Lange manen, lang houden of sportcoupe?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Lang of sportcoupe?

Lang!
147 (57%)
Sportcoupe!
108 (42%)

Totaal aantal stemmen: 255


wendy1987

Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Lange manen, lang houden of sportcoupe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 14:42

Omdat er hier veel mensen zitten met elk hun eigen mening.

Ik heb een haflinger zoals velen wel weten. Met enorme lange en dikke manen.

Ze heeft gigantisch zomer eczeem dus ik ben best trots dat ze zulke manen heeft.

Nu is het zo dat het altijd in een vlecht zit. Ik haat vlechten en t zit dus vaak slonzig.

Laatste tijd vraag ik me steeds vaker af. Voor wie doe ik t. Kayenne staat altijd onder een deken en in vlecht dus vliegen af weren doet t niet.
Foto's, leuk maar zoveel doe ik dat ook niet.

Maar blijven korte manen mooi onder de eczeem deken als ze los hangen of wordt dat 1klit bende? Dan schiet het nog niet op namelijk en kan ik het beter lang laten.

Nu weet ik dat veel mensen hier zeggen. Kort! Maar even praktisch, ervaringen met eczeemdeken en losse manen?

Hier dan nog een paar foto's:


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Estera

Berichten: 1054
Geregistreerd: 25-03-10
Woonplaats: Omgeving Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:52

Ik sta voor dezelfde keuze met dezelfde issues. Ik heb een Welsh met manen tot voorbij de knieeen, maar idd ook onder een eczeemdeken. Ik heb ze nu eerst terug geknipt naar onderkant hals en dat bevalt al beter, maar sluit niet uit dat ik ze nog terug kort naar een staand model. Zonde ja, maar voor het beest veel fijner.

aaidaa

Berichten: 611
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Veenhuizen

Re: Lange manen, lang houden of sportcoupe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 15:08

Lastig! Ik vind voor van die type sportpaarden, zoals m'n eigen kwpn-er de korte coup sowieso mooier, dat worden vaak van die dunne slierten anders. Maar bij Haflingers, Tinkers, Friezen etc vind ik juist die lange manen vaak wel weer erg mooi. Maar als het lastig is, kan ik me ook wel weer voorstellen dat je de schaar er misschien inzet.. (voor mij waren de lange manen er snel af zodra ik moest gaan inknotten voor wedstrijden, maar goed, dat was dus een kwpn-er). Geen ervaring met eczeemdeken in combinatie met lange manen hier.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Re: Lange manen, lang houden of sportcoupe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 15:13

De paarden met sportcoupe, los onder exceemdeken zie ik geen problemen hebben met de manen.

Ik denk dat het eerder de vraag is wat jij praktisch en mooi vindt :)

Let wel- een dikke, volle manendos geeft weleens een plukkerige sportcoupe

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 15:15

Hmm de jouwe heeft wel echt mooie manen.. :(:) Zou misschien toch zonde zijn om te knippen..

Mijn eczemer had een fjordenboog en dat paste totaal niet goed onder de deken. Moest het elke keer heel kort knippen en werd erg lelijk. Heb dat nu laten groeien tot handbreedte en dat past heel mooi :j
Langer laat ik t niet worden want ik vind lang bij een fjord eigenlijk heel lelijk :o

Spoiler:
Afbeelding

Sintara

Berichten: 7385
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 15:15

Ik ben normaal helemaal voor lange manen, maar mij lijkt een kort kapsel onder de eczeemdeken veel praktischer

MallyBelly

Berichten: 3530
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 15:16

Lange manen los onder een deken word een klitten bende :( knopen helemaal in elkaar.
Als je graag los wilt zou ik ze lekker afknippen, ook een stuk minder warm onder haar deken.
Mijn haflinger had altijd sportcoupe onder haar deken en daar werd het mooier van als met vlechtjes.. minder puizig.

Bij een van onze tinkers sta ik nu ook op het moment van knippen, dat onderhoud wat er in gaat zitten kost gewoon veel tijd.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 15:18

Ik vind lange manen veel mooier.Maar het leuke van een eigen paard is dat de eigenaar mag bepalen of de manen lang of kort zijn.

wendy1987

Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 15:22

Dat is het idd. Los kunnen ze nu nooit. Alleen ff voor de foto of na t wassen. Daarna direct de vlecht weer in. Die er2 dagen later alweer niet uitziet maar ik altijd 2 weken laat zitten want ik krijg pijn in mijn handen van t vlechten en vind t gewoon niet leuk :=

Kort kan ik ze gewoon bijhouden en kunnen ze los onder de deken.
Plus, knotten gaat dan ook makkelijker.. daar is het nu ook te dik voor. Ook met de lange manen knot manier. Dan zou ik aan 2 zijdes moeten doen en dat is wel weer veel werk blabla :')

Ik ga straks eens tutten, benen scheren en kijken wat ik ervan vind als ik ervoor sta :Y)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Lange manen, lang houden of sportcoupe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 15:25

Maar waarom sport-kort. Ik vind halflang juist erg mooi. Voor jou makkelijker bij te houden. Een cm of 30 lang vind ik ook prachtig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 15:26

Ik zou het afknippen. Paard heeft er nu toch niets aan en jou levert het pijn op + dat je het vlechten vreselijk vindt. Als je het kort lelijk vindt laat je het gewoon weer groeien. En kort klit het niet onder een deken, halflang helaas wel. Na een cm of 15 gaat het klitten en breken bij mijn paard.

Knap blijft je paard toch wel met z’n voorpluk <3

wendy1987

Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Lange manen, lang houden of sportcoupe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 15:28

Omdat halflang idd nog steeds vast moet in vlechten onder de deken. Plus ik die lengte niet mooi vind. Dat had haar moeder en die heb ik toen wel sportcoupe gegeven maar die keuze was gewoon makkelijker.

Ja die voorpluk. Ik hoop dat ze die houd gezien eczeem. Soms is die ineens weg..

xVerax

Berichten: 5073
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 15:29

Ik zou het ook knippen. Vind de lange manen van je pony erg mooi, maar als jij er last van hebt zou ik het er gewoon af halen, staat vast net zo mooi (of mooier :D).

Edit: Wij hadden overigens ook een merrie met sportcoupe onder eczeemdeken, weliswaar niet zulke dikke manen als een haflinger, maar manen bleven er mooi onder.

Josienx
Berichten: 219
Geregistreerd: 30-11-13
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 15:32

Ik zou zelf voor het praktische kiezen, de sportcoupe! Lange manen zijn prachtig maar zo is het wel een gedoe! En haar groeit altijd weer aan! :)

7ofhearts

Berichten: 2748
Geregistreerd: 02-11-14
Woonplaats: Daar waar we gelukkig zijn..

Re: Lange manen, lang houden of sportcoupe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 15:57

Als ik jou reacties zo lees heb je al lang een keuze gemaakt.
Sportcoupe.

( Niet wat ik mooi vind, maar dat ter zijde. )

candalisa

Berichten: 3471
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 15:59

Wendy ik zag de topic maar had nooit verwacht dat jij TS zou zijn ! :oo
Pfff kayenne dr mooie manen ga je toch niet knippen |( ze zijn zooooo mooi!!
Ik snap het idee maar als zijnde iemand die elke dag de manen aan het instralen os dat ze wat langer worden kan ik dit niet aanzien Y;(

wendy1987

Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Lange manen, lang houden of sportcoupe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 16:05

Ze zijn ook zeker mooi. Daarom de twijfel.. Ik ga zo lekker tutten en zie wel waar ik eindig :')

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Lange manen, lang houden of sportcoupe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 16:14

Als je ooit van plan zou zijn om je paard te koop aan te bieden,dan raad ik aan de manen lang te laten. Als ik een ras als Haflinger zie met korte manen,dan komt bij mij meteen de verdenking van zomereczeem op.Veel mensen zien dan van de koop af.Ook voor raskeuringen denk ik dat je rasgebonden lange manen moet hebben.Maar,zoals ik al zei,het is jouw paard en dus jouw keuze.

wendy1987

Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Lange manen, lang houden of sportcoupe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 16:27

Als ze ooit al te koop zou komen gaat er briefje bij dat ze eczeem heeft. Want ondanks haar lange manen heeft ze dat wel degelijk.

Keuringen heb ik al gedaan met haar. Niet onverdienstelijk. Ook met korte manen kom je daar prima mee weg. En die staan nu sowieso niet op de planning aankomende 2 jaar.

Ik twijfel nog ff verder :+

inkepink

Berichten: 3164
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: randje van twente

Re: Lange manen, lang houden of sportcoupe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 16:32

mijn merens behoren ook lange manen te hebben maar doordat ze beiden onder deken staan, 1 vanwege lichte exceemklachten de andere vanwege erge allergische reactie op steekvliegen zijn ze manen toch echt coupe sport, fijner voor hen, makkelijker voor mij ;)

janouk
Blogger

Berichten: 17852
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 16:32

Waarom kunnen ze niet los? Meneer Anton heeft ook lange manen en zijn manen zijn eigenlijk altijd los. Alleen als het heel warm is, vlechten we ze in.
Bij mij staan ze niet onder deken.

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 16:44

janouk schreef:
Waarom kunnen ze niet los? Meneer Anton heeft ook lange manen en zijn manen zijn eigenlijk altijd los. Alleen als het heel warm is, vlechten we ze in.
Bij mij staan ze niet onder deken.


Er staat toch duidelijk dat de pony erge zomereczeem heeft.. Lijkt me duidelijk dat die van maart tot oktober een deken moet dragen.

Sting

Berichten: 12857
Geregistreerd: 22-04-03
Woonplaats: Rolde

Re: Lange manen, lang houden of sportcoupe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 16:52

Ik heb hetzelfde dilemma. Alleen een Haflinger met een stukje kortere manen (onderkant hals). Maar toch; ik heb de stap nog niet durven zetten :').

meisje2000
Berichten: 2613
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: ergens in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 17:07

Ik had een barock pinto die ik een sportcoupe heb gegeven. Vlechten bleven niet zitten en met rijden draaiden de manen steeds om de teugels heen waardior ik er hele plukken uittrok. Voor mij niet handig met rijden maar het deed hem ook erg pijn. Afbeelding

ierusju

Berichten: 2274
Geregistreerd: 23-04-14
Woonplaats: Aan de kust :)

Re: Lange manen, lang houden of sportcoupe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 17:11

Eraf halen. Ik heb ook voor een dilemma gestaan en ik heb ze eraf gehaald, nadat ik er een topic over had gemaakt. Ik hen op het moment geen recente foto's, maar als je dit topic doorkijkt, zie je hoe haar manen zoveel beter zijn geworden :)

[VSW] Wat hier mee doen?