaldi x Gribaldi): ZZL+13 | Festival bij de tulpen
Volg ons op Instagram

Mloes

Berichten: 5172
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:32

cindyy_1993 schreef:
Mloes schreef:
Nog nooit gehoord dat een paard zijn stal niet in en uit durft, lastig probleem! Zou toch wel ergens vandaan moeten komen zou je zeggen. Superfijn dat het nu opgelost is.
Heb je overwogen je paard 24/7 buiten te zetten is toch een vraag die bij mij op komt?


Dit is zeker iets wat vaker genoemd is als oplossing, maar dit is geen oplossing.
Hiermee ga je alleen het probleem uit de weg. Hij zal toch ooit een keer een stal of andere lagere doorgang in moeten.. Dan is het toch handig als je weet dat dat gewoon gaat :)


Nee heb je zeker een punt, dat is geen oplossing maar symptoombestrijding.

anjali
Berichten: 15042
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:32

Zou het niet kunnen komen van de rand bovenaan zijn stal,dat hij zich daar ooit aan gestoten heeft? Ik ga nu uit van de foto met het steigerende paard die je plaatste. Hij lijkt me ook erg groot en de deuropening van die stal laag.Maar die therapiestal heeft dus geen rand bovenaan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110635
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:35

Heb je hier al niet eerder een topic over geopend?
Er staat me iets bij van een paard dat alleen uit zijn stal wilde komen als hij een rondje linksom draaide.
Wat fijn dat het nu beter gaat!

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

pien_2010

Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:37

Wat zijn jullie van ver gekomen. Met het spelen schrok ik wel van de uithaal richting jou, gelijk na de bok. Blijf opletten hé!

Brainfail

Berichten: 1438
Geregistreerd: 24-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:42

Ik ken meer paarden met deze angst helaas "negeren" die eigenaren dit probleem. (of worden elke dag weer boos op dit gedrag..)

Wat fijn om te zien dat je dit zo goed hebt opgelost.
Mag je heel trots op zijn. +:)+

Spoiler:
Life is a dick, sometimes it gets hard for no reason.

LBLGypsyCobs

Berichten: 8886
Geregistreerd: 01-05-04

Re: Voor een ieder ander de normaalste zaak van de wereld..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:45

Ik ken ook een paard waar in en uit stal altijd met een heel ritueel en een flinke aanloop gaat.

Maakt niet uit welke stal, wie er bij is.
Trailer is dan weer geen probleem.

'Als het regent in mei, is april voorbij'

cindyy_1993

Berichten: 436
Geregistreerd: 10-02-14
Woonplaats: Middenbeemster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-08-18 14:49

anjali schreef:
Zou het niet kunnen komen van de rand bovenaan zijn stal,dat hij zich daar ooit aan gestoten heeft? Ik ga nu uit van de foto met het steigerende paard die je plaatste. Hij lijkt me ook erg groot en de deuropening van die stal laag.Maar die therapiestal heeft dus geen rand bovenaan.


Dit speelt zeker mee! Het gaat om de lage doorgang die hij spannend vindt. Hier heeft hij een aantal keer zijn hoofd tegen gestoten. Wat de angst natuurlijk groter maakt.


Cayenne schreef:
Heb je hier al niet eerder een topic over geopend?
Er staat me iets bij van een paard dat alleen uit zijn stal wilde komen als hij een rondje linksom draaide.
Wat fijn dat het nu beter gaat!


Dat klopt ja! Dacht toen dat het ging om een soort dwangneurose.. Dit bleek dus een "patroon" te zijn.


pien_2010 schreef:
Wat zijn jullie van ver gekomen. Met het spelen schrok ik wel van de uithaal richting jou, gelijk na de bok. Blijf opletten hé!


Ja die uithaal was wel even heftig, maar het filmpje vertekent ook wel iets. Ik liep er nog een heel stuk voor dus hij raakte mij bij lange na niet.

Succes is not final. Failure is not fatal. It is the courage to continue that counts.
CDL Festival (Vivaldi x Gribaldi): ZZL+13 | Festival bij de tulpen
Volg ons op Instagram

EQFix

Berichten: 38
Geregistreerd: 02-08-18

Re: Voor een ieder ander de normaalste zaak van de wereld..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 18:51

Heh wat een gek probleem, nooit eerder gehoord.. Maar superfijn dat je er nu doorheen bent en dat je het paard niet hebt opgegeven!

EQFix, de gratis app voor het beheer van je paarden, maken van afspraken en bijhouden van trainingen en buitenritten. Download nu in de appstores!

AODFoto
Berichten: 7
Geregistreerd: 09-08-18

Re: Voor een ieder ander de normaalste zaak van de wereld..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 21:01

Wat een apart probleem, maar gelukkig is het nou verleden tijd!
Goed dat je heb doorgezet

chamion
Huisheks

Berichten: 3662
Geregistreerd: 22-03-07
Woonplaats: Tussen bos, heide en stad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 21:30

Hier 2x eerder meegemaakt. Eerste was een bijna blind paard wat moeite had met de overgang licht/donker en weer terug. Dus wilde die zijn stal niet? Halster af en lekker laten scharrelen. Liep uiteindelijk vanzelf wel zijn box in.

Nummer 2 is niet blind ofzo maar die lijkt moeite te hebben met lage doorgangen. Bij elke lage doorgang doet ze haar hoofd naar beneden en gaat harder lopen dan is ze er bijna en schiet omhoog en naar achteren. Dus stootte af en toe haar hoofd. Nu staat ze in een grote box zonder "zolder" of randen. En met buiten zetten moet ze omlopen. Niet meer door de "lage" deuropening (de paarden van 1.80 komen er nog makkelijk door)

Maar TS heel netjes hoe je het hebt opgepakt en een oplossing hebt gezocht. +:)+

Doel voor 2024, meer dan 350 km afleggen met Baila en de menwagen door bos en over heide.
Tussenstand: midden feb, 54 km

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 21:38

Ja ik weet nog dat je het topic maakte dat je er toen problemen mee had.
Wel herkenbaar hoor, heb er vaker mee te maken gehad en gelukkig is dat met rust en vertrouwen ook altijd goed gekomen.

Ontzettend fijn dat je goede hulp voor je paard,maar dus ook voor jezelf gezocht hebt!
+:)+

Suikerspinda
Correspondent

Berichten: 6044
Geregistreerd: 22-08-12
Woonplaats: Sabadell

Re: Voor een ieder ander de normaalste zaak van de wereld..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-18 22:16

Super dat Fes zo is opgeknapt! Ik ben trots op jullie allebei <3
en een beetje jaloers wat betreft het kunnen inparkeren

Bambelien
Berichten: 300
Geregistreerd: 30-07-18

Re: Voor een ieder ander de normaalste zaak van de wereld..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-18 09:34

Wat super goed dat je zo hebt doorgezet zeg. Ondanks wat iedereen ervan zei. Dan moet je toch wel stevig in je schoenen staan!

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Voor een ieder ander de normaalste zaak van de wereld..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 12:45

Het verbaast me dat zoveel mensen dit een gek probleem vinden? Voor een paard erg tegennatuurlijk gedrag om dagelijks in een kleine ruimte opgesloten te worden (zeker voor langere tijd), of dat nu een trailer of stal betreft maakt niet uit.
Dat verhaal van die gefrustreerde hulp vond ik vreselijk om te lezen, ik had zo iemand direct weggestuurd ipv mn paard te laten verpesten.
Maar zeker respect dat je hebt doorgepakt met hulp zoeken en hem er mee hebt geholpen!

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:11

Fijn dat het is opgelost nu zeg, dat zal een hele opluchting zijn!

Onze arabo fries durft ook zijn stal vaak niet goed uit, in zijn spanning gaat zijn hoofd nog hoger en heeft hij het waarschijnlijk een paar keer gestoten aan de rand boven de deuropening.
Als je hem direct aan het halster pakt gaat hij gelijk in verder, als je hem aan de touw neemt en de ruimte geeft zonder druk uit de oefenen loopt hij zo mee.
Het is even zoeken p, vaak is het ontstaan uit angst en niet uit onwil.
Maar zoiets oplossen blijft lastig.

Hoop dat het bij jullie goed blijft gaan nu!

La_Lune

Berichten: 426
Geregistreerd: 07-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:50

Wat fijn dat hij na de juiste hulp zonder angst de stal weer in durft!
Super dat je hem deze kans hebt gegeven _/-\o_

Elpharo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-05-02
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Voor een ieder ander de normaalste zaak van de wereld..

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 20:04

Wouw, ik kan me je verhaal nog heel goed herinneren, maar ben het ergens uit het ook verloren. Wat een ontzettend mooie ontwikkeling zo. Ik kan hier wel heel erg blij van worden. Leuk dat je het verhaal met ons hebt gedeeld!

pipsqueak
Berichten: 112
Geregistreerd: 29-01-16
Woonplaats: omg Eindhoven

Re: Voor een ieder ander de normaalste zaak van de wereld..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:38

Respect voor jou geduld en doorzettingsvermogen!

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Re: Voor een ieder ander de normaalste zaak van de wereld..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:49

Fijn dat het zo goed gaat, paarden zijn van nature claustrofobics en als ze dan een negatieve ervaring opdoen kan het moeilijk zijn daar weer overheen te komen, vooral als je niet weet wat er precies is gebeurd. Ik ben heel benieuwd bij wie je hem in training hebt gedaan!

'Techniques are nothing if you can't read the horse' Pat Parelli

Kabayo

Berichten: 13894
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 22:22

BarbaLala schreef:
Het verbaast me dat zoveel mensen dit een gek probleem vinden? Voor een paard erg tegennatuurlijk gedrag om dagelijks in een kleine ruimte opgesloten te worden (zeker voor langere tijd), of dat nu een trailer of stal betreft maakt niet uit.
Dat verhaal van die gefrustreerde hulp vond ik vreselijk om te lezen, ik had zo iemand direct weggestuurd ipv mn paard te laten verpesten.
Maar zeker respect dat je hebt doorgepakt met hulp zoeken en hem er mee hebt geholpen!

Hij wou er juist niet uit...

Super ts!! Petje af!

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!


ilsetessa

Berichten: 65
Geregistreerd: 08-12-08
Woonplaats: Pekela

Re: Voor een ieder ander de normaalste zaak van de wereld..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 22:34

wat fijn zeg!! Waar heb je je paard heen gebracht als ik vragen mag?

Arsita Champ Z1+5, Eliwando Z2+0, Ontario
Schutsboom's Tessa In memoriam


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 bezoekers