Hoe omgaan met mening van paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Hoe omgaan met mening van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 14:35

Beetje vreemde titel misschien.

Ik heb sinds een jaar een hele lieve 8 jarige tinkermerrie. Voor ik haar kocht was ze ingereden en is er rondgehobbelt, hooguit paar keer per week. Nooit alleen want dat kon ze niet.

Ik heb haar overgekocht en ben aan het werk gegaan om dat op te lossen. Van niet buiten het weiland kunnen staan zonder haar vriendin is ze naar heel ontspannen gekomen.

Tijdens de winter hebben we veel getraind, vooral op afstand. Maar daar sloop bij in dat ze erg heet kon worden en uiteindelijk zelfs begon te bokken onder het zadel en ik niet op kon stappen of ze begon al te draven. Als ik ernaast liep was het geen probleem.

Nu hebben we de laatste maanden veel gewerkt aan ontspanning, stappen stappen stappen. Kan rustig opstappen zonder draven en een rondje rijden.

Elke keer als ik ga rijden is er iets geweest. Als ik met iemand anders samen rij is er geen probleem maar ik wil alleen kunnen rijden.

Ze 'verzint' elke keer iets, de laatste waren niet van huis willen, naar huis haasten, of stressen op de rit zelf.

Gisteren heb ik wat meer optredend gereden, dus, naar huis haasten betekende andere route nemen die niet naar huis leidde en niet van huis willen betekend of ik stap af en loop alsnog of gewoon duidelijk zijn dat we nu gaan.

Vandaag was het plan om verder te trainen. Toen ik het zadel pakte en aan kwam lopen draaide ze zich gelijk om en liep weg. Ik pakte het halstertouw en zette haar vast maar kreeg dezelfde afwijzende reactie toen ik het zadel weer richting haar deed. Heeft ze nog nooit gedaan. Is een boomloos zadel die ik al een jaar heb.
Ze zei duidelijk nee dus ik zei prima dan wandelen we... maar toen zei ze ook nee. Kortom, ze wilde uberhaupt niet met mij mee. Toen heb ik gezegt jammer dan, niks doen is geen optie, beweging moeten we allemaal hebben.

Vind het lastig hiermee om te gaan. Ze is ook een levend wezen met een mening en ze mag haar zelf best uiten. Ik krijg telkens meer zeggenschap in het zadel en ik vermoed dat ze dat niet zo waardeerd, ze mag niet meer lekker haar ding doen maar moet ook rekening met mij houden.

Tegelijkertijd, ik wil graag rijden en dan graag alleen, zij heeft die beweging nodig. Ze is nu eenmaal een rijpaard.

Ze heeft geen lichamelijke problemen, ze is nu eenmaal lui aangelegd. Ze is ook dikker en dikker aan het worden dus het is belangrijk dat ze wat doet.

Mijn hoofdvraag is eigenlijk, hoe gaan jullie om met de mening van je paard? Tot hoever ga je hierin mee tot je een grens stelt en je eigen wil oplegt?

Jorex

Berichten: 9942
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Hoe omgaan met mening van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:41

Ik leg ze gewoon altijd mijn wil op zeker tijdens ritjes. Maar mijn pony's zijn dan ook menpony's, dus daar mogen ze niet zelf nadenken over waar we heen gaan. Wel mogen ze meedenken met bijvoorbeeld een auto die zomaar van links vlak voor ons langs racet waarbij ze sneller stilstaan dan ik ho kan zeggen of bij wat spannends even stilstaan kijken. Maar dan bepaal ik dat we weer door kunnen, dat doe ik meestal als de pony weer ontspant en de aandacht bij mij terug heeft. Maar bij jou lijkt het wel een dominantie probleem, doe je wel eens grondwerk? Of iets anders dan rijden ter afwisseling?

Mastrootje

Berichten: 2525
Geregistreerd: 18-02-09
Woonplaats: Zweden

Re: Hoe omgaan met mening van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 14:46

We wandelen veel, grondwerk heb ik veel gedaan waarmee ik dus veel eerdere problemen heb opgelost. Heb het gevoel dat ik het wel op kan lossen maar zit eerder in over hoe, zodat ze zich er ook goed over voelt.
Tegelijkertijd denk ik, mens, miep niet zo, het is zoals het is en andere paarden werken 10 x zo hard. Ben veelste lief.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:47

Ik heb er ook een met een heel sterke wil, ze mag mij altijd vertellen wat ze vind en ik overweeg daar altijd naar te luisteren, maar ik heb het laatste woord.
Soms is dat wat lastig, maar een tikje van de zweep om te laten weten dat ik het meen is vaak voldoende.

Jorex

Berichten: 9942
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Re: Hoe omgaan met mening van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:50

Ik ben ook veelste lief hoor, maar dat moet ook bij je paard passen. Mijn oudste moet ik nog geen vinger geven of hij pakt je hele hand. Mijn jongste moet ik juist zachtjes bemoedigend tegen doen en voornamelijk lief werden anders heeft hij echt schrik van me qua dominantie. Dus die loopt dan weg uit onderdanigheid.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:50

Is het een idee om het werk leuker te maken en onderweg regelmatig wat oefeningen/overgangen te vragen en regelmatig te belonen?
Ik zou sowieso wat meer grondwerk gaan doen. Leren om naast je te lopen, en naast je te blijven, ook zonder druk in het halstertouw.
Mijn tinker is ook enorm druk met een sterke eigen wil, maar door wat parelli oefeningen te doen en consequent te zijn maar ook veel te belonen is het een enorm makkelijk paard geworden.
Die van mij mag altijd een eigen mening hebben. Als hij geen zin meer heeft dan gaan we nog héél even verder en dan sluiten we af. Rijden in de bak doet hij niet graag, en doen we dan ook niet meer. Maar door het werk leuk te maken, dus buiten rijden, met genoeg beloningen, gaat hij nu altijd met veel plezier mee.

Eventueel kun je ook nog wat fysieke problemen uitsluiten. PSSM bijvoorbeeld, een paard met spierpijn zal minder graag mee gaan rijden natuurlijk.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:54

Euhm paarden hebben nood aan leiding, dus ansich bekijk je het te menselijk.
En heel cru, ofwel ben jij de baas of zij worden het wel (wat ik al een beetje kan afleiden uit je verhaal)

Ik ben echt zot met mijn beesten, maar ik ben wel de baas en dat moeten ze respecteren. Ik ben heus niet van het aggressieve type (onnodig, ondoordacht roepen, slaan, schoppen), maar durf wel te corrigeren. Eens de regels duidelijk is er genoeg ruimte voor affectie etc en kan je ook een band ontwikkelen. En ok elk paard is anders, de ene introvert, andere weer extravert etc, maar in de basis is de benadering gelijk.

Sintara

Berichten: 7396
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 15:03

Een paard mag best duidelijk maken wat ze ervan vindt, ik vind het belangrijk daarnaar te luisteren.
Maar: Jij bent de baas en bepaalt wat er uiteindelijk gebeuren gaat.

Wat ik bijvoorbeeld met de mening van een paard doe: Stel paardlief houdt ervan om aan een lange teugel hard te draven, dan mag dat tussendoor een rondje bij wijze van beloning / ontspanning. Dit kan ook afentoe een stuk flink doorgalopperen zijn of met een bal spelen ofzoiets. En dan precies het tegenovergestelde met wat ze niet leuk vinden. Soms moet het even maar als ze ergens een hekel aan hebben vraag ik het niet te vaak.

Stel ik ben verdwaald.. Dan mag mijn verzorgpaard best aanwijzen waar huis is (graag zelfs :o ) maar ik bepaal of we dat pad ook echt nemen of niet..

Visitor
Berichten: 1560
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Hoe omgaan met mening van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 15:14

Ik neem de mening van mijn paard heel serieus. Ik wil dat ze met plezier iets met me doen en niet omdat ze geen keus hebben (even noodgevallen zoals dierenartsbezoeken o.i.d. uitgesloten).
Maar ook los daarvan denk ik dat je verder in je training komt als je meer denkt vanuit 'hoe kan ik zorgen dat mijn paard het leuk gaat vinden/met positieve dingen gaat associëren wat ik van plan ben te doen?'. Want nu heeft ze kennelijk vooral negatieve associaties opgedaan waardoor ze tegendraadser is geworden ipv meewerkender. Ik weet overigens niet of je met alleen rijden alleen in de bak of buitenrit bedoelt, maar dat maakt ook niet heel veel uit.

Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Re: Hoe omgaan met mening van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 15:21

Paarden zijn van nature best meegaande dieren en hebben er meestal niet zoveel behoefte aan om de leiding te nemen of te beslissen over de situatie. Ze vinden het dus meestal ook gewoon prima als er wat met ze gedaan wordt en vinden de aandacht al leuk genoeg. Een paard vindt het dus niet vaak een negatief iets als de mens iets van ze vraagt. Een paard wordt graag beloond en zal ook best opgelucht zijn als hij merkt wat wel en niet goed is. Waar een paard sowieso niet tegen kan is als er telkens een andere reactie van de baas komt op zijn acties; je kan dus niet de ene dag zus willen en de andere dag zo. ZOrg dus dat je beter op je eigen reactie let en je paard een duidelijke boodschap meegeeft. Weglopen met het zadel omdat je paard omdraait is echt een beetje een absurde reactie en dat moet je niet meer doen.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 15:22

Meningen mogen ze best hebben maar daarom beslissen ze nog niet wat we gaan doen.
Mijn merrie kan heel ostentatief staan zuchten of bokkepruiken maar dat verhinderd niet dat we toch echt aan de gang gaan.
Nu is zij wel een makkelijke, behalve lelijke koppen trekken doet ze nooit verder verzet.
Vroeger wel koppigere gereden maar pech voor hen, ik ben altijd koppiger.
Al moest ik er een halfuur achter lopen om te vangen of 20 minuten staan draaien tot we naar rechts gingen en niet naar links zoals ponylief wilde dan was dat maar zo maar ik ging door tot gewenst resultaat. Om daarna dan onmiddellijk op te houden en dan was het klaar voor de dag.

In jouw voorbeeld bvb had ik dus wel gezadeld en dan mss niet persé het erf af maar gewoon even kort en simpel losgereden.

Mening mag en is allemaal best, maar beetje zelf beslissen is een no go.

Dit uiteraard als je zeker weet dat het enkel karakter is.
Zoals al eerder gezegd, paarden willen duidelijkheid en leiding.
Over een zure kop moet je je dan soms even over zetten.
Als ze weten waar ze aan toe zijn, zijn er ook geen (zelden) zure koppen meer.

Floortz
Berichten: 1774
Geregistreerd: 19-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 15:27

Sommige paarden hebben inderdaad iets meer aansporing nodig om alleen op pad te willen en durven. Ze moeten een flinke dosis vertrouwen in jouw leiderschap hebben, anders durven ze het gewoon niet.
Sommige koudbloeden spannen de kroon hoor, dus je bent niet de enige. Zodra ze je 'leiderschap' accepteert en je bent een team, kun je de touwtjes wat losser laten, maar tot die tijd heel consequent zijn. Jij bepaalt, rustig en heel beslist wat jullie gaan doen.
Is ze eenmaal geconditioneerd op alleen weg gaan, je merkt dat doordat er geen tegendruk meer komt bij vertrek, dan pas kun je democratischer zijn en haar ook laten meebeslissen.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 15:45

Paarden hebben als kuddedieren behoefte aan een leider. Als ze onvoldoende leiding krijgen, zullen ze soms geneigd zijn om het leiderschap over te nemen. Het klinkt een beetje of dat laatste bij jullie regelmatig gebeurd.
Je geeft immers aan dat ze gaat stressen als ze naar huis wil of niet zonder andere paarden op pad wil. Aan jou is dan de taak om de leiding te nemen en haar voldoende vertrouwen te geven, zodat ze ook met jou alleen ontspannen op stap kan.

Aan de andere kant is het dan ook de taak van jou als leider om het vertrouwen niet te beschamen en je paard met respect te behandelen. Dus zorg voor voldoende afwisseling en hou rekening met wat je paard aangeeft. Als je bijvoorbeeld merkt dat hij minder zin heeft, kies dan voor een kortere of rustigere training. Ik denk dat grondwerk voor jullie ook een goed begin is, hier kun je goed werken aan het leiderschap en het verkennen van elkaars grenzen. Vergeet ook niet veel te belonen, door positieve stimulering kun je het paard meer vertrouwen geven en dit helpt positief gedrag te bevestigen.
Laatst bijgewerkt door Lieke op 14-08-18 15:47, in het totaal 1 keer bewerkt

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 15:45

Ik sluit mee aan bij Lieke
In het wild bepaald de leidmerrie wat er gebeurd en en krijgen al de anderen geen gelegenheid om een mening te hebben. U moet voor uw paard de leid merrie zijn en doet zijn mening er in principe niet toe.
Ik zie toch iets een dominantieprobleem bij uw paard. Ik zou dit niet laten versloffen want dan kan het toch gevaarlijk worden. Als u alleen het probleem niet kunt oplossen zou ik toch maar een ervaren trainer vragen om het op te lossen.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:06

Hier ben ik een tijd geleden ook tegen aan gelopen. Mijn merrie heeft een sterk dominant karakter en neemt mij - nog - niet 100% aan. Ze doet enorm veel voor en met me, maar in panieksituaties neemt zij de overhand. Dit is ondertussen eindelijk aan het veranderen, maar ik heb haar nu 2.5j.
Zij is een karakter dat altijd eerder er tegenin zal gaan, dan meteen meewerken (bij dingen die ze niet leuk vindt, leuke dingen dan heb je er geen kind aan).

Na een koetsongeluk en wij daaropvolgend beiden 8wkn niets met haar kunnen doen, wilde de mijne niet meer het erf af. Voordien was buitenrijden altijd heerlijk enthousiast, ontspannen en fijn.
We hebben geduld en begrip gehad voor maanden en het schoot maar niet op. Stap voor stap een fractie beter maar 3 vooruit, was ook 2 naar achter. Ik heb haar ook niet gekocht om alleen maar wat aan de hand in een bak te werken, dus toch ff met handen in het haar. Alles wat we deden wat paniek, wegtrekken, terug naar stal proberen rennen, liever achterwaarts de prikkeldraad in, dan een meter buiten de comfort zone tussen stal en wei...
Toen van iemand met meer koudbloedervaring de tip gekregen om eens even héél erg kordaat te worden.
Even helemaal kappen met dat begrip tonen en elke millimeter belonen, lopen die hap. Kaptoom er aan (wandelen altijd alleen maar op een halster), en zweep er bij.
Wel, op 1 boswandeling waren we er door heen. Ik heb geen seconde bokkigheid getolereerd, en voor we het erf af waren was ze weer bijna haar oude zelf. Dit vond ik verschrikkelijk moeilijk aangezien ik deze methode afschuwelijk vind, maar na die keer gingen we weer als vanouds bitloos naar buiten.

Sindsdien doen we veel werken aan de hand, ik ben ook dmv centered riding zekerder in mijn zadel gaan zitten, en zoetjesaan denk ik dat we richting die mooie samenwerking komen.

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:43

Azmay schreef:
Ik heb er ook een met een heel sterke wil, ze mag mij altijd vertellen wat ze vind en ik overweeg daar altijd naar te luisteren, maar ik heb het laatste woord.
Soms is dat wat lastig, maar een tikje van de zweep om te laten weten dat ik het meen is vaak voldoende.

Dit. Ik heb er eentje met een zeer uitgesproken mening, die hij ook érg graag ventileert :D en hij krijgt zo veel zeggenschap als kan. De grens ligt bij mij waar het onverantwoordelijk of gevaarlijk begint te worden.

Bij voorbeeld: af en toe neem ik beide paardjes mee om wat te snacken langs de berm. Mijn ruin maakt er, als ik hem vast zou blijven houden, een punt van om van mij af te komen. Daar is zijn aandacht dan bij. Als ik het halstertouw over z'n hals leg en 'm lekker laat scharrelen is er niks aan de hand en gaat hij braaf staan vreten. Op het moment dat hij bij mensen het erf op wil wandelen grijp ik natuurlijk wel in.

Met dingen zoals weglopen voor het zadel heb ik inmiddels wel geleerd om me niet boos te worden. Maar om het paard op te halen, hem weer in meewerk-modus te krijgen en hem zich daarna superslim te laten voelen als hij een zadel draagt. Dmv targetten oid. Als hij dan met zadel braaf meeloopt en zoet z'n grondwerkjes doet kun je dan kijken wat hij aangeeft wanneer je zou willen opstijgen.

Het zadel is echt het punt niet. Bij een intelligent en zelfredzaam paard gaat het er om dat hij zich gehoord voelt en dat zijn mening ruimte krijgt. Daarmee bedoel ik niet dat het paard bepaalt wat er gebeurt. Maar wel dat voor hem duidelijk wordt dat er wat met zijn feedback wordt gedaan. Uiteindelijk zullen ze dan namelijk al die slimheid in het vóórdeel van de samenwerking gaan gebruiken.

knollentuin
Berichten: 10392
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 23:08

Koper schreef:
Azmay schreef:
Ik heb er ook een met een heel sterke wil, ze mag mij altijd vertellen wat ze vind en ik overweeg daar altijd naar te luisteren, maar ik heb het laatste woord.
Soms is dat wat lastig, maar een tikje van de zweep om te laten weten dat ik het meen is vaak voldoende.

Dit. Ik heb er eentje met een zeer uitgesproken mening, die hij ook érg graag ventileert :D en hij krijgt zo veel zeggenschap als kan. De grens ligt bij mij waar het onverantwoordelijk of gevaarlijk begint te worden.

Bij voorbeeld: af en toe neem ik beide paardjes mee om wat te snacken langs de berm. Mijn ruin maakt er, als ik hem vast zou blijven houden, een punt van om van mij af te komen. Daar is zijn aandacht dan bij. Als ik het halstertouw over z'n hals leg en 'm lekker laat scharrelen is er niks aan de hand en gaat hij braaf staan vreten. Op het moment dat hij bij mensen het erf op wil wandelen grijp ik natuurlijk wel in.

Met dingen zoals weglopen voor het zadel heb ik inmiddels wel geleerd om me niet boos te worden. Maar om het paard op te halen, hem weer in meewerk-modus te krijgen en hem zich daarna superslim te laten voelen als hij een zadel draagt. Dmv targetten oid. Als hij dan met zadel braaf meeloopt en zoet z'n grondwerkjes doet kun je dan kijken wat hij aangeeft wanneer je zou willen opstijgen.

Het zadel is echt het punt niet. Bij een intelligent en zelfredzaam paard gaat het er om dat hij zich gehoord voelt en dat zijn mening ruimte krijgt. Daarmee bedoel ik niet dat het paard bepaalt wat er gebeurt. Maar wel dat voor hem duidelijk wordt dat er wat met zijn feedback wordt gedaan. Uiteindelijk zullen ze dan namelijk al die slimheid in het vóórdeel van de samenwerking gaan gebruiken.


En nu je paard van ellende amper z'n ene poot voor z'n andere kan zetten?? Zegt ie je dan dat je de dierenarts moet bellen?
Koper je bent overal met je prachtige adviezen bezig maar je eigen dier staat met pijn, je opent er een topic over omdat je je zorgen maakt en als je advies krijgt dat je niet aanstaat steek je je kop in je eigen topic in t zand en speel je mooi weer in andere topics?
Wat ontzettend slecht zeg!

kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 00:20

Maak het leuker voor je paard door vaker tussendoor te belonen. Stap ergens af om te laten grazen onderweg.
Oefen halthouden en dan belonen. Maak het werken met jou leuker. Zoek kleine dingen die je kunt belonen. Wissel moeilijke dagen (vanuit je paard gezien) af met ontspannende dagen.

Bloodymary
Berichten: 4536
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Hoe omgaan met mening van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 00:25

Is het probleem bij jouw paard niet dat ze verlatingsangst heeft? Omdat het samen met anderen wel goed gaat en alleen niet.
Dat is denk ik wel een ander probleem dan een dominantieprobleem. Maar ik zou ook niet weten hoe je dat op moet lossen.

Lillian__

Berichten: 3274
Geregistreerd: 21-02-08
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 00:47

Citaat:
Ik heb haar overgekocht en ben aan het werk gegaan om dat op te lossen. Van niet buiten het weiland kunnen staan zonder haar vriendin is ze naar heel ontspannen gekomen.

Goh bekend probleem :+

Citaat:
Tijdens de winter hebben we veel getraind, vooral op afstand. Maar daar sloop bij in dat ze erg heet kon worden en uiteindelijk zelfs begon te bokken onder het zadel en ik niet op kon stappen of ze begon al te draven. Als ik ernaast liep was het geen probleem.

Dit probleem heb ik ook even gehad, hem heb ik GELIJK ingecalculeerd opstappen = stilstaan, niks wegstappen (laat staan draven) als ik op stap.


Citaat:
Elke keer als ik ga rijden is er iets geweest. Als ik met iemand anders samen rij is er geen probleem maar ik wil alleen kunnen rijden.

Ze 'verzint' elke keer iets, de laatste waren niet van huis willen, naar huis haasten, of stressen op de rit zelf.

Ook heel bekend probleem, hier loop ik nog steeds tegen aan. dit kan varieren van hoofd omhoog en rug wegdrukken naar binnen 3 seconden aan de andere kant van de bak gaan. op het moment dat voel dat zij weer een bui heeft aan het werk zetten. naar voor rijden, terug rijden, achtjes, voltes, slangen bogen ect ect.

Giste
Citaat:
ren heb ik wat meer optredend gereden, dus, naar huis haasten betekende andere route nemen die niet naar huis leidde en niet van huis willen betekend of ik stap af en loop alsnog of gewoon duidelijk zijn dat we nu gaan.

Vandaag was het plan om verder te trainen. Toen ik het zadel pakte en aan kwam lopen draaide ze zich gelijk om en liep weg. Ik pakte het halstertouw en zette haar vast maar kreeg dezelfde afwijzende reactie toen ik het zadel weer richting haar deed. Heeft ze nog nooit gedaan. Is een boomloos zadel die ik al een jaar heb.
Ze zei duidelijk nee dus ik zei prima dan wandelen we... maar toen zei ze ook nee. Kortom, ze wilde uberhaupt niet met mij mee. Toen heb ik gezegt jammer dan, niks doen is geen optie, beweging moeten we allemaal hebben.

Dit klinkt heel eerlijk meer als uitproberen dan je vertellen dat ze geen zin heeft, gister heb je je grenzen aangegeven. Toch even kijken hoever ze kan gaan en of ze misschien toch over je grenzen mag/kan krabbelen. Je rijd wanneer je wilt niet rijden en niet wanneer zij wilt rijden en je gaat wandelen wanneer je wilt wandelen. want dan zou ze 360 per jaar niks doen. * zie dikt gedrukt :+ je zegt het zelf al :)

Citaat:
Vind het lastig hiermee om te gaan. Ze is ook een levend wezen met een mening en ze mag haar zelf best uiten. Ik krijg telkens meer zeggenschap in het zadel en ik vermoed dat ze dat niet zo waardeerd, ze mag niet meer lekker haar ding doen maar moet ook rekening met mij houden.

Tegelijkertijd, ik wil graag rijden en dan graag alleen, zij heeft die beweging nodig. Ze is nu eenmaal een rijpaard.

Ze heeft geen lichamelijke problemen, ze is nu eenmaal lui aangelegd. Ze is ook dikker en dikker aan het worden dus het is belangrijk dat ze wat doet.


Mijn hoofdvraag is eigenlijk, hoe gaan jullie om met de mening van je paard? Tot hoever ga je hierin mee tot je een grens stelt en je eigen wil oplegt?


Hoe ga ik hier mee om... goeie vraag betreft het ''meewerkend zijn'' moest ik echt even omschakelen ik kwam van de KWPNers die je toch net even wat makkelijk kunt vertellen dat link, links is en rechts is rechts. Tinkers zijn nou eenmaal echt niet de dooie knollen waar 'ze bekend om staan' de tinker die ik rijd is snel afgeleid, heeft een grooote trucendoos en een Chinese handleiding en als hij het er niet mee eens is, de oefening is te moeilijk, er is iets engs in de bak (Wat hij dan al 2234312 x heeft gezien := ) dan ben ik hem ook echt even 'kwijt' maar je moet wel duidelijk grenzen gaan aangeven IMO. Want ja ze zal vast liever in de wei staan bij haar vriendjes maar als je net zo'n rotzak ;) als ik rijd dan word je gewoon weer mee terug gesleurd naar de wei. haar kont naar je toe draaien is echt NOT-DONE! gewoon niet, nooit niet. nu doet ze het bij jou maar voor het zelfde geld doet ze het een keer naar een 8-jarig kind van een ander en is het raak. je mag best een x je stem verheffen als ze zoiets doet, jij wilt rijden, zij heeft niks te willen.

Maar daar staat wel tegenover dat haar training leuk en uitdagend moet zijn, leg een x balkjes en pionnen neer en ga balkjes draven en slalommen, of een x een huppeltje, ga lange lijnen, grondwerken, in de weide rijden ipv in de bak, rij een x een totaal ander rondje mee en laat haar een x doorgaloperen.
en haal haar ook uit de weide voor een bakje voer, een borstel, een knuffel en zet haar weer terug.

ik ben niet zo van het reageren met ''neem les'' maar ik kan het je wel van harte aanbevelen.

betreft zadels. wellicht ligt het zadel nu ze wat ronder is toch niet zo lekker meer. boomloos wil niet altijd zeggen passend, vaak zijn deze toch ook aan de lange kant voor tinkers (meeste, niet alle hebben een korte rug) wellicht dat een boomzadel toch verandering kan brengen. het moet niet maar misschien wel handig om in je achterhoofd te houden

Wijslander

Berichten: 5777
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 07:02

Hoe weet je dat ze niks mankeert?

Ik heb ook een portret staan waar ik nu eindelijk goed mee kan werken, maar we zijn wel eerst op de kliniek geweest om wat zaken uit te sluiten.

Zeker als je schrijft dat ze met langere ritten onderweg bepaald gedrag vertoont en aan de hand niet, gaat er hier een bel rinkelen. Het enige wat een paard kan doen als er niet naar signalen geluisterd wordt, is zichzelf afsluiten (weglopen/wegdraaien). Dat is wat ik lees. Een ander paard erbij betekent mogelijk afleiding van de pijn.

Ik zou er toch zeker op zijn minst eens een goede osteopaat bij halen, of liever nog naar de kliniek met je verhaal om haar te laten controleren voor je het op karakter/luiheid gooit.

dianaw33

Berichten: 1884
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:35

Ervan uitgaande dat je paard helemaal gezond is en rad loopt! ( het zou zomaar ook een medisch/rugprobleem kunnen zijn) Mijn ervaring is dat merries veel heftiger zijn in het aangeven dat er iets niet goed zit dan veel ruinen. Je bent veel meer gaan rijden en ze wil niet meer, daar komt het in het kort op neer. Door meer te gaan rijden belast je haar ook veel meer. Dan zou ik in eerste instantie mijn bedenkingen hebben bij je zadel en je singel, mijn merries vinden boomloos ook ruk op de lange afstand, leuk voor een half uurtje hobbelen maar daarna komt het gezanik. En ook een singel kan echt veel problemen geven bij een merriebuikje, zeker rond de hengstigheid. Breed anatomisch en zonder elastiek is hier bijvoorbeeld een no go, serieus explosiegevaar. Je kunt je zo voorstellen dat zoiets even nog wel gaat maar uren lang niet meer, en als iets eenmaal in de weg heeft gezeten blijft een paard daar op anticiperen. Wat dan wel werkt is helaas een kwestie van uitproberen, dat is per paard natuurlijk verschillend.

ElCid

Berichten: 9228
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe omgaan met mening van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 09:45

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat jouw paard de dienst uitmaakt; jij bent de leider van jullie kleine kudde en daar zal ze zich bij neer moeten leggen mist alles in orde is en er geen lichamelijke problemen zijn. Een boomloos zadel past niet altijd; is dat gecheckt? ( ik ben er persoonlijk geen voorstander van maar dat terzijde). Bit, tanden, rug, etc. etc.
Is ze getest op PSSM 1? Toevallig een poosje geleden iemand les gegeven met een Tinker die ook erg lui was, niet wilde lopen etc en die bleek dus positief te zijn op PSSM.

Er zijn dus 2 mogelijkheden; of zij is de baas en neemt dus de leiding of ze is lichamelijk niet in orde en heeft pijn. Heb je les?

Wij hebben hier 2 hengsten en het is toch echt niet de bedoeling dat die gaan bedenken wat ze willen ( dat is nl. eten, merries dekken en eten en dekken en eten en slapen) want dan is er geen land meer mee te bezeilen. Je zal een paard toch moeten vertellen wat de bedoeling is en ze zeker niet hun gang laten gaan want dan wordt de hobby niet leuk en kan gevaarlijk worden.

Dus advies vragen aan een lesgeven, DA naar het paard laten kijken ( en/of osteopaat, tandarts, zadelpasser) en een PSSM test laten doen.

Koper

Berichten: 30266
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 15:02

ElCid schreef:
Het is natuurlijk niet de bedoeling dat jouw paard de dienst uitmaakt; jij bent de leider van jullie kleine kudde en daar zal ze zich bij neer moeten leggen mist alles in orde is en er geen lichamelijke problemen zijn.

Met die eigengereide, zelfstandige types moet je wel harder je best doen om jezelf als leider te bewijzen. Als dát je lukt hoeven ze zich er ook niet bij neer te leggen maar zullen net als elk ander paard graag je leiderschap accepteren.

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 15:16

Visitor schreef:
Ik neem de mening van mijn paard heel serieus. Ik wil dat ze met plezier iets met me doen en niet omdat ze geen keus hebben (even noodgevallen zoals dierenartsbezoeken o.i.d. uitgesloten).
Maar ook los daarvan denk ik dat je verder in je training komt als je meer denkt vanuit 'hoe kan ik zorgen dat mijn paard het leuk gaat vinden/met positieve dingen gaat associëren wat ik van plan ben te doen?'. Want nu heeft ze kennelijk vooral negatieve associaties opgedaan waardoor ze tegendraadser is geworden ipv meewerkender. Ik weet overigens niet of je met alleen rijden alleen in de bak of buitenrit bedoelt, maar dat maakt ook niet heel veel uit.


x2

Mijn paarden mogen een mening hebben. Vinden ze iets niet leuk, dan mogen ze dat zeggen. Dan moet ik maar zorgen dat ik een manier vind waardoor ze het wel leuk vinden... Ik ben nu op een punt gekomen dat ik met mijn paarden helemaal opnieuw begin, via R+ training. druk zetten om 'mijn zin te krijgen' (ook al is het in functie van het paard, bvb stimuleren om te bewegen ifb rechtrichten oid) voelt voor mij niét goed, als is het 'maar' een zweepzwiep. Ik wil dat het paard zelf gemotiveerd is om iets te doen samen met mij, ipv 'gemotiveerd' wordt uit 'schrik' voor een zweep.