Vz tinker aan het klooien onder het zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Kjellebel
Berichten: 15
Geregistreerd: 21-07-18

Vz tinker aan het klooien onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-18 16:08

Hoihoi

Laatst had ik al een topic over het doorgaloperen wat ze verdomde... (ze viel terug na 3 passen en ik vroeg on tips in dat topic).
Nu heb ik een nieuw probleem vz tinker heeft rodeorijden ontdekt en ze vindt het hartstikke leuk... ze scheurt met een megasnelle galop en al bokkend de bak door en is niet meer te houden.
Al met de eigenaar overlegd en die zei dat ik "haar moest aanpakken" de dierenarts is al geweest en ze heeft geen pijn etc (DA is gekomen omdat ze niet wou galoperen en we dachten aan pijn ofzo) het zadel past ook goed (ervaren persoon heeft gekeken).
Het idiote gedrag heeft ze nu als een paar dagen op rij laten zien en het wordt steeds erger en heftiger := ... als ze weer met haar rodeo begint klem ik al beide handen aan het zadel om maar niet te vallen... en als ze eenmaal gaat dan kan ik 5min niks meer. Bit(enkelgebroken watertrens) en eigenlijk alle hulpen worden compleet genegeerd.
Ze gaat pas klooien als ik meer dingen ga vragen van haar vooral overgangen vindt ze minder dan gaan de oren plat en klem ik mn beide handen aan t zadel en daar gaan we weer...

Ik geef nu wel sportbrok sinds 2 weken 0.5kg per dag. Volgens de eigenaar zou ze dan meer energie krijgen(eerst at ze alleen hooi).
Lijkt me sterk dat het hier aan ligt.
ik heb haar vandaag na haar laatste bokpartij in de bak afgezadeld en hoofdstel uitgedaan en heb snel 2 hindernisjes van 0.5meter opgebouwd(ligt altijd wel balken etc in de bak) en haar maar losgelaten... als een gek 10min nonstop racen en gek doen.
Als je die pony zou zien zou je denken aan een 3 jarige hengst :') terwijl het een bejaarde dame van bijna 20 is |o .
Heeft ze besloten dat ze nog puber is ofzo...
Mensen advies is welkom !!! Om deze "puber" weer in het gareel te krijgen....

:? Wat ik zelf denk overvraag ik haar misschien? Eerst deed ik altijd rustig aan met rijden door de hoefslag sukkelen en af en toe een volte of van hand veranderen in stap en draf en zo nu en dan een stukkie galop van 3 passen... en nu veel overgangen en figuren met name galoperen doe ik nu en conditie heeft ze echt wel ze zweet nooit en ademt ook niet zwaar of heel snel.


Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:13

Stop maar weer even met die brok en kijk wat er dan gebeurd. Zou me niks verbazen als ze er iets te hyper van wordt.

Overigens kan het actievere trainen ook zorgen voor spierpijn. Kan me voorstellen dat ze zich dan ook zo gaat gedragen.

Oy with the poodles, already

JorineV
Berichten: 1084
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 16:52

Als ik dit zo lees, zou mijn eerste stap ook zijn om het voer af te bouwen. Een halfje biks lijkt misschien niet veel, maar zeker een sportbrok levert veel energie en dat moet ze toch kwijt..!
Qua voer zou je het ook nog in de hoek van de mineralen kunnen zoeken en een mogelijke disbalans daar in. Paarden die in verhouding te weinig magnesium binnen krijgen (door nieuw krachtvoer, andere partij hooi,...) kunnen daar oa onrustig van worden - om maar iets te noemen.

Staat je verzorgpaard op stal of buiten? En als ze op de paddock/wei staat, is ze dan erg rustig of lekker actief? Laten uitrazen vóór je erop klimt kan een boel schelen ;) Dat kan door even losgooien (als ze op stal staat), longeren, of opjagen. Let op: niet alles mag op alle bodems.

Laatste tip die me te binnen schiet is om voorlopig even niet, of niet alleen, te rijden. Grondwerk, longeren of wandelen is ook leuk! Pas weer gaan rijden als je er weer vertrouwen in hebt dat ze rustig blijft. Liefst onder begeleiding (van de eigenaar of je instructeur) die jou kan helpen te ontspannen. Dat klemmen wat je beschrijft is namelijk een heel natuurlijke reactie op een spannende of gevaarlijke situatie, maar niet één die bevorderlijk is. Dat gevoel zal je verzorgpaard zodanig onprettig of beangstigend vinden dat ze alleen maar harder gaat rennen en springen.
En als je er dan weer relaxed op zit, begin dan eens rustig met de basis: rondje stappen; checken of je stuur, gas en rem het doen; zit je zelf nog mooi in balans? Laat die galop (en de spanning die jullie beiden ervaren) maar even voor wat het is... Focus je samen met je instructeur op het bereiken van de voorwaarden voor een rustige galop. Succes!
Laatst bijgewerkt door JorineV op 14-08-18 17:34, in het totaal 1 keer bewerkt


0000
Berichten: 5464
Geregistreerd: 04-06-10

Re: Vz tinker aan het klooien onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 17:05

Een kilo sportbrok voor een tinker op dit niveau is heeel erg veel. Die springt nu uit haar vel van de energie, vrij letterlijk zo te horen.
Daarnaast is het ook fijn als jij wat handiger en sneller leert reageren want omdat jij nu gewoon meelift en wacht tot ze is uitgeraasd snapt ze ook niet echt dat dit dus niet de bedoeling is. Het is dus zaak dat jij sneller en adequater leert ingrijpen, daar ligt een mooie taak weggelegd voor je instructeur want hoe en wat precies is erg situatie afhankelijk. Maar ik zou zeker hier begeleiding bij vragen want op deze manier is het vragen om ongelukken.

REVALIDATIE & TRAINING
Eerlijk opleiden met rust, geduld en kennis van biomechanica. Fysiek en mentaal gezonde paarden voor een langdurige sportcarrière.

Kjellebel
Berichten: 15
Geregistreerd: 21-07-18

Re: Vz tinker aan het klooien onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-18 17:39

Hoihoi
De sportbrok werd juist gegeven omdat ze TE sloom was. En dat heeft wel erg goed geholpen...
En spierpijn had ik nog niet aan gedacht ik rij 7 dagen per week maar niet extreem intensief...
ze staat 24/7 op een erg groot weiland met haar 23 vriendjes. Paardlief staat vrij laag in de rangorde maar ze speelt en kloot veel met andere paarden dus ze is sws wel actief...

Ik ga es op stal rondvragen naar mineralen ik heb mensen al met kleine emmertjes en poederdingetjes zien lopen.

En verder idd ff uitrazen voordat ik ga rijden. *\%/*

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Vz tinker aan het klooien onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 17:54

Heb je een instructeur? Als je dat nog niet hebt daar eens mee beginnen. En probeer dan ook eentje te vinden die ervaring heeft met grondwerk. Instructeurs zijn (mag ik hopen) in het algemeen mensen met veel kennis over paarden die je misschien ook tips kunnen geven over het voer regelement. Sws kan iemand op de grond veel meer zien dan jij erop, zo kan dat persoon je al waarschuwen zodat je je Tinker voor kan zijn.

Yenni
Berichten: 5450
Geregistreerd: 01-07-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 17:58

Dan zou ik haar eens een paar weken op 2 handjes brok zetten. Dus 1 handje per voerbuurt. Vaak is dat al genoeg... succes!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 18:12

Rij je haar al langere tijd 7 dagen per week, of is dat ook nieuw?
Persoonlijk vind ik 7 dagen per week erg veel; je kunt beter 4 dagen wat actiever iets doen en twee/drie dagen rust of bijv wandelen.
Qua brok: als ze sloom was op 0 kg en hyper op 1 kg lijkt me de oplossing ook vrij simpel: minder gaan voeren, maar niet 0 kg. Dus begin met bijv. 2 x 200 gram en kijk hoe dat gaat. Te sloom: 50 gram per keer erbij. Te snel: 50 gram per keer eraf.

Oy with the poodles, already

snorkel1986

Berichten: 2984
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Vz tinker aan het klooien onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 18:21

Euh als ik die hoeveelheid sport brok aan mijn paard voer vlieg ik ook alle kanten op die van mij krijgt nog net geen halve schep basis per keer en dat is fijn rij baar geef ik haar iets meer 3/4 vlieg ik

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

Narcissa
Berichten: 3036
Geregistreerd: 29-03-15

Re: Vz tinker aan het klooien onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 21:57

Ik zou ook even minderen met het voer, gezien het probleem sindsdien begonnen is.
Heb hier ook zo eentje die niet vooruit gaat, maar per dag een kwartje sportbrok is haar al teveel. Dan ontploft ze. Zelfs de suikers in het omhoog schietende gras zijn al too much, ze is echt een bom nu. Normaal moet je haast aan de achterkant meeduwen.
Misschien basis onderhoudskorrel proberen?

Kjellebel
Berichten: 15
Geregistreerd: 21-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-08-18 13:29

Vandaag tijdens de rijles 2x rodeo... ik was mn b proef aan het oefenen. Ik ben nu 2 dagen gestopt met brok en ze is nog erger geworden met de rodeo stunts. Vrijdag gaat mn moeder even op haar en dat is iemand met 25 jaar rijervaring dus ik hoop dat ze paardlief goed aanpakt. :Y)
Ik heb mn 1e b wedstrijd over een maand :# :').
Ik hoop dat ze zich tijdens die wedstrijd gedraagt en mij niet alle leters van de bak laat zien... 8)7
Ik rij haar al een paar maand 7 dagen per week en met de hittegolf van afgelopen weken reed ik 3-4 dagen en was ze niet vooruit te branden...

8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vz tinker aan het klooien onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:37

Met de hittegolf is het logisch dat ze minder energie heeft.
Ik zou ook weer zonder brok gaan rijden, en van tevoren even longeren of losgooien.
Grondwerk is ook een goed idee.

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

AstridJ

Berichten: 2211
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Re: Vz tinker aan het klooien onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:51

Ben je bekend met PSSM? PSSM komt heel erg veel voor onder Tinkers. Ik zou eerst even laten testen op PSSM.

http://www.level-upmagazine.nl Hét horsemanship magazine waarin o.a. dieper ingegaan wordt op R+ trainen, grondwerk, bitloos/neckrope rijden, gedrag, connectie & communicatie, welzijn en gezondheid. http://www.facebook.com/leveluphorsemanshipmagazine/
The Western Rider magazine, voor elke westernruiter! http://www.facebook.com/WesternRidermagazine/

JorineV
Berichten: 1084
Geregistreerd: 05-11-15
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 13:57

Top dat je gestopt met bent met het krachtvoer! Als het vrijdag nou heel goed gaat met je moeder erop, is het misschien wel prettig om meteen daarna zelf nog even te rijden. Paard staat dan als het goed is weer netjes aan de hulpen, en jij hebt meteen begeleiding van iemand die weet hoe het paard reageert.

Edit: Laten testen op PSSM lijkt mij iets voor de eigenaar, maar je kan je altijd inlezen en een balletje opgooien.

Kinke

Berichten: 20477
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Vz tinker aan het klooien onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:02

tja, als jij zegt dat ze 'doorgalloperen verdomde', dan vermoed ik dat er toch echt rijtechnisch iets mis is. Mijn Fries werd ook een ongeleid projectiel in de bak zodra we harder gingen dan stap. Bij haar lag het aan het feit dat ze zo krom als een hoepel was en simpelweg geen balans had zodat ze wel sneller moest gaan om niet om te vallen.

Ineke2

Berichten: 33041
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Vz tinker aan het klooien onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:05

7 dagen per week rijden... Je weet dat de beste sporters ook genoeg rust tussendoor moeten nemen om te herstellen?

Daarnaast vertel je alleen wat er mis ging. Je had les? Wat moest je doen om het op te lossen?

Happiness can be found in the darkest of times, if one only remembers to turn on the light.
[VN] Ineke2 aan het woord: gekeurd en ingedeeld in Grade II (paradressuur)

Cera_D

Berichten: 1145
Geregistreerd: 10-12-15

Re: Vz tinker aan het klooien onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:17

Was het al in je op gekomen dat ze het mogelijk helemaal niet leuk vind als je op haar zit?
Doe je iets om je band met haar te verbeteren? Een dagje rust tussendoor of iets doen wat zíj leuk vindt, want zo beleven jullie er beide geen plezier aan.

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Re: Vz tinker aan het klooien onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 14:35

Ik vind de manier waarop je over het paard spreekt niet prettig. Je gaat er als vanzelfsprekend vanuit dat ze expres stout/ dwars is. Maar heb je in alle eerlijkheid al eens naar je eigen wijze van rijden/ omgang gekeken? Hetgeen je omschrijft doet een paard vermoeden wat uit spanning/ongemak reageert. Heb je misschien een foto of een filmpje? Ik bedoel dit niet vervelend, maar soms zorgt iets wat jij doet (b.v. teveel achter in het zadel zitten of je bovenbenen aanknijpen) voor een onverwachte (en ongewenste) reactie van je paard.

Daarbij, 7 dagen in de week onder het zadel is niet leuk voor je paard. En zeker niet als het iedere keer werk in de bak zou zijn (dat staat niet in je post, dus daar ga ik voor nu van uit). Heb je les?

Succes TS!

als het niet gaat zoals het moet, dan moet het zoals het gaat
Dunarilla: Dressuur: L1+7; Endurance klasse I +3, klasse II +2 171,1 goedgekeurde km

AstridJ

Berichten: 2211
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 22:52

JorineV schreef:
Top dat je gestopt met bent met het krachtvoer! Als het vrijdag nou heel goed gaat met je moeder erop, is het misschien wel prettig om meteen daarna zelf nog even te rijden. Paard staat dan als het goed is weer netjes aan de hulpen, en jij hebt meteen begeleiding van iemand die weet hoe het paard reageert.

Edit: Laten testen op PSSM lijkt mij iets voor de eigenaar, maar je kan je altijd inlezen en een balletje opgooien.


Oeps inderdaad. Ik had eroverheen gelezen dat het niet TS eigen paard is. :o

http://www.level-upmagazine.nl Hét horsemanship magazine waarin o.a. dieper ingegaan wordt op R+ trainen, grondwerk, bitloos/neckrope rijden, gedrag, connectie & communicatie, welzijn en gezondheid. http://www.facebook.com/leveluphorsemanshipmagazine/
The Western Rider magazine, voor elke westernruiter! http://www.facebook.com/WesternRidermagazine/


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers