Wat doen met vermoedelijke zwerfkat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Wat doen met vermoedelijke zwerfkat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 19:05

:wave:

Wij hebben nu sinds ongeveer 2 maanden een kat in de tuin die dag en nacht bij ons leeft. Hij ligt veel te slapen in de tuin en na een week merkten we ook op dat hij nogal mager is. Even aangekeken en 4 weken geleden zijn we toch maar begonnen met wat brokken te voeren in de schuur. Dit schrokt hij zo naar binnen dus we hebben het idee dat hij erge honger heeft.

Vermoedelijk zit hij ook helemaal onder de vlooien en heeft hier en daar wat lelijke plekjes in zijn vacht. Ben niet per se een expert maar hij ziet er gewoon niet goed uit.

Daarnaast heeft hij enorme aandacht te kort. Heb een keer geprobeerd contact te zoeken en sindsdien is hij helemaal verzot op ons. Ik noem hem Zwartje ( :') super origineel) en als ik hem roep komt hij altijd aanlopen en wil hij kroelen. Hij volgt me heel de tijd. Nu kwam ik vandaag terug van vakantie en hij was helemaal door het dolle heen :o super schattig, maar niet normaal lijkt me voor een kat die niet eens van ons is.

En wat nu te doen? We weten het niet zo goed, we willen sowieso wel een bericht op Facebook plaatsen of iemand hem herkent. We kregen ook tips om naar de DA te gaan om zijn chip te checken, maar hij wil niet opgepakt worden dus denk ook niet dat hij makkelijk in een reismandje te krijgen is. Daarnaast zit hij alleen maar in de tuin dus vangen wordt lastig denk ik.

Heeft iemand enig idee wat te doen in zo'n situatie? Alvast bedankt +:)+

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht


AnnetteFlame

Berichten: 1440
Geregistreerd: 31-07-13

Re: Wat doen met vermoedelijke zwerfkat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:12

Kun je de schuur afsluiten dat hij er niet uitkan als hij daarin zit? Dan zou ik hem daar opsluiten en de dierenambulance bellen. Die heeft ook een chiplezer.

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Wat doen met vermoedelijke zwerfkat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:17

Wat Annette zegt inderdaad, en gewoon een post plaatsen. Wij hebben een restaurant en regelmatig katten lopen in de steeg. Zo hebben we een kat met eigenaar naar huis kunnen brengen (die had de gewoonte om ook tussen de knuffels in de speelgoedwinkel te gaan slapen enzo bleek later) een andere van in de buurt kunnen achterhalen waar die vandaan kwam, 1 zwerfpoes weg laten vangen met een nest kittens en later nog eens een verdwaalde kitten weg laten vangen. Hebben allemaal een fijn huisje gekregen trouwens. Social media werkt echt top voor dit soort dingen.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

SweetVanille
Berichten: 1769
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Wat doen met vermoedelijke zwerfkat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:22

Dierenambu komt (in ieder geval in mijn regio) echt niet even langs om een chip uit te lezen.

Wel is er een facebookpagina met mensen die zelf een chipreader hebben, wie weet woon jij bij iemand in de buurt die even langs kan komen met een reader.

https://www.facebook.com/groups/1526363850730077/

_Ekenna
Berichten: 2803
Geregistreerd: 25-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:42

Bij mij is de dierenambulance laatst nog langs gekomen om een chip uit te lezen, dus ik zou er gewoon een belletje aan wagen naar de dierenambulance ts. :j

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:45

Ja hoor,komen hier ook langs
Pas geleden nog een zwervertje in de straat gehad.
die kreeg ook een speciaal bandje om van ze en is later opgehaald door ze
.
Ook even doorgeven op amivedi dat je een hebt lopen,evt met foto er bij

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Wat doen met vermoedelijke zwerfkat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 21:56

Bedankt voor alle reacties!

We hebben inmiddels de dierenambulance gebeld, maar die komt niet langs en adviseerde ons inderdaad contact op te nemen met Amivedi. Dat gaan we dus in ieder geval doen

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

mar10tje
Berichten: 365
Geregistreerd: 05-04-07
Woonplaats: Groene Hart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 22:11

Aanmelden bij Amivedi, en via die Facebookgroep checken op chip.
Heb ik zelf een keer aan de hand gehad, kon zo bij een lieve kattendame (echt zo'n echte) de chiplezer ophalen, zelf checken en weer terug brengen.
Onze aanloopkat hing al 2 maanden in de buurt rond, aanhalen ging eerst niet, vandaar zelf met de chipreader aan de slag gegaan.
Bleek niet gechipt, geen reactie op Amivedi,en mag sindsdien bij ons blijven.
Heel bijzonder hoe ze in haar gedrag is veranderd, blijft eigengereid, maar echt op mij gericht.
Succes, benieuwd hoe het bij jou afloopt!

Jackie82

Berichten: 639
Geregistreerd: 05-10-15
Woonplaats: Thuis

Re: Wat doen met vermoedelijke zwerfkat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 22:28

Hier ook jaren terug een katje aan komen lopen, niet op gereageerd behalve aandacht.
Paar dagen later was die er weer met noodweer, katje half verzopen (kitten) beestje in huis genomen voor de nacht en daarna gaan informeren van wie die was.
Bleek katje was op straat gezet omdat die daar alles zou slopen, ehmm beestje is hier ondertussen al 9 jaar en heeft nog nooit wat gesloopt.

Persoon bleek wel vaker een beest aan te slepen en vervolgens op straat te zetten, hij zei toen nog doodleuk, als je hem wil hebben heeft die mazzel. Anders wordt die waarschijnlijk toch aangereden.
Beestje is niet 100 % maar wel superlief!

Spoiler:
Kiekeboe haha ;)


Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 22:29

Je kan ook misschien bij een dierenarts in de buurt een chiplezer lenen (of asiel/pension zo iets dergelijks, kan vaak wel), en als je dan met hem kroelt kijken of hij een chip heeft

Iemand die verongelijkt in het leven staat slaagt nooit.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Wat doen met vermoedelijke zwerfkat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 08:20

Even een update; de eigenaar van de kat is gevonden via Amivedi! De kat blijkt heel dicht bij ons in de buurt te wonen, maar is een beetje een zwervertje. Er zijn in de buurt dus blijkbaar al heel veel meldingen gemaakt van hem.

Dus gelukkig hoort hij toch bij iemand, al blijft het vreemd dat hij ook zo hongerig is..

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 08:22

Linde99 schreef:
Even een update; de eigenaar van de kat is gevonden via Amivedi! De kat blijkt heel dicht bij ons in de buurt te wonen, maar is een beetje een zwervertje. Er zijn in de buurt dus blijkbaar al heel veel meldingen gemaakt van hem.

Dus gelukkig hoort hij toch bij iemand, al blijft het vreemd dat hij ook zo hongerig is..

Kan het niet zijn dat hij toch net te ver was verdwaald?
Soms steken ze een weg over en durven ze niet meer terug.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

Martje80
Berichten: 5851
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Wat doen met vermoedelijke zwerfkat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 08:31

Weet niet of jullie.hem willen adopteren? Je kunt er een gesprekje aan wagen met de eigenaar. Of ze er wellicht afstand van willen doen?

Is hier ook gebeurt. Kat van de overboerman. Lag daar niet in de groep, ging zwerven en werd mager. Kwam elke keer bij ons en de buren. Uiteindelijk zijn de buren naar de boer gelopen en ze mochten hem adopteren

Cowgirl

Berichten: 23737
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 08:46

Linde99 schreef:
Even een update; de eigenaar van de kat is gevonden via Amivedi! De kat blijkt heel dicht bij ons in de buurt te wonen, maar is een beetje een zwervertje. Er zijn in de buurt dus blijkbaar al heel veel meldingen gemaakt van hem.

Dus gelukkig hoort hij toch bij iemand, al blijft het vreemd dat hij ook zo hongerig is..


Sommige katten hebben altijd honger.

Kan ook zijn dat de kat wat onder de leden heeft. Als je verwaarlozing verdenkt kun je een praatje aangaan met de eigenaar of desnoods de dierenpolitie bellen.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Wat doen met vermoedelijke zwerfkat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 11:34

@Magrathea; nee dat is het niet is een paar straten achter ons, gewoon in een rustige woonwijk.

@Karev; ik vind hem echt geweldig lief en zou hem best willen adopteren, maar heb zelf al 6 konijnen, 4 cavia's, en een pony en een paard dus dat is financieel niet helemaal haalbaar voor mij. Anders moeten we het huis verkopen en in een hutje op de hei gaan leven := Daarnaast heb ik wel het idee dat de eigenaars de kat leuk vinden. Maar de kat hun misschien niet..

@Cowgirl; ja dat zou natuurlijk kunnen. Verwaarlozing denk ik niet meteen, maar ik hou het in de gaten

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Kaka

Berichten: 4812
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:25

Het zou zo onze kat kunnen wezen. Dat blijft ook een scharminkel (aan alle kanten doorgelicht, ontvlooit, omtwormt, ingeënt en geholpen), snaait bij de hele buurt en is ook niet te beroerd om gezellig bij de buren op bed te slapen. En ik weet dat ze heel gezellig is tegen vreemden. Ooit zelf opgenomen als zwerver, ze komt elke avond even langs om vlees en een knuffel te halen en dan gaat ze weer. Bij spannende dingen in de buurt weet ze wel heel goed waar ze woont.

De buren zijn inmiddels met haar bekend en hebben zelf ook katten buiten lopen, maar ik heb haar in het begin ook eens bij het asiel mogen ophalen. Gelukkig is ze gechipt.

Alleen om te illustreren dat katten behoorlijk opportunistisch kunnen zijn.

Fijn dat het baasje gelokaliseerd is.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-08-18 12:42

Kaka schreef:
Het zou zo onze kat kunnen wezen. Dat blijft ook een scharminkel (aan alle kanten doorgelicht, ontvlooit, omtwormt, ingeënt en geholpen), snaait bij de hele buurt en is ook niet te beroerd om gezellig bij de buren op bed te slapen. En ik weet dat ze heel gezellig is tegen vreemden. Ooit zelf opgenomen als zwerver, ze komt elke avond even langs om vlees en een knuffel te halen en dan gaat ze weer. Bij spannende dingen in de buurt weet ze wel heel goed waar ze woont.

De buren zijn inmiddels met haar bekend en hebben zelf ook katten buiten lopen, maar ik heb haar in het begin ook eens bij het asiel mogen ophalen. Gelukkig is ze gechipt.

Alleen om te illustreren dat katten behoorlijk opportunistisch kunnen zijn.

Fijn dat het baasje gelokaliseerd is.


Dit klinkt precies als deze kat :j

https://www.lindejansen.com
Instructrice Human & Horse in opleiding
Dressuurmatig grondwerk | longeren | werken aan de hand
Omgeving Zuid Holland & Utrecht

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 12:46

Zie dit topic nu pas. Fijn dat de eigenaar van poezel gevonden is !

Sommige katten zijn ook echt een portret :')


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 110 bezoekers