Paard blijft proppen ook na tandarts bezoek.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Paard blijft proppen ook na tandarts bezoek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 15:11

Hoi allemaal,
Geloof dat ik niet eerder een topic geopend heb hier op dit subforum maar ik was nu toch wel benieuwd naar ideeën van anderen over onderstaand.

Mijn Haflinger merrie van 23 jaar blijft proppen maken van haar hooi.
De tandarts komt 1x per 1,5 jaar (Lingehoeve) en er is eigenlijk nooit veel werk aan.
Ze wordt geprezen om haar goede gebit, heeft alle tanden nog en het enige wat ze kunnen doen is een haakje hier of daar weg vijlen.
Toch blijft ze proppen maken.
Ongeacht of het lang of kort gesneden hooi is, ongeacht de leverancier en ongeacht of de tandarts recent is geweest.
Ze krijgt enkel hooi, geen kuil of voordroog. Droog of nat hooi maakt ook geen verschil.

De tandarts heeft er geen medische verklaring voor en ze ziet er verder prima uit, enkel in de winter valt ze wat in nu ze wat ouder is, maar dat is vrij normaal gezien haar leeftijd (ze krijgt dan ook een deken op en krachtvoer om op gewicht te blijven en minder energie te verspillen aan warm houden van het lichaam), maar ik blijf het vreemd vinden aangezien ze in haar jongere jaren nooit proppen maakte.

Ik zie er verder geen kwaad in aangezien ze het dus prima doet verder, maar wellicht heeft een van jullie hier een verklaring voor of ervaring mee?

Biks eet ze prima, wel met veel speeksel maar dat is voor haar normaal, heeft ze altijd gedaan bij dingen die ze erg lekker vindt.

Foto ter illustratie, dit is van 5 minuten eten, als je eind van de dag weer komt ligt het vol met proppenonder de slowfeeder.


Afbeelding
Laatst bijgewerkt door BarbaLala op 12-08-18 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!


Geke_Lizzy

Berichten: 494
Geregistreerd: 08-04-10
Woonplaats: Noorwegen

Re: Paard blijft proppen ook na tandarts bezoek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:17

Mijn pony (23 jaar) maakt proppen zodra het hooi te nat is voor haar, als het droger hoor is heeft ze dat niet. Maar zij eet haar proppen ook gewoon weer netjes op. Overing is ook bij haar het proppen maken uitgesloten van gebits problemen.

Wat ik dus vaak doe, is voor haar vast wat hooi uit de ronde baal halen zodat de lucht dat wat verder kan drogen voor het haar gevoerd wordt. Dat is voor haar net genoeg.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paard blijft proppen ook na tandarts bezoek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:22

Mijn merrie (ook 23) kan fijn hooi niet goed wegkrijgen. Grover hooi gaat prima. Zij krijgt overigens nat hooi, dat levert geen problemen op.
Heeft ze geen diastema's toevallig? Die kunnen ook voor gedoe zorgen.

Oy with the poodles, already

Jessix

Berichten: 16424
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:25

De Lingehoeve heeft een prima tandarts maar toch zou ik eens een second opinion vragen. Misschien zijn de kauwvlakken te glad afgeslepen? Waardoor er te weinig grip is me kauwen?

Ik noem maar wat hoor, want het lijkt me dat dit toch wel aan het gebit moet liggen.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37223
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Paard blijft proppen ook na tandarts bezoek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:28

Oude tinker maakte juist proppen als zijn hooi te grof en steklig hard was. Goed gebit maar hij kreeg het niet lekker weg. Zo los ging wel beter als in een hooinet. Bij hem was het een combinatie van een eerdere klap tegen kaak en juist te weinig speeksel aanmaken,

Het beste kreeg hij heel zacht fijn bijna schapenhooi of kuil weg. Alleen grover en stekeliger lukte gewoon niet, veel kauwen maar niet kunnen slikken. Dat werd op een gegeven moment echt een probleem ook ivm niet meer geschikt hooi kunnen vinden voor hem

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:31

De kiezen van oudere paarden zijn vaak al ver afgesleten, het kan zijn dat het kauwvlak het hooi niet meer kan fijnmalen. Het kan ook zijn dat er kiezen ontbreken waardoor kauwen minder goed gaat. Een tandarts kan wel vijlen, maar daar zijn ook grenzen aan omdat kiezen niet groeien maar slijten tot ze geen houvast meer hebben in het kaakbot en dan uitvallen.

Eten voor oude paarden is dus lastiger. Je zal even moeten puzzelen wat nog wel lukt. Misschien luzerne bij gaan voeren. Diverse hooisoorten proberen. Of aan gaan vullen met Seniores priores van Subli.

Wel hooi blijven aanbieden en kauwen blijven stimuleren.

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-08-18 15:36

Ik heb er verschillende tandartsen bij gehad, maakt allemaal geen verschil.
Diastema's heeft ze niet.
Sommige proppen eet ze wel weer op inderdaad, maar de meeste niet.

Karuna, jouw topic heb ik toen gelezen inderdaad, zo sneu!

Kelly_ann, dat is allemaal niet aan de orde.

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:39

Hier ook ééntje. Merrie van 25. Beste gebit wat je je kan wensen. Al haar hele leven.
Tandarts vijlt nu niks meer aangezien de kauwvlakken teveel afgesleten zijn.
Dit verklaart volgens hem het af en toe proppen maken.
Oftewel...de oude dag die om het hoekje komt kijken :+

Kelly_ann

Berichten: 5153
Geregistreerd: 11-10-02
Woonplaats: Op 't durp

Re: Paard blijft proppen ook na tandarts bezoek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:41

Wat is niet aan de orde?

The search for wisdom is a great challenge; to act on wisdom is an even greater challenge.....

mellen95

Berichten: 735
Geregistreerd: 29-03-10
Woonplaats: Klarenbeek(nabij apeldoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 15:52

Hier ook hetzelfde met mijn paard, hij is 23 en vlakke en golvende kiezen. Hij wordt elk jaar gecontroleerd en behandeld. Op aanraden van de tandarts van voordroog af en overgegaan naar hooi. En het liefst koeienhooi dat is namelijk makkelijker weg te krijgen. Ik voer het nu en jaar en vind geen proppen meer.

[o]

kamille
Berichten: 470
Geregistreerd: 18-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 16:07

Bij mijn pony waren waarschijnlijk de kauwvlakken te glad geworden door slijtage. Had tot op hoge leeftijd al haar tanden en kiezen nog maar kon geen hooi meer kauwen Sübli Seniores Priores was de oplossing.

janouk
Blogger

Berichten: 17849
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Paard blijft proppen ook na tandarts bezoek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:21

https://youtu.be/a-gR-teihMI

Je zou kunnen proberen of je het tmj gewricht losser kan krijgen aan beide zijden. Vaak is het kaakgewricht zo strak, dat kauwen minder goed gaat. Je kan het gemakkelijk zelf doen als je geduld yeb eb heel rustig te werk gaat.

Proberen waard. Anders een keer een cranio sacraal behandeling laten geven.

Meneer Anton M dressuur ZZ vaardigheid mennen
Aladdin L dressuur M vaardigheid mennen L2 dressuur
Madness, draver, 7 overwinningen, kilometer record 1.14.7
Janouk ZZ dressuur ZZ vaardigheid mennen

Maris
Berichten: 15916
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:24

Wat er al gezegd werd, probeer eens ander hooi. Ene paard eet idd gemakkelijker grover hooi, andere paard juist heel fijn hooi. Het is vaak even een zoektocht, maar het kan echt schelen in het aantal proppen.

There is no way to happiness. Happiness IS the way !
Bygg bruer, ikke murer !

siskeh
Berichten: 8676
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:27

janouk schreef:
https://youtu.be/a-gR-teihMI

Je zou kunnen proberen of je het tmj gewricht losser kan krijgen aan beide zijden. Vaak is het kaakgewricht zo strak, dat kauwen minder goed gaat. Je kan het gemakkelijk zelf doen als je geduld yeb eb heel rustig te werk gaat.

Proberen waard. Anders een keer een cranio sacraal behandeling laten geven.


Nou in die richting zat ik ook nog te denken, als het probleem niet bij de tanden ligt, dan misschien bij spieren/kaakgewricht.
Eventueel zou een craniosacraal-therapeut/osteopaat hier ook nog iets mee kunnen.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:34

werkt jouw tandarts met elektrisch gereedschap?
als een TA met handwerktuigen werkt is het moeilijk om de achterste kiezen goed te behandelen.

De achterste kiezen zijn belangrijk voor het kauwen en de boven en onder kaak moet evenwijdig zijn voor de zijdelinkse kauw beweging. Wordt de zijdelingse beweging bemoeilijkt kan je dat merken zoals janouk hierboven heeft aangegeven.

bij oudere paarden kan ik hooicobs of bietenpulp of ander nat voer aanbevelen.
Omdat het moeilijker wordt om het hooi te verteren geef je ze met dit rauwvoer een zet in de goede richting.
Jouw paard moet heel hard werken om voldoende voeding binnen te krijgen.

BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:37

siskeh schreef:
janouk schreef:
https://youtu.be/a-gR-teihMI

Je zou kunnen proberen of je het tmj gewricht losser kan krijgen aan beide zijden. Vaak is het kaakgewricht zo strak, dat kauwen minder goed gaat. Je kan het gemakkelijk zelf doen als je geduld yeb eb heel rustig te werk gaat.

Proberen waard. Anders een keer een cranio sacraal behandeling laten geven.


Nou in die richting zat ik ook nog te denken, als het probleem niet bij de tanden ligt, dan misschien bij spieren/kaakgewricht.
Eventueel zou een craniosacraal-therapeut/osteopaat hier ook nog iets mee kunnen.


Het probleem ligt daar juist wel bij de kiezen, paard moet zijn kaakspieren veel te veel gebruiken om voldoende voer binnen te krijgen. Vaak omdat onder en bovenkaak niet goed op elkaar passen.
Dat betekend niet dat er haken zijn, maar dat het boven en ondergebit niet makkelijk de kauwbeweging maakt en de boven en onderkaak niet juist op elkaar aansluiten.

laura22

Berichten: 1147
Geregistreerd: 10-10-07
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 19:38

Hier ook een pony van 23 die proppen blijft maken. Bij het ene hooi meer als bij het andere ik voer hem sinds 2 jaar seniores priores bij en daar blijft hij goed op gewicht bij. In de winter valt hij wel wat in maar daar is de leeftijd ook naar en dan krijgt hij gewoon wat meer slobber.

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard blijft proppen ook na tandarts bezoek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-18 23:54

Kan niet doorslikken of wil niet? Gebit in orde, slokdarm in orde? Maagzweren uitgesloten? Zit de waterbak ook vol met hooi? Of staat die nu te ver weg daarvoor?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Paard blijft proppen ook na tandarts bezoek.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 11:49

Osteopaat maakt ook geen verschil, was ik vergeten te melden.

Bedankt voor jullie reacties zo ver! :)
Wel jammer dat veel mensen zo slecht de post lezen want daarin staat al heel duidelijk vermeld dat er verder geen problemen zijn etc.

Denk inderdaad gewoon de ouderdom die om de hoek komt kijken en ik maak me er verder geen zorgen om.

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

Koper

Berichten: 30225
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 15:14

Heeft ze het altijd? Of merk je bij voorbeeld verschil bij ander hooi, ander seizoen, ander weertype enz?

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:28

Het kan zijn dat de snijtanden niet zijn bijgewerkt. Ik heb jaren geleden vijf tandartsen bij mijn paard gehad en toen kon ie helemaal niet eten.

Nu heb ik zelf een opleiding gedaan en snap wat er destijds is misgegaan. Iedereen had leuk gevijld aan z'n kiezen, maar z'n snijtanden waren naar verhouding te lang geworden. Ja dan sluiten de kiezen niet meer en dan kan het paard niet goed malen.

Je moet werken vanuit de driepuntsbalans; de druk moet gelijkmatig verdeeld zijn over snijtanden, kiezen én kaakgewricht. Veel veeartsen zijn hiermee niet bekend en ook de handvijlers kunnen het gebit niet op die manier in balans brengen.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 16:55

precies wat Arabesk zegt, mijn paard maakte 3 jaar geleden ook ineens proppen van zijn hooi en ook bij hem moesten de snijtanden gevijld worden die waren iets langer dan de kiezen
na de behandeling at hij weer normaal
mijn paard was toen 15

Cheyenne 15-06-2000 - 09-05-2009
(SkipsGiantGringo 02-07-2000 - 29-04-2019 [IM] De Artrose heeft hem ingehaald Dag Lieve Gringo
mijn hart huilt......

ellepel

Berichten: 47318
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 18:50

Diastema hoeft geen verschil te maken voor proppen.
Heb er 2 staan die van alles missen en daar vind je geen enkele prop terug.
mijn eigen merrie van 25 doet het de laatste tijd wel wat vaker en valt me eigenlijk op dat als ze wat gehaast is met eten en te grote happen pakt ze meer propt.

Ik maak me er verder niet zo druk om.als er genoeg ruwvoer in gaat komt het wel in orde.
:j


Abso_Beauty
Berichten: 29
Geregistreerd: 14-08-18

Re: Paard blijft proppen ook na tandarts bezoek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:11

De kauwvlakken zijn waarschijnlijk afgesleten. Laat ze wel ook eens door een dierenarts nakijken, want er kan altijd een achterliggende reden zijn.

JoyceLa

Berichten: 2123
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Alphen aan de Rijn

Re: Paard blijft proppen ook na tandarts bezoek.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-18 22:09

Mijn paard mist sinds afgelopen winter helaas twee kiezen maakte toen ook proppen. Nu we op een andere stal staan met ander hooi, zie ik geen proppen meer. Zo simpel kan het zijn. Maar ja, in jouw geval kan het natuurlijk wat anders zijn...

Voor de wereld maakt één hond niet zoveel verschil, maar voor die ene hond is het wel een wereld van verschil


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 76 bezoekers