Middel voor zandafvoeren bij paard met beschadigde slokdarm

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gambler21

Berichten: 554
Geregistreerd: 13-01-08

Middel voor zandafvoeren bij paard met beschadigde slokdarm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 16:17

Hallo,

mijn paard heeft een beschadiging aan de slokdarm opgelopen door een trap van een ander paard. Hierdoor heeft ze een verhoogde kans op verstoppingen. Nu wil ik haar graag een kuurtje geven om zand af te voeren, maar ik durf niet zo goed omdat ik bang ben dat ze een verstopping krijgt. Ik heb de psyllium husk ultra fine van paardnatuurlijk in huis, maar ben ook bereid om wat anders aan te schaffen. Ik zoek dus iets wat ik kan geven tegen zand waarbij de kans op slokdarmverstopping zo klein mogelijk is en waarbij ik niet heel veel extra moet voeren om mee te mengen ivm recent hoefbevangen geweest. Wie kan me adviseren?


8nnemiek

Berichten: 43375
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Middel voor zandafvoeren bij paard met beschadigde slokdarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 16:20

Is gewoon droog lijnzaad een idee? Dat zal pas in de maag echt snotterig gaan worden, glibbert goed weg in de slokdarm lijkt me. Enige nadeel is dat je er geen grote hoeveelheden van moet geven. Mijn paard kreeg in de kliniek een kopje per dag toen hij daar stond met koliek, hij kreeg dat ook vanwege mogelijk zand in de darmen.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 23:34

Mijn shet heeft een vreselijke slokdarm verstopping gehad van psyllium husk. Was niet door te komen. Leek wel kauwgom wat er uiteindelijk uit kwam. Maar hij moest wel iets tegen zand blijven krijgen ivm kolieken. Die ben ik toen psyllium zaad gaan geven. De bruine zaadjes. Gewoon droog door het voer. Dat ging goed. Had wel minder effect op zijn klachten maar hij kon het goed weg krijgen.

Nu maal ik elke dag een kopje lijnzaad in een koffiemolen en doe dat door de slobber van de pony’s die op zand staan. Gekookt lijnzaad doe ik ook wel, dat glibbert zo dat lijkt me het minste risico.
Maar malen is handiger en mijne hebben geen afwijking. Het lijnzaad is bij mij wel meer als onderhoud. Geef ook nog een paar keer per jaar Psyllium.

Bij mijn merrie meng ik het lijnzaad met een handje zemelen. Die krijgt verder alleen vitaminebrok.
Laatst bijgewerkt door Sybelle op 18-08-18 00:03, in het totaal 2 keer bewerkt

Sanet

Berichten: 7918
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Middel voor zandafvoeren bij paard met beschadigde slokdarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 23:36

Ik week mijn bix en daar meng ik dan het vlozaad doorheen.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 23:42

Heeft jouw paard ook snel slokdarmverstopping? Het ging bij mijn pony dus mis toen het al gemengd was met iets vochtigs.
Daarvoor kreeg hij het altijd probleemloos droog door wat voer maar dat moest hij niet meer. De anderen krijgen het ook droog. Maar dat zou ik bij een paard met een beschadigde slokdarm denk ik niet durven.

Sanet

Berichten: 7918
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Middel voor zandafvoeren bij paard met beschadigde slokdarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 23:50

Mijn merrie heeft een gedeeltelijke slokdarmverlamming en dus grote kans op slokdarmverstoppingen. Uit voorzorg week ik dus haar bix, dat kan niet verstoppen. Dat is soort van dunne pap.

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Re: Middel voor zandafvoeren bij paard met beschadigde slokdarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 00:00

Ah ok. Dat is dan natter dan ik gaf. Bij mij was het appelmoesig.
Ik denk soms zal ik het volledig op laten zwellen in heel veel slobber voor ik het geef. Gewoon een uurtje ofzo laten staan. Dan heb ik geen kans dat het verder zwelt in de slokdarm als het blijft hangen. Maar dan wordt het zo’n vieze gummi. En ik vraag me af of het effect dan niet verminderd. En of ze het eten.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 00:08


Sybelle
Berichten: 816
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 00:22

Dat is mooi spul maar een paard met slokdarmproblemen mag geen geperste brokken.

Maar voor mijn pony’s (en mijn stress) misschien wel een oplossing. Die van Makana vinden ze niet zo lekker. Als deze garantie heeft is het de test waard. :)

Anoniem

Re: Middel voor zandafvoeren bij paard met beschadigde slokdarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 06:16

Is de Agrobs Grun Mash een optie? Deze slobber geef ik als zandweg kuurtje. Hier zit ook psyllium en lijnzaadgranulaat in.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Re: Middel voor zandafvoeren bij paard met beschadigde slokdarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 06:21

En de Subli psylliumslobber? Die geef ik regelmatig en wordt goed gegeten. Maak hem altijd flink nat, mijn paard drinkt het bijna als het ware.

If it's not an icelandic, it's just a horse

Gambler21

Berichten: 554
Geregistreerd: 13-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 07:35

Dank jullie wel voor de reacties. Ik neig toch het meeste naar de brokjesvorm van de paardendrogist.Ze heeft namelijk nog nooit een verstopping gehad van brok/muesli. Is de werking van die brokjes wel voldoende?


Sanet

Berichten: 7918
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Middel voor zandafvoeren bij paard met beschadigde slokdarm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 08:08

Waar heeft ze wel verstoppingen van gehad dan?

Syb (1997) ZZ-Zwaar+6!
Lyr
(2011) Z1+8! (+ veulen 2024)
Thyra (2022)
#FriezenGek 27#

Gambler21

Berichten: 554
Geregistreerd: 13-01-08

Re: Middel voor zandafvoeren bij paard met beschadigde slokdarm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-08-18 19:30

Van hooi krijgt ze verstoppingen wanneer ze dit te snel eet of als het te grof is. Ik voer haar nu al een tijdje wat fijner hooi uit dubbele hooinetten en dit gaat prima.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers