Wel of niet keuren?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xnlponysx
Berichten: 24
Geregistreerd: 07-07-18

Wel of niet keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 20:34

Hoi!
Ik ben (vrij) nieuw hier, dus ik weet niet of het hier goed staat, maar ik heb een vraag aan jullie.

Binnenkort mag ik mijn eigen Shetlander. Nu vraag ik mij af of het verstandig is om zo’n Shetlander te laten keuren. Het wordt mijn eerste pony, dus ik heb hier verder geen ervaring mee, maar daarom vraag ik ook naar jullie mening!

Het zal alleen voor recreatie zijn. Mijn broertje zou er op gaan rijden en ik doe vooral vd, grondwerk, (later) misschien voor het karretje en dat soort dingen.

Laat maar weten :D


Hutcherson

Berichten: 7320
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Wel of niet keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:42

Mwah, met een shetlander die voor voor recreatief gebruik is zou ik geen geld in keuring stoppen.
Bij een pony voor recreatie dan weer wel.

Nyaleti

Berichten: 6056
Geregistreerd: 05-04-10

Re: Wel of niet keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 20:54

Ik vraag me altijd af waarom het bij Shetlanders allemaal niet zo belangrijk eigenlijk. Als je bv een D pony koopt, wordt hier meteen gereageerd dat je hem absoluut moet laten keuren .


xnlponysx
Berichten: 24
Geregistreerd: 07-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 20:57

casperzazoe schreef:
Ik vraag me altijd af waarom het bij Shetlanders allemaal niet zo belangrijk eigenlijk. Als je bv een D pony koopt, wordt hier meteen gereageerd dat je hem absoluut moet laten keuren .


Laat ik het dan anders vragen, is het slim om een pony te laten keuren?

Dunkeedoo

Berichten: 308
Geregistreerd: 15-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:03

Zodra er gewerkt gaat worden met een paard of pony, al is dit slechts recreatief bezig zijn met een shetlander, gewoon keuren! Klinisch zou al heel wat zijn, dan weet je in ieder geval zeker dat die op dat moment niet kreupel is en een beetje DA kan wel zien of er problemen zijn of niet.
Geeft voor jezelf een stukje zekerheid en is wel zo eerlijk naar je paard.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Wel of niet keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:08

Klinisch altijd keuren longen hart luisteren enz zijn toch altijd wel belangrijke dingen vind ik!

capopjekop

Berichten: 30626
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:09

Het is altijd slim een paard of pony te laten keuren. Zo voldoe je als koper aan je onderzoeksplicht mochten er later verborgen gebreken aan het licht komen. Ik adviseer anderen altijd te laten keuren

Ik zelf zou een shet niet laten keuren omdat die vaak relatief goedkoop zijn om te kopen. Tenzij je er serieus mee aan het werk wil gaan. Een shet waar je niet meer mee kan werken door een gebrek kun je meestal nog wel goedkoop ergens stallen. Voor een groter dier is dat lastiger. Dus die zou ik sowieso keuren
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 15-08-18 21:11, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38132
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:11

Er zijn nogal wat shetlanders die last hebben van de knieen, dus handig om er even mee langs een praktijk te gaan en dan hart/longen/ogen even te bekijken. Laat de da ook de hoeven goed bekijken, wanneer ze bevangen zijn geweest kun je dat daar vaak aan zien. En vergis je niet in een Shetlander, kleine dieren die denken een shire te zijn dus echt niet voor iedereen geschikt.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

xnlponysx
Berichten: 24
Geregistreerd: 07-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 21:19

bigone schreef:
Er zijn nogal wat shetlanders die last hebben van de knieen, dus handig om er even mee langs een praktijk te gaan en dan hart/longen/ogen even te bekijken. Laat de da ook de hoeven goed bekijken, wanneer ze bevangen zijn geweest kun je dat daar vaak aan zien. En vergis je niet in een Shetlander, kleine dieren die denken een shire te zijn dus echt niet voor iedereen geschikt.


Wat bedoel je met dat laatste?

Suzzy_3

Berichten: 1234
Geregistreerd: 10-01-07
Woonplaats: Diepenbeek (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:37

xnlponysx schreef:
bigone schreef:
Er zijn nogal wat shetlanders die last hebben van de knieen, dus handig om er even mee langs een praktijk te gaan en dan hart/longen/ogen even te bekijken. Laat de da ook de hoeven goed bekijken, wanneer ze bevangen zijn geweest kun je dat daar vaak aan zien. En vergis je niet in een Shetlander, kleine dieren die denken een shire te zijn dus echt niet voor iedereen geschikt.


Wat bedoel je met dat laatste?


"Hoe kleiner hoe venijner" zeggen wij altijd. Net zoals bij honden is een gigantische Deense dog een pak makkelijker in omgang dan een kleine chihuahua. (veralgemeend natuurlijk ;-))
En die kleine shetjes menen gewoon dat ze gigantisch zijn en alles voor het zeggen hebben. Beetje grootheidswaanzin...

troi
Berichten: 16995
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:48

Suzzy_3 schreef:
"Hoe kleiner hoe venijner" zeggen wij altijd. Net zoals bij honden is een gigantische Deense dog een pak makkelijker in omgang dan een kleine chihuahua. (veralgemeend natuurlijk ;-))
En die kleine shetjes menen gewoon dat ze gigantisch zijn en alles voor het zeggen hebben. Beetje grootheidswaanzin...


Is voor een groot deel ook omdat mensen een shet niet echt opvoeden. Grote paarden krijgen vanaf jongs af aan een strenge duidelijke opvoeding, immers die worden anders sterk en gevaarlijk. Bij shets denken mensen vaak dat die toch weinig kwaad kunnen.

Maw: voed het diertje goed op, streng maar rechtvaardig, ook als ze schattig uit haar ogen kijkt..

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70462
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Wel of niet keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:52

Ik verplaats dit topic naar Shetlanders en minipaarden.

Lukietje

Berichten: 51
Geregistreerd: 01-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 21:54

Ik zou hem laten keuren. Kijk als je een oude shetlander koopt als gezelschapspony voor je paard is het een ander verhaal. Maar als je veel met de shetlander wilt doen en er nog een aantal jaar plezier mee wilt hebben zou ik hem laten keuren.

Sowieso klinisch, röntgologisch zou ik niet doen, maar dat moet je zelf weten

Cioccolato

Berichten: 6581
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Wel of niet keuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 22:17

Klinisch keuren zeker doen :j
Hart, longen, gebit nakijken ook op leeftijd en vergelijken met paspoort leeftijd. Over de benen wordt er dan gekeken.
Beter weten wat je in huis haalt dan er later achter komen!


Suzzy_3

Berichten: 1234
Geregistreerd: 10-01-07
Woonplaats: Diepenbeek (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 23:25

troi schreef:
Suzzy_3 schreef:
"Hoe kleiner hoe venijner" zeggen wij altijd. Net zoals bij honden is een gigantische Deense dog een pak makkelijker in omgang dan een kleine chihuahua. (veralgemeend natuurlijk ;-))
En die kleine shetjes menen gewoon dat ze gigantisch zijn en alles voor het zeggen hebben. Beetje grootheidswaanzin...


Is voor een groot deel ook omdat mensen een shet niet echt opvoeden. Grote paarden krijgen vanaf jongs af aan een strenge duidelijke opvoeding, immers die worden anders sterk en gevaarlijk. Bij shets denken mensen vaak dat die toch weinig kwaad kunnen.

Maw: voed het diertje goed op, streng maar rechtvaardig, ook als ze schattig uit haar ogen kijkt..


Klopt helemaal..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers