Een ram (1jr) met jonge voedster (10wk) koppelen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Een ram (1jr) met jonge voedster (10wk) koppelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 12:11

Hallo,

Ik vroeg mij af of het mogelijk is om een ram van 1 jaar te koppelen met een jong voedster van 10 weken. Wij zoeken nu naar een maatje voor hem maar zijn bang dat als we een voedster van een jaar nemen dat je daar dan een mindere band eventueel mee krijgt.

Ik hoor graag van jullie,

Mvg
Willemijn


Beauty26
Berichten: 2033
Geregistreerd: 10-02-10
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 12:22

Wel 1 van de 2 geholpen neem ik aan?mij is altijd gezegd dat je 't beste 2 konijnen van ongeveer dezelfde leeftijd kunt koppelen.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Een ram (1jr) met jonge voedster (10wk) koppelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 12:26

Ja zeker hoor. De ram is gecastreerd :) en op den duur zal de voedster ook geholpen worden.

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 12:41

Dat heb ik een paar jaar geleden precies zo gedaan en dat ging helemaal goed hoor! Vond het zelfs wel fijn, omdat m'n rammetje helemaal niet dominant is en mijn voedster wel. Omdat ze toen nog zo klein was, kon hij haar nog een beetje aan. ;)

Het is inderdaad zeker aan te raden om je voedster op den duur ook te laten helpen, zodat je de kans op baarmoederkanker bij haar kan verminderen. :)

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Een ram (1jr) met jonge voedster (10wk) koppelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 13:14

Ja dat is waar inderdaad. Nee die van mij is ook verre van dominant. We noemen hem geregeld l*lletje rozenwater Haha. Hij is alleen wel enthousiast maar ja. Dat zal een jonge voedster ook zijn. Wil gaan kijken of ik ze zelf kan koppelen. Mijn konijn is redelijk stressgevoelig en naar een stressvolle opvang te brengen op vreemdterein zie ik niet zo zitten..

Bunn

Berichten: 1186
Geregistreerd: 04-10-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Een ram (1jr) met jonge voedster (10wk) koppelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:18

Misschien kun je bij jou thuis een neutraal stukje afzetten waar je ze kennis kunt laten maken? Wij hebben het eigenlijk heel boers gedaan en haar gewoon in zijn ren gezet. Dat was meteen liefde, misschien een beetje dollen, maar ze hebben nooit naar gedaan. Komt ook echt omdat het rammetje zo'n doos is hoor, waarschijnlijk hetzelfde als die van jou. ;)

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Een ram (1jr) met jonge voedster (10wk) koppelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:21

Als je ram niet dominant is zal het geen probleem zijn!
Ik heb het hier omgekeerd, voedster van 2 die flink dominant is. Heb er daarom juist een jonge ram bij gehaald, met het idee dat ze die hopelijk snel accepteert. Binnenkort koppelen ook, ben benieuwd!
Klinkt alsof het bij jou geen moeilijke koppeling wordt, kan je prima zelf doen hoor! :)

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Een ram (1jr) met jonge voedster (10wk) koppelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 17:14

Ja ik zal eens kijken. Ik heb afgesproken dat mocht het niet klikken dat ik dat konijntje weer terug kan brengen. Ben dan wel de kosten kwijt maar mag hem wel terug brengen en dat vind ik prima.

Wij hadden toevallig laatst omdat mijn zusje op vakantie was haar twee konijnen in het buitenhok. Ons konijn naar binnen gedaan. En hij liep wel eens buiten. Nou hij had heel veel plezier. Hij begon daarna opeens heel veel meer te eten (heeft na de castratie een poos dwangvoer moeten krijgen en hij at weer zelf maar niet normaal). Toen dacht ik wel van ja hij heeft gewoon een vriendinnetje nodig. Het is arrogant om te zeggen dat hij met veel aandacht van ons het allemaal goed vind. maar toen die in aanmerking kwam met die twee zat de ram van min zusje paar keer door de tralies heen met zijn poten te slaan naar hem en hij zat daar echt zo rustig bij te kijken haha. Op het laatst dacht die nou nu is het niet eerlijk. Het is een heerlijk nieuwsgierig dier. Echt een lieverd en zou nooit iemand kwaad doen.

dierenfan
Berichten: 9599
Geregistreerd: 27-02-10

Re: Een ram (1jr) met jonge voedster (10wk) koppelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 17:17

Kan erg goed gaan hoor. Heb zelfs een nest op laten groeien tussen 6 volwassen (x) vlaamse reuzen. Niet 1 die schade op gelopen heeft daar door


mazzeltje89
Berichten: 104
Geregistreerd: 11-01-10
Woonplaats: Reeuwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 17:50

Ja dat kan zeker als de ram ruim geleden is gecastreerd.

Zelf ben ik er echter geen voorstander van. Dit omdat er vaak toch rangorde bepaald moet worden met daarbij behorend rijgedrag op elkaar of de één op de ander. Dit is absoluut niet bevoordelijk voor de ontwikkeling van de rug van je voedster. Ook zal de voedsters rond 6-8 maanden in de puberteit belanden. Wat nu goed kan gaan, kan in de puberteit 160 graden omdraaien en niet meer goed komen. Zit je dan met twee konijnen alleen.

Zelf zou ik eerder adviseren om je ram te laten koppelen bij de opvang. Zij zoeken een voedster die een goede match heeft qua karakter met je ram. Konijnen zijn tenslotte niet te dwingen in het aangaan van vriendschappen.

Je angst dat ze met een jaar minder gehecht raken aan elkaar is ongegrond. Konijnen kijken niet naar leeftijd :o
Hier onder andere een koppel zitten waarvan de voedster 4 jaar alleen in een hokje heeft gezeten en toen werd gekoppeld aan mijn ram van een jaar. Ik heb nog nooit zo'n klef stel gezien... :+:

Edit: zie dat je bang bent zelf minder een band ermee te krijgen.
Daar heb ik zelf geen problemen mee gehad. Je kan je voorkeur aangeven in de opvang en daar koppelen ze als eerste mee. Belangrijkste is de band tussen je twee konijnen. Blije konijnen is een blij baasje.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Re: Een ram (1jr) met jonge voedster (10wk) koppelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 18:35

Ja dat is helemaal waar. Ja die angst kwam vandaag eventjes op en wilde bijna afzeggen. Echter realiseerde ik mij dat dat best arrogant is, omdat hij toch meer van de tijd alleen is.

Ik heb toch een afspraak gemaakt bij een konijnenopvang. Hopelijk komt daar een goede match uit. Wil inderdaad niet hebben dat hij gedwongen met een konijntje moet zijn. Heb daar ook gezegd dat ik een voorkeur heb voor 1 maar mochten ze nu een voedster hebben die klikt met mij konijn en die niet geschikt is voor de opvang mag die ook eerst proberen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 bezoekers