2 goudvissen gekregen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

2 goudvissen gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-18 23:24

Ja heel leuk, afgelopen maandag stonden er 2 vrienden voor de deur met 2 goudvissen als grap cadeau :+
Nou vissies even snel in een vaas gedaan met een plantje, en heb gisteren een aquarium voor ze gekocht. Maar, nou wil ik er wel voor zorgen dat vissie en vissie zo lang en gelukkig mogelijk leven. Dus wie kan mij helpen?

Hoe kan ik het aquarium het beste inrichten? Bodembedekking, ja of nee en zo ja wat voor?
Siersteentjes ja of nee? Plantjes ja of nee? Wat voor voer, hoe vaak voeren, hoe veel voeren? Moet er een pompje in het aquarium?

Ik heb vroeger als klein kind natuurlijk wel is vissen gehad, maar weet inmiddels dat (goud)vissen niet zo makkelijk zijn als men altijd denkt.

Dus tips, tricks, do’s en don’ts? Brand los :)

julius_juut
Zilveren 1 april Bokt-stokpaardtemmer

Berichten: 3101
Geregistreerd: 14-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 23:38

Heel eerlijk? Zoek iemand met een vijver om ze in te dumpen (en geef die vrienden een flinke draai om de oren). Goudvissen worden GROOT, vervuilen flink, en hebben dus een flink aquarium met een dito filter nodig. Een standaard 60cm bakje gaat niet volstaan.

Als je wel ruimte voor ze hebt: Een mooie laag fijn zand op de bodem. Dit happen ze op om door de kieuwen weer uit te spugen. :) Grind of kiezels komen klem in de bek. Bij voorkeur voedsel dat zinkt en zo nu en dan levend voer geven. Drijvende vlokken zorgt bij goudvissen schijnbaar voor te veel lucht happen.

Planten zeker weten. Daar eten ze graag van, het voelt veilig voor ze, en het is goed voor de waterkwaliteit. Zelf voer ik m'n vissen 1x per dag, maar dat is net wat je handig vind. Gewoon een beetje kijken wat werkt. Voer moet niet blijven liggen, maar ook niet zo weinig dat een eventuele voorzichtige vis te weinig krijgt omdat een brutaler exemplaar alles snel opvreet.

yvje86

Berichten: 2697
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 23:39

Van harte gefeliciteerd met je goudvissen, echter vind ik het van je vrienden niet heel slim om opeens met 2 levende wezens op de proppen te komen.
Maar goed, je hebt de beestjes nu eenmaal.
Het beste kun je ze in een vijver houden in de tuin.
Zodra je ze binnen in een aquarium wil gaan houden zul je een flink, en ik herhaal...flink!! aquarium aan moeten schaffen.

Verder wil ik je erop wijzen dat er toch wel een aantal topics hierover zijn geweest de laatste tijd.

Edit..Julius was me voor met bijna hetzelfde verhaal.

lor1_1984

Berichten: 12044
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 23:44

Er staat weinig info in je bericht over de soort goudvis en de bak die je hebt gekocht.
Als het gewone goudvissen zijn: die hebben minimaal 2m zwemruimte en ik dacht 150-200l per vis nodig.
Zijn het sluierstaarten dan moet je minimaal 1m en 50l per vis aanhouden, al is dat ook weer afhankelijk per variant; grote varianten en/of drukke zwemmers hebben meer liters nodig per vis dan kleine, rustige zwemmers.

Qua inrichting:
Dun laagje filterzand, bijv die vd Wildkamp met een korrel van 0.71-1.25mm, evt wat bosjes waterpest maar die worden zeer wsl gesloopt en losgetrokken.
Geen scherpe stenen/takken etc ivm beschadigen.
Bare bottom kan ook, dan heb je een kale bak zonder enige vorm van inrichting.

Renee_S

Berichten: 2666
Geregistreerd: 22-04-13
Woonplaats: Heeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 23:44

Hoihoi! Wij zijn op dezelfde manier aan goudvissen gekomen. Zijn inmiddels al 3 jaar bij ons. Super dat je er goed voor wilt zorgen!

Een echte pro ben ik niet hoor, maar ik zal delen wat ik weet.

Wij voeren ze 1x per dag. Met wel speciaal voer voor goudvissen. Zo veel als ze binnen 3min opkunnen. Het is belangrijk ze niet te overvoeren, ze kunnen zichzelf dood eten.

Filter zou ik zeker doen, aquarium kan best snel smerig worden. Het liefst een die ook water de bak in blaast voor wat stroming, vinden ze leuk.

Bodembedekking hebben wij wel. Wij hebben fijn grind. Goudvissen zoeken de bodem af naar eten. Ze eten het grind en spugen dit weer uit om zo evt voedsel er vanaf eten.

Zuurstofplanten zou ik zeker nemen! Ook hier eten ze van dus moeten af en toe vervangen worden. Daarnaast heben we een grote mangrove tak/wortel, hierachter kunnen ze schuilen om bv rustig te slapen (doen ze ook!) je moet die bomen wel voor gebruik uitkoken en niet ieder hout is geschikt. Dus hierover zou ik wel goed navraag doen als ik jou was.

Daarnaast maken wij 1x per week de filter schoon, en halen we met een pompje viezigheid van de bodem af. We vervangen dan ong 20-25% van het water. Je mag niet te veel water in 1x vervangen. En let ook goed op de temperatuue van het water dat je toevoegd! Als je twijfelt kan je dit ook al eerder even op kamertemp laten komen. Onze goudvissen houden duidelijk niet van warmte. Bij een kamertemp van boven de 24 zijn ze zichtbaar minder comfy. Let hier dus ook op!

Verder veel plezier met je nieuwe huisdieren!

Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Re: 2 goudvissen gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 00:22

Ik heb een 54 liter bak van 60x30x30 gekocht, groter kan ik niet kwijt. Heb helaas geen tuin met vijver tot mijn beschikking en zou zo snel ook niemand weten in mijn vriendenkring die dit wel heeft.

Qua voer heb ik vlokken van Tetra en van die kleine pallets van Tetra, want had gelezen dat afwisseling wel goed is voor ze. Heb nu nog niks op de bodem maar zal bij een speciaalzaak dus fijn zand/grind halen, een filterpompje en veel plantjes.
Hebben ze verder nog iets aan grotere stenen of deco nodig?

Laat duidelijk zijn dat ik niet een voorstander ben van levende wezens zomaar cadeau geven, maar het is nu eenmaal gebeurd en wil ze nu een zo goed mogelijk leven in hoeverre dat in mijn kunnen ligt.

Urbanus

Berichten: 44946
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: 2 goudvissen gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 00:29

Misschien op facebook iemand met een vijver? In jouw aquarium groeien hun ingewanden wel maar hun lijf niet. Ze groeien dus dood.

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 00:32

Floor_x schreef:
Ik heb een 54 liter bak van 60x30x30 gekocht, groter kan ik niet kwijt. Heb helaas geen tuin met vijver tot mijn beschikking en zou zo snel ook niemand weten in mijn vriendenkring die dit wel heeft.

Qua voer heb ik vlokken van Tetra en van die kleine pallets van Tetra, want had gelezen dat afwisseling wel goed is voor ze. Heb nu nog niks op de bodem maar zal bij een speciaalzaak dus fijn zand/grind halen, een filterpompje en veel plantjes.
Hebben ze verder nog iets aan grotere stenen of deco nodig?

Laat duidelijk zijn dat ik niet een voorstander ben van levende wezens zomaar cadeau geven, maar het is nu eenmaal gebeurd en wil ze nu een zo goed mogelijk leven in hoeverre dat in mijn kunnen ligt.


Dat siert je, maar het gaat niet lukken in het bakje wat je hebt. Geef ze aub weg. Ze gaan geen fijn leven hebben in zo'n klein beetje water.

Jolien87

Berichten: 17408
Geregistreerd: 27-08-06

Re: 2 goudvissen gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 00:37

Weg met die vissen. Je goede bedoelingen sieren je maar in zo'n kleine ruimte gaan ze het niet overleven.
Als je het beste voor de vissen wilt dan zoek je een nieuwe eigenaar voor de vissen.
Overigens mogen goudvissen niet in het wild worden uitgezet, mocht je die optie nog overwegen.

Floor_x

Berichten: 2945
Geregistreerd: 19-03-08
Woonplaats: Leiden

Re: 2 goudvissen gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-18 00:42

Mmm oke, zal eens op zoek gaan naar iemand met meer ruimte.
Thanks voor jullie feedback! :)

nikysa90

Berichten: 786
Geregistreerd: 08-09-13

Re: 2 goudvissen gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 01:15

echt superlief dat je het zo goed mogelijk wilt doen. Ik weet zeker dat als je een oproepje op facebook plaatst, er zat zijn met een vijver die er nog wel 2 bij kunnen hebben. Gelukkig zit je precies in een mooi jaargetijde, zodat ze goed kunnen sterken voor het winter wordt.
Ik hoop dat je de bon van de bak nog hebt, je hebt echt goed je best gedaan, maar goudvissen in kommen, bakken, het is echt iets van vroeger, toen mensen nog niet beter wisten wat deze relatief kleine dieren nodig hebben.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:39

Heb 1 maand terug ook 2 goudvissen gehad, ze hebben het welgeteld 5 dagen overleefd (geen idee wat ik fout heb gedaan) ik begin er niet meer aan :n

Mijn moeder heeft een vijver, en je mag ze best hier in komen gooien, tis alleen wel een heel stuk rijden helaas.
Succes met de vissies TS

verootjoo
Berichten: 35641
Geregistreerd: 19-10-03

Re: 2 goudvissen gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 08:42

Goudvissen horen echt in een vijver. Ongelooflijk dat die beestjes nog verkocht mogen worden aan mensen die ze binnenshuis willen houden.

Ik zou dus op zoek gaan naar iemand met een vijver en ze daarin loslaten.

Autumnn

Berichten: 8034
Geregistreerd: 26-03-10

Re: 2 goudvissen gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:08

Wij hebben ook zo vier goudvissen gekregen. we hadden wel al een vijver (waar we ook goudvissen in wilde hebben) maar die was verre van klaar, hadden niks in huis en gingen een week later 3 weken op vakantie. Was er ook niet heel blij mee. We kregen ze in een windlicht (...) en 1 heeft het ook niet overleefd. Volgende dag in de stromende regen de vijver in orde gemaakt en visjes in gedaan. Wij hebben ze nu dus buiten in de vijver met flink wat planten en speciaal voer voor goudvissen. Waar woon je? Ze mogen eventueel wel bij mij in de vijver

vevina
Berichten: 1640
Geregistreerd: 27-10-09
Woonplaats: Dongen

Re: 2 goudvissen gekregen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:48

Mocht je in de buurt van Wageningen wonen mag je ze bij mijn ouders in de vijver met goudvissen kwijt. Maar als je profiel klopt dan woon je niet in de buurt. Hopelijk vind je een goed huis voor je visjes. Ook zou ik (hoe goed bedoeld misschien ook) je vrienden hierop aanspreken. Dieren ongevraagd kado geven vind ik absoluut niet kunnen.

gabyfedde

Berichten: 11896
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 10:06

Ik had ze teruggebracht naar de winkel of in ieder geval teruggegeven aan mijn ‘vrienden’
60x30x30 is helaas echt te klein.
Belachelijk kado!