Ervaring met Antikraak wonen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tiwi1969

Berichten: 7635
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Ervaring met Antikraak wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 14:27

Sinds enkele maanden woont de vriendin van mijn zoon bij ons in. Op langere termijn geen ideale situatie en het jonge stel wil heel graag een plekje voor zichzelf.

Een reguliere sociale huurwoning wordt moeilijk gezien de inschrijfduur. Bijna 3 jaar is niet genoeg blijkt en met lotinghuizen hebben ze nog geen geluk.

De eerste antikraak woning, via Interveste, ging net aan hun neus voorbij.

Nu dus de vraag, wat is jullie ervaring met Antikraak wonen en via welke organisatie wonen jullie?

Ze zoeken in en om Apeldoorn ivm werk en bij even tussen twee huizen kunnen ze tijdelijk hun huidige kamer weer betrekken.
Huur max. 500 - 600 ex.

Anoniem

Re: Ervaring met Antikraak wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:49

Ik heb 10 jaar terug anderhalf jaar via De Vastgoedbeschermer gewoond. Fijn, groot vrijstaand huis buitenaf. Beviel uitstekend, ik vond het een fijn bedrijf. Daarvoor met Camelot minder goede ervaringen.

Hou er wel rekening mee dat huisdieren doorgaans niet gewenst zijn. En dat je bij de betere bedrijven meestal voorgedragen moet worden door andere mensen die via hen wonen.

ista
Berichten: 1134
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-18 14:53

Ik heb een paar jaar via Camelot gewoond. Op zich prima ervaringen, altijd in mooie, grote en vrijstaande huizen gewoond voor destijds €100.

Met 1 huis wel het probleem dat het huis onderdeel was van een erfenis, 1 van de familieleden woonde om de hoek en had er veel moeite mee dat het huis door anderen bewoond was. Die stond wel eens onverwachts in de tuin..... maar daar kan de instantie verder ook niet veel aan veranderen.

Edit: wat ik wel lastig vond was de opzegtermijn van 2 weken. Als je dus doorkrijgt dat je eruit moet, dan kun je dus met je spullen blijven slepen tot je een ander stekje hebt.

tiwi1969

Berichten: 7635
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Ervaring met Antikraak wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-18 15:45

Dat voordragen kwam ik inderdaad ook al tegen. Wel lastig als je niemand kent die nu antikraak woont.
Heb wel een kennis die dat jaren met veel plezier heeft gedaan.

Neej

Berichten: 17620
Geregistreerd: 25-08-03
Woonplaats: In het huisje bij het boompje en de beestjes

Re: Ervaring met Antikraak wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:49

Ik werk zelf bij een woco en wij verhuren onze sloopwoningen aan Villex die ze op zijn beurt dan weer onder de noemer "tijdelijke woonruimte". Werkt prima, heb natuurlijk alleen aan de andere kant ervaring maar er is nog steeds gewoon een onderhoudsovereenkomst en wij onderhouden de woningen dan ook nog steeds. Huisdieren en kinderen zijn inderdaad niet toegestaan.

Tijdelijke verhuur is gaat op basis van de leegstandswet, je hebt sowieso garantie dat je 6 maanden in de woning kunt blijven wonen. Daarna is je eigen opzegtermijn een maand, maar de "verhuurder" moet 3 maanden in acht nemen. Net iets meer zekerheid dan antikraak. Er kan overigens ook gewoon huursubsidie worden aangevraagd bij tijdelijke verhuur. Zit wel een inkomensgrens aan, zoals bij alle huurwoningen onder de sociale huurgrens.

Nu verhuurt villex niet in jullie regio, maar er zijn ongetwijfeld meer leegstandsbeheerders die naast antikraak ook tijdelijke verhuur doen :)

tiwi1969

Berichten: 7635
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Re: Ervaring met Antikraak wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 14:22

Dank voor je reactie.

Zr staan ingeschreven bij Interveste die beheert enkele ex-huurwoningen die op de nominatie staan gesloopt te worden
Ze proberen vooralsnog niet in zee te gaan met zgn. bemiddelaars zoals Direct Wonen. De huizen die zij hebben zijn of te duur of geschikt voor 1 persoon.

Nadeel van veel van dit soort bemiddelaars is dat ze allemaal met hetzelfde aanbod komen en dat je eerst moet betalen om het aanbod te zien. Als je pech hebt zit je in een ketting van bemiddelaars en moet je steeds inschrijfgeld betalen.

En hoe kom je aan referenties/voordracht als je niemand kent die antikraak woont.

Anoniem

Re: Ervaring met Antikraak wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 18:37

Ik had ook geen referenties. Maar wij beiden waren rond de 40 jaar, beiden een goede baan, nette woning aan de andere kant van het land te koop staan... Dus dat heb ik ze gemaild en dat hielp. :D

Blacky94

Berichten: 3478
Geregistreerd: 07-07-08

Re: Ervaring met Antikraak wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 18:45

Mijn ex zat ook via De Vastgoedbeschermer. Dat was prima geregeld volgens mij.. :)

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 19:17


RianneH

Berichten: 28236
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Ervaring met Antikraak wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 19:22

Jaren zeer tevreden antikraak gewoond :) Eerst in Friesland via Carex en daarna hier in de stad via Interveste. Die laatste was wel redelijk prijzig maar was wel een zeer ruim appartement.

Ook tevreden over het beheer en de tijd die we erin gewoond hebben (5 en 2 jaar).

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Ervaring met Antikraak wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 19:49

Ik huur antikraak via GAPPH, fancy woning met 3 mnd opzegtermijn. Afgezien dat je even wat moet klussen voordat je erin kan, woon in fantastisch. Ik zit hier voor minimaal 1.5 jaar met wellicht kans op verlenging als de boel niet wordt gesloopt (of later). Ik weet dat ze in veel regio's zitten en kan ze zeker aanbevelen :)

Dayanara

Berichten: 2377
Geregistreerd: 22-08-16

Re: Ervaring met Antikraak wonen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 23:25

Ik heb gehuurd via alvast, opzich prima maar richt zich vooral op jongeren.

En ik heb sinds vandaag een woning via GAPPH :j