Kiezen tussen 24/7 buiten of winter snachts op stal.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Kiezen tussen 24/7 buiten of winter snachts op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 13:33

Ik sta op een geweldige pensionstal waar je super veel eigen inspraak hebt in de verzorging en het houden van je paard.
Momenteel staan die van mij in principe ‘s zomers 24/7 buiten en in de winter ‘s nachts op stal. Ze zijn dit zo ook eigenlijk altijd gewend geweest en ik vind het een fijn idee dat ik gewoon een stal heb bij noodweer of juist teveel hitte, dan kan ik het omdraaien, overdag binnen en snachts buiten.

Nu is me de optie geboden op “mijn” stuk weiland een schuilstal te laten plaatsen. Ze staan dan dus altijd zomer en winter 24/7 buiten alleen dan met schuilstal. Alleen als ik daarvoor kies ben ik dus mijn stal kwijt en moeten ze het gewoon daarmee doen. Ik zit een beetje in dubio, en als ik heel eerlijk ben heb ik nog weleens de neiging mijn dieren als “prinsjes en prinsesjes” te behandelen :+ (uit een goed hart hoor, dat wel)

Het is overigens geen geldkwestie want op jaarbasis ben ik hetzelfde kwijt.
Ik twijfel een beetje wat te doen. Ze gaan nu het najaar en de winter op stal met een hooinet om in de nacht lekker aan te knabbelen en in de schuilstal zal dat niet kunnen. Ze willen altijd graag naar binnen maar dat is natuurlijk ook gewenning. Ze hebben wel in de wei een grote bak waar een net overheen kan om er een slowfeeder van te maken op die manier. Moet ze dan hun krachtvoer in emmertjes brengen. Ook zijn ze een lekkere dik opgestrooide stal zo gewend en er mag geen strooisel worden gebruikt in de eventuele schuilstal. Alleen rubber matten en eventueel zou je zelf vlas mogen kopen dacht ik. Ik wil natuurlijk het beste voor mijn paardjes maar ben bang dat als het niet bevalt en ze niet fijn kunnen staan en slapen in de schuilstal ik mijn binnenstal wel opgezegd heb. En stal staat aardig vol dus dit draai ik ook niet zomaar terug. Hij wordt alleen geplaatst als je dit echt wil!
Wat zouden jullie doen? Altijd buiten laten met schuilstal of gewoon de huidige constructie aanhouden?


Delaja

Berichten: 3550
Geregistreerd: 10-04-08

Re: Kiezen tussen 24/7 buiten of winter snachts op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 13:38

Hoe is de wei qua natheid in de winter? En is het mogelijk om een afdakje boven de hooibak te bouwen zodat het hooi niet doorweekt raakt bij de eerste regenbui?
Als het goed droog blijft zou ik kiezen voor buiten laten, anders voor 's nachts op stal.

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Re: Kiezen tussen 24/7 buiten of winter snachts op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 13:39

Daar kan ik geen antwoord op geven en daar ligt mijn twijfel ook. Ik sta hier nog niet zo lang dus over echte natheid weet ik het niet. De schuilstal zal neergezet worden voor degene die dit zo willen, en staat er dus nu nog niet.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 13:40

wat voor paarden heb je? Ik ben zelf geen fan van stallen want “‘s nachts op stal” is vaak van 5 tot 9 in de winter en dat is toch even 16 uur opgesloten. Dus ik zou gaan voor de schuilstal. Mits dat geen enorme modderbende wordt.

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Re: Kiezen tussen 24/7 buiten of winter snachts op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 13:42

Ik heb een warmbloed en een koudbloed dus :+ ik kan niet de een wel op stal en de ander niet. Dan blijft er een alleen achter.
En ik snap je punt maar binnenzetten doe ik altijd zelf dus beslis ik ook zelf hoe lang ze buiten staan.

pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 13:46

Als je paarden de keuze hebben om te schuilen hoef je je toch geen zorgen te maken over je prins en prinsesje? Dan kunnen ze het gedurende de gehele dag zelf bepalen. Ook als er een onverwachtse bui aan komt.

Hooi zul je vermoedelijk nog steeds kunnen/moeten bijvoeren. Tenzij het om een heel groot perceel gaat. Dus daar hoef je ook geen verschil te zien met je huidige situatie.

Strooisel missen ze hier niet. Sterker nog ze liggen liever buiten dan in de stal met strooisel..... Maar niet ieder paard is exact hetzelfde.

Dan blijft inderdaad de vraag van de doogte van de bodem over. Als een stuk wat natter wordt is dat nog niet meteen een ramp maar ik heb echt een bloedhekel aan modder. Die zorg zou ik voorleggen aan je stalhouder.

Ik wil echt niet mee anders. Niets zo heerlijk als dat de paarden zelf kunnen kiezen of ze binnen of buiten staan. Warmbloed of koudbloed maakt hier niets uit. Uiteindelijk is het de shetlander die er heel soms voor kiest om binnen te liggen. De 2 warmbloeden liggen altijd buiten.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 13:51

Nou ik zou dat niet doen. Ten eerste je leeft in NL, ten tweede begrijp ik dat je maar 1 weide ter beschikking krijgt. Je weide zal dus snel 'op' zijn of zelf paardziek worden.

Ook qua prijs vind ik dat je dan minder zou horen te betalen. Immers is er minder omkijk en handeling, en dus minder kost, als in manuren etc.

En wat vind je paard/pony? Want dat 24/24 wordt er ook zo maar ingedrild de laatste tijd. Maar ik heb echt een paard dat het na enkele uren voor bekeken houdt. Dus echt gelukkig zou ik die niet maken.

Verder is de ondergrond van belang, positionering van het stalletje etc.
En als laatste mag je ook wel jezelf die vraag stellen, wil je bvb binnenkort in het donker je pony/paard opzoeken, mss door de modder baden, of vind je het fijn om na je werk/studie, gewoon direct met je pony/paard aan de slag te kunnen?

Voor iedereen is de situatie anders. 24/24 buiten lijkt mooi, maar het heeft ook kanttekeningen die de praktische kant vaak moeilijk realiseerbaar maakt (wil je het tenminste goed doen)
Laatst bijgewerkt door bulck op 17-08-18 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

L'embarras du choix

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 13:51

Lastige keuze, maar met in gedachten dagen/wekenlange regen en wind die precies op een schuilstal kan staan zou ik als het je nu bevalt laten zoals het is. Hoewel ik groot voorstander ben van 24/7 buiten. Laatste stekje was een wei met twee boxen die open bleven. Toch merkte ik bij lange nattigheid en wind de heren (twee tinkers waarvan een in semi wild geboren en een echt buitendier) s nachts toch echt in hun box gingen liggen slapen.

Juist omdat je zelf nu kunt bepalen hoe en hoe lang ze buiten blijven. Heb je wel de luxe in de winter op stal s nachts. Dan ook voor je zelf binnen tutten, knuffelen en borstelen, ook dat raak je kwijt met alleen een schuilstal

Ik was er zelf heel blij mee droog windvrij te kunnen borstelen. Ze even opsluiten voor bijvoorbeeld extra voer. Bij blessures of wonden heb je een droge schone stal ook

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 13:54

karuna schreef:
Lastige keuze, maar met in gedachten dagen/wekenlange regen en wind die precies op een schuilstal kan staan zou ik als het je nu bevalt laten zoals het is. Hoewel ik groot voorstander ben van 24/7 buiten. Laatste stekje was een wei met twee boxen die open bleven. Toch merkte ik bij lange nattigheid en wind de heren (twee tinkers waarvan een in semi wild geboren en een echt buitendier) s nachts toch echt in hun box gingen liggen slapen.

Juist omdat je zelf nu kunt bepalen hoe en hoe lang ze buiten blijven. Heb je wel de luxe in de winter op stal s nachts. Dan ook voor je zelf binnen tutten, knuffelen en borstelen, ook dat raak je kwijt met alleen een schuilstal

Ik was er zelf heel blij mee droog windvrij te kunnen borstelen. Ze even opsluiten voor bijvoorbeeld extra voer. Bij blessures of wonden heb je een droge schone stal ook


Ja dit.. dit is precies waarom ik eigenlijk mijn stallen niet perse op wilt geven, maargoed ik kan niet egoïstisch zijn en wil wel wat het fijnste is voor mijn paarden, en dan hoor ik om mij heen toch wel bijna iedereen zeggen buiten!

Duhelo

Berichten: 28503
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 13:55

Ik kies altijd voor zoveel mogelijk buiten (bij voorkeur 24/7.) Mits een schuilstal, een ruime verharde plaats, en minstens een plaats om droog te liggen (of in zand die niet onder water staat, of een opgestrooide stal).
Als de schuilstal 3*3 is voor twee paarden en er is geen enkele vorm van verharding of paddock er rond, dan heb je in no time een modderpoel eromheen. Dat is niet ok.

een schuilstal van 3*3 met een verharding van minstens even groot en een zandpaddock eromheen is imo wel ok (of zoals bij mij, stal van 4*8 + verharding van 4*10 + 1.5 hectare weide. 0.25 ha wordt gebruikt als winterweide, de verharding wordt dagelijks uitgemest en 4*4 van de stal wordt opgepot. (opening zit aan een 4 m zijde. dus ze kunnen droog op beton staan op 4*4, in het opgepotte gedeelte liggen, of buiten op de verharding of id weide staan) (3 paarden)

pol013

Berichten: 8963
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 13:57

Hoezo moet er wind en regen in een schuilstal staan? Daar heb ik met een fatsoenlijke overstek echt nooit last van.

Modder hoeft niet (maar kán natuurlijk wel)

En als je paard het buiten beu is kan hij ook zélf naar binnen gaan.

24/7 goed doen kan inderdaad zelden zonder goede voorbereidingen en aanpassingen. Maar daar kan ik uit de post van TS niet over oordelen.
De post van duhelo schets de voorwaarden heel netjes.

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Re: Kiezen tussen 24/7 buiten of winter snachts op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 14:00

Zoals ik het heb begrepen is hij geen 3 bij 3. Groter. De afmeting weet ik niet maar kreeg een foto doorgestuurd.
Er word geen verharding omheen gemaakt, tenminste dat is er niet bijgezegd, komt gewoon zo op de wei te staan.

Ik ga dus met deze vragen even naar de staleigenaar voor wat meer informatie, bedankt!

Duhelo

Berichten: 28503
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Kiezen tussen 24/7 buiten of winter snachts op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:02

een schuilstal los in de weide zonder vorm van verharding of paddock er rond zou ik niet prefereren. Tenminste een zandpaddock, anders staan ze zo tot over de kogels in de drek (en je kan nergens droog hooi voeren).
Hangt uiteraard wel een beetje af van de ondergrond, hier zitten we op klei dus dat is drama.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:03

Regen en wind kan heel goed in een schuilstal waaien. Helaas vaak aan de hand gehad. Beetje stevige wind die de regen horizontaal laat waaien.

Of bij hevige kou en sneeuwval twee dieren die van ellende de schuilstal niet meer uitkomen.

Ik heb meerdere dingen gehad van continue schuilstal met een box voor twee dieren achter de hand tot de twee open boxen tot alleen schuilstal. Maar toch die box achter de hand is heel handig voor zowel dier als mens.

Als je dieren zich nu lekker voelen en je de zomer ze toch al buiten hebt staan continue en je eigenlijk alleen in donkere en nattere periode ze s nachts binnenstaan

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Re: Kiezen tussen 24/7 buiten of winter snachts op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 14:08

Ik ga even vragen hoe ik dit precies voor me moet zien qua hoe ze hem dan neer willen zetten maar wat @karuna aangeeft ben ik ook bang voor. Het is maar net hoe de wind staat en als die net de verkeerde kant op staat regent het alsnog naar binnen. De tinker ben ik niet zo bang voor maar vooral mijn kwpner lijkt blij te zijn met zijn stalletje. (Maar nogmaals, gewenning. Hij weet niet beter dan altijd het najaar en de winter snachts op stal te staan)

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:12

Ik zou het houden zoals hoe je het nu hebt. Als je zo'n bezorgde paardenmama bent en het gaat straks flink stormen in de winter, zit je ook niet zelf lekker warm thuis. Dan maak je je toch zorgen.

Maar mijn belangrijkste argument zou zijn dat nu je wei rust krijgt in de winter. Verkijk je er niet op hoe snel zo'n wei kapot gaat in de winter en dan heb je in de zomer niks meer. In de winter heb je ook meer gedoe met wisselende kwaliteit van het gras wat er nog staat. Weet niet of je paarden daar tegen kunnen, maar ken er genoeg die dan daar last van hebben.

In de winter 24/7 buiten is gewoon ook een hoop werk. Je moet hooi buiten bijvoeren. Dat morsen ze, dat gaat voor rotzooi zorgen bij de hooibak. Wie gaat dat opruimen en schoon houden? Als je alles zelf moet doen: Ga je er zelf zin in hebben om door weer en wind je wei uit te gaan mesten? Een stal binnen schoon houden in de winter is wel echt iets anders.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:12

Ik zou het zo laten zoals het nu is.

Een weide wordt in Nederland gewoon heel snel nat en drassig. Zou het eerst een jaartje aankijken hoe het weiland zich houdt (andere mensen kiezen er misschien wel voor en zo kun je mooi ff kijken hoe het gaat).

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:14

Als je de keuze hebt zou ik voor 's nachts op stal kiezen.
Niet zozeer voor de beschutting maar wel omdat ze dan elk apart rustig kunnen eten. Ik heb altijd het gevoel dat wanneer meerdere paarden samen hooi eten, ze toch net iets minder ontspannen zijn dan wanneer ieder in zijn stal zijn eigen portie heeft waarvan ze weten dat niemand anders het kan afnemen.
Tweede reden is dat wanneer ze 's nachts op stal staan het toch iets meer afwisseling geeft dan 24u/dag op de weide. In de weide is heel fijn voor de paarden maar echt in de winter is er daar nu ook niet zoveel te beleven. Als ze 's nachts op stal staan zijn ze 's avonds blij dat ze naar binnen kunnen en 's ochtends weer blij dat ze naar de wei kunnen gaan kijken of er daar gedurende de nacht weer grasjes gegroeid zijn.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:15

Als je kwpn er blij is met stalletje. Zou ik zelf toch blijven staan. Als niet bevalt continue buiten heb je een groot probleem. Ik heb zoals gezegd op meerdere paarden gehhouden maar de continue buiten en alleen schuilstal is mij en mijn ponys niet goed gevallen. Weken regen in het donker geen licht bij de schuilstal en twee uiteindelijk ellendig uitziende ponys die ondanks hun ruige haar gewoon miserabel stonden te pieteren.

Oude tinker had speciale hap nodig. Ook dat was gerommel en aanklooien zodat hij zijn eten ophad en niet de jonge man. Gewoon soms opdrogen s nachts op stal en even goed bijslapen hadden ze gewoon nodig.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

fleur_yen

Berichten: 1523
Geregistreerd: 30-09-08
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:18

Klinkt als een fijne stal! Ik heb een jaar geleden de stap gemaakt mijn kwpn merrie op een 24/7 buiten plek met schuilstal te stallen, en achteraf gezien had ik dit eerder moeten doen! Paard is zo gelukkig hier. Onze situatie is een stuk land opgedeeld in 4 stukken zodat het deels rust kan krijgen, een paddock van ongeveer 30x30, met daarin de schuilstal van gok 3x6, 3 dichte wanden en de brede kant open. Wij hebben niks verhard, bij uitzonderlijk veel regen loopt er dus eens wat water in, maar dat is niet vaak. Ze staan hier met 4 paarden, en zie ze er vaker schuilen in de zomer dan in de winter, nou ligt de paddock bij ons ook onder de bomen, dus hebben we ook wat natuurlijke beschutting. Mijn merrie was ook echt een tutje, koukleum en leek d’r stalletje voorheen ook best te waarderen, maar als ik nu zie hoeveel beter ze het doet in deze huisvesting wil ik echt niet anders meer.

I'm not impossible, just a bit unlikely - the Doctor

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:20

Ik heb hier een schuilstal die niet In waait of regent. Alleen net bij de ingang maar is breed genoeg dat ze daar niet hoeven te staan.
Wel strooisel er in. Ook hooi netten.

Mijn 2 prinsessen die bij de fokker al 24/7 buiten stonden heb ik de eerste 2.5 jaar van hun leven 24/7 buiten laten staan. Hier is het in de winter droog en ook nog gras. (meer dan nu :+ )
Ze kwamen alleen in de binnenstal als de hoefsmid kwam. Of als ik ze uitgebreid wilde borstelen en ook wennen aan vast staan en dat soort opvoed dingen. En dat ze een stal leerde kennen. Maar dat was misschien 1 keer in de maand.

Oudere paarden gingen wel in de avond naar binnen.
En die prinsessen stonden dan sip te kijken. En wij dan.?

Vorig jaar winter ben ik ze voor de nacht binnen gaan halen. En ze vinden het heerlijk.
Tegen de avond komen ze zelf al bij de draad staan om naar binnen te gaan. En nee ze krijgen daar niet meteen brokken.

Ik had dit nooit verwacht van paarden die niets anders kende dan 24/7 buiten.

Mag je niet 2 maanden je stal aanhouden en kijken hoe ze het blijft doen?

ThioroJarig

Berichten: 3982
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 14:33

Zoals al eerder gezegd is vooral ook de ondergrond belangrijk.
Ze moeten droog kunnen staan.
Mijn merrie staat sinds vorig jaar ook 24/7 buiten. Helaas waren de omstandigheden op vorige stal niet goed.
Er was een schuilstal maar die was klein (ze pasten er met 2 net in) en stond heel onhandig in het lager gedeelte van het weiland. De ondergrond was niet verhard dus dat werd modder, niet om in weg te zakken maar dus ook vooral niet droog.
Hooi kregen ze in een overdekte hooiruif. Ondergrond was daar deels verhard met zand op. Dat werd uiteindelijk ook een giga kniediep modderhoop. Paar keer serieus m'n laarzen moeten vasthouden om ze er niet in kwijt te spelen.
Het land zelf was gelukkig wel goed en werd niet zompig. Bij aanhoudend slecht weer was de rest van het weiland beduidend beter dan de schuilstal en de hooiruif.
Ik heb uiteindelijk m'n merrie midden in de winter dringend op stal moeten zetten voor een tijdje omdat ze het niet meer trok. Stallen op die stal waren ook niet ideaal.
Nu van stal veranderd en ze zal normaalgezien weer buiten blijven in de winter. De landjes daar blijven vrij droog in de winter en de schuilstal is ruim voldoende groot en droog.
Zelf vind ze op stal staan niet zo erg maar buiten blijven ook niet zolang ze nog een droge plek kan vinden.

Als jij en je paarden nu tevreden zijn, is er geen reden om te veranderen. Winter buiten moet idd wel in goede omstandigheden kunnen.

Ben het er ook mee eens dat je minder zou moeten betalen als ze 24/7 buiten blijven.

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 14:47

Ik betaal nu in de zomer minder dan in de winter en de prijs van de wei met schuilstal ligt daar tussenin. Het zou dus niks uitmaken nee. Komt op hetzelfde neer. Maar het is nog een goedkope stal , alles kan en mag (redelijkerwijs) je mag altijd hooi pakken als je dat nodig vind, onbeperkt en je moet zelf weten hoelaat ze weer naar binnen gaan dus het is echt een topstal, dus dat is niet waar ik me druk om maak.

Maar nu ik de vragen van jullie zit te beantwoorden merk ik eigenlijk dat ik meer neig naar het gewoon zo laten. Ik ben bang dat ik spijt ga krijgen als ik de stallen opzeg en met 2 ellendige paarden overblijf. Dus ik laat het even zo dit jaar en zoals iemand hierboven zei: kijk even hoe het land zich houdt komende winter en hoe het bij anderen gaat. Dan wellicht volgend jaar wel.

Bedankt allemaal! :)

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Kiezen tussen 24/7 buiten of winter snachts op stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 15:02

Voor mij zou wat verharding bij de uitloopstal wel belangrijk zijn, maar misschien kun je daar zelf voor zorgen.. Aanhanger met gratis stoeptegels en een dag werk, en klaar ben je.
Mijn tinker kon vroeger ook niet wachten om de stal in te racen, logisch want daar lag zijn hooi en kreeg hij zijn voer. Nu staat hij 24/7 buiten en hij staat alleen in de schuilstal als het erg heet is of als het stortregent. Juist in de winter staan ze het liefst lekker buiten, al helemaal met vorst.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 15:03

het is idd hoe groot je wei is en hoe je stal is.Bij mij staan ze 24/7 buiten met een grote schuilstal 200m2.Ik moet zeggen dat ze in de winter veel minder gebruik van de stal maken als nu met de warme zomer.
Ik hang hooizakken onder de schuilstal om ze er onder te houden anders blijven ze gewoon buiten staan in slecht weer.
Ik maak me ook veel meer zorgen dan de paarden over het weer.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Googlebot, Majabeestje en 42 bezoekers