welke stokmaat voor dochter en mij?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

welke stokmaat voor dochter en mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 18:11

Ik ben me voorzichtig aan het oriënteren op de aanschaf van een leuk paard/pony voor mijzelf (en mijn gezin).

In 2009 heb ik mijn paard aan mijn vriendin gegeven vanwege studie en kind. Maar blijkbaar zit het paardenvirus toch in het bloed want mijn dochter is he-le-maal weg van het paardrijden zonder mijn stimulatie. Leuk. Inmiddels is mijn dochter 10 jaar oud en rijdt ruim 2 jaar.

Ik raak steeds enthousiaster om weer zelf de paardenwereld in te gaan. Maar nu dus mijn dilemma: welke grootte is haalbaar zodat ook mijn dochter er leuk op kan rijden.

Zoals gezegd is ze nu 10 jaar oud, 1.50m. Naar schatting zal ze 1m80 worden maar dat duurt dus nog enkele jaren ;) Tot die tijd wil ik haar ook ontspannen kunnen laten rijden. Is dit mogelijk op bijvoorbeeld een paard van 1m60? Of moeten we ons beter oriënteren op een E-pony (en is ook dit wel haalbaar?). Ik ben zelf trouwens 1m74 en heb een normaal postuur. Ik ben niet van de koudbloeden, mijn vorige paard was een KWPN E-pony.

Wat raden jullie aan / hebben jullie ervaringen? Ben benieuwd!


Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: welke stokmaat voor dochter en mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 18:14

Ik denk dat je beter kan kijken naar een paard vanaf 1m60 daar passen jullie beide mooi op. En je dochter kan er later ooj nog steeds van genieten omdat ze er niet snel uit zal groeien.

Leef en laat leven.

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Re: welke stokmaat voor dochter en mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 18:19

Ik was 11 toen ik een Groninger merrie van 1.75 ging verzorgen. Ik ben uiteindelijk 1.77 lang geworden, ik weet niet meer hoe lang ik toen was. Mijn huidige paard is 1.58. Dus een paard van 1.60 lijkt mij een goede keuze.

[o]


Tilmar

Berichten: 3300
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 18:21

Ik heb in dezelfde situatie gezeten en toen een e-pony (ook kwpn) gekocht voor mijn dochter en mij.
Achteraf gezien was dat voor mijn dochter (toen 9) eigenlijk te groot. Ik reed er zelf ook op, dus het is wel goed gekomen.
Maar toen ze er goed mee kon rijden werd ze er te groot voor (het was niet een heel stevige pony), dat was wel jammer.
Inmiddels hebben we een kwpn merrie van 1.70 samen!

FNRS dressuurjury t/m F20, FNRS Springen, KNHS B-L jury, Examinator Ruiterbewijs en ORUN gediplomeerd instructrice
Xada B+3

siskeh
Berichten: 8663
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 18:22

Als je een bredere pony hebt vangt die ook wat lengte op.
Ik weet niet hoe je dochter haar ambities eruit zien, maar hou er rekening mee dat wanneer ze een paard heeft ze met bijvoorbeeld wedstrijden tussen de volwassenen moet starten. Mocht je dochter dat inderdaad graag willen dan kan je mischien beter op zoek naar een leuke e-pony, dan kan je dochter gewoon met leeftijdgenootjes op wedstrijd starten.

Edit; daarnaast is het wbt ontspannen rijden ook een kwestie van "gevoel" soms voel je je heerlijk zeker en ontspannen op een kanon van een paard, en soms is een kleintje net zo save.
Op welke maat rijd je dochter nu?
En waar basseer je de schatting van lengte op? Zelf ben ik 1,76 ik moet zeggen, zeker als je niet zelf al te moeilijk doet, vind ik een grote d, kleine e nog prima te doen.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 18:43

Bedankt voor de reacties. Goed om te lezen dat kleiner niet altijd beter is. Zelf de voorkeur voor een groter maatje met mijn lengte!


siskeh schreef:
Op welke maat rijd je dochter nu?
En waar basseer je de schatting van lengte op? Zelf ben ik 1,76 ik moet zeggen, zeker als je niet zelf al te moeilijk doet, vind ik een grote d, kleine e nog prima te doen.


Ze rijdt op vanalles en heeft nu echt de voorkeur voor D- en E-pony's. En de schatting van haar lengte is volgens de WHO curve. Ze is nu al lang voor haar leeftijd en zal, afhankelijk van groeispurt natuurlijk, wss ook lang worden.

Anoniem

Re: welke stokmaat voor dochter en mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 18:58

Ga niet te veel uit van die curve, ik zou 2.10m worden maar ben 1.80m :Y)

Ik zou voor een knappe, grote D pony gaan. Een paard is niet leuk voor haar, houd er rekening mee dat er genoeg verenigingen zijn waar ze ook in de les bij volwassenen moet. En dan natuurlijk wedstrijden.

Een leuke D kan daarentegen prima tussen de paarden gestart worden.

xMriit

Berichten: 72
Geregistreerd: 08-02-13

Re: welke stokmaat voor dochter en mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:03

Eerst zou ik kijken naar wat jullie wensen zijn.
wedstrijden/recreatie, dicipline's, enz.
Afhankelijk wat daar uitkomt kijken waarvoor je wilt gaan.

Zelf zou ik n.a.v. je beschrijving gaan voor een mooie E-pony, paard gefokt.
Zeker gezien de leeftijd van jouw dochter zal ze nog groeien.

Indi_Vito

Berichten: 2740
Geregistreerd: 06-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:04

Ik zou kijken voor een grote D pony of kleine E pony leuker voor haar Als ze wedstrijden wil rijden! Ik had op 12 jarige leeftijd de overstap van D naar E (kleine D 1.39 naar grote E 1.55 uitgegroeid tot paard van 1.59

MaGiL

Berichten: 31
Geregistreerd: 20-09-15

Re: welke stokmaat voor dochter en mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:10

Zelf zou ik voor een grote D pony of een E pony gaan......dochter zal nu al tussen de paarden moeten starten als jullie nu al op een paard overgaan. Als ze verder geen wedstrijdjes willen gaan doen, zou ik denk ik een klein paard aanschaffen.

wHoogendoorn

Berichten: 113
Geregistreerd: 04-10-15

Re: welke stokmaat voor dochter en mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:23

Ik raad aan om te gaan voor minimaal E pony maat.
Wij hadden een D pony en qua gewicht kon het prima (moeder, zusje en ik zijn onder 1.70 en normaal postuur).
Maar je moet er ook rekening mee houden dat er veel minder zitvlak is. Onze New Forest moest een kort zadeltje, maar wij pasten daar niet netjes in.

Annamk

Berichten: 62
Geregistreerd: 24-04-17
Woonplaats: Onder de sterren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:36

Toen ik 10 was kreeg ik ook mijn eigen eerste pony, met het idee dat mijn moeder er ook op kon rijden. Mijn moeder is nog wat langer (1.83), maar ik ben pas laat gegroeid, ik gok dat ik rond de 1.40 was. Wij hebben toen een grote E-pony gehad, die was iets tussen de 1.50 en 1.55. Voor toen was dat een goed maatje voor mij, mijn moeder paste ook prima op de pony, al had hij echt niet kleiner moeten zijn. Dus met jullie lengtes lijkt een E-pony me ook prima voor jullie, een klein paard zou evt. ook kunnen, maar ik denk persoonlijk dat je niet al te groot moet gaan als je dochter nog zo jong is :j .

Maul the world like a carnival bear set free.

Lukietje

Berichten: 51
Geregistreerd: 01-05-18

Re: welke stokmaat voor dochter en mij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:45

Ligt er heel erg en wat je ermee wilt doen en of je bereidt bent later eventueel de pony weer te verkopen of er een tweede paard bij te kopen.
Ik zou sowieso een pony boven de 1.50 zoeken, dan pas je er zelf namelijk ook nog mooi op. Maar stel je hebt een pony van 1.50 dan is het wel de vraag of je dochter er later nog wel mooi bij staat. Daarom zou het eigenlijk beter zijn om vanaf 1.60 te kijken.

Daarentegen als ze wedstrijden wilt rijden moet ze met haar 10 jaar tussen de paarden starten en dat is natuurlijk erg moeilijk.
Het beste zou zijn een pony van 1.50-1.55 te kopen en dan later eventueel (als ze er echt uit groeit) een tweede pony bij te nemen of een nieuw paard te kopen. Maar ik snap dat niet iedereen de financiële middelen voor een tweede paard heeft. En natuurlijk ook niet iedereen wil een paard later weer verkopen.

Als je dus zeker wilt zijn dat je geen 2e paard of een nieuw moet kopen. Dan zou ik boven de 1.60 zoeken. Anders 1.50-1.55

Hoop dat je het een beetje kon volgen

MightyMike

Berichten: 2826
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 19:47

Ik heb onlangs ook zo'n zoektocht gehad en vond het vrij lastig. Een grote D is voor mij echt te klein, maar een paard voor haar wel erg groot. Mijn dochter is 11 en iets langer dan jouw dochter. Het moeilijkste vond ik een paard vinden dat braaf genoeg is (mijn dochter rijd al vanaf haar 7e op eigen pony's, rijd netjes, maar geen doorpakkende ster ruiter zeg maar) voor mijn dochter. Kinderen op die leeftijd rijden er nog niet zoveel aan, die zitten en liften leuk mee. Te slanke E-pony's vond ik voor mezelf niets (1.70m en 80 kilo ong). Wij zijn thuis gekomen met een paint horse merrie van 1.60 m. Ik heb voorheen ook altijd western gereden, en vind deze paardjes top, dus voor mij wel een fijne zet. Iets meer body dan een gewone E of klein paard, super braaf, passen we allebei prima op en kunnen er mee over weg. Maar ligt er ook aan of er wedstrijdambities zijn of niet, heeft jouw dochter die wel, zou ik het in een E-maat houden. Ik heb ook nog een KWPN'er staan van 1.74m. Hier zit mijn dochter wel eens op, super braaf, maar wel met beweging en om eerlijk te zijn, vind ze dat niets. Een klein drafje kan nog, maar zodra hij echt gaat bewegen, voelt ze zich een vlieg in het zadel. Galop durft ze niet.
Verder heeft zij een D-pony, 1.43m. Die rijd ze nu samen met haar zusje en eigenlijk is dat voor haar nog wel de mooiste maat. Maar omdat ze gaat groeien en ik er wel eentje bij wilde voor mezelf, leek het ons wel leuk om dan samen te kunnen doen. Maar mocht het voor haar alleen zijn, kocht ik een D-pony voor haar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 20:48

Het hangt er vanaf wat je wil doen.. Wil je recreatief rijden of wil je dochter ook echt wedstrijden gaan rijden?
Als je een recreatiepaard zoekt zou ik voor een klein paard gaan, tussen de 1,60 en 1,68m. Wanneer ze ook echt wedstrijden wil rijden zou ik voor een grote E-pony gaan, zodat je er zelf nog goed op past en je dochter nog tussen de pony's kan starten.

Ik was zelf 12 en 1,50m toen ik mijn eerste paard kreeg, een flinke warmbloedmerrie van 1,63m. Dat ging prima, nooit problemen mee gehad. Ik reed geen wedstrijden met mijn paard, maar wel fanatiek dressuur thuis. :) Ik kon mezelf er prima mee redden, deed alles zelf aangezien mijn ouders niet zo veel verstand van paarden hebben :Y) Uiteindelijk ben ik blijven steken op 1,60m dus had ik prima op een D of E-pony gepast, maar ik ben wel blij dat ik me nooit druk heb hoeven maken over het feit dat ik misschien van mijn paard af zou groeien en haar zou moeten verkopen. :)

Kims

Berichten: 977
Geregistreerd: 29-11-04

Re: welke stokmaat voor dochter en mij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 20:58

Fijne reacties, daar heb ik wat aan!

Wat er ook al gezegd wordt qua meeliften ipv doorpakken; dat is bij mijn dochter ook wel het geval als ik haar op de wat grotere paarden zie rijden.

Ik heb zelf geen wedstrijdambitie (meer) maar wellicht mijn dochter wel. Toch iets om rekening mee te houden.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 21:11

Sinds ik volwassen mannen op ijslanders zie rijden en het helemaal niet misstaat, kan wat mij betrefd alles....bijna alles.
Ga eens bij de camargue paarden kijken, koel in het hoofd, temperamentvol en enorm veelzijdig.
Worden tegenwoordig zeker 1.50.
Ook bij dat ras, er rijden volwassen mannen op, ook wat zwaardere types.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Britta31

Berichten: 13065
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 09:29

Ons verzorgmeisje van 10 rijd op onze ruin van 1,63.Nu is mijn ruin wel heel rustig en 23 en gaat niet als een raket door de bak.

Britta, OUWE TAAIE.Mijn kerstmutsje.Old but still going samen met onze knuffelruin Nappie.Britt, ik mis je.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 bezoekers