Nachtmerrie en er niet uit kunnen ontwaken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Michelle_S

Berichten: 2721
Geregistreerd: 23-08-05
Woonplaats: Zuidveld (Drenthe)

Nachtmerrie en er niet uit kunnen ontwaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-18 01:22

Hallo bokkers,

Het gebeurd me vaker en ook zojuist weer, ik ging laat slapen ongeveer 0:42 uur.

En daar was het weer, een nachtmerrie waarvan ik niet goed weet waar het over gaat maar ik wel bang ben en me ervan bewust ben op een of andere manier dat ik wakker moet worden.

Dat wakker worden lukt mij dan niet waardoor ik in mijn droom zowat in paniek raak en ga schreeuwen in de droom maar het komt er in het echt niet uit. Ik kan me op dat moment niet bewegen en lijk bevroren in bed te liggen.

Ik had dit ook eens toen mijn vriend naast mij lag, ik was mij daarvan bewust en riep 'm in mijn droom dat hij mij wakker moest maken en probeerde hem aan te stoten.. Maar ook toen kon ik niets bewegen of zeggen. Dit gevoel is ontzettend angstaanjagend vind ik.

Daarbij komt dat wanneer ik dan wel eindelijk wakker word ik zo duf ben als een konijn en wanneer ik dan gelijk weer in sukkel weer de controle over mijn lichaam kwijt raak en in diezelfde droom terecht kom.

Daarom doe ik nu dit verhaal, even goed wakker worden.. Al even naar de wc gelopen.. En kijk op de klok, 1:10 uur. Ik sliep dus hooguit een half uurtje.

Ik vroeg mij af, hebben meerdere mensen hier last van en wat doe je eraan..

Www.auras-sportarabians.com


SavannahNx

Berichten: 5826
Geregistreerd: 07-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 01:27


• Sjaan ‘ vermist sinds februari 2013
• Quinto
• Be a warrior not a worrier

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Nachtmerrie en er niet uit kunnen ontwaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 02:16

Hey, heel vaak nachtmerries en soms ook echt heel naar. Ik word wakker en heb ook moeite om de werkelijkheid van de droom te onderscheiden soms.
Ik slaap naast mn man en die slaapt enorm vast, maar heeft ook weleens last van me gehad en eigenlijk ook een duw of klap.

Bij minder nare dromen of als ik half in een ''verhaal'' zit en wakker word, probeer ik weleens half wakker terug die droom in te gaan om het verhaal goed af te maken. Maar als het echt eng en naar was, ben ik nog een tijdje niet oke.
Ik had laatst ook overdag nog echt last van een hele nare droom.

Omdat ik me er steeds meer bewust van ben geworden, word ik wel rustiger wakker en krijg ook steeds sneller het besef dat het maar een droom was.

Ik probeer sowieso niet naar nare tv te kijken 's avonds, niet teveel aan nare dingen te denken etc. Als in slaap vallen moeilijk gaat, probeer ik juist aan leuke en mooie dingen te denken.

Ik slaap sowieso slecht, dus het is wel een totaal plaatje. Het zou beter zijn als je dan je ritme gaat aanpakken. Kijkt wat je nog eet of drinkt voor het slapen, tv en computer en telefoon weg, echt ontspannen en sowieso de problemen van de dag verwerken, bespreken. Maar goed, doe dat maar allemaal netjes, elke dag.

yvje86

Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Nachtmerrie en er niet uit kunnen ontwaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 03:35

Ik vermoed ook slaapverlamming. Zelf heb ik dat ook wel eens, doodeng en ik ben er dan overdag ook erg naar van. Ook vind ik het eng om daarna weer te gaan slapen omdat ik bang ben dat het zich herhaalt.

JPS
Berichten: 2231
Geregistreerd: 10-12-09

Re: Nachtmerrie en er niet uit kunnen ontwaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 04:55

Wat naar zeg!
Ik heb geen oplossing die nog niet gegeven is maar wil je sterkte wensen en hoop dat je van die enge dromen afkomt en weer rustig mag slapen!

Every man must decide whether he will walk in the light of creative altruism or in the darkness of destructive selfishness.

mairead

Berichten: 3214
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 07:30

Klinkt als slaapverlamming.
Dan is je bewustzijn wakker, maar je lichaam nog niet.
Ik heb het zelf 2 keer mee gemaakt. Draaide toen onregelmatige diensten en had dus geen goed ritme. Dit schijnt een oorzaak te kunnen zijn.
Ik bleef eigenlijk heel rustig. En omdat ik bij bewustzijn was, kon ik me beseffen wat er aan de hand was. Ik had nl eerder al gelezen over slaapverlamming. Dat hielp al ontzettend.
Verder concentreren op bvb alleen het bewegen van mijn hand hielp ook.

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

c_alsemgeest

Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Nachtmerrie en er niet uit kunnen ontwaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 07:43

klopt, waarschijnlijk slaapverlamming...
Ik heb het ook een paar keer gehad toen ik veel stress had of nachtdiensten draaide... een keer was bij mij echt doodeng omdat het ook echt vanuit een echte nachtmerrie met geesten e.d. was :')
Had het idee dat ik in een horrorfilm terecht was gekomen :+
Als je eenmaal weet wat het is, raak je minder in paniek, je hoofd staat gewoon al aan en je lichaam nog uit.
Als je het zeker wil weten of je hebt er vaker last van kan je bij een slaapkliniek het laten vaststellen.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Liess__
Berichten: 2032
Geregistreerd: 14-08-04
Woonplaats: De Veluwe

Re: Nachtmerrie en er niet uit kunnen ontwaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:01

Mocht het een slaapverlamming zijn;

Val je altijd op je rug in slaap? Ik heb het namelijk áltijd en alleen als ik op mijn rug lig. Daarnaast heeft het bij mij ook heel erg te maken met de vermoeidheid, eetpatroon en fitheid. Wanneer ik een poosje niet sport, lange dagen maak en slecht eet dan is het erger dan wanneer ik ‘gezonder’ leef.

Het is niet leuk, en als ik voel dat ik in een slaapverlamming raak ben ik altijd een beetje in paniek. Bij bij went het niet echt.

Wat wel helpt is om te schoppen met je benen, dan kom ik er altijd weer uit :D

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Nachtmerrie en er niet uit kunnen ontwaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:27

Bij mij helpt het om me bewust te worden van het feit dat ik hallucineer. Rustig blijven want in mijn paniek wordt het heftiger, tot 10 tellen en ik word wakker.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

c_alsemgeest

Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Nachtmerrie en er niet uit kunnen ontwaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:35

Maar bij slaapverlamming hallucineer je niet, juist het tegendeel... want je bent heel bewust wakker.
Alleen is je lichaam wel echt verlamd. (dat gebeurt namelijk in je slaap zodat je niet aan de wandel gaat als je gaat dromen. Bij bijvoorbeeld slaapwandelaars gaat het juist andersom mis).
Normaal bij wakker worden verdwijnt de verlamming en komt dan je bewustzijn terug. Bij slaapverlammig gaat het even verkeerd om.
Het wegtrekken van de verlamming is het snelst merkbaar in je benen, dus daarom werkt proberen te rennen of schoppen vaak om er sneller uit te komen.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:06

c_alsemgeest schreef:
Maar bij slaapverlamming hallucineer je niet, juist het tegendeel... want je bent heel bewust wakker.
Alleen is je lichaam wel echt verlamd. (dat gebeurt namelijk in je slaap zodat je niet aan de wandel gaat als je gaat dromen. Bij bijvoorbeeld slaapwandelaars gaat het juist andersom mis).
Normaal bij wakker worden verdwijnt de verlamming en komt dan je bewustzijn terug. Bij slaapverlammig gaat het even verkeerd om.
Het wegtrekken van de verlamming is het snelst merkbaar in je benen, dus daarom werkt proberen te rennen of schoppen vaak om er sneller uit te komen.



Sorry not sorry, slaapverlamming komt wel met hallucinaties. https://www.dokterdokter.nl/gezond-leve ... /item66560 educate yourself ;)

Hoe ik het beleef: ik kan mijn ogen niet openen, me niet bewegen maar ik hoor en voel allerlei demonen om me heen.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

yvje86

Berichten: 2696
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Nachtmerrie en er niet uit kunnen ontwaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:17

Exact dat Lieveli, als je het dan ook nog hebt met een leuke droom is het minder eng.

Ik had vaak het gevoel dat mijn keel werd dichtgenepen of dat de dekens van me af werden getrokken.
Ik was dan ook vaak helemaal in paniek.
Zeker toen ik nog jonger was en alleen sliep.
Nu slaap ik al lange tijd naast mijn man en weet ik dat ik hem wakker kan maken als ik het weer heb omdat ik vroeger helemaal overstuur was als ik het had.
Dat maakt het voor mij iets minder eng.
Blijft dat het een vreemde ervaring is die slaapverlamming.

EmmaK95

Berichten: 557
Geregistreerd: 21-06-17

Re: Nachtmerrie en er niet uit kunnen ontwaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:29

Ja dat is een slaapverlamming, ik heb ze ook regelmatig, vooral als ik uitslaap.
Wat mij goed helpt om eruit te komen: sowieso rustig blijven, want ik kan altijd bedenken dat het een droom is (jij misschien ook) en vervolgens beweeg ik mijn lippen en tong. Dit zijn namelijk 1 van de weinige spieren die niet verlamd zijn in je slaap. Gewoon kauw, lik bewegingen maken en dan kom ik er eigenlijk altijd heel snel uit!
Zodra je je dat kan bedenken en die actie kan ondernemen in je droom, is het eigenlijk niet meer zo beangstigend!

Nog een laatste tip om er niet meteen weer in te glijden als je wakker bent; even uit bed gaan, wat drinken oid, en dan pas weer opnieuw in slaap proberen te vallen.
Succes!

c_alsemgeest

Berichten: 20626
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:35

lieveli schreef:
c_alsemgeest schreef:
Maar bij slaapverlamming hallucineer je niet, juist het tegendeel... want je bent heel bewust wakker.
Alleen is je lichaam wel echt verlamd. (dat gebeurt namelijk in je slaap zodat je niet aan de wandel gaat als je gaat dromen. Bij bijvoorbeeld slaapwandelaars gaat het juist andersom mis).
Normaal bij wakker worden verdwijnt de verlamming en komt dan je bewustzijn terug. Bij slaapverlammig gaat het even verkeerd om.
Het wegtrekken van de verlamming is het snelst merkbaar in je benen, dus daarom werkt proberen te rennen of schoppen vaak om er sneller uit te komen.



Sorry not sorry, slaapverlamming komt wel met hallucinaties. https://www.dokterdokter.nl/gezond-leve ... /item66560 educate yourself ;)

Hoe ik het beleef: ik kan mijn ogen niet openen, me niet bewegen maar ik hoor en voel allerlei demonen om me heen.

Oh fout :')
Dan heb ik toen ooit halve info van mijn huisarts gekregen :+

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Nachtmerrie en er niet uit kunnen ontwaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:00

Het is ook niet zo'n bekend fenomeen onder artsen denk ik, mijn ha wilde me een antipsychoticum voorschrijven :=

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.


Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23411
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Nachtmerrie en er niet uit kunnen ontwaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:06

ik verplaats je topic naar MWS, daar past het beter.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

hoikimmmy

Berichten: 932
Geregistreerd: 04-05-15

Re: Nachtmerrie en er niet uit kunnen ontwaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 11:29

Zo werd ik wel eens half wakker in een brandend huis. Ik zie alles om me heen dan branden maar kan niks alleen huilen en schreeuwen. Heb het gelukkig niet meer ook al wist ik dat het niet echt was kon er niet uit. Zweette me ook kapot en voelde echt de hitte.
Ik voel me nog wel vaak aangekeken en dat er kinderen in de kamer staan, maar dan doe ik mijn ogen dicht en kruip mijn vriend aan in de hoop dat het weggaat. :')

Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Re: Nachtmerrie en er niet uit kunnen ontwaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 20:38

Ik kom per toeval op dit topic terecht, maar jee wat herkenbaar, al helemaal als ik dat stuk lees van slaapverlamming.
Ik heb het eigenlijk al heel lang bedenk ik me nu. Zo nu en dan ben ik bewust aan het dromen.. Vaak is er iets engs, dat ze achter me aan zitten of dat ik denk dat er mensen in mijn huis zijn. Op dat moment kan ik voor mijn gevoel mijn ogen niet open krijgen.. Dat lukt voor geen mogelijkheid en de enge situatie gaat door. Op het moment dat ik dan wel wakker wordt, moet ik uit bed, even naar wc of licht aan en goed wakker worden, doe ik dat niet dan gaat het gewoon weer door. Nooit geweten dat dit een naam had, ook als ik het andere mensen vertel kijken ze me raar aan.. Wat een eye opener zeg..

~ Tetsje v. Tilhouten Sport ~ B + 13, L1 + 13, L2 + 10, M1 + 11, M2 + 13, Z1 + 20, Z2 + 0~

Katyatje

Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 20:46

Ik heb dit vooral als ik dutjes doe. De eerste keer doodeng! Gelukkig weet ik ondertussen half en half wat er aan de hand is, maar het blijft toch wel altijd beangstigend. Dan probeer ik zoooo hard mijn ogen te openen of een arm te bewegen maar het wil maar niet.
Weet helaas niet wat eraan te doen...

jumpyhorse

Berichten: 1846
Geregistreerd: 14-11-15
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 21:05

Ik heb dat ook soms, maar het verschil is dat ik me dan wel kan bewegen. Wat bij mij altijd helpt is ogen dicht doen, en aan je hartslag denken, je inbeelden dat hij vertraagt. Meestal ben ik binnen 10-15 tellen dan weer wakker. Ik heb er wel op moeten trainen, want het duurde even voor ik doorhad hoe ik het moest doen. Succes :(:)

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 21:11

Dit ken ik heel goed en heb ik al vanaf dat ik heel jong ben. Mijn vader kende het en wist me te vertellen wat het was.

Ik heb het als ik slechter slaap of overdag in slaap val. Ik heb het als ik even op de bank lig ook meerdere keren vlak achter elkaar. Als het Ook ver is probeer ik me te verzetten maar soms maak ik mezelf zo in paniek dat ik mijn hart voel bonzen en ik het gevoel heb benauwd te worden. Dan ontspan ik en laat ik me rustig wakker worden of weer wegzakken.

Ik heb ook vaak dat ik mijn moeder of iemand hoor en niet kan reageren. Vraag me dan ook af wat er gebeurd als ze me dan wakker proberen te maken. Dat is nog nooit gebeurd.

Als kind hallucineerde ik er vaak bij met monster en licht en geluid om me heen en ik kon niemand roepen. Dat gebeurt nu niet zo meer. Soms voelt het alsof er iets of iemand is maar dan kan ik bedenken dat ik me dat inbeeld.

Soms heb ik ook het idee dat ik wel echt droom en helemaal niet wakker ben opzo. Heel raar.het voelt wel alsof ik wakker ben maar soms twijfel ik daar dan aan.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 21:21

Ik ben helemaal verbaasd dat zoveel mensen slaapverlamming kennen, het is een relatief onbekende aandoening is.
Werk al 26 jaar in de zorg en ben het misschien 1x tegengekomen.....bij al mijn clienten ( ook op meldkamer van grote instellingen )

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Melvern
Berichten: 4409
Geregistreerd: 14-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 23:44

Ik kan me herinneren dat toen ik klein was niemand wist wat ik bedoelde. Ze hadden het nooit meegemaakt en daardoor wist ik dat het dus raar was. "Gelukkig"" kende mijn vader het dus en dat stelde me enigzins gerust toen. Ook nu hoor ik in mijn omgeving nooit echt mensen die het kennen/hebben gehad.

Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Re: Nachtmerrie en er niet uit kunnen ontwaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 00:11

Ik wist niet dat zoiets een naam had, tot ik vanavond hier op dit topic kwam.. Dus mischien praten mensen er ook niet over met het idee was vast een slechte droom.. Als ik zeg dat ik droomde dat m'n ogen niet open wilde, dan kijken ze me altijd heel dom aan

~ Tetsje v. Tilhouten Sport ~ B + 13, L1 + 13, L2 + 10, M1 + 11, M2 + 13, Z1 + 20, Z2 + 0~

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Nachtmerrie en er niet uit kunnen ontwaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-18 00:19

Die slaapverlamming herken ik. Dat heb ik heel vaak gehad, maar als je het eenmaal weet en kent, kan je dat toch beinvloeden ofzo.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, IASCrawler, louise30, LuCa88, pukkepaard, Stephaniiee_, YandexBot, Zebrastreep en 191 bezoekers