Huren of toch thuis wonen en sparen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Huren of toch thuis wonen en sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 19:32

Dilemma's dilemma's :roll: Mijn vriend en ik zijn beide afgestudeerd, hebben beide werk en willen graag gaan samen wonen. Helaas zijn mijn ouders er niet mee akkoord dat hij bij mij komt wonen en zie ik het absoluut niet zitten om bij zijn thuis te wonen... Dan blijft huren dus nog over. Kopen is geen optie aangezien we nog niet zo een grote spaarpot hebben helaas -O- . Maar ik vind huren dan weer zo jammer geld, dat geld is gewoon poef en weg en kunnen we dus niet sparen. Stel we huren dan zal dat huisje kopen dus uitgesteld moeten worden. Wat we ook kunnen doen is beide thuis blijven wonen en zo nog een jaartje of 2 aanmodderen maar dat is dan ook weer niet ideaal. Iemand die misschien soortgelijke situatie heeft gehad en een nuchtere kijk hierop heeft? Tips wat nu de beste optie lijkt?


eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 19:35

Ik zou zeggen: ga eerst samen huren! En wacht met het kopen van een huis. Mocht het mislopen, dan zitten jullie niet met een huis en een hypotheek. Want hoe mooi het ook allemaal lijkt, als je samen woont kan het toch enorm tegen vallen.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Re: Huren of toch thuis wonen en sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 19:41

Toch eerst huren. Je wil niet samen een huis kopen als je nog nooit hebt samengewoond.

siskeh
Berichten: 8676
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Huren of toch thuis wonen en sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 19:46

Als je allebei nog jong en 'flexibel' bent zou je ook kunnen kijken naar huren op anti-kraak basis, dat is een behoorlijk stukje goedkoper ;)
Maar sowieso eerst samenwonen voordat je gaat kopen, ook kan je, je zoveel 'ontwikkelen' als je niet meer thuis woont, heerlijk, gewoon zelf bedenken hoe je dingen wilt, wat je fijn vind, wat niet.
En daar dan je "koopeisen" op aanpassen.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 19:48

Eerst maar eens testen hoe het werkende samenwonende leven eruit ziet.
Net zo goed heb je dan volgende maand al slaande ruzie over sokken die binnenste buiten in de was zitten :P
De eerste baan is ook niet vaak iets van langdurigheid omdat je meestal nog zoekende bent naar je doelen.
Dan zou ik niet meteen heel vast willen zitten aan een regio.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Re: Huren of toch thuis wonen en sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 19:55

Als je nog nooit hebt samengewoond: huren.

Als je in zit over een spaarpot kun je ook besluiten nu een half jaar flink te sparen en in het voorjaar de huurhuizenjacht te openen.

Dan heb je een mooie buffer achter de hand en kun je rustig verder aanvullen (want ik ga er vanuit, als je beide werkt valt er ook wanneer je huurt nog prima te sparen).

Ik kreeg in 2016 een vast contract en ben toen vanuit huur weer thuis gaan wonen met het idee: lekker sparen en dan kopen. Toen ontplofte de huizenmarkt met als gevolg dat ik nog steeds thuis zit :')

Wil nog een half jaar mijn spaarpot fiks aanvullen maar in het voorjaar ga ik toch weer op zoek naar een huurwoning (of toch koop mocht er iets voorbij komen, maar ben er momenteel even helemaal klaar mee :') ).

- In de grond van de zaak zijn we nooit wie we denken te zijn en we herinneren ons slechts wat niet is gebeurd

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Huren of toch thuis wonen en sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 19:58

Wil je met je vriend bij je ouders gaan wonen of andersom? Vind het nogal logisch dat je ouders dat niet willen :=

Antikraak huren is zeker erg goedkoop en voordelig. Maar dan moet je niet teveel vast zitten aan een plek. Ik zou absoluut niet zomaar, zonder ooit samengewoond te hebben een huis kopen.

Op zoek naar hondenlijnen en halsbanden van echt leer? Check Unleashed Leather!

Amber_anne

Berichten: 6900
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Huren of toch thuis wonen en sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 20:04

Mijn vriend en ik zijn ook gaan huren. Je leert elkaar en jezelf een stuk beter kennen en kunt later altijd nog kopen, het is ook geen weggegooid geld want je kan mooi oefenen hoe het is om op jezelf te wonen en zelf dingen te regelen.

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 20:05

Vanuit je ouderlijk huis gelijk gaan samenwonen is mij altijd afgeraden.
Eerst op jezelf wonen, alleen, leren wat het is om alleen te leven en zelfstandig te zijn, jezelf leren kennen en pas dan kun je gaan denken aan een relatie (waarin je samenwoont).
Ik zie dat je pas 21 bent, om dan gelijk een huis (samen) te kopen zou ik je al helemaal afraden.
Mensen zien huren als geld weggooien maar het is ook gewoon vrijheid om te gaan en staan waar je wil; als huurder kun je een stuk makkelijker verhuizen dan als koper.

Ik weet dat het tegenwoordig allemaal heel normaal en vlot gevonden wordt maar er komt een bak ellende van als het niet goed uitpakt.
Plus: je verliest er niets mee door gewoon rustig aan te doen en de dingen op een verstandige wijze aan te pakken, integendeel.

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Re: Huren of toch thuis wonen en sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-08-18 20:19

Thanks allemaal voor de reacties, jullie hebben zeker een goed punt om het samenwonen eerst te proberen in een appartement :j, had ik zelf nog niet zo bij stilgestaan. Je gaat er vanuit dat alles perfect gaat, maar dat is natuurlijk niet altijd het geval. Huren op anti-kraak basis heb ik nog nooit van gehoord, maar misschien ook even handig om te vermelden dat ik in België woon, dus weet niet of dat hier ook bestaat

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:36

Ga lekker huren. Je kan prima sparen naast het huren, mits je niet 4x per jaar op vakantie gaat :D
In Belgique is zelf bouwen ook nogal groots, is dat geen optie op de lange termijn? Zo'n 90% van de bestaande huizen hier zijn oud en niet onderhouden, of onbetaalbaar :') Dan wacht ik liever een paar jaar.

09/10/2023 <3

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:42

emilyke12 schreef:
Thanks allemaal voor de reacties, jullie hebben zeker een goed punt om het samenwonen eerst te proberen in een appartement :j, had ik zelf nog niet zo bij stilgestaan. Je gaat er vanuit dat alles perfect gaat, maar dat is natuurlijk niet altijd het geval. Huren op anti-kraak basis heb ik nog nooit van gehoord, maar misschien ook even handig om te vermelden dat ik in België woon, dus weet niet of dat hier ook bestaat

Bestaat in belgie ook,denk Doel een en al antikraak :-) maar hier in de buurt word ook antikraak gewoond staat met stickers op de woning geplakt.
Maar zelf zou ik gewoon een huurwoning zoeken.En schrijf je in voor een sociale woning duurt toch een eeuwigheid voor je aan de beurt bent dan woon je in ieder geval een stuk goedkoper.

Hanneke137

Berichten: 379
Geregistreerd: 19-10-15
Woonplaats: Bakel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:42

eclair98 schreef:
Ik zou zeggen: ga eerst samen huren! En wacht met het kopen van een huis. Mocht het mislopen, dan zitten jullie niet met een huis en een hypotheek. Want hoe mooi het ook allemaal lijkt, als je samen woont kan het toch enorm tegen vallen.



Precies dit. Doen mijn vriend en ik nu ook. We hebben een leuk appartement gehuurd. Het is in vergelijking met een hypotheek kostbaar, mee eens. Maar wat maakt die 2 jaar huur nou uit op 30 jaar hypotheek.

We hebben allebei een net inkomen, en kunnen beide nog sparen. We wonen nu ongeveer 9 maanden samen, en over anderhalf jaar gaan we eens kijken naar de mogelijkheden van kopen. Ons bevalt het huren wel. Wonen mooi klein, want ik zou niet weten wat we nu met een heel huis moeten, behalve meer onderhoud en poets werk -O- .

Ik raad dus echt aan om toch eerst te huren. Ook om te kijken hoe het samen wonen bevalt.

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:46

zou ook zo goedkoop mogelijk gaan huren, zou daarbij een klein huisje voor lief nemen, zodat je lekker kunt sparen. Voordeel van huren is ook dat de onderhoudskosten geregeld zijn.

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

capopjekop

Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:48

Ik zou ook gaan voor samen huren. Dan kun je ervaren hoe het is om met hem samen te leven en samen een huishouden te bestieren. Je kunt minder sparen en dat is jammer maar daar tegenover staat dat je weer een stap in je leven zet.

En mocht het helemaal verkeerd lopen dan heb je iig wat minder geregel met een huis dat verkocht moet worden etc

Bloem24
Berichten: 3566
Geregistreerd: 27-02-09

Re: Huren of toch thuis wonen en sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:58

Ik vind de reacties met ‘ga eerst op jezelf wonen’ en ‘niet gelijk kopen maar eerst huren’ echt onzin reacties.
Ik was 21 toen ik samen met mijn man ons (nieuwbouw) huis kocht.
Nooit eerder samengewoond en ook niet alleen ergens.
Wel heb ik 2 maanden bij zijn ouders gewoond (ivm operatie).

Inmiddels ben ik 24 en zijn wij getrouwd.
Ik sta nog steeds achter iedere keuze en weet voor de volle 100% dat het goedzit tussen ons.
Als je gevoel goed zit moet je ervoor gaan, natuurlijk zijn er ook relaties die stuk zullen lopen maar ik denk dat jij dit zelf het beste kunt inschatten.

eekhoornerik

Berichten: 7261
Geregistreerd: 14-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:13

Vaak gaat het ook goed, maar als het fout gaat zit je met de gebakken peren als je meteen een huis koopt. De huizenprijzen zijn nu torenhoog, en die kunnen in geval van een economische crisis ineens enorm dalen. Als je dan de pech hebt dat je relatie strandt, zit je vervolgens met een enorme restschuld (veel gezien in mijn directe omgeving).

Ik had al een koopappartement toen ik mijn huidige vriend leerde kennen, heb dat verhuurd en we zijn samen op een vakantiepark een bungalow gaan huren om te kijken of het samenwonen werkte. Dat werkte en na een jaar hebben we een weloverwogen keuze gemaakt om samen een huis te kopen.

Cowboy55
Berichten: 8480
Geregistreerd: 11-10-05

Re: Huren of toch thuis wonen en sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:22

Als ik deze website moet geloven: https://www.hypotheek-rentetarieven.nl/ ... ijzen-2018
dan stijgt de huizenprijs in 2018 en 2019 met 7 a 8% per jaar. Daar kun je niet/nauwelijks tegenaan sparen, zelfs niet als je allebei thuis blijft wonen en zo weinig mogelijk uit geeft.

.
"Hey O'Neill, take a break. You don't have to be a prick every day of your life you know" Sgt. Elias

Walkure

Berichten: 1395
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:24

Ik vind persoonlijk huren ontzettend zonde, je geeft aan niet genoeg spaargeld te hebben om te gaan kopen. Dat spaargeld komt er ook niet als je gaat huren, je gooit je geld weg.
Als je niet kan kopen ivm geen vaste aanstelling oid dan is huren idd wel een betere optie!

Ik ben zelf al bijna 4 jaar samen met mijn vriend en ivm dat ik studeerde en hij nog geen vaste baan gewacht, nu zijn we eindelijk bezig met het zoeken naar een koophuis! Ook met de reden dat dit financieel gaat lukken en we huren zonde van het geld vinden. Wij hebben nog nooit samen gewoond maar wel vaak zat aantal weken samen geweest. Beide hebben we er een goed gevoel bij maar goed we zijn nu ook al een tijd samen.

Ik begrijp andere reacties overigens ook hoor, eerst samen huren om je relatie te testen, als je hier nog niet zeker bij bent.

Iemand die verongelijkt in het leven staat slaagt nooit.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Re: Huren of toch thuis wonen en sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:28

Ik snap nooit dat huren geld weggooien is. Je krijgt er toch iets voor terug, namelijk een huis om in te wonen. De stalling voor je paard of op vakantie gaan is toch ook geen geld weggooien. Je betaalt ergens voor, alleen wordt het daarna niet jouw eigendom.

"God gave men both a penis and a brain, but unfortunately not enough blood supply to work both at the same time."

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Huren of toch thuis wonen en sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:49

Met huren lukt het toch ook om te sparen? Ik vind het heel raar dat mensen dat geld weg gooien vinden. Het is toch wat waard om je eigen (kleine) plekje te hebben en van daaruit verder te gaan? Voordeel is ook dat je snel kunt schakelen vanuit een huurhuis naar een koophuis t.z.t. Zoek op je gemak samen een leuk huurhuis en spreek af wat je gaat sparen voor een eventueel koophuis.

Kanzi
Berichten: 2656
Geregistreerd: 29-06-04
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:55

Ik zou ook lekker wat gaan huren hoor.
Volgens mij is het in België vaak goedkoper om een huis te huren dan een appartement.
Bedenk wel dat het in België in de huurwet zo geregeld is dat als je de huur op wilt zeggen binnen drie jaar, dat je een boete moet betalen aan de verhuurder.


Flynnieman

Berichten: 360
Geregistreerd: 27-02-13

Re: Huren of toch thuis wonen en sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-08-18 11:10

Als we zouden huren, zou het sowieso voor ongeveer 3 jaar zijn. Na de reacties hier trek ik dan toch meer naar huren,dan ben je ook direct zelfstandig inderdaad.Komen zeker goede argumenten naar boven hier waar ik zelf nog niet zo bij had stilgegstaan

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Huren of toch thuis wonen en sparen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:25

Wij huren sinds gisteren. Ook ons eerste huisje samen. Koop is ook momenteel geen optie voor ons. Maar we zijn wel blij dat we het gedaan hebben. Als er iets kapot is regelt de beheerder het meteen. Alles is inclusief dus geen extra onverwachtte kosten.

Ik denk namelijk dat je voorlopig ook niet wilt kopen met de prijzen van nu. De prijzen bubbel gaat een keer knappen en dan zitten er een hoop met die hoge restschuld. Daar wil je niet bijzitten.

Dus wij sparen lekker naast het huren. En wachtten op het moment dat de huizen markt weer klapt.

Is anti kraak geen optie voor je?

Be happy eat a snackkie

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:28

Sizzle schreef:
Eerst maar eens testen hoe het werkende samenwonende leven eruit ziet.
Net zo goed heb je dan volgende maand al slaande ruzie over sokken die binnenste buiten in de was zitten :P
De eerste baan is ook niet vaak iets van langdurigheid omdat je meestal nog zoekende bent naar je doelen.
Dan zou ik niet meteen heel vast willen zitten aan een regio.


Ja het is een ding!! Eindelijk erkenning := :') Zo irritant en krijg het niet afgeleerd.

TS huren is helemaal niet zonde. Wij hebben 7 jaar gehuurd voordat wij iets kochten. Mooi kunnen sparen en een huis naar ons zin kunnen kopen omdat wij zelf ook weer 7 jaar ouder waren en dus meer verdienden etc.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Facebook, MissMarije en 185 bezoekers