[INFO] paarden die te dun zijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 21:05

2 weken maagzweermedicijnen is erg kort en is er meteen gestopt of is er afgebouwd?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


Louise74

Berichten: 336
Geregistreerd: 30-08-10

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-18 23:20

Nee hoor, zitten nog in de kuur.

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 14:51

Ik ga jullie hulp vragen bij mijn uitdaging......

Ik heb een Welsh a merrie met veulen aan de voet. Veulen is echt een heerlijke dikke buffel, maar trekt de moeder volledig leeg.
En daar zit hem nou net het probleem, ik weet echt niet meer wat ik kan proberen om de merrie niet verder af te laten vallen. Ribben zijn inmiddels zichtbaar. Aankomen met veulen aan de voet is denk ik een utopie.

Op dit moment krijgt de merrie onbeperkt hooi, staat ook op de weide, maar deze is door de droogte kaal. Verder krijgt ze 1 kg merriebrok.

Ik heb bietenpulp, lucerne, seniores priores en soja schroot allemaal geprobeerd, maar dit wil ze niet eten.
Ineens blijkt ze een hele kieskeurige eter te zijn. Nooit eerder achter gekomen, omdat ze zonder veulen eerder te dik dan te dun was.

Dus wie weet nog goede ideeën die ik zou kunnen proberen om haar niet verder af te laten vallen. Doordat ze wel genoeg ruwvoer eet, heeft ze wel een klein buikje, maar de bovenlijn en bij de ribben echt te schraal inmiddels.

ellepel

Berichten: 47318
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 16:03

Klinkt alsof je dan hoger in de eiwitten moet gaan zitten...dat missen ze dan vaak wel als ze boven op schraal blijven
Je kunt kijken of je misschien iets als subli atleet kunt gaan bij geven?


En kieskeurige eters...ja erg is dat soms met slobbers
Hier werkt het om de seniores priores te mengen met een product als pavo 18 plus.
Dat maakt het allemaal net wat lekkerder.
Elke andere muesli er door mengen kan ook...of je merrie brok mengen met de seniores priores?

Maar ik ben wel erg fan van subli atleet.
zit veel eiwit in en j
Al is het wel erg prijzig,heb je er maar weinig van nodig...
Hier staat wel info
http://www.subli.nl/atleet/

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 16:16

cupido1996 schreef:
Ik ga jullie hulp vragen bij mijn uitdaging......

Ik heb een Welsh a merrie met veulen aan de voet. Veulen is echt een heerlijke dikke buffel, maar trekt de moeder volledig leeg.
En daar zit hem nou net het probleem, ik weet echt niet meer wat ik kan proberen om de merrie niet verder af te laten vallen. Ribben zijn inmiddels zichtbaar. Aankomen met veulen aan de voet is denk ik een utopie.

Op dit moment krijgt de merrie onbeperkt hooi, staat ook op de weide, maar deze is door de droogte kaal. Verder krijgt ze 1 kg merriebrok.

Ik heb bietenpulp, lucerne, seniores priores en soja schroot allemaal geprobeerd, maar dit wil ze niet eten.
Ineens blijkt ze een hele kieskeurige eter te zijn. Nooit eerder achter gekomen, omdat ze zonder veulen eerder te dik dan te dun was.

Dus wie weet nog goede ideeën die ik zou kunnen proberen om haar niet verder af te laten vallen. Doordat ze wel genoeg ruwvoer eet, heeft ze wel een klein buikje, maar de bovenlijn en bij de ribben echt te schraal inmiddels.


Je kunt Nature's best proberen. Ik vind het klinken als een totaal-tekort, niet alleen als te weinig eiwitten. Je mag van NB maximaal 1kg/100kg paard voeren. En eventueel hartog compact gras, dat is kunstmatig gedroogd hooi dat relatief rijk is. Hartog grasmix mag ook, daar zit een klein beetje melasse in waardoor het minder stoffig en juist meer smakelijk is.

Welk merk luzerne heb je geprobeerd?

Daarnaast kan je olie over het voer doen. Rustig opbouwen, beginnen met 10ml/100kg paard per dag en dan iedere 4 dagen omhoog met 10ml/100kg (eventueel 2x per dag) totdat je (totaal per dag) op 100ml/100kg paard zit.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 09:24

Bedankt voor de tips.
Met de olie ga ik aan de slag. Morgen even kopen in de winkel en dan hopen dat ze het eet.

Ik had de Hartog compact lucerne geprobeerd, dat is zonder melasse. Die eet ze dus niet, vrees dat de compact gras ook niet gegeten wordt.

Gisterenavond bij kennissen een zak gerstevlokken mee genomen, die eet ze, dus ga ik nu ook mengen met het voer. Weet iemand hoeveel ze hiervan mag hebben?

Ik vrees dat je gelijk hebt mizora, het is niet alleen een eiwit te kort. De pony is nog niet heel lang van mij en heb gisteren ook gehoord dat meerdere van de oud kuddegenoten het ook niet goed doen. Alle pony's moesten bij de fokker weg ivm gezondheidsproblemen van de fokker.
Ondanks dat ik al goed heb ontwormd, heb ik ook even Wormentesten besteld.

Nog even een vraag, hoe kan ik de natures best het beste voeren? Is twee keer per dag een volle schel voldoende om mee te beginnen?

carika
Berichten: 1579
Geregistreerd: 02-04-10

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 09:58

Tip. Natures best is nu in de aanbieding bij de welkoop.

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 11:49

Dank voor de tip, scheelt toch weer!

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 12:10

Begin met 2x0.25kg, over 4 dagen dan 2x0.50kg en dan nog 4 dagen later 2x 0.75kg. Wegen is weten(keukenweegschaal mee). Hoeveel weegt het beestje ongeveer?

Compact luzerne is vrij scherp en bevat nauwelijks suiker, compact gras is daar al een flinke verbetering op qua smaak volgens de paarden. Maar anders ga je voor grasmix.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 12:36

Ik ga vanmiddag een emmer grasmix ophalen bij een vriendin, kan ik dit ook proberen.

Wat weegt ze.....heel lastig. Ik heb echt geen idee. Het is een Welsh a die redelijk aan de maat is.

Afbeelding
Dit is haar een maand geleden.
Inmiddels dus best wat schraler op de bovenlijn. Wel nog een dikke ruwvoerbuik.

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 14:57

Het handigste is om haar gewicht met formule 1 of 2 van deze website te berekenen: http://www.paarden-blaadjes.nl/paard/gewicht.html

Anders zou ik haar schatten rond de 250kg waarschijnlijk, als ze rond de 1.17 zit. In dat geval zou je het dus langzaam op mogen bouwen tot 2x1.25kg, maar dat is wel inclusief de merriebrok.

Top dat je een emmer grasmix kan proberen.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 16:05

Grasmix opgehaald en gelijk geprobeerd. Ze lust het. Krijgt ze vanavond de rest van de emmer voor de nacht. Dan zal ik morgen zelf even een paar zakken halen.
Kan ze elke avond voor de nacht, naast haar hooi, hier ook nog een volle emmer van krijgen.

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:39

Zonder het hele topic door te spitten: mijn zogende merrie is te dun. Zodanig dat ze al aardig op haar bespiering heeft ingeteerd.

Dat komt deels door haar veulen wat veel van haar vraagt, maar ze hebben ook net 5 weken op de kliniek in Utrecht doorgebracht. Stress heeft ook zeker meegespeeld.

Ik heb haar nu een week thuis, en ben even benieuwd wat ik nog kan doen om haar te helpen.

Ze krijgt onbeperkt goede kwaliteit voordroog, daarnaast:

4 scheppen (die plastic versie) merriebrok van Cavalor, met daarbij 200ml olie.
2 scheppen structuurbrok. Merk weet ik niet, volgens mij Havens.
3 scheppen Speedibeet + 2,5 schep slobber van Pavo + 2 schepjes Opkikker van Naf.

Wat kan er anders/meer/minder/beter? Ik ben een beeje huiverig voor nog meer brok, ik vind dat ze al best krijgt. Misschien zie ik dat verkeerd. Olie kan nog verder omhoog, dan moet er volgens mij vitamine E bij?

Hoor het graag.

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:53

Is de voordroog door middel van een quickscan getest? (en zo ja, wat was de uitslag)
Over hoeveel voerbeurten is dit hele rantsoen verdeeld?
Welke brok van Cavalor voer je exact? De Probreed is namelijk een muesli.
Hoeveel hoort je merrie ongeveer te wegen?
Hoe oud is het veulen?
Moet er met haar rantsoen nog rekening gehouden worden met waarom ze op Utrecht stond?

Ook de term structuurbrok ken ik niet van Havens. Dit is de folder, herken je toevallig de zak?
https://www.paardenvoeders.nl/files/med ... der-nl.pdf

IK denk eigenlijk dat je al te veel zetmeel voert. Het handigste is om van zowel de merriebrok, als de structuurbrok, als de slobbermash 4 voerscheppen voer af te wegen, dan zijn in ieder geval de kilo's voer al bekend. Er kan in ieder geval nog wel wat aangepast worden waarmee ik denk dat je beter uit komt.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 12:55

Wellicht nog iets met veel eiwit zoals sojaschroot en omega 369 van subli. Denk dat je al goed op weg bent. Luzerne toevoegen kan ook, maar dan niet in een schep denken maar een kilo oid.

Mizora

Berichten: 18087
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:19

Omega 369 bevat weinig eiwit, net aan of zelfs onder basisbrok (afhankelijk van de basisbrok). Het bevat heel veel energie (ewpa/kcal), met 1.8epwa meer dan dubbel zoveel als basisbrok (tussen de 0.75-0.85ewpa) en ongeveer dubbel zoveel als een gemiddelde sportbrok (0.85-0.95ewpa). Zelfs de energiebulkers bevatten verder niet meer dan 1.1 ewpa (marstall cornmuesli) en de meeste maximaal 1.01-1.02ewpa.
Een volwassen ruin van 500kg in rust heeft zo'n 4.1 ewpa nodig. Een lacterende merrie van 500kg met een veulen van 2-3 maanden heeft 8.5ewpa nodig, dus meer dan dubbel zoveel. Terwijl dezelfde merrie maar dan 11 maanden drachten (en dus niet lacterend) "slechts" 5.1ewpa nodig heeft.

Interesse in een geweldig leuke sportieve pup? Mijn nest Pocket Peruvian doodles zoeken goede huisjes (eenmaal volwassen zo'n 10kg en 40cm). Geteste en goed bevonden ouderdieren (hd/ed/pl/ecvo)
https://link.marktplaats.nl/m2098783146
Ook zijn hun avonturen te volgen op facebook: Sportkennel "Be active with"

Slmt9

Berichten: 4780
Geregistreerd: 25-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:32

Ik heb coolstance copra geprobeerd, laag in suiker en zetmeel veel eiwitten en vet. Heb nog een heleboel over, mocht je er belang bij hebben.

Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:55

Mizora schreef:
Omega 369 bevat weinig eiwit, net aan of zelfs onder basisbrok (afhankelijk van de basisbrok).


Je hebt helemaal gelijk :j Ik bedoelde de subli atleet.

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-18 13:58

Mizora schreef:
Is de voordroog door middel van een quickscan getest? (en zo ja, wat was de uitslag)
Over hoeveel voerbeurten is dit hele rantsoen verdeeld?
Welke brok van Cavalor voer je exact? De Probreed is namelijk een muesli.
Hoeveel hoort je merrie ongeveer te wegen?
Hoe oud is het veulen?
Moet er met haar rantsoen nog rekening gehouden worden met waarom ze op Utrecht stond?

Ook de term structuurbrok ken ik niet van Havens. Dit is de folder, herken je toevallig de zak?
https://www.paardenvoeders.nl/files/med ... der-nl.pdf

IK denk eigenlijk dat je al te veel zetmeel voert. Het handigste is om van zowel de merriebrok, als de structuurbrok, als de slobbermash 4 voerscheppen voer af te wegen, dan zijn in ieder geval de kilo's voer al bekend. Er kan in ieder geval nog wel wat aangepast worden waarmee ik denk dat je beter uit komt.


De structuurbrok is de basis sportbrok van Havens

De voordroog wordt getest en samen met de dierenarts beoordeeld, omdat hier ook veel sportparken staan. Wat de uitslag is weet ik niet, alleen dat het spul van goede kwaliteit is.

Voerbeurten
De voordroog heeft ze de hele dag.
08.00 cavalor pro breed 4 scheppen + 200ml olie (veulen eet ook mee)
12.00 1 schep brok
18.00 1 schep brok
20.00-22.00 3 schep speedibeet + 2,5 schep slobber + opkikker

Merrie mag zeker 75 kilo aankomen

Veulen is 4,5 maand

Ze stonden voor het veulen in Utrecht dus voor de merrie maakt het niks uit.

Bedankt voor het meedenken!

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:03

Even voor het beeld:

Afbeelding

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 10:27

Mijn merrie met veulen ziet er helaas hetzelfde uit.
Mijn veulen is nu drie maanden, maar ga denk ik vanaf vier maanden rustig aan spenen. Door ze een aantal uren uit elkaar te halen dit opbouwen naar de hele nacht. Hierdoor wordt de melkproductie lager. Hopelijk blijft de merrie daarmee stabiel.

Dit zou jij ook kunnen overwegen. Veulen is 4,5 maand oud.


Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:09

Ja dat was ook de bedoeling hier. Ik durf het nu nog niet zo goed aan omdat het veulen 5 weken antibiotica heeft gehad dus haar afweer is niet zo best. Denk dat ze nog wel baat heeft bij de melk.

cupido1996
Berichten: 441
Geregistreerd: 13-04-07
Woonplaats: Noordoostpolder

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 22:42

Dat snap ik zeker. Dan heb je een hele andere situatie als met mijn veulen.
Dat is echt een dik buffeltje die zijn moeder leeg trekt.

ellepel

Berichten: 47318
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 05:23

Waarom heeft de merrie en het veulen op de kliniek gestaan?

Zou zomaar kunnen dat naar de reden voor het afvallen zit

Pantykous

Berichten: 10482
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: [INFO] paarden die te dun zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-18 07:20

Het veulen had een nageltred waarvoor ze geopereerd is. Daarna is het bloedvat van de katheter gaan ontsteken en die ontsteking is vervolgens door het lichaam gaan zwerven en er bij de linkerknie uit gekomen. Je zou dus zeggen dat het veulen flink te lijden heeft gehad maar dat zie je niet zo.

De merrie heeft in Utrecht gewoon te weinig te eten gehad en dan met name te weinig ruwvoer.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: M_arjolein en 34 bezoekers