Teveel achterin zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 15:52

Sizzle schreef:
Hij is erg diep en dat maakt hem voor jou te klein omdat je been nergens meer heen kan.


Dat dus. Dressuurzadels hebben een hogere lepel en minder zitruimte. Ga je verder naar voren zitten dan zit je schaambeen klem. Dit zadel gooit je naar voren vanuit de lepel, omdat je onvoldoende 'diep' kunt zitten. Bij een VZ in dezelfde maat zal het waarschijnlijk prima gaan, die zijn wat platter.
Of een grotere maat zadel kopen, of een VZ.
Maar vraag jezelf eerst af waar je het lekkerst in zit en wat het doel is.


Runa

Berichten: 1107
Geregistreerd: 07-08-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 15:56

Ik vind het zadel inderdaad nog steeds naar achter hellen. Verder lijkt je paard nog aardig wat ruimte over te hebben, dus ook al past dit zadel goed op jouw paard, eigenlijk is het een beetje zonde dat er nog zoveel ruimte op de rug overblijft terwijl dat allemaal nog zou kunnen helpen de druk te verdelen.

Een ander zadel die recht ligt en waar jij goed in past die ook nog de ruimte van de rug van je paard benut, zou mijns inziens ideaal zijn. Voor nu zou je inderdaad de zadelmaker kunnen laten kijken of een prolite pad met vulling achterin kunnen proberen om te kijken of dat verschil maakt.

Verder zijn er ook zadelmakers zoals Raisa van Zadellogisch die lezingen en clinics geven over zadelpassen. Je wordt daar natuurlijk geen zadelpasser van, maar het helpt je zeker bij het beoordelen van een zadel en het trainen van je oog. Zoiets zou je ook nog kunnen overwegen te doen :)

Tenslotte nog over de zit: ik las dat iemand iets zij over schouders naar achter, borst naar voren en zitten op het schaambeen. Hier ben ik het niet mee eens. Je kunt je heup beter openen en je benen onder je lijf houden als je op je zitbeenknobbels zit. Hiervoor moet je je rug lang maken. Schouders naar achter en borstbeen naar voren zijn prima tips, maar niet als je je rug daarbij hol trekt.

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 16:08

Matheno schreef:
bigone schreef:
Zadel ligt iets achterover waardoor jij voor de balans naar voren duikt en je beugels moeten echt langer zodat je in het dieptepunt van je zadel terecht komt. Wanneer je zonder beugels rijd, heb je dan ook het gevoel voorover te kukelen?


Ja, zonder beugels moet ik voor mijn gevoel echt naar achteren hangen.

Dat betekend dus dat in ieder geval je zadel niet in balans voor de ruiter ligt. En heb je een deel van je antwoord. Wanneer je voor een ander zadel zou gaan, dan zeker proberen zonder beugels.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Matheno

Berichten: 7930
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Buitengebied Urk

Re: Teveel achterin zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-18 09:17

Gisteravond een VZH zadel geprobeerd, ik zat meteen ietsje beter:

Afbeelding

Hier weer naar voren gedoken, maar ik zie dat mijn beugels ook hier te lang zijn en benen afgestoken:

Afbeelding

Dit is een foto van ruim een jaar geleden: hierna hebben we een jaar eruit geleden door blessures etc.

Afbeelding

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

absque_dubio

Berichten: 7828
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Teveel achterin zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:22

Herkenbaar probleem, ik heb op dit moment hetzelfde (maar dan met beugels die wel lang genoeg zijn) terwijl het zadel me eerder wel goed zat. Voor mijn gevoel ligt mijn zadel enorm achterover, waardoor ik niet meer in balans kan zitten.
Zadelmaker is gister geweest en beweert dat het zadel goed ligt (heeft niet eens gekeken met rijden, gewoon zadel erop en oh het ligt goed). Dus wij gaan binnenkort naar een andere zadelmaker, om waarschijnlijk een ander zadel uit te kiezen. Wil gewoon weer goed kunnen zitten.

Instagram Milente’s Sportpony’s / Volgtopic Welsh Sportpony’s
Milente’s Passion -Kroon Sport Welsh NWR ZZLicht+10 ponypower!
Milente’s Pretty Perfect -Ster Sport WPBR Z1+1
Milente’s Past & Present

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:41

Floortz schreef:
Sizzle schreef:
Hij is erg diep en dat maakt hem voor jou te klein omdat je been nergens meer heen kan.


Dat dus. Dressuurzadels hebben een hogere lepel en minder zitruimte. Ga je verder naar voren zitten dan zit je schaambeen klem. Dit zadel gooit je naar voren vanuit de lepel, omdat je onvoldoende 'diep' kunt zitten. Bij een VZ in dezelfde maat zal het waarschijnlijk prima gaan, die zijn wat platter.
Of een grotere maat zadel kopen, of een VZ.
Maar vraag jezelf eerst af waar je het lekkerst in zit en wat het doel is.

Wat een onzin, jij gooit voor t gemak maar even alle Dressuurzadels op een hoop? Er is zo ontzettend veel verschil in alle types zadels dat je dit niet kan zeggen. Vlakke zit ,diepe zit ,smalle/brede twist boomvorm,kamervorm en ga maar door -er is geen zadel gelijk!

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Ineke2

Berichten: 33032
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:05

absque_dubio schreef:
Herkenbaar probleem, ik heb op dit moment hetzelfde (maar dan met beugels die wel lang genoeg zijn) terwijl het zadel me eerder wel goed zat. Voor mijn gevoel ligt mijn zadel enorm achterover, waardoor ik niet meer in balans kan zitten.
Zadelmaker is gister geweest en beweert dat het zadel goed ligt (heeft niet eens gekeken met rijden, gewoon zadel erop en oh het ligt goed). Dus wij gaan binnenkort naar een andere zadelmaker, om waarschijnlijk een ander zadel uit te kiezen. Wil gewoon weer goed kunnen zitten.

Precies, een goede zadelmaker kijkt áltijd voor en na aanpassing hoe de ruiter zit en rijd met het zadel en of het past bij paard én ruiter.

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)


absque_dubio

Berichten: 7828
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:20

Ineke2 dat deed deze zadelmaker in het verleden ook. Helaas nu dus niet. Erg jammer. Gelukkig kom je met logisch nadenken ook wel verder. Maar voor mensen die blindelings vertrouwen hebben in een zadelmaker, is dat wel anders.

Instagram Milente’s Sportpony’s / Volgtopic Welsh Sportpony’s
Milente’s Passion -Kroon Sport Welsh NWR ZZLicht+10 ponypower!
Milente’s Pretty Perfect -Ster Sport WPBR Z1+1
Milente’s Past & Present

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:26

knollentuin schreef:
Wat een onzin...

...
Beetje ochtendhumeur? :D

Evelien4

Berichten: 932
Geregistreerd: 14-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:32

Naast de commentaar op je zadel..

probeer als je aan het rijden bent meer je borstbeen omhoog 'duwen'.

als je je borstbeen omhoog duwt, ga je automatisch rechter op zitten en je schouders ook wat meer naar achteren. denk er wel aan dat je je (boven) armen ontspant.

wellicht helpt het je :)

ps. en je hakken uit drukken.. je maakt je dan langer en je steunt misschien dan ook meer op je beugels ipv op je knieën
Laatst bijgewerkt door Evelien4 op 16-08-18 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Berichten: 7296
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:33

Op alle foto´s kijk je naar het hoofd van je paard. Merk je dat in het rijden ook?
Ik denk dat dat wel (deels) je probleem veroorzaakt, iedereen heeft de neiging om mee te gaan in de richting waar die heen kijkt :D

Wat je eens kunt doen, is die teugels in een knoop doen en de voorkant van het paard loslaten, beugels lang of het zadel er gewoon helemaal af, en puur op je zit en benen gaan rijden. En dan niet alleen maar simpele dingetjes gaan doen, maar gewoon slangevoltes, slalommen, zijgangen enzovoorts. Daag jezelf maar uit en voel wat je hulpen doen met je paard (niet spieken!). Je kunt ook je hulpen stap voor stap opbouwen. Hij gaat het sturen niet snappen als je niet met je schouders meedraait en kijkt in de richting waar je heen wilt. Hij kan het verschil in vertragen, versnellen, een andere gang etc. niet goed voelen als je altijd op precies dezelfde manier zit.

Het klinkt misschien kinderachtig, maar zo krijg je inzicht waaróm je zo moet zitten zoals iedereen zegt dat je moet zitten en waarom je hulpen op bepaalde manieren en bepaalde momenten moet geven.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:36

Floortz schreef:
Sizzle schreef:
Hij is erg diep en dat maakt hem voor jou te klein omdat je been nergens meer heen kan.


Dat dus. Dressuurzadels hebben een hogere lepel en minder zitruimte. Ga je verder naar voren zitten dan zit je schaambeen klem. Dit zadel gooit je naar voren vanuit de lepel, omdat je onvoldoende 'diep' kunt zitten. Bij een VZ in dezelfde maat zal het waarschijnlijk prima gaan, die zijn wat platter.
Of een grotere maat zadel kopen, of een VZ.
Maar vraag jezelf eerst af waar je het lekkerst in zit en wat het doel is.


Ben het met je eens..

Vind je paard op de foto van voor de blessure een stuk fijner lopen, daar heb je ook een bontje onder je zadel. Ben trouwens helemaal niet voor bontjes onder het zadel, een zadel hoort zonder bontje gewoon goed te liggen.

Ook vind ik op de fotos van nu het zadel best ver naar achter liggen, schoudervrijheid is natuurlijk belangrijk maar ik vind het te ver naar achter liggen.

Ik zou ook inderdaad voor een ander type zadel gaan en een goede zadelservice laten komen.
Vaak kun je je zadel gewoon inruilen en hoef je niets of een klein bedragje bij te betalen.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:42

Floortz schreef:
knollentuin schreef:
Wat een onzin...

...
Beetje ochtendhumeur? :D


Nee hoor maar t klopt gewoon niet wat je verkondigd.
Als je niet weet waar je t over hebt moet je gewoon niet zo reageren.
Dat gebeurd al veel te vaak in de paarden wereld.

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

zorro

Berichten: 8757
Geregistreerd: 19-02-05

Re: Teveel achterin zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:44

Opzich ga ik mee met alle voorgangers. Wat ik je nog extra mee kan geven, ik zat zelf zo toen mijn bekken niet helemaal goed stond. Naar zo'n kraker geweest, bekken weer los en recht en ik zat weer goed. Misschien een tip!

Zoeterbraake
Berichten: 20
Geregistreerd: 16-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 19:48

Kan komen door de boom in je zadel moet je gewoon even kijken waar het diepste punt in je zadel zit


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers