Plekjes op paard zn hoofd

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Obelix95

Berichten: 638
Geregistreerd: 12-09-10

Plekjes op paard zn hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-18 17:28

Hoi allemaal,

Ik post bijna nooit iets, dus hopelijk staat het allemaal goed :)

Sinds begin dit jaar ben ik eigenaresse geworden van een 8 jarige Tinker ruin. Toen der tijd was hij al een beetje kaal rond zn linkeroog.

Toen het warmere weer begon zijn er meer kale plekken gekomen op zn hoofd. Links is het vooral, rechts wat kleinere en ook een paar kleine op zn oren.

Even een foto van hoe het op dit moment is:

Afbeelding

Hoe het eerst was (eind april) :

Afbeelding

Het paard heeft er geen jeuk aan en het draagt ook niet over op andere paarden (hij staat in een groep met 6 andere).

Al geprobeerd/gedaan:
- met byemite behandeld (heel het paard ermee gewassen)
- met hydrocortiderm behandeld (op advies van de DA, alleen op de plekjes)
- touwhalster ipv gewoon halster (misschien reactie op het nikkel in de halster)

Niks heeft tot nu toe geholpen helaas. Gelukkig heeft hij er niet veel last van.

Qua voeding:
Kwart basis brok in de ochtend, handje tussen de middag en savonds pavo vital met een handje muesli. Na het rijden/longeren klein beetje slobber. Op dit moment door zn voer klein beetje lijnzaadolie, omdat hij best dik in zn vacht bleef. Dit heeft geholpen. O erdag staat hij nu id wei.

Nu heb ik een vliegenmasker met oren en neussprietjes om te kijken of het daardoor komt, maar ik dacht misschien kunnen bokkers mij wel helpen :)

Groetjes!



Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Re: Plekjes op paard zn hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 19:48

Het zou schimmel kunnen zijn. Je zou dan moeten wassen met imaverol (en je dekens en borstels ook)

Timo Z1+19 RIP ❤️
Jonito RIP ❤️
Ovacionado de Indalo

Koper

Berichten: 30230
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 19:53

Ik denk dat een vliegenmasker wel het meest voor de hand liggend is. Dat 't schuurt, of dat 't zweterig is waardoor het gaat broeien ofzo. Met een ander model masker zou je dan inderdaad mogelijk verschil kunnen zien.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Obelix95

Berichten: 638
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-18 20:27

Horseware schreef:
Het zou schimmel kunnen zijn. Je zou dan moeten wassen met imaverol (en je dekens en borstels ook)


Zat ik eerst ook aan te denken, maar geen van de andere paarden heeft dit ook, dus de DA dacht hier ook niet echt aan. + met schimmel zijn het vaak ronde? plekjes zei de DA (als ik het goed heb onthouden)

Obelix95

Berichten: 638
Geregistreerd: 12-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-18 20:28

Koper schreef:
Ik denk dat een vliegenmasker wel het meest voor de hand liggend is. Dat 't schuurt, of dat 't zweterig is waardoor het gaat broeien ofzo. Met een ander model masker zou je dan inderdaad mogelijk verschil kunnen zien.


Vliegenmasker heeft hij nu sinds 2 dagen, want ik dacht, misschien komt t door de vliegen. Daarvoor nooit iets opgehad, want hij heeft een lange voorpluk voor de vliegen bij zn ogen.

hesterve

Berichten: 1924
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 20:47

Obelix95 schreef:
Horseware schreef:
Het zou schimmel kunnen zijn. Je zou dan moeten wassen met imaverol (en je dekens en borstels ook)


Zat ik eerst ook aan te denken, maar geen van de andere paarden heeft dit ook, dus de DA dacht hier ook niet echt aan. + met schimmel zijn het vaak ronde? plekjes zei de DA (als ik het goed heb onthouden)


Op t lijf zijn schimmel plekjes vaak rond op t gezicht niet is mijn ervaring. Hoeft ook niet over te slaan op de anderen. Heb zelf een aantal jaar een paard gehad die er zeer gevoelig voor was en eerste jaren ook braaf t advies steeds opgevolgd van de DA ( alles en iedereen wassen met imaverol) laatste jaren alleen t paard gewassen op de plekjes zodra ze weer te voorschijn kwamen .Nooit een ander paard gehad met schimmel ( en zo secuur werd er bij ons niet omgegaan met borstels/halster/dekens dus iedereen had weleens wat van een ander op/om)
Ik zou t iig wel behandelen als een schimmelplek weet alleen niet of je nog zo aan imaverol kan komen

Kato Z2 + 11 pr229,5 pnt, Top Tuiger!
Veron Z2
Melody M2

Horseware
Berichten: 5425
Geregistreerd: 06-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 20:48

Obelix95 schreef:
Horseware schreef:
Het zou schimmel kunnen zijn. Je zou dan moeten wassen met imaverol (en je dekens en borstels ook)


Zat ik eerst ook aan te denken, maar geen van de andere paarden heeft dit ook, dus de DA dacht hier ook niet echt aan. + met schimmel zijn het vaak ronde? plekjes zei de DA (als ik het goed heb onthouden)


Andere paarden hoeven er geen last van te hebben. En ja het zijn vaak ronde plekjes maar niet altijd, zeker niet op het hoofd.
Ik weet ook zo niet zeker of dit schimmel is maar het is het eerste waar ik aan dacht.

Timo Z1+19 RIP ❤️
Jonito RIP ❤️
Ovacionado de Indalo

Obelix95

Berichten: 638
Geregistreerd: 12-09-10

Re: Plekjes op paard zn hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-18 20:59

Dankjulliewel! Er is elke 2 weken DA spreekuur op stal, dus kan dan denk wel even vragen voor imaverol. Of even kijken of een stalgenoot nog wat heeft. Ik ga t iig proberen!

Rizette
Berichten: 4331
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-20 11:47

Hoe is het verder gegaan met de behandeling van jouw paard en is het nu opgelost?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 61 bezoekers