Recreatiecentrum Rij Maar An in Schoonoord sluit deuren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 14004
Geregistreerd: 20-04-16

Recreatiecentrum Rij Maar An in Schoonoord sluit deuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-18 23:01

Dagblad van het Noorden
Overige
Ingezonden door Mariska_28
Afbeelding
Huifkartocht. Foto: Bokt Wiki


Recreatiecentrum Rij Maar An sluit eind dit seizoen voorgoed de deuren. Aan veertig jaar huifkartochten vanuit Schoonoord komt dan een einde.

De nieuwe eigenaar is namelijk volgens Martha Sehlmeier (71) van Rij Maar An geenszins van plan het bedrijf voort te zetten. ,,Sterker nog, hij wil de stallen slopen en ook het woonhuis. Hij heeft eveneens het huis van de buurvrouw gekocht, waarin hij wil gaan wonen.’’

Met weemoed afscheid

Sehlmeier stopt vanwege haar leeftijd. ,,Als ik tien jaar jonger was geweest, was ik gewoon nog tien jaar verder gegaan. Maar de jaren beginnen te tellen. Andere mensen van mijn leeftijd zitten soms al in bejaardenhuizen. Ik neem met weemoed afscheid, maar ik ben blij dat ik het in goede gezondheid heb kunnen regelen.’’ Het bedrijf stond volgens haar drie jaar te koop.

Sehlmeier begon samen met haar man veertig jaar geleden met de huifkartochten door boswachterij Sleenerzand. De paarden en pony’s kenden de route doorgaans zo goed dat enige sturing niet beslist noodzakelijk was.

Haar man overleed in 1987. Samen met haar drie kinderen Christel, Marthilde en Alfredo bouwde ze het bedrijf uit naar het huidige recreatiecentrum, met behalve de huifkarren ook een minicamping, een restaurant, groepsaccommodatie, ponykampen en een speelparadijsje.

Chaletpark
Het recreatiecentrum werkte jaren aan plannen voor de bouw van een chaletpark voor luxe caravans. Omdat er een bufferzone gecreëerd moest worden om rust in het aangrenzende bos te waarborgen, moest het plan worden bijgesteld van 80 naar 60 chalets. In 2011 ging de gemeente Coevorden uiteindelijk akkoord. De uitbreiding was van belang om de drie kinderen een gezonde toekomst te geven in het bedrijf.

Crisis
Uiteindelijk zijn er vijf chalets bij Rij Maar An gebouwd. ,,De crisis heeft roet in het eten gegooid. Die duurde voor ons liefst vijf jaar. Natuurlijk vind ik het jammer dat ons levenswerk nu verdwijnt, maar het is niet anders. We hebben met z’n allen een prachtige tijd gehad.’’

Rij Maar An sluit op 31 oktober. Sehlmeier is van plan in Drenthe te blijven wonen, net als haar kinderen. Die slaan nu een andere richting in.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


iirrssjjee

Berichten: 5936
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 23:06

Zoooo jammer.... Hier heb ik vroeger echt leren rijden.... Op de bokkende pony's crossen door het bos! Heeeeerlijke tijd was dat. Nog even gauw langs voor het seizoen voorbij is....

Familie Sehlmeier, bedankt voor alles!

(Mijn avatar is zelfs nog van daar....)

Rivjenn

Berichten: 4021
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Re: Recreatiecentrum Rij Maar An in Schoonoord sluit deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 23:12

Ik heb niet zulke goede herinneringen aan Rij maar aan.
Het welzijn van de paarden stond daar verre van bovenaan..

"Kies je paard uit, zoals je een vriend kiest, want je moet hem liefhebben."

Caily

Berichten: 12516
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Re: Recreatiecentrum Rij Maar An in Schoonoord sluit deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 23:40

Zooooo jammer. Maar was te verwachten. De prijs was te hoog om het over te laten nemen door iemand die het wel voort wilde zetten. Met de investeringen die gedaan zouden moeten worden kon dat nooit uit.

marjoleinft

Berichten: 2328
Geregistreerd: 25-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 23:42

Bij ons stond het bekend als rij maar door, vreselijk was het daar.

AfricanLady

Berichten: 8003
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Harlingen

Re: Recreatiecentrum Rij Maar An in Schoonoord sluit deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 23:46

Jammer hoor.
Mijn huifkarvakantie ging dit jaar niet door ivm geen animo en wou dit eigenlijk volgend jaar gaan doen

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Recreatiecentrum Rij Maar An in Schoonoord sluit deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 00:09

Zo ontzettend jammer, ben er meerdere keren op ponykamp geweest en later nog losse buitenritten gedaan. Is me altijd erg goed bevallen!

Lightielight

Berichten: 756
Geregistreerd: 31-10-06

Re: Recreatiecentrum Rij Maar An in Schoonoord sluit deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 07:31

Uiteindelijk bestaat Rij maar an al veel langer, met andere eigenaar natuurlijk destijds; vanaf ik een jaar of vijf was (nu 50 jaar geleden) gingen wij al op vakantie in het bungolowpark er tegenover. Je moest dan de grote weg oversteken en dan was je er. Heb er leren rijden op een ezeltje :) en toen ik wat ouder werd mochten we 's avonds de pony's naar de verre wei in het bos brengen.. alleen met hoofdstel, geen zadel en veulens mee. In volle galop door het bos... fantastisch! Mijn moeder stond doodsangsten uit. Er ging een huifkar achteraan die de kids bij de wei weer oppikte en terug bracht. Wat een tijd was dat. Ook toen al huurden we een huifkar om tochten te maken. Geqweldige vakanties gehad.

Dag lieve Skip en Shiva.....

aaidaa

Berichten: 611
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Veenhuizen

Re: Recreatiecentrum Rij Maar An in Schoonoord sluit deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 07:51

Altijd genoten hier. Familie Sehlmeier, bedankt inderdaad :)

Life is what happens to you while you're busy making other plans
Knappe Es: M2+4 , 0.80+6 <3

Adhira
Berichten: 580
Geregistreerd: 27-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 08:18

Wat jammer dat het niet als familiebedrijf kon doorgaan.
Heb daar als kind leuke zomervakanties gehad met mijn verzorgpony.
Prachtige omgeving voor mooie buitenritten.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Recreatiecentrum Rij Maar An in Schoonoord sluit deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 08:59

Ik vond het daar vroeger fantastisch. Wij stonden iedere zomer op de camping in Borger en ieder jaar gingen we dan ook een keertje maar Rijmaran, met een huifkar een tochtje doen en je hoefde niet te sturen haha. Ik woon inmiddels in Drenthe en ging er zomers nog weleens een ijsje halen, vind t toch wel nostalgie. Ben erg benieuwd of de nieuwe eigenaar er een (paarden) bedrijf van gaat maken.

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

aaidaa

Berichten: 611
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Veenhuizen

Re: Recreatiecentrum Rij Maar An in Schoonoord sluit deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 09:01

nope.

"De nieuwe eigenaar is namelijk volgens Martha Sehlmeier (71) van Rij Maar An geenszins van plan het bedrijf voort te zetten. ,,Sterker nog, hij wil de stallen slopen en ook het woonhuis. Hij heeft eveneens het huis van de buurvrouw gekocht, waarin hij wil gaan wonen.’’

Life is what happens to you while you're busy making other plans
Knappe Es: M2+4 , 0.80+6 <3


Amberkelsey

Berichten: 198
Geregistreerd: 24-06-16
Woonplaats: noordwijk

Re: Recreatiecentrum Rij Maar An in Schoonoord sluit deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 10:21

Echt heel jammer! Wij zijn daar wezen overnachten met een andere huifkar, onze paardjes in de wei en daar zo ontzettend lekker gegeten <3
Echt ontzettend jammer dat het weg gaat

Manou, Vosje & Midnight

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 10:29

Echt jammer dat ze gaan stoppen. Heerlijke tijden gehad bij Rijmaaran, vooral op pad met de huifkar was altijd fantastisch. Binnenkort nog maar eens even buurten daar.

Op vakantie met de huifkar:
Afbeelding

Afbeelding

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 10:38

aaidaa schreef:
nope.

"De nieuwe eigenaar is namelijk volgens Martha Sehlmeier (71) van Rij Maar An geenszins van plan het bedrijf voort te zetten. ,,Sterker nog, hij wil de stallen slopen en ook het woonhuis. Hij heeft eveneens het huis van de buurvrouw gekocht, waarin hij wil gaan wonen.’’


Dit had ik ook gelezen, in een stukje van rtvdrenthe las ik dat ze vertelde dat de nieuwe eigenaar het niet in de huidige vorm ging voortzetten. Kan alsnog zijn dat hij 'iets' met paarden gaat doen, het is een super locatie natuurlijk met binnenbak, groepsaccomodatie en uitrijmogelijkheden. Misschien sloopt hij alleen de loopstallen buiten o.i.d. Maar goed we zien het vanzelf. Als niet paardenmens is het niet zo'n aantrekkelijk object toch?

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

aaidaa

Berichten: 611
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Veenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 10:42

Ik heb geen idee. Het zou natuurlijk leuk zijn als het wel een paardenbedrijf wordt, maar ik kan me ook wel voorstellen dat hij meer aan een vakantiepark oid zit te denken. * Drenthe - vakantieprovincie*


@ Maaike: ja, heerlijk waren die huifkartochten he? Daar heb ik ook nog wel prachtige plaatjes van.
Afbeelding
Afbeelding

Life is what happens to you while you're busy making other plans
Knappe Es: M2+4 , 0.80+6 <3

Seven

Berichten: 21190
Geregistreerd: 28-05-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 11:29

Het word niets met paarden maar de geruchten hier zijn dat het een geiten boerderij word.

Ik heb enkel respect voor de lieve fjorden en zit er zelfs aan te denken er een te kopen. Ze komen hier dagelijks door de straat zelfs met de hitte van plus 30 graden, arme dieren puffen, zweten en toch doorlopen. Die dieren zijn goud waard.

Aaidan
Die laatste lijkt bij ons in de straat

Pastel tekeningen, Naambordjes, schilderijen
klik klik klik

aaidaa

Berichten: 611
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Veenhuizen

Re: Recreatiecentrum Rij Maar An in Schoonoord sluit deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 11:31

@Seven: grappig. Ik meende overigens dat ze al een huisje voor de fjorden gevonden had (maar vraag het vooral na als je er een van ze wil, ik weet het niet zeker). Een vriendin van me neemt er ook 2 over. Die beestjes zijn inderdaad goud waard.

Life is what happens to you while you're busy making other plans
Knappe Es: M2+4 , 0.80+6 <3

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Recreatiecentrum Rij Maar An in Schoonoord sluit deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 11:33

Voor een groot deel van de fjorden is een huisje gevonden, voor een aantal nog niet. Ze hebben gelukkig nog even. (Staat nog wel een hele leuke die nog een huisje zoekt: Veerle). Voor de pony's moeten nog wel wat huisjes gevonden worden.

har166

Berichten: 2035
Geregistreerd: 21-04-10
Woonplaats: Ekehaar

Re: Recreatiecentrum Rij Maar An in Schoonoord sluit deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 11:36

Ik vind t altijd zo knap dat er tig fjorden in dat weiland staan en de mensen die er werken ze allemaal uit elkaar weten te houden haha.

I can please only one person a day, today is not your day and tomorrow does not look good either.

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 11:38

Ach wat jammer :(
Heb er in 2013 volgensmij een ponykamp gehad met Kevin als ponykamppony, groepje van 9 of 10 kids in totaal en het beste kamp ooit gehad. Bedankt familie Sehlmeier

"Opinions are like assholes, everybody has one" - Mark Sheehan

Abe <3

aaidaa

Berichten: 611
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Veenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 11:39

Oh Veerle!! <3 Ik heb geen tijd / geld voor nog een paard, maar das echt een van mn favorieten!

Life is what happens to you while you're busy making other plans
Knappe Es: M2+4 , 0.80+6 <3

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 12:02

Er zijn inderdaad nog een paar fjorden en een aantal pony’s die nog geen plekje hebben. In alle leeftijden. Sommige voor nog een aantal jaar als weidemaatje en sommige die nog jaren aan het werk kunnen. Braver dan daar vind je ze in ieder geval niet.

Ik heb er fantastische jaren gehad en ga het zeker missen.

tengeltje11
Berichten: 7134
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Recreatiecentrum Rij Maar An in Schoonoord sluit deuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 12:09

Is er een site ofzo waar de dieren die nog een plek zoeken,op staan?

Lisan89

Berichten: 1346
Geregistreerd: 06-04-06
Woonplaats: Noord-Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 12:12

Van 2007 tot ca 2015 gewerkt, buitenritten, huifkartochten en ponykampen begeleid, mijn beste maatje gekocht, mijn huidige fjord beleerd...

Tot op heden kom ik er nog steeds graag en vaak, op dit moment zelfs wekelijks. Ik heb er een fantastische tijd gehad, voelt voor mij als een thuis... ga het echt enorm missen!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anne_26, Blue_flower, Brandje_04, CaroR, Connaisseur, Damon26, Duran123, esje01, Lisa_22, michaz81, nafkedemi, Serena_Milco, Stelvio, Talindos en 73 bezoekers