Konijn eet heel selectief

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Konijn eet heel selectief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 08:01

We zitten inmiddels met de handen in het haar, want ons konijn eet extreem selectief.
Hij was altijd al een moeilijke eter, maar sinds we hem hebben opgehaald van de vakantieoppas is het helemaal een drama.
Hij kwam heel ziek terug, en wordt wel iedere dag beter, alleen wordt hij ook steeds magerder omdat hij niet genoeg eet. Ik ben dus op zoek naar dingen die jullie konijn weer aan het eten gekregen hebben. Gezond is allang geen criterium meer, als hij het maar eet.
Tanden zijn in orde, die zijn al onder verdoving gecontroleerd.


Wat hij WEL eet:
-Hazelaar (dit is het enige wat hij binnen consequent wel eet)
-aardbijenplant
-sla (soms wat hapjes)
-brood
-gras
-hapjes van planten in de tuin
-zonnebloempitten


Wat hij NIET eet:
-hooi (maar dit eet hij al maanden amper)
-brokjes (science selective senior, intratuin huismerk, nog een merk)
-appel
-wortel
-witlof
-konijnensnoepjes
-komkommer
-paardenbloem
-tak van de appelboom
-appelmoes
-paprika
-tomaat

Zoals je kunt zien is het op dit moment geen fatsoenlijk dieet wat hij binnenkrijgt. Zijn binnenhok ligt vol met geplukte hazelaar, want dat eet hij tenminste.
Water drinkt hij gelukkig wel goed.

Wie o wie heeft er voor ons de gouden tip?

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 08:13

al eens de tanden laten controleren van het konijn? tanden blijven namelijk door groeien. En als ze niet goed afslijten dan gaat dat op gegeven moment zeer doen en eten zo nog minder. Vooral de achterste tanden/kiezen worden wel eens over het hoofd gezien.

edit: sorry had er overheen gelezen

misschien kan je bij de da soort sonde voeding halen voor het konijn. Zodat alles weer op gang blijft komen. En hij daardoor meer gaat eten.

Hoe is zijn ontlasting?

Sem_
Berichten: 7764
Geregistreerd: 17-02-06

Re: Konijn eet heel selectief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 08:18

Hm wat lastig. Misschien kruidenhooi/hooi met een smaakje? Onze konijnen eten ook nauwelijks normaal hooi, "bijzonder hooi" willen ze nog weleens eten.

Djeradalover

Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 08:21

Je kan hem sowieso ook naast zijn water ook hooithee of luzernethee aanbieden.

Water koken, plukje kruidenhooi of klein handje luzerne in een bakje erbij, af laten koelen, hooi/luzerne eruit zeven en de thee in een drinkflesje doen (tip: gebruik een trechtertje :+ ).

Vooral luzernethee zet aardig aan, wellicht kan je hem ook los nog luzerne aanbieden.

Mijn konijntjes eten slecht hooi maar vinden hooithee heerlijk!


Edit: en hoe bied je het hooi aan? Soms wil het wel eens werken om hooi in kleine porties over de dag aan te bieden op verschillende vormen. Ik geef het de ene keer in een bakje, dan in een wc rol, dan weer als nieuw laagje bodembeddeking (ja echt, zelfs dat kan werken ze aan het eten te krijgen!), dan weer in een voerbal etc.
Laatst bijgewerkt door Djeradalover op 14-08-18 08:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 08:23

plutolover schreef:
al eens de tanden laten controleren van het konijn? tanden blijven namelijk door groeien. En als ze niet goed afslijten dan gaat dat op gegeven moment zeer doen en eten zo nog minder. Vooral de achterste tanden/kiezen worden wel eens over het hoofd gezien.

edit: sorry had er overheen gelezen

misschien kan je bij de da soort sonde voeding halen voor het konijn. Zodat alles weer op gang blijft komen. En hij daardoor meer gaat eten.

Hoe is zijn ontlasting?



De dierenarts is geen fan van dwangvoeding als die nog wel wat eet, en de vaste is op vakantie.

Hij had diarree toen we hem van de oppas ophaalden, inmiddels is de ontlasting weer goed. Wel wat klein, maar wel rond en met een goede textuur.



Sem_ schreef:
Hm wat lastig. Misschien kruidenhooi/hooi met een smaakje? Onze konijnen eten ook nauwelijks normaal hooi, "bijzonder hooi" willen ze nog weleens eten.


Dit hebben we allemaal al geprobeerd, en hij wil alleen het hooi van dat ene weiland van die boer uit Duitsland hebben. We hadden de hele garage vol staan met hooizakken op gegeven moment van verschillende boeren :')


Hooithee is nog wel een goed idee!

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 08:26

Niet heel voedzaam maar je kunt altijd banaan proberen. Anders misschien een banaan en brokjes papje maken zodat die toch went aan de brokken?

Heb je verschillende soorten hooi geprobeerd, zoals de sience selective hooi ?

Edit: zie net dat je hooi hebt geprobeerd

Diane_

Berichten: 1984
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Konijn eet heel selectief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 08:31

Eet hij het gras ook echt goed, of mondjesmaat? Opzich als hij wat gevarieerde grassoorten binnen krijgt, krijgt hij in ieder geval een beetje dezelfde voedingsstoffen binnen als met hooi.
Wellicht kan je nog wilg proberen? Werkt ook licht pijnstillend, dus als hij ergens last van heeft kan het ook fijn voor hem zijn.
Wel echt lastig, veel succes gewenst!

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 08:43

Je schrijft dat hij ziek terugkwam van de oppas, wat bedoel je daarmee? Heeft hij nog andere problemen behalve het vermagerd zijn?

Als je 100% zeker weet dat er medisch gezien niks aan de hand is zou ik hem voorlopig alleen op hooi zetten. Met vriendje uiteraard, als hij dat nog niet heeft. Zien eten doet eten. Door hem zo te verwennen houd je zijn moeilijke eetgedrag zelf in stand.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:40

Klaver?

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Konijn eet heel selectief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 09:51

zit hij alleen? Staat zijn hok op de juiste plaats, heeft hij stress? Is het een konijnkundige dierenarts? al Ciseral of primperan gehad van de dierenarts?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Konijn eet heel selectief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 11:22

Ik vraag me ook af of hij alleen zit.

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Konijn eet heel selectief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 12:07

Ik las dat het konijn heel oud is misschien vandaar dat hij alleen zit?

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 13:44

Hij zit inderdaad alleen nu, maar een vriendje gaat ook niet meer komen. Hij heeft chronische verkoudheid en artrose, wat hem daarvoor niet meer geschikt maakt. Zowel dierenarts als op opvang zijn het daarover eens.

Wij hebben hem nu vijf jaar, daarvoor heeft hij een jaar in het asiel gezeten. Maar doordat hij gedumpt is weet niemand hoe oud hij precies is.

Op alleen hooi zetten is ook echt geen optie. Hij verhongert voordat hij hooi eet. Hoeft van de dierenarts ook niet. Onze vaste is wel konijnkundig trouwens.

Hij kwam met diarree terug van de oppas en hij kon vrijwel niet meer lopen. Dit is allebei weer goed nu.


Wilg hebben we net gehaald, en hier heeft hij wel een paar hapjes van gehad.

Hoop dat ik nu alles beantwoord heb.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 13:59

Mogelijk speelt de EC weer op? Op zich niet verwonderlijk als hij uit logeren is geweest. Dat past ook bij het beeld dat hij niet goed kon lopen toen hij weer terug kwam. In overleg met de dierenarts kun je hem misschien weer een kuur Panacur geven? Maar heel eerlijk, als hij ondanks alles wat je hem aanbiedt zo slecht blijft eten zou ik euthanasie overwegen.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:02

Heb je nou EC veranderd in chronische verkoudheid? Dat zijn twee verschillende dingen. EC klinkt overigens niet onwaarschijnlijk. Mijn conclusie blijft hetzelfde.

Gigixponys

Berichten: 2747
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:03

Weegbree? Werkt ook ontstekingsremmend.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Konijn eet heel selectief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 14:12

is het dan niet beter om het konijntje te laten gaan als hij ook nog chronische verkouden is en atrose heeft. Je doet je zo je best en respect daar voor maar als hij al zo lastig eet en al wat ziekig is, is laten gaan een beter optie.

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 14:21

goeroe schreef:
Heb je nou EC veranderd in chronische verkoudheid? Dat zijn twee verschillende dingen. EC klinkt overigens niet onwaarschijnlijk. Mijn conclusie blijft hetzelfde.


Ja, want hij heeft een chronische verkoudheid. Alleen was ik net aan het lezen over een konijn met EC en typte ik in de snelheid iets wat helemaal niet klopt :=

Het slechte lopen komt door artrose icm veel binnenzitten/weinig bewegen bij vakantieoppas. Zowel dierenarts als fysiotherapeut zijn het daar over eens.


plutolover schreef:
is het dan niet beter om het konijntje te laten gaan als hij ook nog chronische verkouden is en atrose heeft. Je doet je zo je best en respect daar voor maar als hij al zo lastig eet en al wat ziekig is, is laten gaan een beter optie.


Dit blijft ook nog steeds een reëele optie, maar hij gaat iedere dag zo goed vooruit dat we hem wel een kans willen geven. Daar waar hij eerst amper kon lopen trekt hij nu weer sprintjes door de tuin af en toe. Ook kijkt hij veel helderder uit zijn ogen. Maar hij moet dus wel eten.

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Konijn eet heel selectief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 18:22

We hebben net hooithee gemaakt, wat hij erg lekker vindt.

Daarin science selective senior opgelost, en met een spuitje gevoerd. Ik kon niet eens snel genoeg spuiten, zo snel likte hij.

Amber_anneJarig

Berichten: 6912
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 18:36

Lienie_F schreef:
We hebben net hooithee gemaakt, wat hij erg lekker vindt.

Daarin science selective senior opgelost, en met een spuitje gevoerd. Ik kon niet eens snel genoeg spuiten, zo snel likte hij.


Super!!

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 18:57

Fijn dat ie weg is van die thee+brokjes!

Je hele verhaal past gewoon bij een konijn wiens neus verstopt is. Hoe meer dat achteruit gaat, hoe meer hij aftakelt.
Zolang hij nog voldoende vezels binnenkrijgt op deze manier kan je t nog een tijdje trekken, maar neem aan dat jullie ook beseffen dat het geen maanden meer gaat duren? Laatst helaas ook nog eentje in een verder stadium hiervan moeten laten gaan ;( Eigenaar had nergens geld voor, maar we mochten ook niet euthanaseren. Heel sneu.

Gianti

Berichten: 10941
Geregistreerd: 17-03-10
Woonplaats: Almere

Re: Konijn eet heel selectief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 19:01

Mijn konijn moesr nooit wat hebben van science selective senior. Terwijl gewone variant er wel super in ging.
Ook heb ik hier ooit als tipl peterselie voeren gehad als ze minder at om eetlust op te wekken en dat heeft meerdere malen super gewerkt

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 19:08

Hoppit schreef:
Fijn dat ie weg is van die thee+brokjes!

Je hele verhaal past gewoon bij een konijn wiens neus verstopt is. Hoe meer dat achteruit gaat, hoe meer hij aftakelt.
Zolang hij nog voldoende vezels binnenkrijgt op deze manier kan je t nog een tijdje trekken, maar neem aan dat jullie ook beseffen dat het geen maanden meer gaat duren? Laatst helaas ook nog eentje in een verder stadium hiervan moeten laten gaan ;( Eigenaar had nergens geld voor, maar we mochten ook niet euthanaseren. Heel sneu.


We hebben heel goed contact met de vaste dierenarts, die ook wel heel realistisch is over hem. In februari is hij heel ziek geweest van de verkoudheid, maar de symptomen die hij toen vertoonde (dus verstopte neus en alles) heeft hij nu vrijwel niet. Toen gaf de dierenarts hem ook nog weken, en inmiddels zijn we ook maanden verder.

Ik heb nu echt het idee dat hij wel eens pijn aan zijn artrosepootje gehad kan hebben, ook gezien het bijna niet kunnen lopen eerst. Dat wordt nu steeds beter.


Gianti schreef:
Mijn konijn moesr nooit wat hebben van science selective senior. Terwijl gewone variant er wel super in ging.
Ook heb ik hier ooit als tipl peterselie voeren gehad als ze minder at om eetlust op te wekken en dat heeft meerdere malen super gewerkt


Dat ga ik morgen eens halen dan!

Gigixponys

Berichten: 2747
Geregistreerd: 23-01-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-18 19:16

Hoppit schreef:
Fijn dat ie weg is van die thee+brokjes!

Je hele verhaal past gewoon bij een konijn wiens neus verstopt is. Hoe meer dat achteruit gaat, hoe meer hij aftakelt.
Zolang hij nog voldoende vezels binnenkrijgt op deze manier kan je t nog een tijdje trekken, maar neem aan dat jullie ook beseffen dat het geen maanden meer gaat duren? Laatst helaas ook nog eentje in een verder stadium hiervan moeten laten gaan ;( Eigenaar had nergens geld voor, maar we mochten ook niet euthanaseren. Heel sneu.


Mijn konijntje heeft ook vanaf het begin chronisch snot en eet ook heel selectief. Maar die is ondertussen toch al 4 jaar. Vind het dus wel voorbarig om zoiets te zeggen. Vaak is het echt een verhaal van op en af.
Hij heeft ook al EC gehad jammer genoeg.

Hij eet niet goed van de science brokken, maar wel gemengd voer en dan nog vist hij er het lekkerste er uit. Ik meng daar ook luzerne door voor toch wat vezels er in te krijgen.

Hij krijgt timothy hooi, een van de weinige hooisoorten waar hij dan toch af en toe een hap van neemt.

Ik pluk elke dag vers gras. Maar dan eerder de siergrassen, deze lust hij heel graag en zijn ook iets grover qua structuur tegenover gewoon gras.

Citroenmelisse en framboosblad eet hij soms. Paardenbloem en weegbree eet hij wel goed. Weegbree is trouwens ontstekingsremmend.

Wortelloof eet hij graaf, wortel zelf niet. Andere groenten meestal ook niet.

Het is dus echt een kwestie van proberen en een balans vinden in genoeg ruwvoer en hem toch blij houden. Heeft hier toch ook even geduurd met verstoppingen en al erbij. (Hij is langharig)
Je bent al goed bezig in ieder geval!

Heeft hij ooit medicatie gehad voor de snot enz.?

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Re: Konijn eet heel selectief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-18 19:19

Wow, dat klinkt echt bijna als ons konijn zeg. Ook hier een selectieve langharige :')

Hij heeft een paar jaar terug een antibiotica kuur gehad, en in februari een dubbele.