Werkgever niet aangesloten bij ARBO

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Hutcherson

Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Werkgever niet aangesloten bij ARBO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 20:23

Oke lastige situatie, ik beschrijf hier de situatie van een vriendin van mij.

Vier jaar geleden, tijdens haar opleiding paardenhouderij, valt ze van haar paard en verbrijzeld haar schouder. Operaties volgen, revalidatie, arts bezoeken, opleiding gestopt, niet af kunnen maken en uiteindelijk maar paar uurtjes gaan werken om toch inkomsten te krijgen.

Inmiddels 4 jaar verder, veel moeite met acceptatie, familie geeft aan dat ze niet zo moet piepen en gewoon moet werken werken werken. Ze is in behandeling geweest bij revalidatie kliniek en op advies van haar therapeuten is ze na 4 jaar toch naar haar huidige werkgever gestapt met de mededeling dat ze de ziektewet in moet.

Ze werkt 20 uur per week bij een stichting en doet daar de boekhouding. Er zijn hier nog 5 anderen in loondienst. Werk is al zoveel mogelijk zittend maar de pijn (slikt 3/4 tramadol op dagelijkse basid) vermoeid haar enorm. 3 uur werken is daarna 4/5 uur slapen.

Haar contract loopt tot 1 September dit jaar.
Haar werkgever ging direct dwarsliggen en zei dat ze maar gewoon moest werken tot eind contract. Dan kon ze de ww in.
Hier is de ww natuurlijk niet voor bedoeld.
Ik heb haar uitgelegd dat haar werkgever waarschijnlijk niet is aangesloten bij een arbodienst (dit is wettelijk verplicht) en ze hoort binnen enkele weken na ziekte melding contact te krijgen met bedrijfsarts. Dit alles is niet gebeurt. Op mijn verzoek heeft ze het UWV gebeld om te vragen wat ze moest doen. Ze kon zichzelf ziekmelden via mijnuwv.nl.Dus die formulieren ingevuld en achteraan gebeld. Ze stond ziekgemeld.. Ik vraag me af waar zij zich nu ziek voor heeft gemeld. Naar mijn weten hoort de arbodienst de ziekmelding door te zetten naar het UWV met alle evaluatieverslagen etc. Ik weet wel dat als jij WW krijgt en je bent langere tijd ziek, dan moet je dat direct melden bij UWV. Is dat niet dat formulier wat ze nu heeft ingevuld?

De bedoeling is ook dat er een beoordeling arbeidsvermogen komt omdat zij nooit 40 uur gaat kunnen werken en ze dit ook nooit heeft gedaan. Kortom, zij moet financieel gecompenseerd worden (wss via WIA) en de andere uren moet ze werk zoeken wat ze kan.

Er rolt nu dus helemaal niets, haar werkgever heeft geen contract met arbodienst, zij is niet ziekgemeld bij de arbo, haar contract loopt nog maar ze gaat wel gewoon werken omdat haar baas haar daartoe dwingt. Het is in een klein dorp en ons kent ons. Dus ze wil het bedrijf niet zomaar aangeven zodat ze wellicht een sanctie krijgen.

Ik zou haar het liefst even een schop onder haar kont geven, maar ze heeft het emotioneel al moeilijk zat.

Wat doe je, als je baas geen contract heeft met arbodienst, het UWV verkeerd voorlicht (zelf ziekmelden??) en je echt een beoordeling arbeidsvermogen moet laten gebeuren?
Laatst bijgewerkt door Hutcherson op 18-08-18 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt


Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 20:34

Ziekmelden en niet (meer) gaan werken voordat een arbo-arts haar gesproken heeft.
WIA komt pas aan de orde na 2 jaar ziekte.
Als haar contract afloopt, dan komt het UWV in beeld (zij komt dan ziek in de WW).

UWV heeft in die zin gelijk; je moet jezelf bij de werkgever ziek melden.
Een Arbo-arts is pas nodig bij een langdurige ziekte verloop of bij de verwachting dat de werknemer langer ziek zal zijn.
Omdat haar contract over 2 weken afloopt heeft dit voor de werkgever eigenlijk geen zin om op te starten.
Een ARBO-arts heeft in het begin geen contact met het UWV, pas bij langdurig ziek zijn wordt gekeken naar de mogelijkheden (re-integratie).
Laatst bijgewerkt door Brainless op 18-08-18 20:38, in het totaal 2 keer bewerkt

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 20:36

Ziekmelden, het traject Poortwachter doorlopen via werkgever. Per 1 september gaat ze ziek uit dienst. Dan komt ze niet in de WW, maar in de ZW, en via de ZW kan de beoordeling gemaakt worden in hoeverre ze de WIA in kan.

Wat Brainless zegt :j

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Werkgever niet aangesloten bij ARBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 20:38

Ik wou gaan typen maar het antwoord heb je al.

Hutcherson

Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Werkgever niet aangesloten bij ARBO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 20:53

Ziekmelden is dus zinloos.
Ze moest van het UWV zichzelf ziekmelden via mijnuwv.nl.
Ze is niet ziekgemeld bij haar werkgever want die weigert dit!
Die zegt: je werkt maar door tot je contract afloopt.
Ik heb het idee dat ze daar geen contract hebben met een arbodienst. Dit is een overtreding maar vriendin is nogsteeds niet goed ziekgemeld.

Ze heeft formulieren van het UWV ingevuld maar volgens mij is dat niet eenzelfde 'ziekmelding' zoals de arbodienst dit oppakt. Er heeft zich nog niemand bij haar gemeld als bedrijfsarts of iemand die haar gaat begeleiden. Dit gaat mis is mijn gevoel!

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Werkgever niet aangesloten bij ARBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 20:58

Ziekmelden is ook niet meer naar je werk gaan...zolang ze blijft werken.......gebeurd er niets hoor.....

Hoe vervelend ook de baas vind het zo wel best zo.

Communiceert ze schriftelijk met de werkgever? (zo nee...vanaf nu doen).

Heeft ze rechtsbijstand oid? dan die eventueel inschakelen.

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:00

Ziekmelden via mijn UWV moet je doen als je dus ziek de WW in gaat.
Zolang zij nu niet ziek is gemeld bij de werkgever gaat zij dus niet ziek de WW in.
Werkgever heeft niets te weigeren.
Zij moet zich officieel ziekmelden bij de werkgever (even nakijken hoe dat moet; kan vaak ook via mail) en dan moet ze thuis blijven.

De werkgever hoort de ARBO-arts te regelen; niet nu het UWV.
Die staat hier nu nog buiten (althans het ziekmelden bij de werkgever) totdat haar contract afloopt.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:01

Ik zou gewoon het UWV even bellen. Maar als je vriendin dit allemaal niet ziet zitten, wat denk ik heel onverstandig is, dan heeft ze geen andere optie als full time werken.
Ik zou gewoon de UWV bellen, vragen wat ze nu het beste kan doen omdat ze al x maanden ziek is. En ze nog geen traject in is gegaan/ arboarts heeft gezien. Haar werkgever moet haar ziekmelden. Anders krijg je geen zw.

Naomie

Brainless

Berichten: 29720
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:03

miesnaom schreef:
Ik zou gewoon het UWV even bellen. Maar als je vriendin dit allemaal niet ziet zitten, wat denk ik heel onverstandig is, dan heeft ze geen andere optie als full time werken.
Ik zou gewoon de UWV bellen, vragen wat ze nu het beste kan doen omdat ze al x maanden ziek is. En ze nog geen traject in is gegaan/ arboarts heeft gezien. Haar werkgever moet haar ziekmelden. Anders krijg je geen zw.

Zij is niet al een X aantal maanden ziek; althans ze werkt gewoon en is niet ziek gemeld bij de werkgever.
Dus officieel niet ziek.
Het UWV kan dus daar nu niks mee.
Als die vriendin zich nu wel ziek meldt gaat zij ziek de WW in en dan komt het UWV wel in de picture.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Werkgever niet aangesloten bij ARBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:09

Ohh... oké dit begreep ik niet. Maar is zij ook niet destijds (met de gebroken schouder ) ziek gemeld? Want vanuit hier heb je toch een aangepast werkschema wat ze steeds aanpassen naar mate de Tijd vorderd. Ik krijg eigenlijk geen duidelijk beeld. Hoe lang werkt ze bij deze baas nu?
Denk niet lang. En waarom heeft ze dit contract genomen terwijl ze weet dt ze dit niet aan kan?
Ik denk dat ze ongeveer 10 stappen achter loopt. En allang naar een UWV arts had moeten gaan voor een keuring?

Naomie

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Werkgever niet aangesloten bij ARBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:12

Het probleem is denk ik als volgt. Als ik het fout heb laat het weten dan kunnen we beter meedenken.

Vriendin heeft GEEN werkverleden. Is dus om aan geld te komen 20 uur gaan werken.

Ze kan zich dan ook maar ziekmelden voor dit aantal. (als ze al eerder gecompenseerd had willen worden dan had ze toendertijd al bij het UWV moeten zijn voor een WAJONG uitkering....).


Ze zal dus straks om te beginnen een ZW uitkering ontvangen op basis van 20 uur...en niet fulltime.


Je vriendin heeft iig nog vele stappen te gaan.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Werkgever niet aangesloten bij ARBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:22

Ziek melden is niet meer werken. Daar gaat het dus al fout, zij is nog aan het werk.

Gewoon niet meer naar het werk gaan dus en bij de werkgever aangeven dat ze ziek is :-)

Als het contract dan afloopt krijgt ze ZW aangezien ze ziek de WW in is gegaan :-)

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:27

Op basis van de informatie die je geeft verwacht ik niet dat het probleem is dat het bedrijf niet bij de arbo is aangesloten. Ik verwacht dat de werkgever geen zin heeft dat ze nu de ziektewet in gaat, terwijl ze hiervoor de werkzaamheden wel gewoon deed en (als ik het goed lees) de val al heeft plaats gevonden voordat ze daar werkzaam was. Werkgevers moeten premies afdragen. Deze premies stijgen voor de werkgever als zij nu de ziektewet in gaat.

Teach me how to fight and I will show you how to win :)

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:36

RoyceMack schreef:
Ziekmelden is dus zinloos.

Dat is onzin. Als ze ziek is moet ze zich ziekmelden en natuurlijk niet meer gaan werken. Dat haar werkgever haar ziekmelding niet wil aannemen moet ze niet laten gebeuren natuurlijk. Nu gaat ze toch naar het werk en laat ze eigenlijk zien dat ze inderdaad niet ziek is. Laat haar juridische bijstand zoeken want deze WG probeert er alles aan te doen om te voorkomen dat je vriendin ziek uit dienst gaat (wat hem geld zou kosten) en dat is in het nadeel van je vriendin.

koeien op de weg...

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Werkgever niet aangesloten bij ARBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:38

Bovendien is het zinloos. Als ze zich ziek aanmeldt bij het UWV, geldt ze nog steeds ziek uit dienst. TS: wel ziekmelden, niet meer naar het werk gaan, en erop staan dat er een arbo-arts wordt ingeschakeld.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt


mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Re: Werkgever niet aangesloten bij ARBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:51

Is het contract wel 2 maanden geleden opgezegd? Want als de werkgever het nu pas stopzet is hij te laat en hoeft ze ook nog niet de ww in.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Werkgever niet aangesloten bij ARBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:55

Bij een tijdelijk contract hoeft de werkgever niet op te zeggen.

genja
Berichten: 3942
Geregistreerd: 12-12-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 21:56

mag schreef:
Is het contract wel 2 maanden geleden opgezegd? Want als de werkgever het nu pas stopzet is hij te laat en hoeft ze ook nog niet de ww in.



Hoe kom je daar bij? Als het een tijdelijk contract is dat tot 1 september loopt dan hoeft werkgever niks te doen

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 22:01

Toch wel:

te lui om het zelf te typen en goed gejat schreef:
De werkgever heeft sinds 1 januari 2015 door de Wet Werk en Zekerheid (WWZ) een aanzegplicht. Het nieuwe artikel 7:668 BW bepaalt dat de werkgever de werknemer met een arbeidsovereenkomst voor bepaalde tijd uiterlijk één maand voor afloop van contract schriftelijk moet informeren over (i) zijn voornemen om de arbeidsovereenkomst al dan niet voort te zetten en (ii) over de voorwaarden waaronder de arbeidsovereenkomst eventueel kan worden voortgezet. De schriftelijkheidseis geldt ook indien de werknemer een mondelinge aanzegging bevestigt. Ook is van belang dat bepalend is dat de aanzegging de werknemer heeft bereikt, waarvan de bewijslast bij de werkgever ligt. Opmerkelijk genoeg is hieraan bijvoorbeeld voldaan indien de aanzegging per WhatsApp-bericht plaatsvindt (en de werknemer op dat bericht reageert). De aanzegtermijn geldt ongeacht de omvang van de arbeidsovereenkomst. De werkgever wordt niet verplicht om te motiveren waarom hij de arbeidsovereenkomst niet wenst voort te zetten.

De aanzegplicht geldt in drie gevallen niet. Allereerst is dit het geval bij arbeidsovereenkomsten met een duur van minder dan 6 maanden. Daarnaast geldt de aanzegplicht niet indien de arbeidsovereenkomst eindigt op een tijdstip dat niet op een kalenderdatum is gesteld, bijvoorbeeld wanneer de arbeidsovereenkomst is aangegaan voor de duur van een project. Ten slotte hoeft de werkgever de werknemer niet te informeren bij een uitzendovereenkomst waarin een uitzendbeding is opgenomen.

Ook als de werkgever de werknemer niet aanzegt, eindigt de arbeidsovereenkomst van rechtswege. De werkgever is in dat geval een boete verschuldigd ter hoogte van een maandsalaris (het kale salaris, zonder de vaste looncomponenten als vakantiegeld, een vaste eindejaarsuitkering of een dertiende maand). Bij niet tijdige nakoming (de werkgever zegt bijvoorbeeld twee weken voor het einde van de arbeidsovereenkomst aan) is deze boete pro rata. Hierbij moet worden uitgegaan worden van de resterende dagen van de betreffende maand. De vergoeding is niet verschuldigd bij faillissement, surseance van betaling of de schuldsaneringsregeling natuurlijke personen.


Kan dus nog wel geld opleveren...

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Werkgever niet aangesloten bij ARBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 22:05

Oh kijk :-) Tenzij het een contract van minder dan 6 maanden betrof had de werkgever dus schriftelijk moeten opzeggen 1 maand van te voren :-)

Hutcherson

Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 22:27

miesnaom schreef:
Ohh... oké dit begreep ik niet. Maar is zij ook niet destijds (met de gebroken schouder ) ziek gemeld? Want vanuit hier heb je toch een aangepast werkschema wat ze steeds aanpassen naar mate de Tijd vorderd. Ik krijg eigenlijk geen duidelijk beeld. Hoe lang werkt ze bij deze baas nu?
Denk niet lang. En waarom heeft ze dit contract genomen terwijl ze weet dt ze dit niet aan kan?
Ik denk dat ze ongeveer 10 stappen achter loopt. En allang naar een UWV arts had moeten gaan voor een keuring?


Zij was in opleiding toen ze viel. Heeft daarna tijd thuis gezeten, niks te maken gehad met arbo of uwv. Is daarna gaan werken in de zorg (broodjes smeren en koffie schenken etc) maar trok dit niet. Daarna nog bij supermarkt gewerkt paar uurtjes. Maar steeds moeten stoppen vanwege pijnklachten. Ze wilde zich nooit ziekmelden omdat dr familie dan begon te zanikken.

Ze is nu officieel niet ziekgemeld bij de werkgever omdat hij dit niet accepteert en doet er niets mee. Ze heeft een tijdje wel thuis gezeten nadat ze zich ziek wilde melden. Maar hij gaf aan haar loon niet te willen betalen. Niet werken is geen loon (terwijl ze 20 uur contract heeft).
Er gebeurt daar heel veel wat niet klopt en het voelt voor mij als een beun de haas.
Hij heeft geen email (jaja het bestaat nog) want had haar ook al gezegt alles scjriftelijk te doen.
Hij kan haar niet ziekmelden want er is geen arbo aangesloten. Dat mag niet eens maar zolang zij niks doet, komt ie ermee weg.
Is hier geen afdeling voor bij uwv? Die werkgevers die geen arbodienst hebben sancties geven en zieke werknemers opvangen?

Hutcherson

Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 22:30

GDG schreef:
RoyceMack schreef:
Ziekmelden is dus zinloos.

Dat is onzin. Als ze ziek is moet ze zich ziekmelden en natuurlijk niet meer gaan werken. Dat haar werkgever haar ziekmelding niet wil aannemen moet ze niet laten gebeuren natuurlijk. Nu gaat ze toch naar het werk en laat ze eigenlijk zien dat ze inderdaad niet ziek is. Laat haar juridische bijstand zoeken want deze WG probeert er alles aan te doen om te voorkomen dat je vriendin ziek uit dienst gaat (wat hem geld zou kosten) en dat is in het nadeel van je vriendin.

Ik bedoel met zinloos dat ze zich destijds heeft ziekgemeld bij haar baas. Een aantal dagen thuis heeft gezeten. Volgens mij 2-3 weken en die baas betaalde toen gewoon niet meer uit.

Ik denk dat het grote probleem wel is dat er geen arbodienst betrokken is.
Zij kan zich nu ziek melden tot ze een ons weegt. Hij betaald niet, doet niks en laat het contract gewoon aflopen zonder dat hij ook maar iets doet. Zet niks door naar uwv. Dus zij gaat de ww in. En dat moet dus precies niet.

Overigens, ik weet niet of de werkgever optijd heeft aangezegt het contract niet te verlengen. Ik verwacht dat hij letterlijk schijt heeft aan het contract en alle regels die hem als werkgever worden opgelegd. Dus dit zal hem niet warm of koud maken dat hij een maand van tevoren moet opzeggen.
Ze kan hiermee naar de kantonrechter en haar ontslag dan aanvechten. Maar weet zeker dat ze zoon proces en traject niet trekt en geen zin in heeft.
Zoals ik zei: zou dr graag een extra boost energie geven zodat ze dit gewoon aan kan gaan. Maar er zijn problemen en zorgen genoeg.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Werkgever niet aangesloten bij ARBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 22:36

heeft ze geen rechtsbijstandverzekering? Dit alles lijkt me serieus genoeg voor professionele juridische bijstand.

mag
Berichten: 1601
Geregistreerd: 09-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 22:37

Werkgever is verplicht loon door te betalen bij ziekte (afhankelijk van het contract misschien enkele wachtdagen). Anders raad ik toch aan contact op te nemen met rechtsbijstand of als ze dat niet heeft met juridisch loket.

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 22:38

Juridisch Loket inschakelen (0900 8020). Geen loon, geen werk geldt alleen als ze niet ziek is. Ze moet gewoon doorbetaald worden.

Lekkere familie, trouwens...

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 62 bezoekers