Ander karakter merrie voordat tumor eierstok is ontdekt?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Ander karakter merrie voordat tumor eierstok is ontdekt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 11:43

Ik heb een vraag aan de mensen met ervaring met merries met eierstok tumor.

Janouk is 3 juli geopereerd aan een tumor op haar eierstok.
Ze was de laatste maanden veranderd van een gehoorzame merrie in een onopgevoede hengst: gillen, slaan met het voorbeen, bijten, klimmen op andere paarden. Uit de bloedtest kwamen hoge waardes testosteron naar voren. Bij opvoelen door de veearts bleek ze een tumor ter grootte van een meloen te hebben aan haar linker eierstok. Duidelijk dat de testosteron haar karakter de laatste maanden had veranderd.
Ze is inmiddels geopereerd en loopt nu lekker buiten in de wei om te herstellen.

Hoe lang de tumor er al zat, weten we niet. We hebben nooit iets gemerkt van haar hengstigheid.
Mogelijk dat de tumor al lang de hormonen verstoordden. Wel was Janouk een bazige merrie naar andere paarden. Een echte draak, zeker als er voer was. We denken dus dat de tumor al jaren daar gezeten heeft. Maar ik kan dat niet bewijzen omdat ze nooit eerder is opgevoeld en bij bloedtesten we nooit op testosteron hebben laten testen.

Na de operatie is ze veel liever en veel toleranter voor het andere paard.

Ik ben zo benieuwd of dat drakengedrag al veel langer werd veroorzaakt door de testosteron van de tumor.

Daarom is de vraag: hebben jullie die ervaring ook? Waren merries al jaren daarvoor ook veel baziger voordat de tumor werd ontdekt?

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Ander karakter merrie voordat tumor eierstok is ontdekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:02

Vraag me wel af door jouw verhaal of de mijne er ook last van zou kunnen hebben.
Hele dominante merrie (naar paarden), hengstennek, niet altijd duidelijke hengstigheden...
Op zich kan ik er voor de rest alles mee, ook als ze wel een keer duidelijk hengstig is.
Ik volg graag even de verhalen.

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 12:05

Onze merrie was ook altijd fors ontwikkeld qua bespiering in de hals etc. Volgens de dingen die ik gelezen heb, hoort dat bij de tumor, omdat die testosteron aanmaakt. Benieuwd of ze nu minder Hengstenbespiering gaat krijgen. Wel interessant.

Je zou je veearts een keer kunnen vragen om de eierstokkenop te voelen bij de volgende enting of zo. Ik had de veearts laten komen, omdat ik Janouk al 14 jaar heb en ze veranderde zo van karakter dat ik het niet vertrouwde. Ze was megafit en actief, daar lag het niet aan. Maar ze gilde zo, besteeg de ruin, stond niet meer stil bij het inspannen, was driftig in het werk. Kortom niet meer mijn paard zoals ik haar kende.
Laatst bijgewerkt door janouk op 07-08-18 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Ander karakter merrie voordat tumor eierstok is ontdekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:07

Heeft Janouk ooit een veulen gehad? Vraag me ook af of dat er wat mee te maken heeft/kan hebben.

Zit al een tijdje er mee te spelen op puur out of interest eens bloed te laten afnemen. Maar eens werk van maken, gebit moet toch ook weer een keer gecheckt.

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 12:10

Janouk heeft nog nooit een veulen gehad. Bij een bloedcontrole wordt niet op testosteron gecheckt. Daar moet je speciaal opdracht toegeven: de uitslag duurt een paar dagen.
Maar opvoelen van de eierstokken kan je altijd laten doen. Gewoon voor de zekerheid. Want hoe groter de tumor, hoe lastiger te verwijderen.

[MD] Janouk is geopereerd aan eierstoktumor. Ze is okay

Afbeelding
Afbeelding

dag na de operatie had ze al weer praatjes
Afbeelding

Bambelien
Berichten: 300
Geregistreerd: 30-07-18

Re: Ander karakter merrie voordat tumor eierstok is ontdekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:15

Dit soort tumoren kunnen inderdaad zorgen voor hengstengedrag. Ik heb jaren geleden een merrie gehad met hengstengedrag. Na opvoelen bleek zij eenzelfde tumor te hebben als jouw merrie. Na operatief verwijderen in Utrecht veranderde haar gedrag ook, werd veel liever.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:20

janouk schreef:
Na de operatie is ze veel liever en veel toleranter voor het andere paard.

Meneer Anton zal een zucht van verlichting slaken

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 12:22

Hm ben maar meteen een afspraak aan het fixen. Mijn merrie lacteert ook en vind het fijn als ik de spenen uitknijp. Er heeft wel net een merrie op stal geveulend waardoor haar gevoelens mss wat van de wap zijn, maar ze komt niet met die merrie of veulen in contact.

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 12:30

Rex_Rolfo schreef:
janouk schreef:
Na de operatie is ze veel liever en veel toleranter voor het andere paard.

Meneer Anton zal een zucht van verlichting slaken


Ja echt, Meneer Anton mocht vanochtend zelfs uit haar hooi ton mee eten, gezellig samen uit 1 ton, binnen slag bereik.
:Y) :Y)

Normaal moet hij op 10 meter afstand blijven als er eten is }:) ~~}>

De laatste maanden waren zwaar voor hem. O:) Eerst vond hij het wel leuk dat ze zich zo aan hem opdrong, je zag hem groeien. Haha hij was nog stoerder dan anders. Maar op een gegeven moment werd het zelfs hem te zwaar, toen ze boven op hem klom elke keer. Deuk in zijn hengsten ego 8-) /3

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 12:34

Hoppit schreef:
Hm ben maar meteen een afspraak aan het fixen. Mijn merrie lacteert ook en vind het fijn als ik de spenen uitknijp. Er heeft wel net een merrie op stal geveulend waardoor haar gevoelens mss wat van de wap zijn, maar ze komt niet met die merrie of veulen in contact.


ppppfff ik hoop het niet. Aan de andere kant verklaart het dan ook weer veel. duim duim duim

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Ander karakter merrie voordat tumor eierstok is ontdekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:18

Mijn New Forest merrie had ik samen met mijn NRPS merrie. Zij heeft altijd de uiterlijke kenmerken gehad van een hengst ( stevige nek) Zij was wel altijd de baas maar niet op een hinderlijke manier, totdat zij ineens begon te veranderen. Als ze naast je liep ging ze aan je ruiken en liep ze te knorren, ze ging op een hengsten manier spelen met de NRPS en ze begon haar te dekken. Ze was tijdens het rijden altijd nogal schrikkerig maar dat ging helemaal weg.
Ik heb niet heel lang gewacht met naar de veearts gaan, ik denk een maand. Daar was het meteen duidelijk. Ik heb haar op de Lingehoeve laten opereren, waar ik zeer tevreden over ben. Haar tumor was de grootte van een golfbal volgens mij. Volgens mij was ze 10 toen de tumor werd ontdekt en trainde ik vrij fanatiek met haar. Eenmaal thuis was ze weer helemaal zichzelf, lief tegen de andere merrie maar wel de baas en weer even schrikkerig als de jaren daarvoor :D
Het komt trouwens wel heel regelmatig voor een tumor op de eierstok. Ze leeft nog steeds en is ondertussen 20 jaar.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Re: Ander karakter merrie voordat tumor eierstok is ontdekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 13:34

Hm laat 'k dus nog maar niet van te erge dingen uitgaan, mijnese dekt (nog) niet. Tot nu toe eigenlijk gewoon afgeschreven als leidmerrie die niet zo maar wat pikt van een andere.
Vind het wel heel interessant, hopelijk komen er nog enkele verhalen boven.

Martine_Levi

Berichten: 2350
Geregistreerd: 23-02-10
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Re: Ander karakter merrie voordat tumor eierstok is ontdekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:10

Ik ben hier eigenlijk ook wel benieuwd naar.. Ik zie mijn merrie nooit hengstig en heeft een flinke nek. Zij kan zich ook echt als "hengst" gedragen op momenten dat ze wat overprikkeld is..
Zodra ik weer een dierenarts in de buurt heb zal ik ook eens vragen of ze willen opvoelen!

Cryssie
Berichten: 2642
Geregistreerd: 10-09-02

Re: Ander karakter merrie voordat tumor eierstok is ontdekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:25

Mijn vorige merrie veranderde qua karakter helemaal niet. Ze werd alleen extreem mager: van 650 kilo naar 435 kilo.
De tumor had de grootte van een kinderhoofd en woog 10 kilo.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Ander karakter merrie voordat tumor eierstok is ontdekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:52

Hier ook hengstengedrag en onberekenbaar. Viel alles en iedereen aan. Zij was continu hengstig maar dat was volgens Merelbeke zeldzaam. Tumor was grootte van een tennisbal.

Nu 3 jaar na de operatie is ze allang weer haar lieve zelf, maar het is en blijft een dominante leidmerrie. Dat is gewoon haar eigen karakter.

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 12:01

Ik weet dat dit een oud topic is, maar mijn merrie heeft ook dit gedrag. Er is bloedonderzoek gedaan op het anti-Müller hormoon, en de waarde ligt boven de 20 waar hij onder de 2-4 moet zijn.
Ze gaat 20 mei naar Bodegraven toe, waar ze 24 mei wordt geopereerd. We weten nog niet hoe groot het is, omdat de paardenarts 1 1/2 uur te laat op de afspraak kwam, waardoor we geen tijd meer hadden voor een echo.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Ander karakter merrie voordat tumor eierstok is ontdekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 13:25

Veel sterkte met de operatie. Wat ik heb begrepen komt het redelijk vaak voor. Ik heb al eerder een reactie gegeven met het verhaal van mijn merrie.
Ze leeft nog steeds en is nu 24. Wat ik toen lastig vond is dat ik niet iets van een revalidatie schema heb gekregen. Ze mocht 6 weken niets doen maar hoe en wat daarna is me nooit verteld.
Dat zal nu 14 jaar later wel anders zijn.

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Ander karakter merrie voordat tumor eierstok is ontdekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 16:20

Mijn merrie hoeft niets te doen, dus een schema is niet nodig voor ons. Wat ik wel vervelend vind is 2 weken boxrust. Maar ja, 2 weken op hopelijk nog een jaar of 10 (ze is 15).
Het allerergst vind ik het vervoer naar Bodegraven toe, ze is 12 jaar niet vervoerd, en omdat ze nu vol hengst is heb ik geen idee hoe ze doet. Heb wel een tube kalmeringsspul klaar liggen.

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Ander karakter merrie voordat tumor eierstok is ontdekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 16:39

Ik heb in overleg met de Lingehoeve mijn merrie niet op boxrust gehad. Ik zette mijn andere pony buiten in een grote paddock en met haar ging ik grazen langs de paddock. Zo was ze rustig, kreeg ze toch wat beweging, want hapje, stapje en ze waren allebei rustig omdat ze elkaar toch zagen.

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Ander karakter merrie voordat tumor eierstok is ontdekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 21:38

Het vervoer is goed gegaan, ze stond in een 2 paardswagentje met SafetyBox systeem. Geen balk voor haar borst, maar een gesloten deur met bovenin heel dicht op elkare tralies.
Helaas is de tumor groter dan 20 cm, en weegt hij sowieso meer dan 10 kilo. Dinsdag wordt ze geopereerd, via 2 of 3 sneetjes net achter de achterste rib gaan ze bloedvaten en van alles losmaken, waarna ze doorgaat naar de ok en de tumor er via de buik uit wordt gehaald. Niet wat ik hoopte, maar de internist gaf me wel vertrouwen (liggende operatie, en evt bij opstaan been breken zijn beren die ik op de weg zie) omdat ze daar zo'n 700 paarden per jaar opereren (Bodegraven).

janouk
Blogger

Berichten: 17865
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Ander karakter merrie voordat tumor eierstok is ontdekt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-22 23:11

:(:) sterkte

Janouk is in Bodegraven via de Lies geopereerd. Meloen groot tumor op eierstok.

Lizz

Berichten: 8892
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 07:18

KootMiraDrum schreef:
Het vervoer is goed gegaan, ze stond in een 2 paardswagentje met SafetyBox systeem. Geen balk voor haar borst, maar een gesloten deur met bovenin heel dicht op elkare tralies.
Helaas is de tumor groter dan 20 cm, en weegt hij sowieso meer dan 10 kilo. Dinsdag wordt ze geopereerd, via 2 of 3 sneetjes net achter de achterste rib gaan ze bloedvaten en van alles losmaken, waarna ze doorgaat naar de ok en de tumor er via de buik uit wordt gehaald. Niet wat ik hoopte, maar de internist gaf me wel vertrouwen (liggende operatie, en evt bij opstaan been breken zijn beren die ik op de weg zie) omdat ze daar zo'n 700 paarden per jaar opereren (Bodegraven).

Zo dat is niet mis. Snap wel dat dit spannend is. Succes de komende dagen.

@Janouk, heeft jouw merrie nooit meer dat hengstengedrag vertoont?
Ik vind het een interessant verhaal en klinkt ook allemaal heel logisch.
Vraag me wel af, kan zoiets terug groeien?

fardoe
Berichten: 913
Geregistreerd: 10-07-05

Re: Ander karakter merrie voordat tumor eierstok is ontdekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 10:28

Die vraag heb ik gesteld aan de arts toen mijn merrie geopereerd werd. Zijn antwoord was nee.

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Ander karakter merrie voordat tumor eierstok is ontdekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 12:43

Binnen een week was mijn merrie van het hengstengedrag af. Gelukkig, want die was staatsgevaarlijk door de hengstenhormonen. Dat gedrag is nooit meer teruggekomen, tot aan haar dood jaren later een schat van een paard geweest.

De tumor kan niet terugkomen gezien ze heel de eierstok eruit halen :)

KootMiraDrum

Berichten: 8326
Geregistreerd: 16-04-04
Woonplaats: Den Haag

Re: Ander karakter merrie voordat tumor eierstok is ontdekt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 12:56

Ik heb op bokt 1 iemand kunnen vinden die schreef dat ook op de andere eierstok een tumor kwam, maar meer heb ik niet kunnen vinden.
Ik heb overlegd om ook de andere kant eruit te laten halen, maar de operatie duurt zo al lang genoeg is en is best zwaar. Bovendien heeft de arts in de 15 jaar tijd dat ze daar werkt ook nog niet meegemaakt dat een merrie het aan de andere kant terugkreeg.

Een week en dan van het gedrag af zou fijn zijn, dat zou betekenen dat mijn meidje als zichzelf weer terug naar haar eigen stekje kan. Meiske is in mijn armen geboren, bronzen boktveulen 2007, maar ik herkende haar de laatste 2 maanden totaal niet terug. Maar goed, nog een paar dagen, dan de operatie en dan op naar een goede toekomst.