Vegetarisch, maar je bank investeert in de vee-industrie.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 

Was jij hiervan op de hoogte? Ga je overstappen?

Ja ik was op de hoogte, maar mij maakt het niet zoveel uit.
18 (12%)
Ja ik was op de hoogte, ik ben tevreden met mijn bank betreft de investeringen.
21 (15%)
Ja ik was op de hoogte, ik zou wel over willen stappen maar dit is lastig.
28 (20%)
Nee dit wist ik niet, maar mij maakt het niet zoveel uit.
39 (28%)
Nee dit wist ik niet, ik ben na vergelijken tevreden met mijn bank betreft de investeringen.
6 (4%)
Nee dit wist ik niet, ik ga overstappen!
7 (5%)
Nee dit wist ik niet, ik zou wel over willen stappen maar dit is lastig.
20 (14%)

Totaal aantal stemmen: 139


Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Vegetarisch, maar je bank investeert in de vee-industrie.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-18 09:34

Ik ben bewust vegetarisch. Ook ben ik een miliebewust persoon en groot voorstander van duurzaamheid.

Tot mijn grote verbazing investeren de meeste banken in de vee-industrie (megastallen) en hebben zij dierenwelzijn daarbij niet hoog in het vaandel staan.

Ook is duurzame investering ter verbetering van het milieu vaak ver te zoeken. Wapenhandel, kinderarbeid, vuile energie..

Voor het geval je niet zo thuis bent in de financiële wereld, banken geven rente op je (spaar)rekening maar ze moeten zelf ook ergens aan verdienen door bijvoorbeeld hypotheken te verstreken waarover de klant rente aan hen betaald. Dat verschil daartussen is winst voor de bank. En dat geld wordt geinvesteerd.

Dus wij, de consument, maken daar indirect deel van uit. En dat wil ik dus NIET.

Ik heb op deze website mijn bank vergeleken wat betreft investeringen. De keuze was snel gemaakt, ik stap over van bank!!!!!!
https://eerlijkegeldwijzer.nl/bankwijzer/

Volgensmij weten weinig mensen dit dus ik hoop dat er meer publiciteit voor gaat komen..
Laatst bijgewerkt door Minoes op 16-08-18 09:55, in het totaal 2 keer bewerkt



shetjeIris

Berichten: 378
Geregistreerd: 06-04-13

Re: Vegetarisch, maar je bank investeert in de vee-industrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:44

Mijn antwoord staat er niet helemaal bij. Ik weet hier van en baal ook wel dat ik bij de Rabobank zit, maar met je hele hypotheek overstappen is een heel gedoe. Onze spaarrekening hebben we inmiddels wel bij de ASN.

Bommeltje_
Berichten: 2085
Geregistreerd: 16-03-08

Re: Vegetarisch, maar je bank investeert in de vee-industrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:47

Zeker wist ik dit en daarom ben ik van de ING overgestapt naar de ASN bank en ik ben ontzettend tevreden over deze bank :)

Ladybird
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 18678
Geregistreerd: 15-06-09
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:48

Ik dacht dat je het over banken had als in, zit banken _O- het duurde even

Ik wist het wel, maakt mij niet uit. Het leven op de melkveebedrijf is een mooi iets. De koeien hebben het (op de bedrijven waar ik ben geweest) goed. Mij maakt het niet uit

Nant

Berichten: 1655
Geregistreerd: 04-06-10
Woonplaats: De Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:58

Om deze en nog wat andere redenen zijn wij overgestapt naar Bunq.
Bunq investeert en sponsort helemaal niet, dus ook geen wapens en andere narigheid.

Het kost wel een stuk meer, maar ik voel mij hier super goed bij.

Citaat:
WIJ ZIJN IN OPSTAND GEKOMEN
Tegen kleine lettertjes
Door onze eigen bankvergunning (de eerste in 35 jaar) zijn we 100% onafhankelijk. Geen bankkantoren waar je in de rij staat. Regel dingen wanneer jij het wil.

Tegen gecompliceerde onzin
We maken het gebruiken van je geld super simpel. Hoe, waar of wanneer je je geld gebruikt is volledig aan jou.

Tegen nare investeringen
Bij bunq staat je privacy niet te koop en wordt je geld nooit geïnvesteerd in nare bedrijven.

Achterom
Berichten: 23021
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Vegetarisch, maar je bank investeert in de vee-industrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:05

Ik ben geen vegetariër, maar vind het wel belangrijk datijn geld niet in foute zaken wordt geïnvesteerd. Daarom al jaren klant bij Triodos en ASN.

Ik las net de site van bunq, maar vind dat erg ondoorzichtig allemaal.

jahoorisgoed

Berichten: 392
Geregistreerd: 12-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:07

Ik weet het en ben mijzelf ook langzaam aan het oriënteren wat betreft overstappen, maar op dit moment heb ik het vrij druk en ook privé wat dingetjes spelen. In de toekomst wil ik zeker overstappen, nu komt het net even niet goed uit.

Be curious, not judgmental

Shiloh

Berichten: 19782
Geregistreerd: 23-07-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: Vegetarisch, maar je bank investeert in de vee-industrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:14

Waar houd het dan op?

Unilever heeft ook een stevige hand in de vee industrie. Ga je dan geen producten meer gebruiken van unilever? Geen dove, calve, cif, knorr, rexona, lipton, vaseline, ben en jerries, etc...

en zo zijn er allerlei giganten. Alles zit in elkaar verwoven en gekoppeld.

Dan kun je helemaal niks meer denk ik.

"Every song has a CODA, a final movement. Whether it fades out or crashes away. Every song ends. Is that any reason not to enjoy the music?"

Kaka

Berichten: 4812
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:17

Spaarrekeningen al langer bij ASN en zodra we onze hypotheek moeten vernieuwen stappen we daarmee ook over. Als niet vegetariër vind ik vlees en melk niet zo erg, maar investeren in wapens, gas en olie wel. Daarnaast vind ik investeren in duurzaam bouwen/wonen wel belangrijk en onze huidige bank doet aan het een te veel en het ander te weinig.

Wat betreft kopen van Unilever: ja, dat probeer ik dus zoveel mogelijk te vermijden.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:18

Ik ben geen vegetariër, maar heb wel een bewuste bankkeuze (ASN)ooit gemaakt op basis van die site omdat er wel meer belangrijk voor mij was zoals wapenhandel etc. Klantenservice was alleen zo beroerd en traag en bracht me in de problemen (2 weken zonder pinpas omdat ze mn adres njet mochten wijzigen omdat ik geen toegang had tot internetbankieren en mn papierwerk daarvoor dus niet aankwam door verhuizing) dat ik naar een ander ben gegaan (KNAB) en die staat niet eens op die site.

Verder hebben we gezamelijk alles bij SNS. Die scoren ook netjes. En hebben nog kantoortje met superservice hier in het dorp.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Re: Vegetarisch, maar je bank investeert in de vee-industrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:28

Ik ben vegan en ik zit bij een ethische bank (Triodos - België). Op hun website kan je gewoon zien welke iniatieven ze financieren, ze zijn hier zeer transparant in. Daar zit ook (kleinschalige) landbouw bij overigens, maar enkel bio.

Roodvos

Berichten: 6643
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:28

Tja, “hij die zonder zonde is werpe de eerste steen”. Om maar even wat vuile was buiten te hangen van de oprichters van deze “eerlijke geldwijzer”:
https://www.daskapital.nl/5087932/fnv_i ... t_meer_vo/
https://www.ad.nl/binnenland/oxfam-novi ... ~a9274f60/

Ik vind bijvoorbeeld gendergelijkheid belangrijk. Daar zijn de Rabobank en ASN bank bank beide met een magere 4 de beste leerlingen in de klas. Dus het is ook maar net waar je op let.

Ik zit al sinds mijn geboorte zo ongeveer bij de Rabobank. Om de doodeenvoudige reden dat de Rabobank als enige een kantoor(tje) had in het dorpje waar wij woonden. En hoewel ons dorpskantoor jaren geleden al is opgeheven, is de Rabobank wel één van de weinige banken met nog een aantal kantoren in de buurt. En hoewel ik 99,5% online bankier vind ik het fijn dat ik, als ik financiële vragen heb, even kan binnenlopen.

Met katten doorgebrachte tijd is nooit verspilde tijd [Sigmund Freud]
Sinds wanneer is onwetendheid een opinie? [Dilbert]
Niet alles wat staat geschreven is waar. [Mijn vader]




Problemen moet je niet kopen, die krijg je vanzelf. [Annekee]
ZOLDEROPRUIMING, ik geef van alles en nog wat weg: *KLIK* en *KLIK*

Dorine92
Berichten: 5327
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:24

Ladybird schreef:
Ik dacht dat je het over banken had als in, zit banken _O- het duurde even

Ik wist het wel, maakt mij niet uit. Het leven op de melkveebedrijf is een mooi iets. De koeien hebben het (op de bedrijven waar ik ben geweest) goed. Mij maakt het niet uit

Voor mij gaat het er niet om of de koeien het goed hebben (ja tuurlijk wil ik dat). Het gaat mij om het verkloten van de wereld. Zoveel koeien op zo weinig oppervlakte. Teveel stront, het voer importeren (en dat voer wordt verbouwd op plekken waar bomen gerooid zijn). Men maakt de hele wereld stuk met al dat vlees. Eet gewoon je eigen kippen op ofzo. Ik persoonlijk hoef mijn kippen niet te eten, maar als je wél zo stoer bent om kip te eten, voer ze dan ook zelf, ruim zelf de mest op, en wees dan ook zo stoer om ze zelf te slachten. Daar heb ik 0,0 problemen mee. Ja zielig voor de kip, maargoed, is wel de natuur dus daar kan ik mee leven. Al het gif, gebruik van antibiotica, genetisch modificeren, doorfokken, het gebruik van zoveel fossiele brandstoffen, kunstmest, nog meer gif, het ontbossen, enz enz enz... DAAR kan ik niet mee leven.
Overigens zit ik wél bij de ING en ik was hier niet van op de hoogte. Ik lees namelijk nooit het nieuws. Daar word ik alleen maar boos van namelijk

Wohlan inter 2 startgerechtigd
Beliche zz-licht+2
Ugalla Sz zz-zwaar startgerechtigd

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:29

As ik mijn studieschuld helemaal heb afgelost ga ik overstappen. Dat is ff makkelijker. Nog 2 jaar :o

Ryder
Berichten: 1491
Geregistreerd: 30-01-13

Re: Vegetarisch, maar je bank investeert in de vee-industrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:42

Het gaat niet alleen om je bank, ook om je verzekeringen. Waarin wordt jouw verzekeringspremie belegd? Ik ben verzekerd bij ASR verzekeringen om ervoor te zorgen dat mijn eco footprint zo klein mogelijk blijft en mijn geld alleen duurzaam belegd wordt. Zodat ik ook passief het verschil kan maken.


Kaka

Berichten: 4812
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Vegetarisch, maar je bank investeert in de vee-industrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:42

En pensioenen.

Wit beyond measure is man's greatest treasure

8nnemiek

Berichten: 43370
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:45

Mijn antwoord staat er niet bij; ja ik was er van op de hoogte en ik ben vorig jaar overgestapt van ING naar ASN bank.
Ik heb nog steeds een rekening bij de ING omdat daar nog belangrijke bijschrijvingen en automatisch incasso opdrachten binnen komen en ik nog geen tijd heb gehad om alles om te zetten, maar mijn gewone en spaarrekening heb ik inmiddels bij ASN lopen en daar ben ik erg tevreden over.
Ik was eerst bang dat een andere bank lastiger zou zijn omdat ING zo handig is met de app en betalen met je vingerafdruk enzo.. maar dat blijkt bij ASN net zo makkelijk.

Het gaat mij ook niet alleen om de megastallen (waar imo niet zo zeer de goed verzorgde melkkoeien onder vallen, maar vooral de varkens die nog geen daglicht te zien krijgen en de plofkippen die als producten worden behandeld), maar ook de wapenhandel en fossiele brandstoffen enz enz.

Dynamische energie van Tibber? Via deze link krijgen we beide €50 shoptegoed   
              ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎           
      Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

kvika

Berichten: 3764
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: stompetoren

Re: Vegetarisch, maar je bank investeert in de vee-industrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:51

vee-industrie... dierenwelzijn niet hoog in het vaandel... megastallen... woorden die van een bepaalde hoek komen. en iets met klok horen luiden, en klepel??
Maar je bent vrij om de bank te kiezen die je wilt, en te eten en geloven wat je wilt.
Wil je echter een meer eigen mening hebben van dingen, stel ik voor om je er wat meer in te verdiepen. die drie boven genoemde steekwoorden zijn loos.

tja....

Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-18 11:52

Ik ben er inderdaad van op de hoogte dat dit voor verzekeringen en pensioenen precies hetzelfde verhaal is. De wereld is rot...

Wat betreft de vee-industrie, investeringen gaan OOK naar het buitenland, waar de norm vreselijk anders ligt...

Het gaat uitetaard ook om véél meer dan alleen de vee-industrie. Ik wilde dit even als voorbeeld nemen voor de vegetariërs onder ons.
Zie hier de punten waarop er gecontroleerd wordt (lijstvoorbeeld van de rabobank)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Deze punten vind ik behoorlijk heftig en persoonlijk vind ik het heel erg kwalijk dat de consument hier bijna niks vanaf weet.


Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:53

Mijn antwoord staat er ook niet bij: ja ik ben op de hoogte, ja ik vind niet alle investeringen moreel juist, en toch heb ik andere redenen dan 'lastig' om niet naar een andere bank over te stappen.

Show a little faith, there's magic in the night

Azmay

Berichten: 17989
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Vegetarisch, maar je bank investeert in de vee-industrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:07

Ja ik ben op de hoogte, vandaar dat ik grotendeels over ben naar ASN en verder ook over wil stappen.
Maar dat is ook om heel wat andere redenen.

Chabby

Berichten: 364
Geregistreerd: 29-01-18
Woonplaats: Medemblik

Re: Vegetarisch, maar je bank investeert in de vee-industrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 12:11

Ik was hier niet van op de hoogte en wil je bedanken voor het delen. Ik ga per direct overstappen.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Re: Vegetarisch, maar je bank investeert in de vee-industrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 13:30

Ook niet op de hoogte. Was al een tijd voornemens om op te stappen bij ING omdat ik het in meerdere opzichten geen tof bedrijf vind, maar als dit er ook nog bij komt ... Dus ik ga het overstappen ook maar eens in gang zetten.

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Anoniem

Re: Vegetarisch, maar je bank investeert in de vee-industrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 13:36

Voor de mensen die overstappen lastig vinden, er is een gratis overstapservice die (vrijwel?) elke Nederlandse bank gratis aanbied. Al je incasso's/betalingen op je oude rekening worden automatisch doorgestuurd naar je nieuwe, met een melding erbij zodat je ziet dat je die betreffende instantie nog moet waarschuwen.
Zie voor meer info; https://www.overstapservice.nl/particulieren/

Ik vond het in elk geval super simpel hierdoor :j
Ik ben toentertijd van Rabo overgestapt naar Triodos, met name om de investeringen in wapenhandel etc. Later pas vegetariër geworden, dat kan dus ook nog :D

Radiostilte
Berichten: 983
Geregistreerd: 15-08-08

Re: Vegetarisch, maar je bank investeert in de vee-industrie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 14:24

Ik ben ook al even aan het oriënteren om over te stappen. Maar dan meer omdat ik niet wil dat er investeringen gedaan worden als in de wapenhandel en kernenergie dan om de veehouderij. Ik krijg altijd een beetje jeuk als mensen megastallen gelijk als niet diervriendelijk zien. En denken dat biologisch gelijk een stuk beter voor het milieus is. Dan heb je je in mijn ogen niet laten informeren hoe het er in de praktijk aan toe gaat. Of niet goed laten informeren en alleen door bepaalde bronnen die graag een negatievere blik op bepaalde dingen willen geven en hierdoor onjuiste of niet volledige informatie naar buiten brengen. En ik weet dat het in sommige delen van de wereld nog weer anders aan toe gaat. Maar Europese boeren hebben ook gewoon te maken met de Europese wetgeving. En even voor het gehele beeld ik ben geen boer, geen kind of vrouw van een boer.