Fokmerrie kopen, waar naar kijken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
iloveblue

Berichten: 17
Geregistreerd: 21-12-08

Fokmerrie kopen, waar naar kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 14:44

Hallo allemaal!

Even tussen het studeren door om een vraagje te komen stellen :Y)
Ik ben al jaren gepassioneerd door het fokken en nu ik eindelijk wat volwassener ben wil ik ook echt daad bij woord gaan brengen. Ik heb reeds enkele merries op het oog en heb mijzelf dit jaar volledig ondergedompeld in de fokkerij-evenementen in het Belgenland.
Maar het is mij vrij onduidelijk waar je nu naar moet kijken wanneer je de merrie wilt gaan kopen. Natuurlijk zijn er steeds de standaard zaken zoals de vader, de moederlijn, prestaties en nakomelingen. Maar wat is er zo nog al belangrijk? Zo dacht ik bijvoorbeeld aan een controle van de dierenarts, maar waar moet dan vooral naar gekeken worden? Waar kijken jullie zo al naar wanneer jullie gaan zoeken naar een nieuwe toevoeging aan jullie stal?
Mijn interesse ligt momenteel grotendeels bij de springsport maar nadat ik enkele dressuur-evenementen heb bijgewoond lijkt mij dat ook een grote charme te hebben. Is er een groot verschil tussen wat je zoekt in een springerichte fokmerrie vs een dressuurgerichte fokmerrie, naast afstamming welliswaar?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden/meningen en hopelijk horen jullie mij volgend jaar over mijn merrie(s) en de toekomstige baby's *\o/*

Keep on going, because you can live your dream if you work hard enough.



Jolynne

Berichten: 2291
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 14:46

Vooral laten scannen voor te zien hoe het er vanbinnen uit ziet en indien ze al nakomelingen heeft gegeven, navragen hoe de dracht en bevalling(en) verliep(en), naast dat de merrie geen erfelijke gebreken moet hebben. Qua bouw heb je ook liever zo min mogelijke nadelen, zo zou ik absoluut nooit naar een merrie gaan kijken die niet goed op de voeten staan..teminste zodanig slecht, dat de hoefsmid er zelf niet veel aan kan doen.

Elisa2

Berichten: 36485
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokmerrie kopen, waar naar kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 14:53

Ja zeker, het gewenste exterieur van een springmerrie en het exterieur van een dressuurmerrie liggen heel ver uit elkaar. Dus het loont de moeite om je daar in te verdiepen eerst.

Wat voor mij belangrijk is zijn prestaties in de moederlijn, geeft een indicatie over de hardheid/ karakter van de stam.

Qua bezichtiging, exterieur is belangrijk om naar te kijken, controle van de DA is altijd goed (klinische keuring) afhankelijk van de predikaten ook een rontgenologische keuring. Je wilt immers geen ongezonde paarden fokken.

Het is vrij gebruikelijk om een fokmerrie drachtig te kopen, zo weet je tenminste of/ dat de merrie ook echt drachtig kan worden.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 14:57

Wil je zelf ook tijden op de merrie of haar fokproducten? Kies dan een merrie waar het ook qua rijden mee klikt. Wat voor type paard wil je fokken? Wil je graag fokken met bijvoorbeeld bloederige hengsten, dan kan het handig zijn een merrie met wat meer bot en massa uit te zoeken.
Vrije en gezonde bloedlijnen kunnen erg handig zijn. Fok je met name sportgericht, dan zijn sportpredikaten en sport prestaties in de merrielijn prettig. Wil je actief naar keuringen, dan heb je graag exterieurpredikaten in de merriestam, of misschien wil je beide?

Ik ga zelf volgend jaar waarschijnlijk ook weer rondkijken voor een fokmerrie en dit zijn zaken waar ik zelf onder andere keuzes in maak.

~Het leven wordt achterwaarts begrepen, maar moet voorwaarts geleefd worden.~

Kierkegaard

StalNollie

Berichten: 9054
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 15:08

Scannen en kijken naar rechte vulva zonder scheuren.
Liever een die al keer bevallen en eventueel drachtig.

En wat voor bloed wil je juist wel of niet in je lijn? Spring/dressuur etc

Afwijkingen

Wat wil je er nog meer mee.rijden?

En ik zelf vind karakter op 1 staan

iloveblue

Berichten: 17
Geregistreerd: 21-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 15:12

Jolynne schreef:
Vooral laten scannen voor te zien hoe het er vanbinnen uit ziet en indien ze al nakomelingen heeft gegeven, navragen hoe de dracht en bevalling(en) verliep(en), naast dat de merrie geen erfelijke gebreken moet hebben.
Dat scannen is inderdaad een zeer goed idee. Had het zien verschijnen in enkele zoekertjes voor draagmerries en had er toen ook aan gedacht maar wist niet goed of het gebruikelijk was. Navragen is voor sommige merries wat moeilijker natuurlijk wanneer de fokkers van de nakomelingen niet gekend zijn op Hippomundo en niet meteen online te vinden zijn. Één van de merries die ik op het oog heb, heeft namelijk geen veulens gegeven bij haar huidige eigenaar.

Elisa2 schreef:
Ja zeker, het gewenste exterieur van een springmerrie en het exterieur van een dressuurmerrie liggen heel ver uit elkaar. Dus het loont de moeite om je daar in te verdiepen eerst.
Dit dacht ik inderdaad al, ik probeer mijzelf zoveel mogelijk zelf te leren. Want als buitenstaander is het niet zo makkelijk om het fokwereldje binnen te "wringen" en informatie te vragen aan de "oude rotten". Ik zal misschien een abbo'tje moeten nemen om een fokkerijblad.

Lante schreef:
Wil je zelf ook tijden op de merrie of haar fokproducten? Kies dan een merrie waar het ook qua rijden mee klikt. Wat voor type paard wil je fokken? Wil je graag fokken met bijvoorbeeld bloederige hengsten, dan kan het handig zijn een merrie met wat meer bot en massa uit te zoeken.
Vrije en gezonde bloedlijnen kunnen erg handig zijn. Fok je met name sportgericht, dan zijn sportpredikaten en sport prestaties in de merrielijn prettig. Wil je actief naar keuringen, dan heb je graag exterieurpredikaten in de merriestam, of misschien wil je beide?
Rijden is al jaren niet meer mijn focuspunt aangezien mijn passie al van kleins af bij verzorging en jongere paarden ligt. Maar natuurlijk is de "berijdbaarheid" wel belangrijk, hiervoor zal ik waarschijnlijk iemand vragen om ze eens te rijden indien de merrie reeds bereden is. In de "labels" zoals ze het bij het BWP noemen ben ik nog niet echt thuis, hier probeer ik mij in bij te lezen maar het is momenteel vrij verwarrend en wordt niet vaak aangevraagd door eigenaren. Andere Belgische stamboeken zoals Zangersheide zou ik even moeten nakijken of deze wel gebruik maken van predikaten. Gezondheid staat bij mij momenteel helemaal bovenaan. Ik ben fan van een zeer uiteenlopende waaier van types hengsten dus ik vindt sowieso wel een bijpassende hengst.

StalNollie schreef:
En wat voor bloed wil je juist wel of niet in je lijn?
Ik heb enkele hengsten die ik absoluut niet in mijn merrie wil vanwege informatie die ik reeds vergaard heb van mijn eigen/vroegere dierenartsen naar aanleiding van vroegere fokproducten binnen onze familie. Daarnaast heb ik een beetje een voorliefde voor "ouder springbloed" al wordt dat moeilijker en moeilijker te vinden natuurlijk. Daarnaast is vooral het karakter van de merrie voor mij een grote plus (net als bij jou). Ik heb al enkele 'niet zo aangename' merries zien veranderen in ware monsters eenmaal ze een veulen aan hun zijde hadden.

Alvast bedankt allemaal voor jullie meningen!
Ik hou ze zeker bij en zet mijn zoektocht verder :)

Keep on going, because you can live your dream if you work hard enough.

Rex_Rolfo

Berichten: 5363
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 15:33

Elisa2 schreef:
Wat voor mij belangrijk is zijn prestaties in de moederlijn, geeft een indicatie over de hardheid/ karakter van de stam.

Dat is een tip die ik ook van een ervaren fokker heb meegekregen. Veel sport in de lijn wil zeggen
- ze kunnen het
- ze willen het
- ze houden het vol

Leuk natuurlijk als een paard keihard op de benen staat en graag voor je werkt maar als bij 100 cm elke balk er al af ligt komen ze niet ver. Hetzelfde met een paard wat prachtig springt maar een draak is om te rijden, ook die komt niet ver (hooguit bij een echte prof). En ook paarden die na twee jaar al met blessures kampen komen niet ver in de sport. Vandaar dat dit 'simpele' gegeven een prima lakmoesproef is.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 17:42

Ook bij bezichtiging navragen wat de WFFS status is … of de merrie daarop getest is.

Er komen verschillende merries, en ook hengsten, te koop die dragers zijn, wat opzicht niet erg is maar geeft wel beperkingen wat hengst keuze betreft.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Rex_Rolfo en 16 bezoekers